معاون سازمان بنادر خبرداد؛
كاهش۱۳درصدی تخلیه و بارگیری در بنادر، كاپوتاژ داخلی۶۰۰هزارتنی گندم
آوا مسكن: معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی از كاپوتاژ داخلی ۶۰۰ هزار تن گندم تا آخر سال جاری در بنادر جنوبی و شمالی كشور اطلاع داد.
به گزارش آوا مسكن به نقل از مهر، محمدعلی حسن زاده در نشست خبری تشریح برنامه سازمان بنادر و دریانوردی برای توسعه حمل داخلی دریایی كالاهای اساسی اظهارداشت: از سه هفته گذشته كاپوتاژ داخلی كالاهای اساسی بخصوص گندم شروع شده است و با عنایت به اینكه ایران در سال های اخیر به تولیدكننده گندم تبدیل گشته، مقرر است گندم تولیدی استان های غربی به بندر امام خمینی (ره) منتقل و با ناوگان دریایی داخلی به بنادر شهید رجایی و شهید بهشتی چابهار منتقل شود.
وی با اشاره به اینكه این فرآیند با هماهنگی شركت بازرگانی دولتی انجام می شود، اضافه كرد: گندم تولیدی استان های غربی با استفاده از حمل و نقل دریایی به بنادر جنوبی منتقل و سپس در استان های شرقی و مركزی با استفاده از كامیون توزیع می گردد. همینطور این فرآیند در بنادر شمالی برای حمل گندم تولیدی استان های شمال شرقی برای مصرف در استان های شمال غربی از بندر امیرآباد به بندر انزلی با ناوگان دریایی داخلی جابه جا خواهد شد.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: سه هفته قبل اولین محموله ۲۰ هزار تنی گندم از بندر امام خمینی (ره) به بندر چابهار منتقل شد و روز گذشته دومین محموله ۲۰ هزار تنی وارد بندر چابهار شد و هم اكنون در حال تخلیه به كامیون ها است.
وی با اشاره به اینكه تنها رودخانه قابل تردد كشور در گذشته كارون بود كه با عنایت به كاهش سطح آب این رودخانه امكان كشتیرانی در آن از بین رفته است، خاطرنشان كرد: تا آخر سال از بنادر جنوبی ۴۵۰ هزار تن و در بنادر شمالی ۱۵۰ هزار تن گندم كاپوتاز داخلی خواهد شد.
حسن زاده با تاكید بر اینكه در مسافت های طولانی حمل و نقل چند وجهی و تركیبی به صرفه تر و هزینه آن از حمل بار با كامیون كمتر است، اظهار داشت: كشتی های ۲۰ هزار تنی با اینكه از نظر حمل و نقل دریایی جزء شناورهای كوچك محسوب می شوند اما هر كشتی ۲۰ هزار تنی معادل هزار دستگاه كامیون می تواند گندم جابه جا كند، ضمن اینكه در بندر چابهار مدرن ترین دستگاه مكنده غلات نصب شده كه امكان تخلیه و بارگیری ۶۰۰ تن در ساعت از كشتی به كامیون را دارد به این معنا كه در هر یك ساعت بار ۳۰ كامیون را از كشتی به كامیون یا بالعكس تخلیه و بارگیری می كند.
عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان كرد: هزینه صرفه جویی سوخت از محل كاپوتاژ داخلی كالاهای اساسی یك میلیارد تومان بوده كه این رقم به ازای هر یك كشتی ۲۰ هزار تنی به دست می آید، ضمن اینكه این محاسبه بر مبنای نرخ سوخت آزاد برای شناورهاست و در صورت اختصاص سوخت یارانه ای به كشتی ها، این رقم بسیار بیشتر خواهد شد.
وی درباره حمل فله گندم اظهار داشت: در تمام دنیا گندم به صورت فله جابه جا می شود، ولی گندم ترانزیتی هند به افغانستان كه در بندر چابهار تخلیه و به كامیون ها بارگیری می شد، به صورت بسته بندی در جامبوبگ و حمل با كانتینر انجام می شد اما حمل فله به صرفه تر است.
حسن زاده تاكید كرد: قبل از انجام كاپوتاژ داخلی گندم، در كشور كاپوتاژ داخلی سوخت هم داشتیم و بنزین مصرفی سیستان و بلوچستان از بندر چابهار تأمین می شد.
