مراقب این تماسهای مشکوک باشید

مراقب این تماسهای مشکوک باشید

به گزارش آوا مسکن چند سالی می شود که مبحث تماس شماره های خارجی و ناشناس، بخصوص با پیش شماره کشورهای کوچک آفریقایی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. اخیرا هم تعداد این تماس ها افزایش پیدا کرده و گزارش ها حاکی از نگرانی مشترکان تلفن همراه از این مورد است.



به گزارش آوا مسکن به نقل از ایسنا، روزنامه «خراسان» در ادامه نوشت: این روش و شیوه های مشابه آن با هماهنگی برخی اپراتورهای خارجی و با هدف کسب درآمد غیرقانونی یا همان کلاهبرداری از مشترکان اپراتورهای سایر کشورها با استفاده از سرویسهای مخابراتی صورت می گیرد. جدای این شماره های خارجی، شماره های هوشمند یا به اصطلاح IN هم که مدت هاست در کشور راه اندازی شـده و در صورت تماس، دقیقه ای مبلغ قبض تلفن را بالا می برند، سبب ایجاد مشکلاتی برای کاربران تلفن های ثابت یا همراه در کشور شده است. امروز در باره چگونگی جذب و خالی کردن جیب شما توسط این شماره ها مطالبی نوشته ایم که می تواند در کاهش هزینه های مخابراتی به شما کمک نماید.

نگران تماس ازدست رفته خارجی نباشید

۱- هرچند همان گونه که پیش از این نوشتیم، مبحث تماسهای هزینه دار چند سال است که مطرح شده اما اخیرا باردیگر افراد زیادی در کشورمان با تماسهای تلفنی از شماره های خارجی با پیش شماره هایی نظیر۶۷۸ +، ۹۶۰+ و... که متعلق به کشورهایی مانند وانواتو، مالدیو، ماداگاسکار و... هستند رو به رو شده اند. مجموع این روش و روش های مشابه که به قصد کسب درآمد غیرقانونی از مشترکان اپراتورهای مختلف با استفاده از سرویسهای مخابراتی صورت می گیرد، معمولاً با عنوان «تقلب مخابراتی» شناخته می شود. این اتفاق اصولا از راه روبات های تماس گیرنده خودکار و به صورت نرم افزاری رخ می دهد. آنها از راه روبات ها با تعداد زیادی از شماره هایی که به صورت تصادفی ذخیره شده اند، یک یا دو تماس کوتاه برقرار می کنند و فرد وقتی این تماسهای ازدست رفته را می بیند به احتمال زیاد از سر کنجکاوی با آنها تماس می گیرد و همین جاست که مورد سوءاستفاده قرار می گیرد.

۲- در بهترین حالت کلاهبرداران خارجی با اپراتورها قراردادی نوشته اند که با افزایش سهم و درآمد اپراتورهای خارجی از تماسهای بین المللی درصدی را به خود اختصاص دهند. به صورت مثال تماس با کشورهای خارجی بخصوص آفریقا، هزینه نسبتا زیادی دارد و به ازای هر یک دقیقه تماس، بیشتر از ۱۰ هزار تومان از اعتبار فرد کم می شود و این اعتبارهای ازدست رفته، به جیب اپراتورهای خارجی می رود که با آن تماس برقرار کردید و این اپراتورها بخشی از این درآمد را به این کلاهبرداران خارجی می دهند.

۳- اما حالت دیگری هم وجود دارد که کلاهبرداران خارجی شما را برای تماس با شماره های ویژه (Premium) وسوسه می کنند و در این حالت برقراری تماس با این شماره ها، برای شما هزینه نسبتا زیادی خواهد داشت و هر چه طول مکالمه بیشتر شود، هزینه هم افزایش می یابد. البته این هزینه، اضافه بر هزینه تماس بین المللی است که یا از شارژ اعتبار شما کم می کند یا آخر ماه شما را با یک قبض با مبلغ نجومی مواجه می کند.

۴- از آنجائیکه هرچه زمان تماس شما طولانی تر باشد، درآمد این کلاهبرداران بیشتر است، آنها تلاش می کنند با صحبت کردن درباره موضوع هایی مانند برنده شدن لاتاری، برنده شدن جایزه هنگفت دلاری و موارد مشابه، طول مکالمه را بالا برند تا درآمد بیشتری از این طریق نصیبشان شود. البته بعضی از شماره ها اپراتور انسانی ندارند و بعد از تماس یک پیام ضبط شده برای شما پخش می شود. نکته عجیب تر این که برخلاف گذشته در فضای مجازی برخی مدعی شده اند که در ایام اخیر بعضی از شماره ها پیام های ضبط شده به زبان فارسی ماشینی (که توسط نرم افزار خوانده می شود) پخش می کنند و احتمال دارد بر مبنای شماره مخاطبان در کشورهای مختلف زبان پیام تغییر کند که این مورد شانس فریب خوردن کاربران را زیاد می کند.

