مقام مسئول خبر داد؛

عبور پروازهای ایرلاین اروپایی از آسمان ایران دیشب كلید خورد

عبور پروازهای ایرلاین اروپایی از آسمان ایران دیشب كلید خورد

آوا مسکن: عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از عبور لوفت هانزا از آسمان ایران بعنوان نخستین ایرلاین اروپایی از دیماه ۱۳۹۸ تا کنون در شب گذشته اطلاع داد.



به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، در حالیکه آسمان ایران همواره در نوتام های صادره از جانب شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و همینطور سازمان هواپیمایی کشوری بعنوان امن ترین آسمان منطقه معرفی شده و ایکائو (سازمان جهانی هوانوردی) هم همواره ادعای برخی کشورهای استکباری در مورد نا امن بودن آسمان کشورمان را رد کرده، اما تبلیغات آمریکا و متحدان آن سبب شده بود تا برخی کشورهای اروپایی عبور از آسمان ایران را تحریم کنند.
افزون بر این اتفاق (سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در ۱۸ دیماه ۱۳۹۸) که بهانه ای برای تحریم آسمان کشورمان از جانب کشورهای استکباری و برخی همدستان دولت آمریکا شد، کرونا هم کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران را تشدید کرد و سبب شد تا تعداد پروازهای عبوری که در سال ۱۳۹۸ بر مبنای آمارهای اعلامی شرکت فرودگاه ها، به صورت متوسط ۲۳ تا ۲۸ هزار سورتی پرواز در هر ماه بود، به ۵ تا ۱۰ هزار سورتی پرواز به صورت متوسط در هر ماه در سال ۱۳۹۹ کم کند.
با این حال امسال شاهد افزایش و رشد تعداد پروازهای عبوری از آغاز سال هستیم و روندی که در زمستان سال قبل شروع شده بود، در بهار سال جاری هم ادامه یافت.
ضمن این که ایرلاین های خارجی هم که از فرودگاه های ایرانی رفته بودند، در دو ماه اخیر هم به عبور از آسمان و هم به نشست و برخاست در فرودگاه های کشور بازگشته اند.
محمد امیرانی عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در گفتگو با خبرنگار مهر درباره پروازهای عبوری از آسمان ایران اظهار نمود: ما دو برخورد با پروازهای عبوری داشته ایم؛ یکی این که پروازهای عبوری ای که شرکتهای هواپیمایی اروپایی به واسطه تحریک ابرقدرت ها، تحریم شده و از آسمان کشورمان عبور نمی کردند یا در فرودگاه های ما نشست و برخاست نداشتند را از چندی قبل با همکاری سازمان هواپیمایی کشوری با ایرلاین ها خصوصاً لوفت هانزا وارد مذاکره شدیم و این اطمینان را برای شرکتهای هواپیمایی خارجی ایجاد کردیم که آسمان ایران سیف و ایمن بوده و هیچ مشکلی برای پروازهای عبوری ایجاد نخواهد شد.
وی افزود: به تدریج این اتفاق درحال وقوع است و بعد از آنکه هواپیماهای لوفت هانزا پروازهای خود به فرودگاه حضورت امام (ره) را از سر گفتند، دیشب (۱۲ تیر ماه ۱۴۰۰) نخستین پرواز عبوری لوفت هانزا از آسمان ایران صورت گرفت که منظریم متعاقب لوفت هانزا، سایر ایرلاین های اروپایی هم پروازها عبوری خود از آسمان ایران را آغاز کنند.
معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خاطرنشان کرد: دومین اقدامی که انجام داده ایم، به دنبال دریافت مجوز از هیئت دولت مبنی از مکان اعطای تخفیف از جانب شرکت فرودگاه ها به شرکتهای هواپیمایی خارجی، با چند شرکت هواپیمایی وارد مذاکره شدیم اما هنوز به نتیجه نرسیده ایم امیدواریم که پس از نهایی شدن توافقات با این شرکت ها، شاهد افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران به علت ایجاد جذابیت های اقتصادی باشیم و این شرکت ها بیشتر از آسمان عبور کنند تا هم ایمنی و سیف بودن آسمان ایران به ابرقدرتها و کشورهای استکباری ثابت شود و هم این که کشور ما از این رخداد، بهره و انتفاع مالی ببرد و برای کشور ارزآوری داشته باشیم.