به گفته این مقام مسئول در سازمان بنادر، مسافت اقتصادی جابه جایی كالاهای اساسی با كامیون در ایران ۳۵۰ تا ۴۰۰ كیلومتر و با قطار ۷۰۰ تا هزار كیلومتر است و برای مسافت های طولانی تر از این، استفاده از حمل و نقل تركیبی به صرفه تر است، از همین رو در شورای عالی لجستیك با پیشنهاد نمایندگان استان های شرقی در مجلس مقرر شد تا ۲۰ درصد كالاهای اساسی وارداتی استان های شرقی در چابهار تخلیه شود، چون كه در گذشته ذرت وارداتی كه مقصد آن زاهدان، خراسان جنوبی یا خراسان شمالی بود، در بندر امام (ره) تخلیه و سپس با كامیون به این استان ها حمل می شد و این كشتی مجبور بود بعد از تخلیه، بندر امام خمینی (ره) را خالی ترك كند اما با اجرای حمل كالاها در چابهار، ۵ هزار كیلومتر پیمایش خالی كشتی ها و كامیون های كشور حذف خواهد شد.
معاون سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در شورای عالی لجستیك تصویب گردید تا بنادر امام خمینی (ره)، شهید رجایی و شهید بهشتی، بنادر لجستیكی درجه یك و بندر امیرآباد، بندرلجستیكی درجه دو تعیین شود، مرز میلك هم بعنوان مرز لجستیكی ایران و افغانستان تعیین شد.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص احتمال كاهش بار كامیون ها با اجرای كاپوتاژ داخلی كالاهای اساسی با عنایت به اعتراضات اخیر كامیون داران اظهارداشت: با اجرای این طرح، مشكلی برای كمبود بار كامیون ها پیش نمی آید و تأخیری در كاهش بار كامیون داران تولید نخواهد شد.
حسن زاده در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار مهر در خصوص علت دریافت هزینه خدمات بندری به صورت ارزی از شركت های كشتیرانی ایرانی با عنایت به مشكلات تأمین ارز اظهار داشت: بر مبنای قانون، سازمان بنادر مكلف به دریافت هزینه خدمات بندری به صورت ارزی است اما به دستور بانك مركزی، اجازه داریم تا معادل ریالی این خدمات را از شركت های ایرانی دریافت نماییم اما از شركت های خارجی هزینه خدمات را به صورت ارزی دریافت خواهیم كرد، این ارز در سامانه های بانك مركزی احراز می گردد.
وی اضافه كرد: خدماتی كه در بخش تخلیه و بارگیری به شركت های كشتیرانی می دهیم برای بازرگانان ایرانی با نرخ ارز ۸ هزار تومان محاسبه می گردد و حتی اگر نرخ ارز بالاتر از این هم باشد، باز هم همین رقم ۸ هزار تومان مبنای محاسبه قرار می گیرد.
حسن زاده درباره كمبود كانتینر اظهار داشت: بعد از رفتن شركت های لاینری از بنادر ایران، با كمبود كانتینر مواجه شده ایم كه مقرر است به شركت های خریدار تولیدات كارخانجات كانتینرساز ایرانی از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر، تسهیلات بدهیم، ضمن اینكه با عنایت به ممنوعیت اعطای تسهیلات از محل این وجوه برای خرید كانتینر دسته دوم، با بانك های عامل مذاكره داشته ایم تا به شركت های واركننده كانتینر دسته دوم تسهیلات بانكی پرداخت گردد.
وی تاكید كرد: تابحال از هیچ بندری نامه مكتوب در خصوص ممنوعیت پهلوگیری ناوگان كشتیرانی با پرچم ایرانی نداشته ایم و كشتی های ایرانی به اغلب بنادر دنیا تردد دارند، ولی امكان دارد در بعضی ترمینال ها كه شركای آمریكایی دارند، برای برخی ناوگان های ایرانی محدودیت تولید شود.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی درباره آمار تخلیه و بارگیری در بنادر كشور اظهار داشت: در ۱۰ ماهه نخست سال جاری ۱۱۱ میلیون تن كالای نفتی و غیرنفتی تخلیه و بارگیری داشته ایم كه نسبت به مدت مشابه سال قبل كه ۱۲۸ درصد حجم تخلیه و بارگیری بود، ۱۳ درصد كاهش نشان داده است.
وی اضافه كرد: در بخش كالاهای نفتی هم ۱۱.۷ درصد و در بخش غیرنفتی ۱۳ درصد كاهش داشته ایم.
حسن زاده در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر در خصوص آخرین وضعیت طرح های توسعه بنادر در ایران بعد از اعمال تحریم ها اظهار داشت: هیچ یك از طرح های توسعه بنادر متوقف نشده و طرح های توسعه ای فاز ۳ بندر شهید رجایی، فاز ۲ بندر شهید بهشتی و جزیره نگین بندر بوشهر همچنان فعال است.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب