گزارش آوا مسكن؛

تلاش آمریکا و برخی کشورهای منطقه برای حذف ایران از ترانزیت

تلاش آمریکا و برخی کشورهای منطقه برای حذف ایران از ترانزیت

آوا مسکن: در صورتیکه گفته می شود درآمد ترانزیت هر تن کالا از خاک ایران با فروش یک بشکه نفت برابری می کند، اما آمریکایی ها با کمک برخی کشورهای منطقه درحال حذف ایران از کریدورهای ترانزیتی هستند.



به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، جنگ اقتصادی محور «غربی-سعودی-عبری» مقابل جمهوری اسلامی ایران ابعاد تازه تری به خود گرفته و آمریکایی ها تمام تلاش خودرا برای کاهش درآمدهای ارزی ایران که می تواند جایگزینی برای درآمدهای فروش نفت باشد، به کار بسته اند.
یکی از این درآمدها می تواند ترانزیت باشد که بگفته برخی کارشناسان درآمد ترانزیت هر تن کالا از خاک کشورمان می تواند تا معادل فروش یک بشکه نفت برای کشور درآمد داشته باشد.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ۳۰ آذر ماه در حاشیه بهره برداری از ۵۲۶ دستگاه واگن باری و مسافری درباره ترانزیت اظهار داشت: می توانیم با افزایش تخفیف ها، شاهد افزایش عبور کالاهای ترانزیتی از خاک کشورمان باشیم.
دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در خدمت ترانزیت
در دولت سیزدهم دیپلماسی اقتصادی به کمک ترانزیت آمده و اخیراً بعد از سفرهای حسین امیرعبداللهیان به پاکستان و آذربایجان هم مشکل رانندگان ایرانی در خاک جمهوری آذربایجان برطرف شد و هم تا کنون کریدور جاده ای-ریلی ITI (اسلام آباد-تهران-استانبول) که به کریدور سازمان همکاریهای اقتصادی (اکو) نیز معروف است، بعد از ۱۲ سال احیا شده و یک کاروان کامیون و دو رام قطار باری از پاکستان با عبور از خاک ایران به سمت ترکیه عبور کرده است.
همچنین کریدور آزمایشی امارات-ایران-ترکیه نیز در آبان ماه امسال افتتاح شد که نتایج بسیار مثبتی برای اماراتی ها داشت و بازرگانان و صاحبان کالای اماراتی از این کریدور به سبب کوتاه شدن استقبال کرده اند.
اما برخی دست های پشت پرده در برخی از کشورهای منطقه با عروسک گردانی آمریکایی ها و صهیونیست ها به کار افتاده اند تا ایران را از درآمدهای ترانزیتی حذف نمایند.
آغاز پروژه حذف ترانزیتی ایران؛ اول: انتقال پروازهای عبوری به آسمان عراق و آب های بین المللی خلیج فارس
اقدامی که در چند ماه گذشته با حذف ایران از کریدور هوایی شرقی-غربی و انتقال پروازهای عبوری از آسمان ایران به آب های بین المللی در خلیج فارس برای تردد هواپیماهای اروپایی به سمت کشورهای شرق آسیا شروع شده است.
این در حالی است که هزینه مصرف سوخت برای ایرلاین های اروپایی یا شرق آسیا با هدف دور زدن آسمان ایران و عبور از آب های بین المللی خلیج فارس و دریای عمان، بسیار بالاست اما با صدور نوتام (اطلاعیه های هوانوردی) های دروغین از طرف سازمان های هوانوردی بین المللی و اروپایی با تبلیغ نا امن بودن آسمان ایران، ایرلاین ها را ملزم به عبور از مناطقی غیر از آسمان ایران می کنند.
همچنین کریدور هوایی شمال-جنوب نیز که برای برخی پروازهای ایرلاین های حاشیه خلیج فارس به سمت اروپا و شمال غرب، گریزی جز عبور از آسمان ایران نبود، با همکاری غربی ها که امنیت آسمان عراق را در اختیار گرفته اند، از آسمان ایران به این کشور منتقل شده است؛ نقش آمریکایی ها نیز در این میان گفته شده که متقاعد کردن دولت بغداد برای ارائه تخفیف های کلان به پروازهای عبوری ایرلاین های خارجی از آسمان این کشور است و سبب شده درآمد پروازهای عبوری از آسمان ایران به میزان چشمگیری کم شود.

دوم: راه اندازی کریدور لاجورد برای جلوگیری از رشد ترانزیت از ایران
در دومین گام نیز با ایجاد کریدور لاجورد که شامل عبور کالا از بنادر پاکستان به سمت افغانستان، آسیای میانه، عبور از دریای خزر و سپس کریدور ریلی باکو-تفلیس-قارص است، تلاش می کنند مزیت جغرافیایی کریدور شمال-جنوب ایران را بی اثر کنند.
این در حالی است که بنا بر اعلام گمرک ایران در آذر ماه امسال یک میلیون و ۵۷ هزار تن کالای خارجی نیز از مسیر جمهوری اسلامی ایران ترانزیت شد که این میزان نسبت به آذر سال قبل ۵۳ درصد رشد داشته است.
به نظر می رسد استقرار دولت جدید در یکی از همسایگان شرقی کشورمان، سبب کاهش اعتماد صاحبان کالا به کریدور لاجورد و افزایش اقبال به عبور ترانزیتی از خاک ایران (کریدور شمال-جنوب) شده است که نشانه دیگری از شکست این پروژه غربی-عربی-عبری شمرده می شود.
سوم: عودت محصولات کشاورزی ایران به بهانه های سلامت
غربی ها و صهیونیست ها در گام دیگری برای کاهش درآمدهای ارزی کشورمان، به سراغ دولت های طرف قرارداد خرید محصولات کشاورزی ایران رفته اند تا با بهانه هایی چون عدم ثبت سموم مورد استفاده کشاورزان ایرانی در این کشورها و عودت این محصولات، به بی اعتمادی نسبت به تولیدات ایرانی دامن بزنند
چهارم: انتقال کریدور شمال-جنوب از ایران به همسایه غربی
در حالی که ایران حدود ۲۰ سال است که برای اتصال قطعه ۳۴ کیلومتری راه آهن شلمچه-بصره تلاش می کند، اما با مقاومت عجیب بغداد رو به رو و هر بار که یکی از مقامات ارشد کشورمان برای مذاکره به این کشور سفر کرده یا مقامات عراقی به تهران آمده اند، بعضاً مذاکرات در حد رؤسای جمهور دو کشور هم انجام شده است اما بغداد با شروع پروژه راه اندازی راه آهن شلمچه-بصره به بهانه های مختلف خودداری می کند.
همچنین گفته شده آنکارا از مخالفان اصلی راه اندازی کریدور شمال-جنوب از خاک ایران و همین طور کریدور امارات ایران ترکیه است و بنظر می رسد با پشتیبانی صهیونیست ها، این کریدور از خاک ایران به عراق منتقل شود.
عراقی ها نیز با یک شرکت ایتالیایی برای ساخت خط آهن بندر فاو به ترکیه مذاکره کرده اند. این در حالیست که برای ایران عبور از شرق به غرب عراق و دسترسی به سوریه و بندر لاذقیه در ساحل مدیترانه، در ارجحیت است.
کارشناس ترانزیت: بهانه جویی های عراق با اعمال نفوذ آمریکا برای مخالفت با ترانزیت کامیون های ایرانی
محمدجواد شاه جویی کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره حذف ایران از فضای ترانزیتی منطقه اظهار نمود: بطور کلی تلاش ها برای حذف ایران از کریدورهای منطقه است؛ هر کریدور جدیدی هم که راه اندازی می شود، تلاش ها برای لغو آن شروع می شود.
وی با اعلان اینکه ترکیه یکی از کشورهایی است که به دنبال بستن مسیرهای کریدوری از خاک ایران است اضافه کرد: آمریکا تلاش و تمرکز گسترده ای برای تبدیل عراق به سد ترانزیتی ایران را آغاز نموده است؛ راه اندازی راه آهن شلمچه-بصره حدود ۲۰ سال است که میان دو کشور مطرح شده و که در ۱۰ سال اخیر، این مذاکرات جدی تر شده است اما آمریکایی ها نمی گذارند این راه آهن راه اندازی شود؛ حتی در مسافرت اخیری که رستم قاسمی به عراق رفته بود، عراقی ها به شدت مقاومت نشان داده بودند.
آمریکا نمی گذارد کامیون های ایرانی از مرز بوکمال عراق با سوریه به دمشق بروند
کارشناس صنعت ترانزیت با تاکید بر مقاومت شدید آمریکایی ها و فشار آنها بر دولت بغداد برای ممانعت از واگذاری مرز «بوکمال» میان عراق و سوریه واقع در غرب عراق به ایران، اشاره کرد: آمریکایی های اجازه نمی دهند ایران از مرز بوکمال استفاده کند؛ مرز دیگر عراق با سوریه در اختیار گروههای کرد است؛ مرز تنف میان عراق و سوریه نیز در اختیار آمریکایی ها قرار دارد.
وی اشاره کرد: مرز تنف، مرز اصلی میان عراق و سوریه است که آمریکایی ها آنرا در اختیار گرفته اند این مرز بزرگراه دارد و امکان عبور کامیون های ترانزیتی از این بزرگراه وجود دارد اما اجازه تردد به خودرو های کشورهای محور مقاومت در این منطقه از طرف آمریکایی ها داده نمی گردد.
شاه جویی راه آهن شلمچه-بصره را از نظر آمریکایی ها burning bridge (پل سوزان) عنوان نمود و اظهار داشت: این عنوانی است که آمریکایی ها به پل راه آهن شلمچه-بصره بر روی رودخانه اروند گذاشته اند چون معتقدند اگر این پل راه اندازی شود، آمریکایی ها به آتش کشیده می شوند.
منافع ایران در تقویت کریدور شرقی-غربی عراق است
وی تاکید کرد: ما اعتقاد به کریدور شرقی-غربی در عراق داریم که کاملاً به سود منافع ما و ضد منافع غربی هاست ولی آمریکایی ها دنبال ایجاد کریدور شمالی جنوبی در عراق هستند که به سود منافع آمریکایی ها و رقیب کریدور شمال-جنوب در ایران است.
به گفته این کارشناس اقتصاد حمل و نقل، نام این مسیر را آمریکایی ها «راه خشک» گذاشته اند که فاو را به ترکیه وصل می کند؛ ترک ها هم به شدت این مسیر را حمایت می کنند.
وی با اشاره به تصویب قانون ترانزیت در مجلس عراق و پیوستن به کنوانسیون تیر (TIR) در دولت این کشور اضافه کرد: اما غربی ها اجازه نمی دهند ترانزیت از خاک این کشور راه اندازی شود؛ حتی نیازی هم به پیوستن به کنوانسیون تیر نبود؛ هم اکنون در کشور ما ۸۰ درصد ترانزیتی که انجام می شود، بدون ثبت در کنوانسیون کارنه تیر است و بخش کوچکی از آن ذیل تیر است.
دلیل عراقی ها در خصوص عدم عضویت در TIR یک بهانه است
شاه جویی اشاره کرد: تیر یک آدرس دهی غلط است که می خواهند ایران را به آن مشغول کنند؛ سازمان جهانی ای رو که کنوانسیون تیر ذیل آنست، سال قبل اعلام نمود ایران بیشترین ثبت عبور ترانزیتی را ذیل این کنوانسیون داشته است و ما در این کنوانسیون رتبه اول را کسب کردیم؛ بدین سبب این که عراقی ها جلوی عبور کامیون های ایرانی به سبب عدم عضویت در کنوانسیون تیر را گرفته اند، بنظر می رسد بیشتر یک بهانه باشد تا یک استدلال؛ وگرنه می توانند یک مرز ورودی و یک مرز خروجی خودرا باز کنند تا کامیون های ایران از یک مرز وارد و از مرز دیگر خارج شوند؛ ما حتی می توانیم سامانه جامع گمرکی را برای عراقی ها راه اندازی نماییم تا این اتفاق شروع شود.
ترکیه کالاهای خودرا از خاک عراق به عربستان می برد
وی درباره این که چرا ترکیه اجازه ترانزیت کامیون های ایرانی به سوریه را نمی دهد؟ تصریح کرد: هم اکنون حجم اندکی کالا با کامیون های ایرانی با عبور ترانزیتی از خاک ترکیه به سوریه از مرز مرسین تردد می کنند؛ اما ترک ها اجازه نمی دهند این میزان افزایش یابد.
کارشناس ترانزیت تاکید کرد: ترکیه درحال ترانزیت از خاک عراق است و یک تا دو روزه به مرز عربستان می رسد و کالاهای ترکیه ای را به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر می کند اما زمانی که ما درخواست ترانزیت می نماییم، عراق اجازه نمی دهد. حال هم ترکیه دنبال اتصال بندر فاو به ترکیه است؛ این در حالیست که زیرساخت های بندر بصره قویتر از فاو است.


منبع:

1400/10/16
19:39:35
5.0 / 5
436
تگهای خبر: اثر , افتتاح , بنادر , بهره برداری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است