مهر خبر می دهد؛

فعالیت كریدور شمال-جنوب كلید خورد

فعالیت كریدور شمال-جنوب كلید خورد

نخستین محموله کالاهای صادراتی فنلاند به هند درحال عبور از خاک ایران است و با عبور قطار باری مذکور، موقعیت استراتژیک ترانزیتی ایران در کریدور شمال - جنوب تثبیت خواهد شد.



به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، در ایام اخیر نخستین محموله ترانزیت زمینی فنلاند به هند مسیر خویش را از راه کریدور شمال-جنوب معروف به INSTC شروع کرده است. این کریدور که تحت عنوان «کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب» شناخته می شود روسیه و کشورهای اروپایی را از راه ایران به آب های آزاد جنوبی، کشور هند و کشورهای جنوب آسیا متصل می کند.
محموله ذکر شده شامل ۳۲ کانتینر، از مبدا هلسینکی واقع در فنلاند به راه افتاده و بعد از طی شبکه راه آهن روسیه و جمهوری آذربایجان وارد ایران شده است. این محموله الان درحال گذر از خاک جمهوری اسلامی ایران بوده و با رسیدن به بندر شهید رجایی به وسیله کشتی به هند خواهد رسید.
عملیات ترانزیتی ذکر شده با همکاری چند فورواردر و شرکت لجستیکی واقع در ایران، هند، روسیه و آذربایجان در حال انجام می باشد و در کشور هم نهادهایی مانند راه آهن و گمرک بر گذر آن نظارت دارند.
کانتینرهای یاد شده بعد از گذر از جمهوری آذربایجان به مرز آستارا رسیده و به علت عدم وجود خط آهن میان رشت و آستارا بوسیله حمل جاده ای تا ایستگاه راه آهن رشت حمل شده و از آنجا به وسیله قطار درحال گذر به سمت بندر شهید رجایی است.
دست اندرکاران ترانزیت این محموله کوشش می کنند تا آنرا در کمتر از ۲۵ روز انتقال دهند.
کریدور شمال-جنوب همچون امتیازات ژئوپلتیکی ایران است که در صورت تحقق می تواند اثر قابل ملاحظه ای بر اقتصاد و جایگاه سیاسی ایران داشته باشد. این کریدور در سال ۲۰۰۰ میلادی به امضای سران سه کشور ایران، هند و روسیه رسید، اما هنوز مطابق انتظارات موجود از آن تحقق پیدا نکرده است. این کریدور در وهله اول دو قدرت آسیایی یعنی روسیه و هند را از راه ایران به یکدیگر وصل کرده و در مرحله بعد کشورهای آسیای میانه را به آب های آزاد بین المللی، کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای جنوب آسیا مرتبط خواهد ساخت. طبق پیشبینی ها این مسیر می تواند زمان ترانزیت کالا از هند به روسیه را از حدود ۴۵ روز به کمتر از ۲۰ روز برساند.
با وجود تلاش سایر کشورها جهت تصاحب سهم ترانزیتی شمال-جنوب و شرق-غرب که امتیازات جغرافیایی ایران به شمار می روند، توجه نهادها و مسئولین مربوطه به امر ترانزیت حیاتی تر از گذشته بوده و لازم است تا در کنار فراهم نمودن ملزومات آن، موانع موجود هم هرچه سریع تر مرتفع شوند.
برقراری جریان ترانزیتی و سرازیری درآمدهای حاصل از آن به کشور مستلزم زدودن قوانین و بروکراسی های اضافی، دیپلماسی فعال منطقه ای و فرامنطقه ای و پشتیبانی از فورواردرهای داخلی است.
در این بین تکمیل زیرساخت هایی مانند خط کشتی رانی کانتینری و رو-رو در خزر و خطوط ریلی مورد احتیاج به همراه افزایش بهره وری راه آهن کشور، لازم و ضروری می باشد.


منبع:

1400/04/09
18:47:00
5.0 / 5
832
تگهای خبر: اثر , حمل و نقل , ساخت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است