این مقام مسئول در صنعت هوانوردی درباره این که رقبای کریدور فضای آسمان کشورمان چه کشورهای دیگری هستند؟ خاطرنشان کرد: مهم ترین رقیب ما در کریدور هوایی شمال به جنوب، آسمان عراق است؛ این کریدور پس از بازگشایی آسمان عراق، پروازها عبوری زیادی را به سمت خود کشاند چون هم مسیر از سمت آسمان عراق کوتاه تر است ضمن این که عراقی ها برای هر پرواز عبوری یک نرخ ثابت و فیکس، فارغ از این که چه تناژی و چه مسافتی را طی کند، پیشنهاد داده بودند.
عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: ولی ما در ایران بر مبنای قانون دو فاکتور وزن هواپیماهای تجاری عبوری و طول مسافت را در نظر می گیریم و برآورد هزینه را بر طبق این دو فاکتور، محاسبه می نماییم. با این وجود بر مبنای قوانین ما این اختیار را داریم تا با شرکت ها وارد مذاکره شویم البته نمی توانیم فرمول محاسبه هزینه پرواز عبوری را تغییر دهیم ولی می توانیم تخفیف دهیم؛ مثلاً این که اگر تعداد پروازهای عبوری یک شرکتی از یک تعدادی بیشتر شود، یک رقمی به آنها تخفیف می دهیم که این میزان تخفیف، بستگی به رقمی دارد که از درآمدهای مورد نظر ما بیشتر شود.
امیرانی با اشاره به اینکه این قدرت چانه زنی، امکان عبور از آسمان کشورمان را رقابتی تر کرده است، اظهار داشت: بعد از بازگشایی آسمان عراق از جانب ایکائو، تعداد زیادی از پروازهای اما راتی به این سمت رفتند اما پروازهای قطری همچنان در آسمان ایران باقی ماندند تا این که سانحه هواپیمای اوکراینی رخ داد و عراقی ها به پروازهای قطری هم خدمات دادند که سبب انتقال بخشی از پروازهای قطر ایرویز از آسمان ایران به عراق شد. هر چند که بخشی از پروازهای قطری همچنان در آسمان ایران باقی مانده است.
وی درباره کریدور هوایی غرب به شرق اظهار داشت: کریدور غرب به شرق ما امتیاز بیشتری داریم ولی بخشی از پروازهای عبوری از فضای کشورهای شمال دریای خزر عبور می کنند یا این که از آسمان دریای عمان و پایین تر از آسمان کشورمان درحال عبور هستند.
عضو هیئت مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران درباره این که آیا ایرلاین هایی که در فرودگاه های ما نشست و برخاست دارند، از پرداخت تعرفه عبور از آسمان کشورمان معافند یا خیر؟ اظهار داشت: ما بابت مقداد دقیقه ای که از آسمان کشورمان درحال عبور هستند، از ایرلاین های خارجی هزینه می گیریم بعنوان مثال، هواپیمایی که برای نشست در فرودگاه های ایران وارد کشور می شود، از لحظه ورود به آسمان کشور تا زمان نشست و سپس برخاستن و خروج از آسمان کشورمان، مشمول همه هزینه ها شامل خدمات ناوبری هوایی، خدمات فرودگاهی و هزینه پروازهای عبوری می شود.
گفتنی است دیشب یک فروند بوئینگ ۷۷۷ متعلق به ایرلاین آلمانی لوفت هانزا از فرانکفورت برای رسیدن به فرودگاه چِنای در هند از آسمان ایران عبور کرد که اولین تردد هواپیمای متعلق به یک ایرلاین اروپایی از آسمان ایران از دیماه ۱۳۹۸ تا کنون است.


1400/04/14
10:15:14
5.0 / 5
286
تگهای خبر: خدمات , سازمان , شركت , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است