انتظار مردم به سر می رسد؟

دروازه عتبات عالیات آخرین حلقه راه آهن غرب، وعده جدید دولت

دروازه عتبات عالیات آخرین حلقه راه آهن غرب، وعده جدید دولت

به گزارش آوا مسكن ایلام كه بعنوان دروازه عتبات عالیات شناخته می شود، تنها استانی است كه از مزیت اتصال به راه آهن غرب كشور بی بهره مانده و تابحال هم زیرساخت های لازم در این خصوص فراهم نشده است.



خبرگزاری مهر-گروه استان ها: ایلام به واسطه كوهستانی بودن و كم توجهی مسئولان طی سال های گذشته دارای مشكلات بسیار زیادی در حوزه زیرساخت های حمل ونقل است كه بخشی از محرومیت های امروز استان به علت نبود همین زیرساخت ها است.
این استان كه به واسطه ۴۳۰ كیلومتر مرز مشترك و وجود مرز مهران بعنوان دروازه عتبات عالیات در كشور شناخته می شود، از طریق ارتباطی مناسب محروم مانده است.
راه های استان هرچند در سال های اخیر توسعه پیداكرده ولی به علت كوهستانی بودن و هزینه بالای راه سازی، خیلی از این پروژه ها سال ها طول می كشند تا منجر به نتیجه شود.
ضعف های زیرساختی در جاده ها، نبود آزادراه، مشكلات پروازهای فرودگاه و...اهمیت وجود راه آهن در استان ایلام كه سالانه فقط ۴.۵ میلیون زائر عتبات عالیات از آن عبور می كنند را دوچندان كرده است، پروژه راه آهن سال هاست كه مطرح می شود ولی عملیاتی نشده است.

هم حالا كه راه آهن غرب در حال تكمیل است و این خط ریلی تا استان كرمانشاه رسیده، فرصت بسیار مناسبی برای برخورداری استان ایلام از طریق آهن و پیوستن این استان به شبكه ریلی فراهم گشته است.
حضور زائران عتبات عالیات در طول سال برای گذر از مرز مهران و همینطور صادرات كالا به عراق در این مرز ساخت راه آهن را در استان توجیه پذیر كرده است اما باید دید بالاخره این خواسته به حق مردم استان برای خروج از بن بست جغرافیایی محقق می شود.
هرچند در سال ۱۳۹۲ توسط رئیس جمهور وقت یك مرتبه پروژه راه آهن ایلام كلنگ زنی شد ولی هیچ وقت این پروژه آغاز نشد و به نظر می آید به علت نبود سرمایه گذار این كلنگ زنی فقط نمایشی بوده است.
پروژه راه آهن ایلام تا سه ماه آینده اجرایی می شود
استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر تصریح كرد: یكی از اولویت های مهم مسئولان استان ایلام توسعه زیرساخت های جاده ای شامل بزرگراه و آزادراه، ریلی و فرودگاهی است كه بر همین مبنا به طورجدی مسئله متصل شدن استان به پروژه راه آهن در سطح ملی پیگیری شده است.
قاسم سلیمانی دشتكی بیان داشت: اتصال ایلام به شبكه راه آهن كشور خواسته به حق مردم است و این مسئله در سطح ملی با همكاری افراد دلسوز نتیجه داده و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی اضافه كرد: نخستین سفر وزیر راه و شهرسازی بعد از انتصاب به استان ایلام بود، ایشان در این سفر قول داد در شاخص های مربوط به زیرساخت های ارتباطی به استان توجه ویژه داشته باشد.
پس از بحث و تبادل نظر زیاد جمع بندی این شد كه راه آهن ایلام به راه آهن غرب الحاق شود استاندار ایلام تصریح كرد: بعد از جلسات متعددی كه با وزیر راه و شهرسازی داشتیم، اول عنوان شد كه راه آهن استان نیاز به مصوبه ماده ۲۳ یعنی مجوز سازمان برنامه وبودجه دارد، ولی بعد از بحث و تبادل نظر زیاد جمع بندی این شد كه راه آهن ایلام به راه آهن غرب الحاق شود و خودبه خود مسیر ماده ۲۳ طی شده است.
وی اظهار داشت: در نهایت عنوان شد كه باید پروژه راه آهن استان آغاز شود، با وزیر راه و شهرسازی و معاونین توافق شد كه قسمتی از پروژه راه آهن كه مشاور كار مطالعاتی آنرا انجام داده به مناقصه گذاشته شود.
سلیمانی دشتكی خاطرنشان كرد: این قسمت كه فاز اول راه آهن استان بوده و مقرر است به مناقصه گذاشته شود، ۱۷ كیلومتر خط ریلی از سمت اسلام آباد غرب به طرف ایلام است.
۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار فاز اول راه آهن استان ایلام
وی افزود: آخرین نامه ای كه ما در این زمینه دریافت كرده ایم این بوده كه یك فراخوان مناقصه دومرحله ای گذاشته شود كه مرحله اول ارزیابی كیفیت متقاضیان و مرحله دوم كار انتخاب متقاضیان اجرای پروژه است.

