در گزارش آوا مسكن اعلام شد
هزینه ساخت هر كیلومتر آزادراه ۲۰ میلیارد تهران-شمال ۱۳۰ میلیارد
به گزارش آوا مسكن معاون ساخت آزادراه های شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور اظهار داشت: هم اكنون هزینه راه اندازی هر یك كیلومتر آزادراه در مسیرهای با شرایط عادی، 20 میلیارد تومان است.
جلال بهرامی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت نرخ عوارض آزادراه تهران-شمال گفت: هنوز نرخی مشخص نشده و تنها یكی از مسئولان ذی ربط، یك رقم را اعلام كرده؛ ولی مسئولی دیگر آنرا رد كرده است و بنابراین، تا به امروز هیچ نرخی قطعی نیست؛ بلكه مقرر است تا روز سه شنبه ۶ اسفند كه روز افتتاح آزادراه با حضور رئیس جمهور است، نرخ عوارض آزادراه نیز قطعی و اعلام گردد.
بهرامی اشاره كرد: آزادراه تهران-شمال مسیر تردد به استان های شمالی را یك ساعت و نیم كوتاه تر كرده است كه اگر این مسیر را معادل ۱۱ لیتر مصرف سوخت در نظر بگیریم، به ازای هر خودرو، ۳۳ هزار تومان كاهش هزینه سفر به دنبال خواهد داشت كه آن هم بدون در نظر گرفتن صرفه جویی در استهلاك خودرو و دیگر آیتم های اقتصادی است؛ بدین سبب ساخت آزادراه به سود اقتصاد كشور است؛ اما برخی نمی خواهند در كشور سرمایه گذاری شود؛ ضمن اینكه بازگشت سرمایه گذاری ها در راهسازی بوسیله ستاندن عوارض منجر به رشد پروژه های عمرانی خواهد شد كه هم به سود مردم است و هم اقتصاد كلان كشور را رونق باردیگر ای می دهد.
قطعه ۴ آزادراه تهران-شمال در ۹ سال حتی یك تصادف فوتی نداشته
وی با اشاره به اینكه ۸۰ درصد قطعه یك آزادراه تهران-شمال را پیمانكاران ایرانی صرفاً ظرف ۴ سال ساختند، اظهار داشت: بنا به اعلام فرمانده پلیس راه كشور، قطعه ۴ آزادراه تهران-شمال از زمان بهره برداری از آن در دولت دهم تا كنون كه حدود ۹ سال است، حتی یك فقره تصادف منجر به فوت هم نداشته است كه نشان میدهد ساخت آزادراه باید در صدر پروژه های راهسازی كشور قرار گیرد.
جزئیات ۵۸۰ كیلومتر آزادراهی كه تا اختتام ۱۴۰۰ راه اندازی می شوند
این مقام مسئول درباره آزادراه های در دست ساخت كشور اظهار داشت: بنای ما این است كه حدود ۵۸۰ كیلومتر آزادراه را تا اختتام این دولت به بهره برداری برسانیم؛ به نحوی كه آزادراه های تهران-شمال و همت-كرج كه مجموعاً ۵۰ كیلومتر بوده و ۵۰۰ كیلومتر مابقی نیز سایر آزادراه ها شامل كنارگذر جنوبی تهران (آببیك-چرمشهر) با ۱۶۰ كیلومتر را شامل می شود كه حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیكی دارد.
به گفته بهرامی، ۲۲۵ كیلومتر آزادراه اصفهان-شیراز كه صحیح تر آن است كه به آن شیراز-اصفهان اطلاق شود؛ از ایزدخواست شروع شده و تا جاده سپیدان فارس ادامه دارد كه این پروژه نیز، تك فاز بوده و تا كل ۲۲۵ كیلومتر آن تكمیل نشود، قابل بهره برداری نیست؛ اما تابحال نزدیك ۷۵ درصد پیشرفت فیزیكی داشته و كل عملیات ابنیه این آزادراه به پایان رسیده و روسازی آن در حال انجام می باشد.
به گفته معاون ساخت و توسعه آزادراه های شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، ۹ كارخانه آسفالت سازی در كارگاه آزادراه اصفهان-شیراز در حال تولید هستند؛ اما وزارت دفاع و دولت باید هر چه سریع تر آورده خودرا به این آزادراه منتقل كنند تا پیش از سال ۱۴۰۰ پروژه آزادراه اصفهان-شیراز تمام شود.