مراقب شماره های هوشمند داخلی هم باشید

۱- شماره های هوشمند یا به اصطلاح IN مدت هاست در کشور راه اندازی شده اند؛ شماره هایی با پیش شماره مثل ۹۰۹ و ۷۰۷۰ که در صورت تماس، دقیقه ای مبلغ قبض تلفن را بالا می برند و امکان دارد در آخر ماه با دیدن قبض موبایل یا تلفن ثابت خانه یا محل کار، شما را حسابی شوکه کنند.

۲- این شماره ها که پیش از این بعنوان شماره های قصه گو، بازی بچه ها و... بسیار در رسانه های مختلف تبلیغ می شد، حالا به مشاوره های حقوقی، روان شناسی، املاک و... هم رسیده و مشاوران به ازای هر دقیقه مبلغی را از اپراتورها می گیرند و اپراتورها هم آنرا روی قبض مشترک تماس گیرنده اعمال می کنند. این مبلغ بر مبنای نوع خدمتی که عرضه می شود می تواند متفاوت باشد اما در ابتدای مکالمه اپراتور اعلام می کند که به ازای هر دقیقه چه مبلغی به حساب صاحب شماره منظور می شود.

۳- برخی از مشاوران املاک، در تبلیغات خود یک شماره موبایل اعلام می کنند و سپس با این عنوان که برای اطلاعات بیشتر با فلان شماره تماس بگیرید، مردم را به سمت شماره های IN هدایت می کنند. نکته دیگری که در باره این نوع شماره ها مشاهده شده، این است که مشاوران این شرکت ها عمدتا با روش های مختلف تلاش می کنند گفتگو طولانی تر شود و پول بیشتری از این راه به جیب بزنند. در بعضی موارد یک تماس با این مشاوران حتی بدون رسیدن به نتیجه آنها را صاحب ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان می کند.

۴- علاوه بر این، همشهری در گزارشی نوشته: با شروع سال تحصیلی دانش آموزان یا والدین آنها جهت استفاده از اپلیکیشن «شاد» آموزش و پرورش بار دیگر از موتورهای جست وجو استفاده می نمایند. اما مشکل از جایی شروع می شود که با جست وجوی عبارت «شاد، ویندوز» در گوگل، به جای سایت shad.ir با برخی از سایت هایی روبه رو می شوید که شما را تشویق به مشاوره و تماس با شماره های هوشمند برای دانلود اپلیکیشن شاد می کنند؛ بدون این که توضیح دهند تماس با این شماره برای فرد هزینه دارد.

چند سفارش به مردم

۱- تا جایی که امکان دارد با شماره های خارجی ناشناس که به اصطلاح تک زنگ می زنند تماس نگیرید و اگر آشنایان شما برای سفر اربعین به کشور عراق رفته اند، کد کشور عراق (۹۶۴+) را به خاطر بسپارید و تماسهای دیگر را با تماس اطرافیان خود با شماره عراق اشتباه نگیرید. فراموش نکنید پیش شماره عراق ۹۶۴+ است و به پیش شماره مالدیو که ۹۶۰+ است، بسیار شباهت دارد.

۲- این مورد را فراموش نکنید که تماس با شماره هایی با پیش شماره ۹۰۹ و ۷۰۷۰ در داخل کشور چه با تلفن همراه باشد چه تلفن ثابت به جز هزینه مکالمه هزینه دیگری هم دارد که می تواند از دقیقه ای ۵۰۰۰ تومان شروع شود و تا ۹۰۰۰ تومان هم برسد. پس پیش از تماس با این پیش شماره ها از هزینه ای که به شما تحمیل می شود، آگاه شوید.

۳- برای آنکه در آخر ماه با قبض های نجومی روبه رو نشوید بهترین کار اول احتیاط در تماس و اطلاع رسانی به دیگر اعضای خانواده است. پیش شماره های خطوط هوشمند متمایز هستند با این وجود در صورتیکه از راه این شماره ها از شما کلاهبرداری شد می توانید از راه شماره ۱۹۵ مبحث را پیگیری کنید.

توصیه ای به مسؤلان مخابرات

۱- در سال ۹۷، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات سابق در برنامه ای تلویزیونی اظهار داشت که به دنبال راهکار برای اتمام کلاهبرداری از راه شماره های خارجی هستیم اما به نظر می آید هنوز به نتیجه نرسیده و باید مسؤلان این مورد مهم را پیگیری کنند.

۲- با شرکت هایی که صلاحیت استفاده از این شماره ها را ندارند و از این سرویس برای کسب درآمد نامشروع استفاده می نمایند برخورد شود.

۳- در صورتیکه پولی به ناحق گرفته شده، با مقررات گذاری و نظارت رگولاتوری، می تواند به مردم بازگردانده شود. همینطور اگر با کسانی که با تبلیغات گمراه کننده، مردم را به سمت این شماره ها هدایت می کنند، برخورد مضاعف قضایی شود، این فضا می تواند مدیریت و سامان دهی شود.




1400/07/07
10:10:36
5.0 / 5
887
تگهای خبر: سایت , شركت , قرارداد , مشاور
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است