گزارش آوا مسكن؛

بانك مركزی ارز كامیون های وارداتی دست دوم را تخصیص داد

بانك مركزی ارز كامیون های وارداتی دست دوم را تخصیص داد

به گزارش آوا مسکن مشاور نوسازی ناوگان فرسوده جاده ای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از آغاز صدور تأییدیه های بانک مرکزی برای تخصیص ارز جهت واردات کامیون های وارداتی دست دوم اروپایی اطلاع داد.



به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، از زمان آغاز فرایند واردات کامیون های دست دوم اروپایی و اجرای طرح نوسازی ناوگان باری جاده ای که از خردادماه سال جاری آغاز شد، تا کنون بیشتر از ۶ ماه می گذرد، اما هنوز هیچ کامیون دست دوم و زیر ۳ سال ساخت اروپایی یا ژاپنی و کره ای وارد کشور نشده است.
این در حالی است که حدود ۲ هزار دستگاه از جانب واردکنندگان به انبارهای گمرکات کشور منتقل شده بود اما به سبب خودداری وزارت صمت از ثبت سفارش آنها، کامیون های وارداتی در حال خارج شدن از ذیل قانون «الزام به واردات خودرو های سنگین زیر ۳ سال ساخت» بودند.
با پیگیری های محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و نامه درخواست وی به رئیس جمهور، روحانی با درخواست وزیر راه موافقت نمود و به وزیر صمت دستور داد تا ثبت سفارش آنها عملی شود.
در حال حاضر ثبت سفارش همه این کامیون ها عملیاتی شده و با آغاز صدور گواهی های «تأییدیه ارزی بانک مرکزی» و «اسقاط کامیون های فرسوده» از جانب سازمان راهداری، بنظر می رسد گمرک هم به تدریج مجوز ترخیص این کامیون ها را صادر کند.
مجری طرح نوسازی ناوگان: ثبت سفارش ها تمام شده / ‏‬ بانک مرکزی صدور تأییدیه ارزی را شروع کرده است
صدرالله بمانا در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ترخیص ۲ هزار دستگاه کامیون دست دوم اروپایی از گمرکات کشور اظهار داشت: ثبت سفارش ۱۳۰۰ دستگاه کامیون نهایی شد و هم اکنون در مراحل تخصیص ارز قرار دارند.
وی اظهار داشت: روز گذشته بانک مرکزی، تخصیص ارز برخی از این کامیون ها را تأیید کرد و مابقی را هم به مرور تأیید می کند؛ پس از آن هم مراحل ترخیص و تشریفات گمرکی خواهد بود منتظریم تا واردکنندگان، گواهی های اسقاط را به سازمان راهداری عرضه کنند. چون «برابری اسقاط» دارد و در برابر هر خودروی سنگین دست دوم که وارد می شود، باید یک دستگاه خودروی سنگین فرسوده اسقاط شود که ظرفیت آن حداکثر ۳ تن زیر خودروی دست دوم وارداتی باشد؛ اگر این کارها صورت گیرد، ما هم اجازه ترخیص را برای گمرک ارسال می نماییم.
مشاور سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در امور نوسازی ناوگان اضافه کرد: بانک مرکزی مقرر است منبع ارزی را تأیید کند و ارزی از منابع داخلی به آنها تخصیص داده نمی شود؛ چون منشأ ارز خودرو های وارداتی، از خارج است و باید خود واردکننده آنرا تهیه کند؛ واردکننده مستندات ارز تهیه شده را به بانک عامل عرضه می کند و سپس با تأیید بانک مرکزی، این ارز به تولیدکننده در اروپا داده خواهد شد.
بانک مرکزی ارز برخی از کامیون های وارداتی را تأیید کرد
به گفته بمانا، خیلی از کسانی که ثبت سفارش واردات آنها در وزارت صمت تأیید شده، مدارک را به بانکهای عامل داده اند مقرر است به تدریج مستندات آنها در بانک مرکزی بررسی و سپس تأیید شود که روز گذشته شاهد تأیید ارز خارجی برخی از کامیون های موجود در گمرک بودیم.
مالکان کامیون های فرسوده برای واردکننده ها طاقچه بالا گذاشتند
وی در پاسخ به این پرسش که آیا کامیون های فرسوده به سبب تقاضای اسقاط از جانب واردکنندگان، افزایش قیمت داشته است؟ خاطرنشان کرد: بله ما هم شنیده ایم که واردکننده ها در حال خرید کامیون های فرسوده هستند؛ اما این موضوع، تنها دلیل گران شدن خودرو های سنگین فرسوده نیست مهم ترین علت این است که کامیون های نو (مثلاً ولوو) که تا یک سال و نیم قبل با بهترین حداکثر ۵۰۰ میلیون تومان بود، اما ناگهان تا ۵ میلیارد تومان افزایش قیمت داشت که به تبع آن، خودرو های سنگین فرسوده هم افزایش قیمت داشتند. چون کسی نمی تواند خودروی ۴ تا ۵ میلیارد تومانی را خریداری کند.
