معاون وزیر راه و شهرسازی:

خط آهن قزوین-رشت-آستارا زمان انتقال بار از ایران به اروپا را به نصف می رساند

خط آهن قزوین-رشت-آستارا زمان انتقال بار از ایران به اروپا را به نصف می رساند

آوا مسكن: قزوین-ایرنا-معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اظهار داشت: با بهره برداری از خط آهن قزوین-رشت-آستارا مدت انتقال بار از ایران به روسیه و اروپا به نصف زمان فعلی كاسته می شود.


به گزارش آوا مسكن به نقل از ایرنا، خیرالله خادمی روز دوشنبه در دیدار با استاندار قزوین اضافه كرد: در بخش حمل و نقل ریلی تا آخر امسال باید شاهد اجرای 919 كیلومتر ریل باشیم كه در كشور سابقه نداشته است.
این مسئول در ادامه با اشاره به نقش ریل در حوزه حمل و نقل و توسعه كشور، اظهار داشت: رییس جمهوری در زمان انتخابات و بعد از آن در مورد توسعه شبكه ریلی در استان های مختلف قول هایی دادند كه متعهد به اجرای آنها هستیم.
وی در ادامه از طریق آهن قزوین-رشت بعنوان یك طرح عمرانی خاص و ویژه یاد كرد كه با عنایت به شرایط مالی كشور اجرای آن سابقه نداشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی همینطور اظهار داشت: همه تلاش خویش را به كار گرفته ایم تا این خط آهن امسال مورد بهره برداری قرار بگیرد.
خادمی با اشاره به اینكه عملیات اجرایی سد كرخه كه بزرگترین پروژه كشور بود 10 سال به طول انجامید، اضافه كرد: خط آهن قزوین-رشت هم با 30میلیون متر مكعب خاكبرداری و خاكریزی و 9 كیلومتر پل خاص و 28 كیلومتر تونل از بزرگ ترین طرح های عمرانی و حمل و نقل ایران به حساب می آید.
وی اضافه كرد: این مسیر ریلی نسبت به سایر راه های ریلی كشور ارجحیت خاصی دارد چون كه اتصال دهنده ایران به كشورهای حوزه قفقاز، روسیه و اروپا است و با بهره برداری از آن شاهد كاهش هزینه های حمل و نقل كالا برای كشور خواهیم بود.
خادمی در ادامه خاطرنشان كرد: برای اجرای این طرح ریلی تابحال نزدیك به 30 هزار میلیارد ریال هزینه صرف شده است و برای تكمیل آن هم امسال 30 میلیارد ریال تخصیص پیدا كرده است.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور ادامه داد: گره كار این طرح، پل های خاص و تونل های آن است كه باید هرچه زودتر تمام شوند تا قول رییس جمهوری در خصوص تكمیل راه آهن قطار-قزوین به رشت امسال محقق شود.
وی اضافه كرد: حدودا همه كارهای مربوط به این طرح ریلی انجام شده است و باید از سرمایه گذاری انجام شده در این پروژه حداكثر استفاده را به لحاظ توسعه گردشگری و حمل و نقل داشته باشیم.
خادمی همینطور اظهار داشت: پل های این طرح بسیار خاص هستند به گونه ای كه تیرهای این پل هر كدام دارای 250 تن وزن است كه این مورد جانمایی و نصب آنها را مشكل می كند.
وی ادامه داد: تلاش كرده ایم تمامی پشتیبانی و تجهیزات این مسیر ریلی را از داخل كشور انجام دهیم تا اشتغال و اقتصاد كشور هم به رونق برسد.
استاندار قزوین هم در این دیدار بر بهره برداری هرچه سریع تر از خط آهن قزوین-رشت تصریح كرد و اظهار داشت: همه باید در این خصوص همت نماییم.
عبدالمحمد زاهدی اظهار داشت: بخش قابل توجهی از طرح های حوزه راه در كشور توسط شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل صورت می گیرد و باید از تلاش این مجموعه قدردانی كرد.
وی با اشاره به دشواری نصب پل های خط آهن قزوین-رشت، ادامه داد: اطلاع رسانی مناسبی باید برای انسداد آزادراه قزوین-رشت در هنگام نصب این پل ها صورت گیرد تا مردم دچار مشكل نشوند.
در ادامه این نشست در مورد رانش 10 كیلومتری در جاده در دست احداث قزوین-الموت -تنكابن ومشكلات زیست محیطی این مسیر، تكمیل طرح تعریض جاده بویین زهرا به ساوه و دانسفهان به رحیم آباد و درخواست قیر به منظور بهسازی راه های روستایی استان قزوین هم بحث و گفت و گو شد.
احداث خط آهن قزوین-رشت هم اكنون دارای 99 درصد پیشرفت فیزیكی است.
طول مسیر خط آهن قزوین-رشت 164 كیلومتر است كه 28 كیلومتر از این مسیر را تونل تشكیل می دهد و 50 پل بزرگ هم در آن وجود دارد.
بزرگترین پل خط آهن كشور هم در این مسیر قرار دارد.
قرار گرفتن این مسیر در محور كریدور شمال-جنوب و اتصال بندر انزلی به خلیج فارس از مهم ترین خصوصیت های این خط آهن است و علاوه بر ترانزیتی بودن این مسیر، این خط آهن یك مسیر توریستی و یكی از زیباترین مسیرهای ریلی كشور هم به حساب می آید.
6101*3013
خبرنگار: هادی درزی رامندی**انتشار دهنده: رضا اولادی


1396/10/18
14:52:29
5.0 / 5
4829
تگهای خبر: توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است