همسایه شمالی-۱۴

روس ها به جای فاینانس، در راه آهن رشت-آستارا سرمایه گذاری کنند

روس ها به جای فاینانس، در راه آهن رشت-آستارا سرمایه گذاری کنند

به گزارش آوا مسکن مدیرعامل اسبق راه آهن برای ارتقای روابط ریلی ایران و روسیه و افزایش تبادلات کالایی پیشنهادهایی بیان کرد همچون این که روسها به جای فاینانس در راه آهن رشت-آستارا سرمایه گذاری کنند.



به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، در آستانه سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه و برگزاری مذاکرات سیاسی-اقتصادی با مقامات ارشد این کشور، کارشناسان درباره اهمیت توسعه زیربناهای حمل و نقلی و همینطور ارتقای نرم افزاری و تقویت فرآیندهای گسترش صادرات، واردات و ترانزیت میان دو کشور پیشنهادهایی مطرح می کنند.
در حال حاضر مشکل نقصان قطعه راه آهن رشت-آستارا به یکی از اصلی ترین موانع جهت راه اندازی کریدور ریلی شمال-جنوب تبدیل گشته است؛ از طرفی، باآنکه شبکه ریلی ایران به مرز اینچه برون و سپس شبکه ریلی ترکمنستان-قزاقستان-روسیه متصل است، اما به سبب وجود گلوگاه هایی در راه آهن شمال که محدودیت تناژ دارد و همینطور فاصله زیاد راه آهن شرق دریای خزر تا مراکز جمعیتی روسیه، استفاده از این شبکه برای صاحبان بار چندان به صرفه نیست؛ بخصوص که شهرهای سن پترزبورگ و مسکو بعنوان بخش های پر جمعیت روسیه در غرب دریای خزر واقع است.
همچنین استفاده از حمل و نقل دریایی میان بنادر شمالی ایران با بنادر روسیه به سبب کاهش مداوم سطح آب خزر، انجام نشد لایروبی های منظم در پای اسکله بنادر شمالی ایران که سبب کاهش آبخور کشتی ها و ایجاد محدودیت برای بارگیری شناورها به اندازه ظرفیت کشتی، یخ زدگی پای اسکله برخی بنادر روسیه در فصول سرد سال که مانع از تخلیه و بارگیری کشتی ها می شود، متصل نبودن بنادر انزلی و آستارا به شبکه ریلی و برخی موارد دیگر، امکان تقویت حمل و نقل دریایی را سلب کرده است.
با این حال هم شبکه ریلی و هم شبکه جاده ای کشور این ظرفیت را دارد تا انتقال بخشی از کالاهای وارداتی و ترانزیتی روس ها را بر عهده بگیرند. بخصوص که بسیاری زا کارشناسان معتقدند با همین زیرساخت های موجود هم می توانیم در صورت بهبود فرآیندهای گمرکی و اصلاح تعرفه ها، دستورالعمل ها و بخش نامه ها، ترانزیت در راه شمال-جنوب را تقویت نماییم.
وزیر راه: می توانیم ترانزیت زغال سنگ روسیه به هند را به خاک ایران بیاوریم
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم پیش از این اعلام نموده بود که روسیه سالانه ۷ میلیون تن زغال سنگ به هند صادر می کند که هم اکنون به طور عمده از مسیر دریایی کانال سوئز حمل می شود که هم زمان زیادی می طلبد و هم هزینه بالا؛ حال آنکه می توانیم بخشی از این جابه جایی زغال سنگ روسیه به هند را از خاک ایران انجام دهیم که هم زمان کمتری خواهد داشت و هم هزینه جابه جایی ها به شدت کاسته می شود.
البته تاکید قاسمی وزیر راه برای اجرایی شدن این پیشنهاد، بَر دادن تخفیف های مناسب به روس ها برای انتقال صادرات خود به شبکه ریلی-جاده ای-بندری ایران بود.
پور سیدآقایی: مشکل کمبود زیرساخت نداریم / ‬ فرآیندها اصلاح شود
سید محسن پور سید آقایی مدیرعامل اسبق شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره تقویت ترانزیت ریلی ایران با بهره گیری از کالاهای صادراتی-وراداتی روسیه، اظهار نمود: کم بودن ترانزیت از خاک ایران لزوماً به مفهوم نبود زیرساخت ها در کشور نیست؛ ما هم اکنون مسیر راه آهن اینچه برون به ترکمنستان و قزاقستان و سپس به روسیه را داریم که باآنکه خیلی سال است افتتاح شده، اما باری به آن منتقل نمی شود؛ ازاین رو مشکل کمبود زیرساخت های ریلی نداریم.