استاندار ایلام اظهار داشت: ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار فاز اول طرح راه آهن استان ایلام است و ردیفی كه در بودجه برای این طرح پیش بینی شده ۱۵ میلیارد تومان است. مابقی اعتبار طرح یا توسط دولت پرداخت می شود و یا اینكه تضمین بازپرداخت توسط دولت به بخش خصوصی داده می شود.
پروژه راه آهن در مسافرت رئیس جمهور به استان آغاز شود كه به احتمال بسیار قوی در اردیبهشت ماه سال ۹۸ خواهد بودوی اظهار داشت: ما اصرار داشتیم این پروژه پیش از عید آغاز شود و الآن هم می توانیم این كار را شروع نماییم، اما برنامه مسئولان این است كه پروژه راه آهن در مسافرت رئیس جمهور به استان آغاز شود كه به احتمال بسیار قوی در اردیبهشت ماه سال ۹۸ خواهد بود.
استاندار ایلام اضافه كرد: اساساً پروژه راه آهن استان تا سه ماه آینده اجرایی و عملیاتی می شود.
وی افزود: كل پروژه راه آهن استان هم ۷۲ كیلومتر است ولی در آینده می توان خط ریلی از استان به شهر مهران و درنهایت شهرهای مذهبی عراق متصل كرد كه سبب جهشی بزرگ در استان می شود.
ایلام به آزادراه متصل می شود
وی اضافه كرد: مسئله بسیار مهم دیگر در استان پیگیری متصل شدن استان به آزادراه های كشور است، نخستین مورد آزادراه كرمانشاه-حمیل-ایلام-مهران است كه این پروژه چند وقت پیش در كرمانشاه توسط وزیر راه و شهرسازی كلنگ زنی و عملیاتی شده است.
سلیمانی دشتكی خاطرنشان كرد: بحث دوم متصل شدن استان به آزادراه پل زال-دهلران-مرز چیلات است كه در این رابطه قول هایی داده شده است.

وی با اشاره به اینكه مسئولان ملی هم اهتمام ویژه به اجرای آزادراه ایلام-نجف دارند، اظهار داشت: در نهایت اجرای این پروژه های تمامی شهرستان های استان را از زیرساخت های مناسب جاده ای بهره مند می كند.
استاندار ایلام اظهار داشت: علاوه بر آزادراه، ماده ۵۶(مصوبه دولت برای واگذاری طرح به بخش خصوصی با تضمین بازپرداخت هزینه ها)برای اجرای پروژه بزرگراه مهران-دهلران-اندیمشك دریافت شده است.
تحول بعدی از حوزه راه های استان اجرای تونل كبیركوه به طول ۶.۵ كیلومتر بعنوان یكی از بزرگ ترین تونل های كشور است وی ادامه داد: این پروژه ۲۳۰ كیلومتری در دو فاز اجرایی می شود، فاز اول از مهران تا دهلران و فاز بعدی از دهلران تا اندیمشك است كه این مهم هم سبب تحول در زیرساخت های ارتباطی استان می شود.
وی اظهار داشت: فراخوان این طرح هم انجام شده است البته در قسمت هایی در حوزه دهلران وزارت راه با همكاری وزارت نفت این كار را آغاز كرده است.
سلیمانی دشتكی اضافه كرد: تحول بعدی از حوزه راه های استان اجرای تونل كبیركوه به طول ۶.۵ كیلومتر بعنوان یكی از بزرگ ترین تونل های كشور است كه تا چند ماه آینده عملیات حفاری آن به اتمام می رسد.
نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی هم در ارتباط با پروژه راه آهن در گفتگو با مهر تصریح كرد: استان ایلام نیازمند توسعه زیرساخت های ارتباطی است و نمایندگان استان در مجلس به طورجدی مسائل توسعه جاده ها و راه آهن استان را پیگیری می كنند.
راه آهن ایلام یك مطالبه عمومی است
جلال میرزایی با اشاره به اینكه راه آهن مطالبه عمومی مردم و مسئولان و نمایندگان استان است، اظهار داشت: همه مقدمات و اعتبارات این پروژه فراهم شده و اساساً این پروژه بزودی در استان كلید می خورد.
وی خاطرنشان كرد: ایلام دارای امن ترین مرز زمینی ایران است و گذرگاه اصلی عتبات عالیات به حساب می آید، اساساً وجود راه آهن می تواند منجر به توسعه خدمات به زوار عتبات عالیات هم شود.

نماینده مردم ایلام در مجلس بیان داشت: از راه رایزنی با كمیسیون تلفیق و سازمان برنامه وبودجه در حال افزایش اعتبارات طرح راه آهن استان هستیم.
دستورات لازم برای تسریع در فراخوان آزادراه پل زال به مرز چیلات تحت عنوان آزادراه حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) را صادر گردیده است معاون عمرانی استاندار ایلام هم در آخرین اظهارنظرش در این خصوص گفته است كه معاون وزیر راه و شهرسازی پیرو پیگیری های قبلی، دستورات لازم برای تسریع در فراخوان آزادراه پل زال به مرز چیلات تحت عنوان آزادراه حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) را صادر كرده است.
ایلام هرچند استانی كوچك است اما دارای ظرفیت مهم نفت و گاز، گردشگری، كشاورزی، مرز مشترك با عراق و...است كه اساساً با عنایت به محرومیت های استان نیازمند سرمایه گذاری در بخش های مختلف است، حضور سرمایه گذار در استان هم منوط به توسعه زیرساخت هایی نظیر راه آهن است.
وجود راه آهن، آزادراه و... مسیر برای توسعه استان هموارتر كرده و سرمایه گذاران استقبال بیشتری از فعالیت در استان می كنند، توسعه زیرساخت ها و حضور سرمایه گذاران در نهایت منجر به اشتغال در استان هم خواهد شد.
آنچه اهمیت دارد این است كه مسئولان و نمایندگان استان در مجلس باید طرح های بزرگی مثل راه آهن را به طورجدی پیگیری كنند كه مانند سال های گذشته اجرای این پروژه ها عقب نیفتد، در صورت تكرار بدعهدی ها اساساً بازهم عقب ماندگی استان بیشتر از گذشته خواهد شد.

1397/12/04
14:10:34
5.0 / 5
4344
تگهای خبر: توسعه , خدمات , راه و شهرسازی , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است