گزارش آوا مسكن؛

چالش لایتناهی قیمت بلیت هواپیما

چالش لایتناهی قیمت بلیت هواپیما

آوا مسكن: در صورتیكه هیچ یك از اولتیماتوم های وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی برای توقف افزایش قیمت بلیت هواپیما اثرگذار نبوده، ایرلاین ها همچنان از زیان ده بودن صنعت هوانوردی در ایران می گویند.



به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، بعد از آنکه وزیر راه و شهرسازی در نیمه مهر ماه، از الزامی شدن فروش بلیت پروازهای داخلی تا حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما خبر داد، در ۱۸ مهر ماه نیز انجمن شرکت های هواپیمایی با همین بهانه (کاهش فروش ظرفیت هر پرواز) و همین طور افزایش نرخ ارز، نسبت به انتشار فهرست جدید قیمت های حداقلی و حداکثری مسیرهای مختلف هوایی اقدام نمود.
ارقام قیمت بلیت پروازها در این نرخ نامه با افزایش ۵۵ تا ۱۵۵ درصدی نسبت به آخرین نرخ نامه منتشره در خرداد امسال روبه رو شده بود؛ حداقل قیمت خیلی از مسیرهای پروازی از ۷۵۰ هزار تا بالای یک میلیون تومان و حداکثر قیمت ها نیز از ۱.۴ تا ۱.۹ میلیون تومان متغیر و در برخی از مسیرهای طولانی تر مانند تبریز-کیش هم به بالای ۲ میلیون تومان رسیده بود.
اولین واکنش وزیر راه: قیمت جدید بلیت ها به هیچ وجه مورد تأیید نیست
انتشار این نرخ نامه با واکنش وزیر راه و شهرسازی مواجه گردید و در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه دائمی شرکت راه آهن، اعلام نمود: به هیچ وجه این نرخ نامه مورد تأیید ما نیست. اما همان شب در بخش خبری ۲۱ سیما از بررسی بیشتر کارشناسی این مساله آگاهی داد که در رسانه ها از آن به چرخش موضع وزیر راه تعبیر شد.
در جلسه وزیر راه با مدیران عامل ایرلاین ها چه گذشت؟
چند روز پیش از آبان ماه نیز شرکت های هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نشستی برگزار کردند که در آن مدیران عامل ایرلاین ها از قیمت تمام شده هر نفر-صندلی در پروازهای داخلی پرده برداری و اعلام نمودند نرخ های موجود موجب زیان ده بودن شرکت ها شده است.
وزیر راه و شهرسازی بعد از این جلسه با حضور در یک برنامه تلویزیونی، از معرفی شرکت های هواپیمایی گران فروش به تعزیرات حکومتی آگاهی داد.
پس از این جلسه نیز تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از عدم قطعی افزایش قیمت بلیت هواپیما از شروع آبان و بررسی بیشتر نظرات ایرلاین ها با بهره گیری از صورت های مالی این شرکت ها آگاهی داد.
بازدید میدانی رئیس سازمان هواپیمایی از اجرای فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری سپس اول آبان در فرودگاه مهرآباد حاضر شد و از رعایت یا عدم رعایت الزام فروش ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از طرف ایرلاین ها، بازدید میدانی کرد.
معاون وزیر راه در حاشیه این بازدید اعلام نمود: قرار نیست نرخ بلیت ها افزایش یابد و بجای آن به ایرلاین ها ارز نیمایی برای خرید قطعات وارداتی تخصیص داده شده و همین طور تخفیف در هزینه های دولتی ایرلاین ها یا خدمات فرودگاهی ارائه می شود؛ ضمن اینکه تسهیلات ریالی نیز به شرکت های هواپیمایی اعطا خواهد شد.
تهدیدهایی که کارگر نیفتاد / ایرلاین ها همچنان گران فروشی می کنند
علی رغم همه عتاب و خطاب هایی که مسئولان ارشد صنعت هوانوردی با ایرلاین ها داشته اند، اما باز هم مسافران مختلفی در تماس با خبرنگار مهر، از افزایش ۲ تا ۲.۵ برابری نرخ پایه (حداقلی) بلیت پروازهای داخلی در ایام آغازین آبان ماه که جز فصول کم تقاضا (low season) شمرده می شود، خبر می دهند؛ بعنوان مثال برخی مسافران می گویند پرواز تهران-عسلویه که تا قبل از این افزایش، ۲۷۰ تا ۳۵۰ هزار تومان بود، به ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان افزایش یافته است.


