گزارش مهر از وضعیت آزادراه تبریز- زنجان؛

زیرساخت ضعیف محور ارتباطی ایران با اروپا

زیرساخت ضعیف محور ارتباطی ایران با اروپا

آوا مسکن: زنجان به عنوان یکی از با اهمیت ترین محورهای ارتباطی ایران با اروپا شناخته می شود که وضعیت زیرساخت های آن همچون آسفالت و امکانات خدماتی نامناسب است.



خبرگزاری مهر - گروه استان ها- محمدرضا علی اشرفی: آزادراه تبریز- زنجان به عنوان تنها مسیر ترانزیتی کشور به اروپا بوده که با وجود این اهمیت، وضعیت مناسبی نداشته و رانندگان و مسافرانی که از این مسیر تردد می کنند همیشه از وضعیت آن گلایه مند هستند.
آزادراه تبریز - زنجان اوایل سال ۱۳۹۰ در قالب نخستین آزادراه کوهستانی کشور به بهره برداری رسید که بعدها به نام آزادراه پیامبر اعظم (ص) نام گذاری شد و الان یکی از مهم ترین و پرترددترین آزادراه های مواصلاتی کشور است.
حالا که بیش از ۱۱ سال از افتتاح آزادراه تبریز- زنجان سپری می شود این پروژه همچنان نقصها مختلفی دارد. نواقصی همچون وضعیت نامناسب آسفالت، چاله های فراوان در مسیر، نبود روشنایی، کمبود مجتمع های خدماتی بین راهی و کمبود پمپ بنزین که همگی سبب شده تا مسافران این آزادراه از وضعیت آن ناراضی باشند.
حالا که بیش از ۱۱ سال از افتتاح آزادراه سپری می شود این پروژه همچنان نقصها مختلفی دارد این آزادراه که طولانی ترین تونل های دوقلوی کشور یعنی تونل های دوقلوی شبلی، با طول هرکدام دو هزار و ۵۲۲ متر و عرض ۱۱ متر را در خود جای داده است، بخش عمده ای از حمل و نقل و ارتباطات جاده ای کشور را عهده دار است ولی با اینحال شاهد مشکلات گوناگون در این راه هستیم.
آذربایجان شرقی دارای ۲۳۵ کیلومتر آزادراه، ۴۵۳ کیلومتر بزرگراه، ۹۲۲ کیلومتر راه اصلی، ۲ هزار و ۷۵ کیلومتر راه فرعی و ۱۰ هزار و ۴۴۱ کیلومتر راه روستایی است.

وضعیت آسفالت آزادراه در حد یک جاده روستایی است
یکی از رانندگان تبریزی در گفتگو با خبرنگار مهر درباب وضعیت آزادراه تبریز- زنجان اظهار داشت: هفته ای چند بار به خاطر کارم در این راه تردد دارم و متاسفانه وضعیت آسفالت این مسیر اسفناک است.
اسماعیل سپهری وایقان سپس اضافه کرد: وضعیت آسفالت آزادراه در حد یک جاده روستایی است و موجب نارضایتی مسافران و گردشگران و رانندگان شده است.
در خیلی از نقاط آزادراه شاهد کیفیت پایین آسفالت هستیم و چاله های مسیر نیز موجب بروز خسارت به خودرو ها می شود وی همین طور درباب جاده قدیم تبریز به زنجان اظهار داشت: با آنکه افتتاح آزادراه تبریز- زنجان تا حد زیادی از تعداد تصادفات و تلفات جاده قدیم این مسیر را کاسته، اما وضعیت آسفالت این آزادراه نامطلوب است.
سپهری اظهار داشت: در خیلی از نقاط آزادراه شاهد کیفیت پایین آسفالت هستیم. چاله های مسیر نیز موجب بروز خسارت به خودرو ها می شود.
این راننده کامیون با تاکید بر این که وضعیت آسفالت آزادراه در حد یک جاده روستایی است، افزود: باید مسئولان راهداری وضعیت این پروژه را سامان بخشند.

