با توجه به رشد مثبت اقتصادی در شش ماهه اول

چگونه رشد مثبت اقتصادی ادامه دار می شود؟

چگونه رشد مثبت اقتصادی ادامه دار می شود؟

به گزارش آوا مسکن با عنایت به اعلام مثبت شدن رشد اقتصادی در شش ماهه ابتدایی سال از جانب رئیس کل بانک مرکزی و گزارش مرکز پژوهش های مجلس از خارج شدن رشد اقتصادی سال جاری از دامنه منفی، اقتصاددانان دیدگاه متفاوت تری نسبت به رشد اقتصادی دارند و مثبت شدن آنرا مستلزم اصلاح ساختارها و مواردی در ارکان اقتصادی کشور می دانند.


به گزارش آوا مسکن به نقل از ایسنا، با احتساب دو سال قبل و سه ماهه ابتدایی سال جاری آمارهای رشد اقتصادی نشان داده است که اقتصاد ایران بیشتر از دو سال است که از رشد منفی رنج می برد و با آن دست وپنجه نرم می کند اما جدید ترین اعلام رئیس کل بانک مرکزی درباره وضعیت رشد اقتصادی مبین مثبت شدن این متغیر اقتصادی در شش ماهه اول است.
طبق اظهارات همتی، رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه اول سالجاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، مثبت ۱.۴درصد و رشد اقتصادی بانفت در شش ماه اول سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، مثبت ۱.۳ درصد است.
همچنین، رشد اقتصادی با نفت فصل اول و دوم سال ۱۳۹۹ به ترتیب منفی ۲.۹ درصد و مثبت ۵.۱ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت، به ترتیب، منفی ۰.۶درصد و مثبت ۳.۲ درصد بوده است.
پیش از این، چشم انداز رشد اقتصادی کشور از جانب مسؤلان کشور چون رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی مثبت اعلام شده بود و آنها معتقد بودند که تا آخر سال اقتصاد ایران روند رشد را طی و مثبت خواهد شد که آخرین اطلاعات مبین رشد اقتصادی مثبت است.
از طرفی مرکز پژوهش های مجلس هم اخیرا در گزارشی پیشبینی کرده است که رشد اقتصادی کشور از دامنه منفی خارج می شود که در این بین، باید مشخص شود که تحت تأثیر چه عواملی به این رشد اقتصادی مثبت در شش ماهه اول سالجاری دست یافته ایم که بانک مرکزی باید با انتشار اطلاعات مربوطه، این شفاف سازی را انجام دهد.
اما در این بین، کارشناسان اقتصادی دیدگاه متفاوت تری در این راستا دارند و معتقد هستند که سال جاری هم مانند سال قبل رشد منفی اقتصادی ادامه پیدا می کند.
طبق گفته اقتصاددانان چون حیدر مستخدمین حسینی از بین بردن محدودیت های موجود در فضای کسب و کار، یکی از اقدامات مهم در جهت مثبت شدن رشد اقتصادی یا به عبارتی تداوم آن است.
همچنین، به اعتقاد محمود جامساز برای رشد اقتصادی مثبت باید ساختار اقتصاد دولتی سیاسی، سیاستگذاری های انفعالی، انسداد منابع ورود ارز به کشور، نرخ سرمایه گذاری منفی و خروج سرمایه از کشور اصلاح گردد.
علاوه براین، به جهت اینکه چشم انداز رشد اقتصادی مثبت باقی بماند، باید ملزومات تحقق آن همچون ایجاد محیط اعتمادبخشی برای سرمایه گذاری و فعالیت بخش خصوصی بعنوان عنصر اصلی توسعه اقتصاد کشور وقوع بپیوندد.




منبع:

1399/09/25
12:14:02
5.0 / 5
766
تگهای خبر: توسعه , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است