وی افزود: درست است که مسیر راه آهن رشت-آستارا راه اندازی نشده، اما اگر بار ترانزیتی وجود داشته باشد، قطعه آستارا-آستارا (ایران-آذربایجان) وصل شده و می توانیم این قطعه رشت تا آستارا را با بهره گیری از کامیون و حمل و نقل ترکیبی جابه جا نماییم. یعنی بارهای روسیه تا آستارای ایران با قطار و سپس تا ایستگاه راه آهن رشت با کامیون حمل شود و مجدداً از رشت تا بندر شهید رجایی با قطار جابه جا شود.
پور سید آقایی اظهار داشت: می توانیم بارهای روسیه را با کشتی تا بندر انزلی با کشتی بیاوریم و سپس با کامیون به ایستگاه راه آهن رشت و از آنجا تا بندرعباس با قطار منتقل کنیم؛ بندر امیرآباد هم به راه آهن متصل است و بار با کشتی به بندر امیرآباد و سپس با راه آهن به بنادر جنوبی ببریم.
علت شکل نگرفتن کریدور شمال-جنوب بین روسیه و هند از خاک ایران
وی درباره این که چرا کریدور شمال-جنوب هنوز بین روسیه و هنوز از خاک ایران شکل نگرفته، خاطرنشان کرد: به نظر من خواست دو طرف هم مهم می باشد و روس ها برای انجام ترانزیت کالاهای خود از مسیر ایران جدی باشند که ظاهراً روس ها چندان جدی نیستند؛ در سالهای مختلف هم بر اهمیت عبور کالاهایشان از خاک ایران تاکید کرده اند اما هیچ وقت روسیه برای ترانزیت کالاهای خود از خاک ایران استفاده نکرده است.
عضو هیئت علمی دانشکده راه آهن دانشگاه علم و صنعت تاکید کرد: بخش دیگری از موانع ایجاد کریدور شمال-جنوب، نرم افزاری است؛ مواردی چون سرعت عبور کالا در راه ایران، هزینه ها، تعرفه های گمرکی، نبود مقررات تسهیل گر و… را باید بعنوان موانع نرم افزاری دانست. وگرنه امکان زیربنایی های ترکیبی ایران کاملاً برای توسعه ترانزیت فراهم است و باید دنبال رفع موانع سیاسی-تجاری جهت عملیاتی شدن کریدور شمال-جنوب باشیم.
سرمایه گذاری روس ها در راه اندازی راه آهن رشت-آستارا به شرط عبور بار ترانزیتی باشد نه این که صرفا وام بدهند
وی اشاره کرد: روس ها می گویند ما علاقه مندیم که خط آهن رشت-آستارا راه اندازی شود؛ البته ایران بارها درخواست کرده تا روس ها هم در ساخت این خط آهن سرمایه گذاری کنند تا بارهای خویش را به آن منتقل کنند؛ روس ها می گفتند شما خط آهن را بسازید ما برایتان بار ترانزیتی زیادی می آوریم؛ نهایت این که ما با هزینه خودمان خط آهن می سازیم ولی امکان دارد روس ها باری به این مسیر نیاورند.
چرا راه آهن گرگان-اینچه برون اقتصادی نشد؟
پورسیدآقایی تاکید کرد: ایران با پول خودش راه آهن گرگان-اینچه برون را راه اندازی کرد ولی روس ها بار به این خط نیاوردند؛ روس ها گفته بودند اگر ایران، ترکمنستان و قزاقستان خط آهن شرق روسیه را بسازند، ما ۱۰ میلیون تن بار به این خط آهن می آوریم؛ راه آهن راه اندازی شد اما دریغ از ۱۰ هزار تن؛ راه آهن رشت-آستارا را هم آذربایجان ابراز علاقه مندی می کرد و هم روس ها؛ ما هم به آنها گفتیم اگر واقعاً ۱۰ میلیون تن بار ترانزیتی از این مسیر برای عبور دارید، خودتان هم در هزینه راه اندازی آن شریک شوید؛ چون سالی ۱۰ میلیون تن بار، بسیار سود ده است.
پذیرش فاینانس برای راه اندازی زیرساخت های ریلی مشروط به آوردن بار ترانزیتی باشد
وی درباره تاثیر فاینانس اظهار داشت: فاینانس همان وام خارجی است؛ این اقدام برای فاینانسور که زیان ده نیست؛ چون آنها اصل و سود پول را با نرخ مناسبی دریافت می کنند؛ اما زمانی که این کار به صرفه است که خود کشور خارجی هم در ساخت مسیر سرمایه گذاری کند یا اگر فاینانس می کند، شرط بازپرداخت وام آنها، عبور بار ترانزیتی از مسیر راه اندازی شده باشد؛ مثلا روس ها برای قطار برقی گرمسار-اینچه برون یا رشت-آستارا فاینانس بدهند ولی به شرط عبور بار ترانزیتی از مسیر راه اندازی شده، این تسهیلات بازپرداخت شود.


منبع:

1400/10/29
10:06:20
5.0 / 5
428
تگهای خبر: افتتاح , بنادر , تقویت , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است