قیمت کامیون تا چند ماه آینده کاهش می یابد
عضو شورای نوسازی ناوگان جاده ای در پاسخ به این پرسش که آیا واردات کامیون های دست دوم اروپایی، سبب شکسته شدن قیمت کامیون های موجود در بازار می شود یا خیر؟ خاطرنشان کرد: بازار کامیون های وارداتی با تولید داخل متفاوت است؛ چون تعداد واردکنندگان بر خلاف تعداد تولیدکنندگان کامیون در داخل که انحصاری است، بالاست. ازاین رو قیمت کامیون های وارداتی، رقابتی خواهد بود؛ بیشتر از ۱۰۰ واردکننده شامل شرکتهای تولیدکننده داخلی، شرکتهای واردکننده خودرو، شرکتهای حمل و نقلی و مالکان کامیون های فرسوده می شود؛ طبیعی است که با واردات این کامیون ها، قیمت کامیون هم کاهش پیدا می کند.
وی درباره اینکه آیا سازمان راهداری، برای کامیون های وارداتی، قیمت گذاری می کند یا خیر؟ تاکید کرد: ما نقشی در قیمت گذاری نداریم چون این کالاها با نرخ ارز آزاد با منشأ خارجی تهیه شده است از طرفی هر یک از این کامیون ها به سبب شرایط ویژه ای که دارند، نرخ مختص به خویش را دارند مثلاً امکان دارد یک کامیون با کامیون دیگر که هم برند، هم مدل و هم سال ساخت آنها یکی باشد، ولی صرفا از نظر میزان کیلومتر پیمایش متفاوت باشند، قیمت هایشان با هم فرق داشته باشد. شاخصهای کامیون های دست دوم با نوساز فرق دارد.
تا آخر سال ۲ هزار کامیون دست دوم ترخیص می شوند
بمانا در پاسخ به این پرسش که چه زمانی شاهد ترخیص این خودرو ها از گمرک خواهیم بود؟، اظهار داشت: پیشبینی ما این است که اگر واردکنندگان تأییدیه های ارزی از بانک مرکزی بگیرند و همینطور گواهی های اسقاط را تهیه کنند، تا آخر سال به تدریج از گمرک ترخیص می شوند.
وی درباره اینکه آیا به تعداد کامیون های موجود ماده در گمرکات، افزوده شده یا خیر؟ خاطرنشان کرد: با توجه به این که باید از تاریخ تولید این کامیون ها، بیشتر از ۳ سال نگذاشته باشد، فعلاً کامیون جدیدی وارد نشده است.
محدودیت فروش ناوگان وارداتی برای شرکتهای حمل و نقل
مشاور نوسازی ناوگان جاده ای سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای افزود: عمده واردکنندگان، شرکتهای حمل و نقلی هستند؛ بر مبنای قانون، شرکتهای حمل و نقلی می توانند تا ۴ دانگ کامیون های وارداتی را به فروش برسانند و حتما می بایست ۲ دانگ آنرا به نام شرکت، باقی نگه دارند تا شرکت ها توانمند شوند، تا ۵ سال نمی توانند ۲ دانگ آنرا به رانندگان خود بفروشند؛ این شرکت ها ۴ دانگ کامیون های وارداتی را به تدریج به رانندگان خود واگذار می کنند.
عوارض و مالیات خودرو های وارداتی چند درصد است؟
وی عوارض گمرکی این کامیون ها را ۲۰ درصد دانست و اظهار داشت: اگر گواهی اسقاط عرضه شود، ۵ درصد تشویقی دریافت می کنند و ۱۵ درصد عوارض گمرکی از واردکننده ها دریافت می شود همینطور ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به آن تعلق می گیرد.
اروپایی ها کامیون های دست دوم را اورهال شده به ما می دهند
بمانا اظهار داشت: شرکتهای خدماتی باید قطعات را آماده کنند و واردکننده نیازی نیست که قطعات را خودشان وارد کنند؛ ضمن اینکه این کامیون ها از جانب تولیدکننده در اروپا، پس از ۲ یا ۳ سال فعالیت، اورهال می شوند و سپس به صورت اجاره به شرط تملیک (لیزینگ) به شرکتهای حمل و نقل می فروشند.
وی درباره برندهایی که مقرر است وارد شوند، اشاره کرد: تعداد کمی از کامیون های وارداتی، بنز است مابقی ولوو، داف و رنو است. شخص حقیقی یا حقوقی مالک خودروی فرسوده، می تواند تا ۱۰ دستگاه وارد کند.

1399/11/02
12:14:39
0.0 / 5
358
تگهای خبر: تولید , حمل و نقل , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است