وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:

راه های کشور وضعیت مطلوبی ندارند

راه های کشور وضعیت مطلوبی ندارند

به گزارش آوا مسکن وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: راه های کشور وضعیت مطلوبی ندارند.


به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر رستم قاسمی در بررسی جلسه رأی اعتماد خود بعنوان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با اعلان اینکه از وزارتخانه ای به وزارتخانه ای دیگری کوچ کرده ام، اظهار داشت: ۴ دوره خدمت دارم. نخست سربازی در دفاع مقدس، سپس در قرارگاه خاتم بعد از آن در وزارت نفت و حال در وزارت راه و شهرسازی. وی ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا بعنوان مجموعه ای چند رشته ای در زمینه های مختلف فعالیت دارد. همزمان با شروع سازندگی در کشور خیلی ها باور نداشتند که کشور توسط مجموعه های عمرانی داخلی بازسازی شود اما حضرت امام (ره) گفتند «ما می توانیم» و بر اساس این تفکر، طرح های بزرگ در زمینه های مختلف اجرا شد. وی به کارهای خود در قرارگاه خاتم اشاره و اظهار نمود: در زمینه ساخت آزادراه، بزرگراه و راه های روستایی و همین طور در بخش ریلی در زمان مدیریت من در قرارگاه خاتم، پروژه هایی انجام شد. در بخش دریایی ما در زمان دفاع مقدس وقتی می خواستیم اسکله کوچکی راه اندازی نماییم دانش آنرا نداشتیم و از یوگسلاوی کمک گرفتیم اما بعد از دفاع مقدس بنادر بزرگی همچون بندر شهید رجایی با ۷ میلیون TEU راه اندازی شد. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: توسعه بندر امام برای پهلوگیری کشتی های سوپر پست پاناما انجام شد ضمن این که زمانی که در قرارگاه خاتم بودم تجربه هایی درباب فرودگاه سازی و صنعت هوانوردی نیز دارم. وی اشاره کرد: در قرارگاه خاتم، فعالیت مسکن سازی نیز داشتم. قاسمی با اعلان اینکه در زمینه حمل و نقل وضعیت مطلوبی از نظر نگهداری آزادراه ها و جاده های اصلی نداریم اشاره کرد: در بخش حمل و نقل ریلی که در همه کشورها بعنوان گونه ایمن و ارزان شناخته می شود متأسفانه در کشور شرایط خوبی نداشته و فقط ۱۰ درصد حمل بار مسافر به حمل و نقل ریلی منتقل شده است. وضعیت پایه های مسافری و باری دریایی و هوایی ما خوب نیست و فرصت های زیادی را از دست داده ایم. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اشاره کرد: سهم حمل و نقل از GDP (تولید ناخالص داخلی) بسیار ناچیز است در صورتیکه تعدادی از کشورهای همسایه ما که از شرایط ژئوپلتیکی ایران برخوردار نیستند سهم ۴ تا ۵ برابری در حمل و نقل به GDP کشور خود نسبت به ما دارند. وی اظهار داشت: برای حل این مشکل، با روش های گذشته و روش هایی که درحال حاضر عمل می نماییم به این شاخص ها نخواهیم رسید بلکه نیازمند اقدام ملی، جهادی و شجاعانه هستیم. قاسمی اضافه کرد: با بودجه های عمومی و جاری کشور حتی یک آزادراه هم نمی توانیم بسازیم. باید روش خودرا تغییر دهیم و سراغ روش های متفاوت مانند سرمایه گذاری بخش خصوصی، داخلی، خارجی، فاینانس، BOT، BOO و تهاتر برای اجرای مگاپروژه ها برویم. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تاکید بر این که اجرای این روش ها نیازمند همدلی دولت و مجلس است، گفت: باید برای سرمایه گذاری در این بخش تصمیمات مهم اتخاذ نماییم تا بجای آنکه نقدینگی کشور به سمت دلار و سکه و امثال آن برود با جذاب تر کردن پروژه های زیربنایی، به این بخش هدایت شود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: در دوره ای که در وزارت نفت بودم و ریاست یکی از بزرگترین سازمان های اقتصادی دنیا را برعهده داشتم با یکی از شرکت های بزرگ مذاکره کردیم. در آن زمان کره جنوبی خرید نفت از ایران را قطع کرده بود. من به این کشور رفتم و در دیداری که با رییس جمهور کره داشتم گفتم شیر یک طرفه فایده ندارد. گفتم ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار کالاهای کره ای را ایران خریداری می کند در نهایت متقاعد شدند که خرید نفت از ایران را از سر بگیرند.
