مالیات گیری از خودرو های میلیاردی بازار آنها را كساد می كند؟!

مالیات گیری از خودرو های میلیاردی بازار آنها را كساد می كند؟!

در شرایطی برخی طرح دریافت مالیات از خودروهایی با ارزش ریالی بیش یک میلیارد تومان را عاملی برای کسادی بازار عنوان می کنند که برپایه تعرفه اعلام شده، دارنده یک خودرو ۱.۵ میلیارد تومانی سالانه ملزم به پرداخت تنها پنج میلیون تومان یا مالک یک خودرو با ارزش ۴.۸ میلیارد تومانی در نهایت سالانه ۹۲ میلیون تومان مالیات خواهد پرداخت؛ بنابراین به نظر نمی رسد این مالیاتها برای کسانی که توانایی خرید خودرو های میلیاردی دارند، چندان اهمیت داشته باشد.


به گزارش آوا مسکن به نقل از ایسنا، پنجم اسفند ماه سالجاری بود که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان جلسه علنی مجلس و بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، بند الحاقی ۷ تبصره ۶ ماده واحده لایحه بودجه را بررسی نموده و برپایه آن مصوب کردند تا کلیه مالکان خودرو (اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی) انواع خودرو های سواری و وانت های دو کابین دارای شماره انتظامی شخصی به نام خود و فرزندان کمتر از ۱۸ سال و محجور تحت تکفل که در انتها هر سال مجموع ارزش خودرو آنها بالغ بر یک میلیارد تومان است، مشمول پرداخت مالیات سالانه خودرو خود شوند.
تعرفه دریافت مالیات از این خودرو ها براین اساس است که خودرو های با ارزش ریالی یک میلیارد تا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، نسبت به مازاد یک میلیارد تومان؛ یک درصد، از بیشتر از ۱.۵ میلیارد تومان تا سه میلیارد تومان به نسبت میزان مازاد ۱.۵ میلیارد تومان؛ دو درصد، از بیشتر از سه میلیارد تومان تا ۴.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد سه میلیارد تومان؛ سه درصد و در نهایت خودرو های با ارزش بالغ بر ۴.۵ میلیارد تومان (چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان) به نسبت مازاد بر ۴.۵ میلیارد تومان؛ چهار درصد مشمول پرداخت مالیات به صورت سالانه خواهند شد.
به طور واضح تر میتوان گفت، خودروهایی که تا یک میلیارد تومان قیمت دارند، معاف از پرداخت مالیات سالانه هستند. اما مالک خودرویی که به طور مثال ارزش ریالی روز آن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان باشد، دو میلیون (از بابت مازاد بر یک میلیارد تومان) بایستی مالیات بپردازد. چنانچه ارزش خودرو ۱.۵ میلیارد تومان باشد بایستی سالانه پنج میلیون تومان مالیات بپردازد.
همینطور برای خودرویی با ارزش به طور مثال سه میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان، بایستی سالانه ۴۱ میلیون تومان مالیات پرداخت شود؛ یا برای خودرو با ارزش سه میلیارد و ۹۰۰ هزار تومان، پرداخت سالانه ۶۲ میلیون تومان بعنوان مالیات ضروریست.
در خودروهایی با ارزش ریالی بالاتر از ۴.۵ میلیارد تومان نیز؛ به طور مثال برای یک خودرو چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومانی، در مجموع سالانه ۹۲ میلیون تومان مالیات محاسبه می گردد. به نظر نمی رسد این ۹۲ میلیون تومان برای دارنده خودروی حدودا پنج میلیارد تومانی، رقم چندان قابل توجهی باشد و افراد با میزان دارایی اینچنینی را از خرید این خودرو های میلیاردی باز دارد.
مرجع محاسبه مالیات خودرو، قیمت روز انواع خودرو با عنایت به تاریخ ساخت یا واردات خودرو است که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تا آخر سال ۱۳۹۹ تعیین و اعلام خواهد شد. در این راستا، سازمان امور مالیاتی مکلف شده است، حداکثر تا آخر خرداد ماه سال آینده نسبت به تعیین دارایی های مشمول و ارزش آنها اقدام نموده و مراتب را به نحو مقتضی به اطلا ع اشخاص مشمول برساند.
دارندگان خودرو های با ارزش بالاتر از یک میلیارد تومان، بایستی مالیات سالانه در ارتباط با خودرو های تحت تملک خود و افراد تحت تکفل را حداکثر تا آخر بهمن ماه سال ۱۴۰۰ پرداخت نمایند.
در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی ضمن اینکه هدف از مالیات گیری از خودرو های لوکس و خانه نوعی توزیع ثروت بوده، اعتقاد دارد که نرخ این دو نوع مالیات بایستی تصاعدی بوده و در نرخ گذاری این مالیات ها لازم است دقت زیادی صورت گیرد؛ چونکه خطا در این حوزه می تواند باعث انتقال نقدینگی و سرمایه از یک بازار به بازار دیگر شود. باتوجه به اینکه مالیات سه هدف مشخص شامل افزایش درآمدهای پایدار برای دولت، بازتوزیع ثروت و پیشگیری از احتکار و سفته بازی را دنبال می کند و هریک از این ها، پایه مالیاتی مخصوص به خویش را می طلبد، هدف مجلس برای دریافت مالیات از خودرو های لوکس و خانه توزیع ثروت است.