قوه قضاییه به وضعیت آزادراه تبریز- زنجان ورود کند
یکی از شهروندان بستان آبادی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباب وضعیت آزادراه تبریز- زنجان اظهار داشت: قوه قضاییه به وضعیت آزادراه تبریز- زنجان ورود کند، هرسال شاهد افزایش نرخ عوارض این مسیر هستیم ولی در مقابل کیفیت خدمات و وضعیت آزادراه هر روز در حال بدتر شدن است.
رضا نیکجو اضافه کرد: باید با افزایش نرخ عوارضی خدمات در این راه نیز بهبود یابد و حداقل روکش آسفالت این آزادراه صورت گیرد که متاسفانه انجام نشده است.
وی با اشاره به این که آزادراه به حال خود رها شده است، افزود: مسئولان امر فقط در این سال ها پول گرفتن از مردم را یاد گرفته اند. امید است قوه قضاییه به عنوان مدعی العموم به موضوع آزادراه ورود کرده و به وضعیت آسفالت آن و دیگر مشکلات و نبود متولی ورود کند.
بنزین در آزادراه ۱۰ هزار تومان فروخته می شود
یکی از شهروندان تبریزی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر درباب آزادراه تبریز- زنجان اظهار داشت: هفته گذشته سفری به تهران داشتم و در راه آزادراه پیامبر اعظم (ص) از تبریز تا تهران هرچه قدر محور آزادراه تبریز- زنجان ایراد و مشکل داشت ولی در مقابل از زنجان تا تهران شاهد آسفالتی عالی و بدون مشکل بودیم.
یونس مظلومی اضافه کرد: البته ایرادات آزادراه تبریز- زنجان تنها در آسفالت و روشنایی خلاصه نمی گردد بلکه این مسیر مراکز خدمات بین راهی و پمپ بنزین هم به تعداد کافی ندارد.

وی افزود: در راه برگشت از تهران به تبریز بعداز گذر از زنجان قصد بنزین زدن داشتم که هرچه قدر رفتم پمپ بنزین در راه نبود. تا این که در نزدیکی چاروایماق و بعداز حدود ۶۰ کیلومتر تابلوی مجتمع خدمات رفاهی و پمپ بنزین را دیدم. بعداز رسیدن به مجتمع مشاهده کردیم که چندین ماه است پمپ بنزین این مجتمع تعطیل می باشد.
مظلومی اضافه کرد: برای رسیدن به پمپ بنزین دیگر باید ۶۰ کیلومتر رانندگی می کردم که چون دیگر باک بنزین خودرو در حال خالی شدن بود به ناچار از سوپر مارکتی مجتمع بنزین آزاد آن هم به نرخ ۱۰ هزار تومان خریداری کردم. البته این مشکل کمبود پمپ بنزین سبب شده تا بسیاری از اهالی روستاهای اطراف، مبادرت به فروش بنزین در کنار آزادراه به قیمت ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان کنند.
راهداری نقشی در آزادراه تبریز- زنجان ندارد
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: آزادراه تبریز- زنجان یک پروژه مشارکتی توسط بخش خصوصی بوده که راهداری نقشی در آزادراه تبریز- زنجان ندارد.

اروجعلی علیزاده با تاکید بر این که پیگیر رسیدگی بخش خصوصی و پیمانکار پروژه به وضعیت آسفالت آزادراه هستیم، اضافه کرد: باید دیگر مشکلات این آزادراه نیز برطرف شود.
وی با تاکید بر این که رییس جمهور نیز در مسافرت اخیر خود به آذربایجان شرقی دستور رسیدگی به این آزادراه را صادر کرد، افزود: پیگیری های لازم در این خصوص انجام می شود.
دستور رییس جمهور برای بهسازی وضعیت آزادراه تبریز- زنجان
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار مهر از دستور رییس جمهور برای بهسازی وضعیت آزادراه تبریز- زنجان آگاهی داد و اظهار داشت: قرارداد نگهداری آزادراه در دست بانک ملی بود که با تاکید ریاست جمهوری در مسافرت اخیر به آذربایجان شرقی قرار شد قرارداد نگهداری آزادراه از بانک ملی به سازمان راهداری انتقال یابد.
قرارداد نگهداری آزادراه از بانک ملی به راهداری انتقال می یابد جواد رحمتی با اشاره به این که بانک ملی سال قبل از آزادراه تبریز- زنجان ۸۴ میلیارد تومان درآمد داشت که ۲۰ میلیارد تومان آن صرف هزینه های جاری آزادراه و حقوق پرسنل شد.

وی با اعلان اینکه طبق قرارداد باید بانک ۱۵ درصد از درآمد را صرف نگهداری راه می کرد، اظهار داشت: عملاً این مبلغ اندک بوده و جوابگوی نیاز این آزادراه نیست. حالا با دستور رییس جمهور تمام درآمدهای حاصل از آزادراه صرف نگهداری آن خواهد شد.
رحمتی اضافه کرد: برای نوسازی روکش آسفالت آزادراه، اعتباری در اختیار سازمان راهداری قرار می گیرد تا پروژه شروع شود. این آزادراه یکی از با اهمیت ترین محورهای مواصلاتی شمال غرب کشور بوده و در جهت توسعه اقتصادی و ترانزیتی استانهای غرب و شمال غرب کشور نیز نقش به سزایی دارد.
مردم آذربایجان شرقی منتظر هستند تا عملکرد دولت سیزدهم را درباب پروژه های راهسازی این استان و به ویژه آزادراه تبریز- زنجان که شاهراه ترانزیتی شمال غرب کشور است، نظاره کنند.


منبع:

1401/04/22
20:45:11
5.0 / 5
377
تگهای خبر: افتتاح , بهره برداری , بهسازی , پیمانكار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است