گزارش آوا مسكن

افزایش بی فایده ناوگان ریلی، بهره وری بخش باری نصف كشورهای مشابه

افزایش بی فایده ناوگان ریلی، بهره وری بخش باری نصف كشورهای مشابه

آوا مسكن: در صورتیكه شركت راه آهن به دنبال افزایش ناوگان ریلی شامل باری، مسافری و لوكوموتیو است، اما بنظر می رسد مشكل اصلی این صنعت، فقدان بهره وری باشد نه كمبود ناوگان.



به گزارش آوا مسكن به نقل از مهر، در شهریور امسال شاهد ورود ۲۱۳ دستگاه انواع ناوگان ریلی تولید داخل به شبكه ریلی كشور با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیران ارشد صنعت حمل و نقل ریلی كشور بودیم. اتفاقی كه بااینكه می تواند هم به شكوفایی صنعت تولید ناوگان و به هم صنعت حمل و نقل ریلی كمك نماید، اما در صورت عدم ارتقای بهره وری در شبكه، عملا به هدررفت منابع و بلااستفاده بودن ناوگان منجر شود.
بر اساس قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، سهم راه آهن از حمل بار، در بازه زمانی سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ باید به ۳۰ درصد كل بار جابه جا شده در كشور برسد.
به عبارت دیگر برای رسیدن به این هدف گذاری باید ۱۲۹ میلیون تن بار توسط ناوگان ریلی جابه جا شود. چونكه در سال ۱۳۹۶ حدود ۴۳۰ میلیون تن بار توسط جاده ­های كشور جابه جا شده است.
مجموع بار جابجا شده در سال ۹۶ در بخش جاده ای و ریلی با احتساب حدود ۵۰ میلیون تن بار ریلی جابه جا شده ریلی، ۴۸۰ میلیون تن بوده است.
همین سوژه باعث شده است كه كارشناسان و مسئولان مختلفی كه با حمل و نقل ریلی سروكار دارند از این هدف گذاری بهره برده و تحلیل های مختلفی نظیر كمبود در زیرساخت مورد نیاز، كم بودن طول خطوط شبكه ریلی و كمبود ناوگان ریلی عرضه كنند.
قول وزیر صنعت و معاون وزیر راه برای افزایش تولید ناوگان ریلی
این درحالی است كه در خرداد ماه سال جاری رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه بازدید از نمایشگاه صنایع ریلی در جمع خبرنگاران از كمبود و نیاز كشور به ناوگان ریلی آگاهی داد.
با این حال سعید رسولی، مدیرعامل شركت راه آهن شهریور ماه امسال در حاشیه مراسم رونمایی از ۲۱۳ دستگاه انواع واگن باری مسافری و لوكوموتیو در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تا آخر سال آینده ۹۷۴ دستگاه ناوگان ریلی به شبكه ریلی كشور افزوده می شود كه با احتساب این تعداد ناوگان تولید داخل، از واردات واگن بی نیاز خواهیم شد.
آمار مراجع جهانی از بهره وری صنعت ریلی ایران
طبق گزارش اتحادیه راه آهن های دنیا UIC، در سال ۲۰۱۷، شاخص تناژ بار خالص حمل شده توسط واگن باری نسبت به تعداد واگن باری در گردش (واگن های باری فعال) شبكه ریلی ایران با كشورهای نه چندان پیشرفته ای نظیر قزاقستان، فنلاند، ازبكستان و بلاروس نشان داده است بهره وری واگن باری ما در مقایسه با این كشورها دارای عملكرد پایین تری است.
همانگونه كه در نمودار مشهود است، در كشور ایران هر یكهزار واگن باری، كمتر از دو میلیون تن بار حمل می كند در صورتیكه هر یكهزار واگن باری در بلاروس و ازبكستان كمتر از 4 میلیون تن، در فنلاند حدود 4.5 میلیون تن و در قزاقستان حدود 5 میلیون تن بار حمل می كند. براین اساس بهره وری ناوگان ریلی باری در ایران، در بهترین حالت نصف كشورهای مذكور است.

شركت های ریلی: راه آهن توان اعزام تنها ۳۰۰ كیلومتر قطار باری در روز را دارد!
از سوی دیگر شركت های حمل و نقل ریلی عضو انجمن صنفی شركت های ریلی در نامه ای به مدیركل بازرگانی داخلی شركت راه آهن درباب اجبار شركت راه آهن به شركت های ریلی حمل بار در خصوص افزایش ناوگان باری به ۶۰۰ دستگاه واگن از طرف این شركت ها، اعلام نموده اند كه شركت راه آهن تنها می تواند ۳۰۰ كیلومتر در روز به قطارهای باری خدمات بدهد كه بهره وری بسیار پایینی برای شركت های ریلی داشته و پس این شركت ها علاقه ای به افزایش ناوگان خود ندارند.

كارشناس حمل و نقل ریلی: مشكل كمبود واگن باری نداریم؛ بهره وری پایین است
سید میثم لاجوردی، كارشناس صنعت حمل و نقل ریلی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: این عملكرد پایین واگن باری در كشور، می تواند دلیلهای مختلفی نظیر اولویت بندی نامناسب در سیر قطارها و كنترل ترافیك به شیوه سنتی داشته باشد كه موجب كاهش سرعت میانگین سیر و افزایش زمان سیر واگن ها شده است.
وی افزود: هرچند بالا بودن میانگین سن ناوگان باری كشور و مستهلك بودن آن نیز می تواند تأثیر در عملكرد آن داشته باشد، اما واضح است كه مشكل اصلی حمل بار ریلی در كشور، كمبود واگن باری نیست، بلكه در صورت تأمین ناوگان جدید این نرخ از بازدهی سبب می شود تا استفاده بهینه از زیرساخت موجود صورت نپذیرد.
به جای روش پُرهزینه افزایش ناوگان، بهره وری را افزایش دهید
این كارشناس حمل و نقل ریلی تصریح كرد: بر این اساس پیشنهاد می شود مسئولان و سیاست گذاران حوزه حمل و نقل ریلی با تمركز بر سوژه بهره وری پیش از انتخاب ساده ترین و پرهزینه ترین شیوه برای ارتقاء كمی و كیفی خدمات ریلی، به بررسی كارشناسی شبكه مسائل حمل و نقل پرداخته و با برنامه ریزی مناسب نسبت به اتخاذ راهكارهای علمی جهت ارتقاء بهره وری شبكه ریلی اقدام نمایند.


منبع:

1398/07/02
13:39:09
5.0 / 5
4140
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است