وی افزود: همه هستی ام را می گذارم تا جواب رفقای شهیدم و اعتماد رییس جمهور را بدهم تا شرایط حمل و نقل تغییر یابد.
قاسمی درباره مشکلات بخش مسکن گفت: مسکن امروز پاشنه آشیل کشور است و خواسته رییس جمهور، مردم و نمایندگان تغییر شرایط است.
وی اضافه کرد: سهم مسکن از سبد هزینه خانوار از ۳۷ به ۶۰ درصد بالا رفته و امنیت ملی را به خطر می اندازد. ۳۷ درصد مردم اجاره نشین هستند. مسئله مسکن سه موضوع اصلی دارد. اول آنکه باید در رفع اشکال زمین تلاش نماییم. ۵۰ درصد هزینه مسکن به زمین اختصاص دارد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: یک میلیون هکتار زمین در اطراف شهرها وجود دارد که با بهره گیری از قانون جهش تولید مسکن که در مجلس یازدهم به تصویب رسید می توانیم اراضی دولتی اطراف شهرها را به ساخت مسکن اختصاص دهیم.
قاسمی اشاره کرد: مسئله دوم هزینه ساخت است. این روزها خیلی از مردم امکان پرداخت حتی هزینه ساخت مسکن را هم ندارند. روش تهاتر اراضی دولت با سازندگان مسکن می تواند در حل این مشکل مؤثر باشد.
وی اضافه کرد: مسئله سوم حل مشکل نقدینگی بخش مسکن می باشد. در سال ۸۸ حدود ۱۷ درصد تسهیلات بانک ها، وام مسکن بود اما در سال قبل به کمتر از ۵ درصد رسیده بود.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی اظهار داشت: اقدام نهضت ملی مسکن، یک اقدام فرا وزارتخانه ای است. با ورود بنده به وزارت راه و شهرسازی، شورای عالی مسکن مجدداً احیا می شود تا سهم مسکن را از یک وزارتخانه به کل مجموعه دولت منتقل نماییم. سن ازدواج بالا رفته و یکی از عوامل آن مسئله مسکن می باشد.
قاسمی با اعلان اینکه خودم از روستای محروم هستم و تقریباً به بیشتر مناطق کشور سفر کرده ام، تاکید کرد: با موضوع محرومیت کاملاً آشنا هستم. مردم ما حق دارند از نداشتن یک راه مطمئن نگران باشند. ۳۲ هزار کیلومتر راه روستایی باید ساخته شود. در خیلی از روستاها مردم راه ندارند که بتوانند مریض یا زنان زائو را به بیمارستان برسانند.
وی اضافه کرد: این طرح ها فاینانسوری نیست و حمایتی است. از مجلس می خواهم تا کمک نماید این فقر را در بخش راه و مسکن یک دفعه برای همیشه تمام نماییم. از وضعیت کشور در زمینه محرومیت زدایی هیچکدام از مسئولان کشور راضی نیستند. مقام معظم رهبری می فرمایند کاستی ها زیاد است اما ظرفیت ها هم زیاد است که باید استفاده گردد. قاسمی با تاکید بر این که وزارت راه و شهرسازی نیاز به اصلاح ساختار دارد اظهار داشت: استفاده از افراد جهادی، انقلابی و دست پاک در دستور کار است. امضاهای طلایی با ایجاد سامانه ها حذف خواهد شد. وی افزود: از نخبگان و مراکز تحقیقاتی برای حل مشکل کیفیت پایین ساخت مسکن و راه ها استفاده خواهیم کرد. تمرکز زدایی در مقررات را پیگیری می کنم؛ بازبینی در طرح های هادی روستایی و طرح های جامع شهری از دیگر برنامه های وزارت راه و شهرسازی خواهد بود. وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مشکلات ایثارگران در تامین مسکن اشاره نمود و اظهار داشت: در نشست هایی که با نمایندگان داشتیم یکی از خانم های نماینده به من گفت یک ایثارگر ۷۰ درصد که در یک کارخانه کار می کند در همانجا هم زندگی می کند و مسکن ندارد. وی اشاره کرد: با جدیت موضوع مسکن ایثارگران را پیگیری خواهم کرد.


منبع:

1400/06/02
22:28:32
5.0 / 5
791
تگهای خبر: بنادر , توسعه , تولید , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۱
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است