وی افزود: مجموع این دو آزادراه (كنارگذر جنوبی تهران و اصفهان-شیراز) حدود ۴۰۰ كیلومتر است؛ ضمن اینكه آزادراه اصفهان-شیراز، ۱۳۵ كیلومتر از مسیر فعلی بین اصفهان و شیراز را كوتاه می كند كه مسیر بسیار زیادی است؛ این دو آزادراه جزو اولویت های اصلی كشور در آزادراه سازی هستند؛ چونكه هم در زمان سفر، هم مسافت و هم مصرف سوخت صرفه جویی به دنبال دارند؛ ضمن اینكه قسمتی از كریدورهای ترانزیتی كشور شامل كریدورهای شمال جنوب (اصفهان-شیراز) و غرب به شرق (كنارگذر جنوبی تهران) محسوب می شوند.
هزینه راه اندازی هر ۱ كیلومتر آزادراه: ۲۰ میلیارد تومان / تهران-شمال ۱۳۰ میلیارد تومان
بهرامی درباب هزینه راه اندازی هر یك كیلومتر آزادراه اشاره كرد: هزینه ساخت آزادراه ها در مناطق جغرافیایی مختلف، متفاوت است؛ بعنوان مثال ساخت هر كیلومتر آزادراه تهران-شمال حدود ۱۳۰ كیلومتر هزینه در بر دارد كه ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه تمام شده آن است؛ در صورتیكه ارزش فعلی آن، به بیشتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان می رسد كه اگر به ۳۲ كیلومتر تقسیم شود، هر یك كیلومتر آن ۱۳۰ میلیارد تومان هزینه داشته است؛ این در شرایطی است كه در قطعه یك آزادراه تهران-شمال، آنچه راه اندازی شد، راه نبود، یك ساختمان بود كه مجموعه ای از پل ها، تونل، گالری ها و نهایتاً راه است؛ ضمن آنكه رشته كوه البرز از نقطه نظر زمین شناختی و نیز ساخت و ساز، جز كوه های سخت شمرده می شود.
وی اشاره كرد: هم اكنون هزینه هر یك كیلومتر آزادراه در مسیرهای با شرایط عادی و مستقیم كه نیازی به راه اندازی تونل ها یا پل های گوناگون ندارد، به ۲۰ میلیارد تومان می رسد؛ اما باید این مساله را نیز در نظر گرفت كه هزینه راه اندازی با هزینه تمام شده متفاوت است؛ چون به هزینه تمام شده، مواردی چون تملك اراضی، شركت های مشاور، آزمایشگاه مكانیك خاك و طراحی آن هم اضافه می شود.
تورم بخش راهسازی، ۱۸۰ درصد در ۲ سال / ۲۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی مصرف سوخت با ساخت ۲ آزادراه
معاون مدیرعامل شركت ساخت و توسعه اشاره كرد: از سال ۹۶ تا كنون، بیشتر از ۱۸۰ درصد تورم در بخش راهسازی داشته ایم كه تعدیل آن، در لیست بهای پروژه ها وارد شده است.
این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی اشاره كرد: اگر دو آزادراه كنارگذر جنوبی تهران و اصفهان- شیراز راه بیفتند، به تنهایی حداقل ۲۰۰ میلیون لیتر صرفه جویی در مصرف سوخت سالیانه دارند كه معادل مصرف سوخت سه روز كشور است یا میزان صرفه جویی ای كه بهره برداری از آزادراه تهران-شمال در مصرف سوخت دارد، معادل یك روز مصرف سوخت كشور است؛ بدین سبب اگر ۵۰ پروژه آزادراه سازی در كشور به راه بیفتد، می توانیم معادل مصرف ۵۰ روز سوخت در كشور، صرفه جویی داشته و بنزین مازاد را صادر نماییم كه ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.
وی درباره توجیه پذیری اقتصادی آزادراه كنارگذر جنوبی تهران اظهار داشت: به طوری كلی روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه كامیون از مرز تركیه وارد كشور می شود كه در كریدور ترانزیتی ما، عدد مهمی نیست؛ بدین سبب توجیه اقتصادی راه اندازی آزادراه كنارگذر جنوبی، صرفاً ترانزیت كامیون های تركیه ای به كشورهای آسیای میانه و CIS یا بالعكس نیست؛ بلكه توجیه اقتصادی راه اندازی این آزادراه، اتصال ۱۴ استان غربی و شمال غربی به شرق و شمال شرق كشور است.
هزینه راه اندازی ۵۰ كیلومتر رمپ و لوپ كنارگذر، بیشتر از هزینه ساخت ۱۶۰ كیلومتر آزادراه
معاون ساخت و توسعه آزادراه های شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور، با اشاره به اینكه آزادراه كنارگذر جنوبی تهران (آبیك-چرمشهر) كه طول آن ۱۶۰ كیلومتر است، ۵۰ كیلومتر دیگر نیز رمپ و لوپ برای دسترسی به آزادراه های متقاطع (قم و ساوه) و دیگر محورهای اصلی و فرعی واقع در طول این مسیر دارد، بیان داشت: هزینه راه اندازی آنها بالاتر از هزینه ساخت خودِ آزادراه است.
منبع: آوا مسكن
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب