انتقاد از روایتهای نادرست راه آهن ضعف ها با آمارسازی پوشانده نمی شود
به گزارش آوا مسکن، عضو سابق هیأت مدیره راه آهن ضمن اشاره به کاهش ۸ درصدی حمل بارهای ترانزیتی ریلی، اظهار داشت: این وضعیت نیازمند اقدامات اصلاحی است و تخریب سایرین یا بیان برخی آمارهای موضعی، واقعیت را تغییر نمی دهد.
احسان شعبانی عضو سابق هیأت مدیره راه آهن در گفتگو با گزارشگر مهر ضمن اشاره به کاهش ۸ درصدی حمل بارهای ترانزیتی ریلی و کاهش ۷ درصدی حمل مجموع بارهای بین الملل ریلی در هشت ماهه ابتدایی امسال، اظهار داشت: این وضعیت نیازمند وقت گذاری مناسب، پیگیری های فراوان و اقدامات اصلاحی است و تخریب سایرین یا بیان برخی آمارهای موضعی، حقیقت را تغییر نمی دهد.
وی ضمن اشاره به سخنان رئیس جمهور، در دیدار اخیر با مدال آوران المپیادهای جهانی بر مبنای مقاومت نظام اداری در مقابل تغییر و اصلاح، اضافه کرد: بهتر است در فضایی کارشناسانه و تخصصی و فارغ از هیاهوهای سیاسی به بررسی نقاط قوت و ضعف پرداخته شود تا بتوانیم به حل مشکلات و ارتقاء وضعیت امیدوار باشیم.
شعبانی درباب انتشار اخباری بر مبنای کاهش ترانزیت ریلی و حمل مجموع بارهای بین الملل ریلی، خاطرنشان کرد: مدیرکل تجاری خارجی راه آهن جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه ای با تیتر «خروج از سایه سوءمدیریت؛ فعال سازی باردیگر مرز ریلی ایران - افغانستان» مطالبی خلاف واقع، گاه نامرتبط و تخریبی بیان کرده است.
عضو سابق هیأت مدیره راه آهن خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد عدم پایبندی به اخلاق حرفه ای و گاه نبود صداقت در مسئولان فعلی راه آهن هستیم. فاز نخست خط آهن خواف - هرات در آذر ۱۳۹۹ افتتاح شد، اما به سبب برخی نقص ها همان زمان عملیاتی نشد و فقط به شکل آزمایشی مورد بهره برداری قرار گرفت. چند ماه بعد و قبل از آغاز دولت سیزدهم، به سبب درگیری های داخلی افغانستان مسدود شد و بخشهایی از آن لطمه دید و تجهیزات نصب شده از بین رفت. نسبت دادن این مسدودسازی به دولت سیزدهم، خلاف واقع و غیراخلاقی است.
وی اضافه کرد: بعد از آرامش نسبی در افغانستان، اقدامات احیای مسیر انجام شد و در اواسط سال ۱۴۰۳ قابل استفاده مجدد به شکل آزمایشی شد.
شعبانی ضمن اشاره به بندر خشک ریلی تهران (آپرین) اظهار داشت: این پایانه که در اسفند ۱۴۰۱ افتتاح شده و در طول این مدت محموله های صادراتی و وارداتی از راه آن جابه جا شده، بدون انجام سرمایه گذاری جدید یا راه اندازی خط جدید، مجدداً با عنوان پروژه ای با ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری راه اندازی شد که اعتبار دولت را نزد کارشناسان زیر سوال می برد.
وی بیان کرد: فلسفه وجودی بندر خشک در مرکز کشور، تسهیل واردات و صادرات است و نه ترانزیت. برخی مسئولان وزارت راه و راه آهن، استفاده ترانزیتی از این پایانه را غیرکارشناسی اعلام می کنند. در موارد محدود، استفاده ترکیبی یا برای تعویض واگن امکان دارد، اما باتوجه به وجود پایانه های نزدیک مرزهای ریلی، اقدام بهینه ای نیست.
رئیس سابق کمیته حسابرسی داخلی راه آهن درباره ی وضعیت ترانزیت ریلی اضافه کرد: آمارهای فعلی حمل ریلی بارهای بین المللی قابل تأمل است. از سال قبل تا اوائل اردیبهشت ماه امسال رشد ترانزیت ریلی مشاهده می شد، اما بعد از آن روند متوقف گردید. در هشت ماهه سال ۱۴۰۴، تناژ ترانزیت ریلی نسبت به سال قبل ۲.۵ درصد کاهش و تن - کیلومتر حمل ۸ درصد کاهش داشته است. در صورت عدم پیگیری و اقدامات اصلاحی، این وضعیت تشدید خواهد شد و بیان آمارهای موضعی حقیقت را تغییر نمی دهد.
وی اظهار داشت: با ارتقا ایستگاه شهید مطهری خراسان و بهره برداری از دهکده لجستیک آن در ماه پایانی دولت سیزدهم، رشد مناسبی در تناژ صادرات ریلی مشاهده شد، اما رشد ۸ درصدی تن - کیلومتر حمل بار صادراتی ریلی نتوانست کاهش ۸ درصدی ترانزیت و ۴۷ درصدی واردات را جبران کند و مجموع تن - کیلومتر بار بین الملل ریلی در هشت ماهه سال ۱۴۰۴ نسبت به سال قبل ۷ درصد کم شده است.
شعبانی در انتها تصریح کرد: ترانزیت ریلی از مبدأ روسیه که از سال ۱۴۰۰ شروع شده بود، نسبت به سالیان قبل کاهش داشته و موفقیت سازی از ورود یا عبور یک قطار بعد از گذشت این مدت اغراق آمیز و نادقیق است. همچنین، باوجود پوشش رسانه ای گسترده و سفرهای مختلف مدیرعامل و دیگر مدیران راه آهن به ترکیه، تبادل ریلی از مرز رازی، تنها مرز ریلی بین ایران و ترکیه، حدود ۳۰ درصد کاهش داشته که لازم است مورد توجه قرار گیرد. به طور خلاصه وی ضمن اشاره به سخنان رئیس جمهور، در دیدار اخیر با مدال آوران المپیادهای جهانی بر اساس مقاومت نظام اداری در مقابل تغییر و اصلاح، افزود: بهتر است در فضایی کارشناسانه و تخصصی و فارغ از هیاهوهای سیاسی به بررسی نقاط قوت و ضعف پرداخته شود تا بتوانیم به حل مشکلات و ارتقاء وضعیت امیدوار باشیم. شعبانی ضمن اشاره به بندر خشک ریلی تهران (آپرین) عنوان کرد: این پایانه که در اسفند ۱۴۰۱ افتتاح شده و در طول این زمان محموله های صادراتی و وارداتی از طریق آن جابه جا شده، بدون انجام سرمایه گذاری جدید یا راه اندازی خط جدید، مجدداً با عنوان پروژه ای با ۲۰ میلیون دلار سرمایه گذاری افتتاح شد که اعتبار دولت را نزد کارشناسان زیر سوال می برد. وی عنوان کرد: با ارتقا ایستگاه شهید مطهری خراسان و بهره برداری از دهکده لجستیک آن در ماه پایانی دولت سیزدهم، رشد مناسبی در تناژ صادرات ریلی مشاهده شد، اما رشد ۸ درصدی تن - کیلومتر حمل بار صادراتی ریلی نتوانست کاهش ۸ درصدی ترانزیت و ۴۷ درصدی واردات را جبران کند و مجموع تن - کیلومتر بار بین الملل ریلی در هشت ماهه سال ۱۴۰۴ نسبت به سال قبل ۷ درصد کم شده است.
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب