گزارش آوا مسكن؛

ابرپروژه آذربایجان در ایستگاه انتظار

ابرپروژه آذربایجان در ایستگاه انتظار

به گزارش آوا مسکن راه آهن تبریز- میانه یکی از ابرپروژه های آذربایجان شرقی است که بعد از ۲۱ سال تکمیل نشده و در حال حاضر چشم انتظار رسیدن اعتبارات لازم برای افتتاح در دهه فجر سال جاری است.



خبرگزاری مهر، گروه استان ها – آناهیتا رحیمی: ۲۱ سال از کلنگ زنی ابر پروژه استان آذربایجان شرقی می گذرد اما تا کنون خبری از تکمیل این پروژه به گوش نرسیده است و مردم آذربایجان هم چنان در چشم انتظار خاتمه یافتن پروژه ای چندین ساله هستند.
بهره برداری از پروژه راه آهن میانه، تبریز، بستان آباد، ترانزیت ریلی ایران را برای اولین بار به اروپا متصل خواهدنمود و از طرفی با اتمام عملیات اجرایی این راه آهن، زمان حرکت قطار تهران – تبریز هم حدود ۵/۵ ساعت کاهش خواهد یافت.
آنچه که تابحال ابرپروژه استان آذربایجان شرقی را به اتمام نرسانیده است، عدم تأمین مالی مورد نیاز است و حالا این پروژه پس از گذشت سالهای متمادی در انتظار از طریق رسیدن تخصیص اعتبار لازم برای تکمیل است.
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: راه آهن میانه – تبریز تا بستان آباد به طول ۱۳۲ کیلومتر اتمام یافته است و از بستان آباد تا ایستگاه خاروان هم تقریباً عملیاتی شامل اتمام زیرسازی و پل و هم چنین راه اندازی پل های بزرگ، تونل ها و از طرفی ریل گذاری و بالاست ریزی لایه اول هم انجام یافته است.
ابوالقاسم سلطانی افزود: هم اکنون قطار می تواند تردد کند اما در این محدوده با توجه به این که بخشی از جوشکاری باقی مانده است بدین جهت عملیات، با کندی انجام می گیرد اما تلاش بر این است تا یک دو ماه آینده اتمام یابد اما همان گونه که گفته شد ساختمان اصلی ایستگاه تقریباً اتمام یافته و آماده مسافرگیری در محل ایستگاه خاوران است.

سلطانی بیان نمود: بعضی از مباحث از ایستگاه خاوران به سمت تبریز مطرح است بدین ترتیب که با مطالعات انجام گرفته از جانب راه و ترابری که حدود ۲۰ سال قبل در خصوص عبور از حریم آزادراه کنارگذر که با وجود پیمان سپاری انجام یافته بود مخالفت هایی از جانب بعضی از مسئولین استانی به سبب گسترش یافتن تبریز و خطی که این راه آهن منجر به محدود کردن تبریز می کند بوجود آمد تا این که در نهایت وزارت راه و شهرسازی مجبور شد تا به کار پیمانکار خاتمه دهد.
وی اضافه کرد: با توجه به این که ایستگاه تا خاوران آماده و تکمیل است مسافران می توانند رفت و آمد کنند اما تلاش بر این است تا عملیات جزئی باقی مانده هم تکمیل شود.
ایستگاه اصلی خاوران به اتمام رسیده است و ریل گذاری و بالاست ریزی لایه اول انجام یافته و هم اکنون تنها بالاست ریزی لایه دوم در حدود ۲۰ کیلومتر باقی مانده است
سلطانی توضیح داد: ایستگاه اصلی خاوران به اتمام رسیده است و ریل گذاری و بالاست ریزی لایه اول انجام یافته و هم اکنون تنها بالاست ریزی لایه دوم در حدود ۲۰ کیلومتر باقی مانده است.
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اظهار داشت: هم اکنون جوشکاری بین ریلی باقی مانده است اما تلاش بر این است تا ۲ ماه دیگر این اقدامات هم اتمام یابد تا ایستگاه خاوران به سمت تهران، از مسیر میانبر تبریز میانه با کاهش ۴ ساعتی زمان سفر در سالهای اول و در سالهای بعدی هم با کاهش ۵/۵ با افزایش سرعت قطار انجام گیرد.
وی افزود: ۳۵۰ میلیارد مطالبه پیمانکار در محدوده بستان آباد تا تبریز است اما اعتبارات تخصیص یافته کفاف پرداخت مطالبات پیمانکاران را نمی دهد.

مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی اظهار داشت: تکمیل ایستگاه تبریز تا ایستگاه مرکزی نیازمند ۴ میلیارد تا ۴/۵ میلیارد تومان اعتبار است و این در حالیست که تأمین اعتبار از منابع دولتی دشوار می باشد اما با وجود این، وزارت راه و کل مدیران عالی استان و نمایندگان مجلس پیگیر هستند تا از راه بانکها و مؤسسات مالی تأمین مالی کنند.
وی معتقد است: اگر اعتبار پروژه راه آهن میانه، بستان آباد و تبریز و پروژه هایی همانند این، از منابع مالی تأمین شوند زمان بر خواهد بود چون که باتوجه به تعدد پروژه در کشور و استان ما، راه آهن میانه، تبریز، بستان آباد هم ابرپروژه ای است که نیازمند اعتبار هنگفتی است.
تلاش بر این است تا این پروژه در ۲۲ بهمن سالجاری آماده تحویل باشد
سلطانی در انتها اظهار داشت: باتوجه به کاهش منابع اعتبارات عمرانی دولت، باید منابع مالی جدیدی تعریف شود تا این پروژه خاتمه یابد و تلاش بر این است تا این پروژه در ۲۲ بهمن سالجاری آماده تحویل باشد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پروژه راه آهن میانه – تبریز قرار بود در دهه فجر دولت قبلی به صورت نهایی افتتاح شود اما هنوز ایستگاه خاوران تکمیل نشده و از طرفی بعضی از مراحل اجرایی در راه هم اتمام نیافته است.
تکمیل پروژه نیازمند تأمین اعتبار است
سیدمحمدرضا میرتاج الدینی افزود: تکمیل پروژه راه آهن میانه – تبریز نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که بخشی برای بدهی پیمانکاران و بخشی هم برای تکمیل نقصها این پروژه است.
وی اضافه کرد: اگر دولت هزینه ای بالغ بر ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد به این پروژه تخصیص دهد امسال پروژه راه آهن میانه – تبریز تکمیل و افتتاح می گردد.

تاج الدینی بیان نمود: بنده با مسئولین ارشد استانی هم مذاکراتی داشته ام و پیگیر هستیم تا بلکه این پروژه امسال با حضور رئیس جمهور افتتاح شود و انتظار چندین ساله مردم آذربایجان تحقق یابد.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در مجلس شورای اسلامی هم پیگیری های لازم برای تأمین بودجه پروژه راه آهن میانه – تبریز صورت می گیرد و در این رابطه تذکر هم خواهم داد.
سرعت گرفتن تکمیل پروژه در صورت تأمین اعتبار
وی افزود: از سازمان برنامه و بودجه هم پیگیر هستیم تا اعتبار لازم برای تکمیل پروژه راه آهن میانه - تبریز اختصاص پیدا کند که در صورت رسیدن بودجه لازم به دست مدیریت اجرایی میتوان با سرعت هر چه بیشتر این پروژه را تکمیل کرد.
تاج الدینی در انتها اضافه کرد: اگر اعتبار لازم تخصیص یابد پروژه راه آهن میانه – تبریز در دهه فجر سالجاری افتتاح می گردد و در این رابطه هم چنان پیگیر هستیم.

پروژه راه آهن میانه، تبریز، بستان آباد یکی دیگر از ابرپروژه های استان آذربایجان شرقی است که پس از گذشت ۲۱ سال، هنوز تکمیل نشده است و مردم آذربایجان در انتظار اتمام این پروژه هستند.
حالا ابرپروژه استان آذربایجان شرقی پس از گذشت سالهای مدتی در چشم انتظار از طریق رسیدن اعتبارات لازم برای تکمیل شدن است تا در دهه فجر افتتاح شود و انتظار چندین ساله مردم آذربایجان خاتمه یابد.

1400/09/17
10:12:25
5.0 / 5
627
تگهای خبر: افتتاح , بهره برداری , پیمانكار , راه و شهرسازی
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات ؛ آوا مسکن، خانه رویایی شما را پیدا می کند

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است