افشاگری یک مدیر آژانس هواپیمایی از اقدامات پشت پرده برخی ایرلاین ها
یک فعال صنعت گردشگری که از ترس پلمب شدن دفترش نخواست نامش فاش شود، مقصر این افزایش قیمت ها را نه بهانه افزایش ارز دانست و نه فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت؛ وی گفت: دو سه شرکت هواپیمایی به صورت مافیایی و هدفمند کار می کنند تا گرانی بلیت هواپیما اجرائی شود. هر عامل فروشی که بخواهد بلیت ارزان بفروشد، تهدید به پلمب دفتر می شود؛ ارزان فروشی در کشور جرم شده است.
وی با اعلان اینکه ایرلاین ها اطلاعات غلط به مسئولان صنعت هوانوردی می دهند و صنعت گردشگری ایران را نابود می کنند، اظهار داشت: ایرلاین ها بجای اجرای کف قیمت، از وسط قیمت را اعلام نمودند یعنی کلاس های پایین تر را نمی فروشند؛ پذیرایی در طول پرواز و کیترینگ را به بهانه شیوع ویروس کرونا حذف کرده اند، اما حتی ماسک به مسافر نمی دهند! اگر مسافری بند ماسکش پاره شود باید از دیگر مسافران ماسک بگیرد.
به گفته این مالک دفتر خدمات گردشگری، به برخی از شرکت های هواپیمایی تسهیلات کرونایی چند صد میلیاردی پرداخت شده، اما تا کنون به آژانس های گردشگری یک ریال هم داده نشده است.
دبیر انجمن ایرلاین ها: اینها اظهارات چارترکننده هاست
مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفت و گو با خبرنگار مهر، با رد اظهارات مالکان دفاتر خدمات گردشگری، اظهار داشت: اینها سخنان چارترکننده هایی است که مشکلاتی برای صنعت هوانوردی به وجود آورده اند.
عضو انجمن شرکتهای هواپیمایی: فقط هما وام کرونا گرفت
مدیرعامل یکی از شرکت های هواپیمایی نیز در گفت و گو با خبرنگار مهر با اعلان اینکه اظهارات این مالک آژانس گردشگری ۱۰۰ درصد اشتباه است، اظهار داشت: ایرلاین ها هم اکنون حداقل ۲۵ درصد زیر قیمت تمام شده بلیط را می فروشند.
وی افزود: بنده در جلسه ای که مدیران عامل ایرلاین ها با وزیر راه داشتند، قیمت تمام شده هر نفر-صندلی را اعلام کردم و آماده هستم در هر جایی که انتقادی هست، بعنوان کارشناس بحث کنم.
عضو انجمن شرکت های هواپیمایی افزود: در مورد وام کرونا هم باید بگویم به غیر از هما، هیچ شرکت هواپیمایی نتوانسته است آنرا دریافت کند.
وی اشاره کرد: بنظر می رسد این مدیر آژانس فروش بلیت از اینکه فروش اینترنتی بلیت هواپیما راه اندازی شده، ایرلاین ها را مقصر اعلام نموده است؛ هر چند که معتقدم واقعاً آژانس ها نمی توانند هزینه های خودرا مانند ایرلاین ها، تراز کنند و این مساله کاملاً صحیح است.
قیمت تمام شده هر نفر-صندلی در پرواز داخلی چه قدر است؟
بر اساس محاسبات انجام شده، قیمت تمام شده هر ساعت-صندلی برای بویینگ ۷۳۷ بعنوان یکی از هواپیماهای باریک پیکر و با ظرفیت ۱۴۰ مسافر که با شرایط پروازهای داخلی ایران در خصوص کم بودن فاصله فرودگاه ها منطبق بوده و جزو هواپیماهای کم هزینه شمرده می شود، با لود پروازی ۹۰ مسافر، ۵۵۰ هزار تومان و برای هر یک ساعت پرواز، ۵۰ میلیون تومان برای ایرلاین ها هزینه دارد.
همچنین پرواز این هواپیما با لود پروازی ۱۳۰ نفر برای هر یک ساعت-صندلی، ۳۹۹ هزار تومان و برای هر یک ساعت پرواز حدود ۵۲ میلیون تومان و برای فروش بلیت در حالت فول لود (۱۴۰ نفر) ۳۷۳ هزار تومان هزینه هر ساعت-صندلی و ۵۲ میلیون تومان به ازای هر یک ساعت پرواز هزینه در بر خواهد داشت.



منبع:

1399/08/09
23:30:16
5.0 / 5
786
تگهای خبر: اثر , افتتاح , اینترنت , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است