مصوبه مالیاتی از خودرو های لوکس در عین ممنوعیت واردات
با بیان ممنوعیت واردات خودرو از مرداد ماه سال ۱۳۹۷، خودروهایی که تا قبل از آن با تعرفه، مالیات و عوارض بالا در بازار خودرو کشور عرضه می شد، در دوران تحریم و ممنوعیت واردات، قیمت های میلیاردی به خود گرفت. حالا هم مجلس برای خودروهایی که نام لوکس بر آنها می گذارد، تصویب کرده تا در سال آینده با تعرفه ای مشخص به دریافت مالیات از این خودرو ها بپردازد.
در این رابطه، فعالان حوزه خودرو، دریافت مالیات از خودرو های میلیاردی را در شرایط آزادسازی واردات، توجیه کننده مقررات دولت و مجلس در این رابطه خواهد بود؛ اما حالا که واردات خودرو ممنوع می باشد و در جلسه علنی روز گذشته (یکشنبه) مجلس هم نمایندگان در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه ۱۴۰۰ در بخش درآمدی، ضمن اعلام مخالفت با واردات خودرو های غیرآمریکایی موجود در مناطق آزاد، بند الحاقی ۶ تبصره ۶ را حذف کردند.
ضمن اینکه با وجود پافشاری هایی که برای ورود خودرو های مناطق آزاد به غیر از خودرو های آمریکایی به سرزمین اصلی و کسب درآمد از این محل وجود داشت، در نهایت این پیشنهاد در مجلس رای نیاورد و ورود خودرو های لوکس مناطق آزاد به سرزمین اصلی منتفی شد. براین اساس هیچ گونه واردات خودرویی از مناطق آزاد به سرزمین اصلی صورت نخواهد گرفت و درآمد پیشبینی شده برای دولت از این محل حذف خواهد شد.
ازاین رو به قول کارشناسان و فعالان این صنعت، دریافت مالیات درعین ممنوعیت واردات، با تبعات زیادی در بازار همراه خواهد بود. همچون این تبعات کاهش انگیزه خرید این خودرو ها است. مشتریان محصولات خارجی طبق مصوبه مجلس باید به صورت سالانه مالیات مشخصی را به دولت بپردازند که این مالیات به غیر از مالیات های جاری محاسبه می شود؛ ازاین رو هزینه مضاعفی را به خریداران محصولات خارجی تحمیل می کند.
براین اساس مالیات از خودرو های لوکس که طی سه سال گذشته با ممنوعیت واردات از جانب دولت روبرو شده، زمینه افزایش قیمت آنها را بیشتر فراهم خواهد نمود و در اینصوت با ریزش مشتری، نمی تواند تأمین کننده منابع پایدار برای دولت باشد.

اخذ مالیات، تقاضا را کاهش نمی دهد
فربد زاوه- کارشناس صنعت خودرو- در گفتگو با ایسنا، در ارتباط با تأثیر مالیات خودرو های لوکس بر بازار و امکان تاثیرگذاری بر کاهش قیمت ها، معتقد است: مالیات امکان دارد سبب کاهش تقاضا شود اما به شرطی که نرخ مالیات از عایدی، با هزینه های جاری و سرمایه ای قابل قیاس باشد. هزینه فرصت از دست رفته برای یک خودروی یک میلیارد تومانی بیشتر از ۱۵ میلیون تومان در ماه است. به عبارتی چنانچه به جای خرید خودرو، سپرده گذاری صورت گیرد، ۱۵ میلیون تومان سود بانکی حاصل خواهد شد. البته که هزینه بیمه، عوارض شهرداری، سوخت ( حتی یارانه ای) و افت قیمت استهلاکی و... در شرایط غیرتورمی بازهم بیشتر از نرخ مالیات است؛ بنابراین ارقام مالیاتی، دافعه کافی برای نخریدن ندارد.
وی ادامه داد: در عین حال، نرخ بازدهی تورمی خودرو در سالهای اخیر، بسیار بالا بوده و باوجود کارکرد، خودروی وارداتی بیشتر از ۱۰۰۰ درصد بازدهی را در چارچوب افزایش قیمت ظرف ۳۰ ماه تجربه کرده است. در حقیقت تأثیر سیاست های پولی به مراتب بزرگتر از هزینه های مالیاتی خواهد بود و مجدد منجر به کاهش تقاضا نخواهد شد. در نهایت هم بحث جایگزینی مطرح است که در آن زمینه هم خودروهایی همچون بنز S و BMW سری 7 که در کره هم جایگزین مطلوبی ندارند، خریداری حاضری به جایگزینی با یک خودرو چینی نخواهد بود تا مالیات ندهد.
این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: در نهایت هم تنها خریداران این خودرو ها در در یک اجحاف سیستماتیک خواهند بود؛ چونکه بیشتر از پنج برابر ارزش واقعی و دو تا سه برابر ارزش خودروی ۲۰۲۱ را برای خودروی چندسال کارکرد هزینه می کنند، مالیات سنگین تعرفه ورودی هم پرداخت کرده، سهم بنزین یارانه ای ندارند و واردات قطعات خودروهایشان هم به کشور مجاز نیست.
زاوه خاطرنشان کرد: اگر واقعا هدف کنترل بازار خودرو های داخلی و واردات هست، تنها چاره، آزادسازی واردات است که در اینصورت خودرو پراید هم در مدت زمانی کوتاه متاثر خواهد شد. بازگشایی واردات منجر به سقوط ۵۰ درصدی قیمت خودرو های وارداتی حتی با همین نرخ مالیات و تعرفه خواهد شد. اینگونه، در شرایطی که لندکروز ۲۰۱۲ که بیشتر از ۷۰۰ میلیون تومان قیمت نخواهد داشت، مدیران خودرو، چگونه خواهد توانست تیگو ۸ را ۱.۵ میلیارد تومان بفروشد؟ یا کرولای ۵۰۱۵ کمتر از ۴۰۰ میلیون تومان شود، دناپلاس توربو، ۴۰۰ میلیون تومان مشتری دارد؟ بنابراین قیمت ها در بازار داخل هم خواهد شکست.

۹۰ درصد خودرو های وارداتی، ارزش بالای یک میلیارد تومان دارند
در همین رابطه، نعمت الله کاشانی نسب -نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودرو تهران- هم ضمن تاکید براینکه بالغ بر ۹۰ درصد خودرو های وارداتی، ارزش ریالی بالای یک میلیارد تومان دارند، اظهار نمود: با اجرای قانون مالیات از خودرو های میلیاردی، افت تقاضا و رکود بیشتر در بازار وارداتی ها که مدت هاست در رکود به سر می برد، ایجاد خواهد شد.
وی نسبت به تبعات این قانون بر فعالیت نمایشگاه داران خودرو که عرضه کننده خودرو های وارداتی هستند، اظهار داشت: در شرایطی که ماه هاست فروشندگان و نمایشگاه داران به جهت رکود بازار با مشکلات جدی روبرو شده اند، اجرای دریافت مالیات، ضربه سنگین تری بر فعالیت آنها وارد و زیان آنها را بیشتر خواهد نمود.

وضعیت مالیات بر خودرو در دنیا
در حقیقت مالیات از دیدگاه کلی یکی از منابع اصلی درآمد برای دولت ها شناخته می شود، اما از دیدگاه اقتصادی مالیات، علاوه بر منبع درآمد بودن برای دولت، می تواند بعنوان ابزاری مؤثر در دستیابی به اهداف در رابطه با توزیع درآمد یا تخصیص منابع هم به کار گرفته شود. مالیات ها می توانند بر میزان تولید و مصرف کالاها و همینطور توزیع درآمد میان اقشار با درآمدهای مختلف هم اثر داشته باشد.
مالیات های زیست محیطی که مالیات بر خودرو هم از انواع مالیات های زیست محیزی محسوب می شود، نمونه ای از دسته مالیات هایی هستند که برای تأثیر بر تولید و مصرف کالاهای آلاینده، انتخاب می شوند.
خودرو هم مانند هر کالای دیگر، یک پایه ی مالیاتی و منبعی برای کسب درآمد دولت به حساب می آید اما به سبب پیامد بیرونی منفی خودرو (خودرو در کنار مطلوب بودن برای مصرف کنندگان و سودآوری برای تولیدکنندگان خودرو، برای جامعه هزینه های هم به دنبال دارد. هزینه های اجتماعی پیامد بیرونی منفی خودرو ناشی از آلودگی هوا، آلودگی صوتی و به خطر افتادن سلامت افراد به دنبال حوادثی است که براثر استفاده از خودرو رخ می دهد)، هدف دولت از بستن مالیات بر خودرو، اثرگذاری بر میزان مصرف آن است.
مالیات بر خودرو در تقسیم بندی مالیات ها، به صورت مالیات های مستقیم (بر درآمد) یا غیرمستقیم ( بر مصرف یا بازار) است؛ که در طبق نظر نمایندگان مجلس، در کشور ما برای خودرو ها مالیات مستقیم در نظر گفته شده است.
در کشورهایی همچون اتریش، آلمان، انگلیس، ایتالیا، هلند، یونان و... هم برای خودرو ها دریافت مالیات تعریف شده است. در این کشورها مالیات بسته شده بر خودرو در دو دسته "مالیات بر مالکیت خودرو" و "مالیات سالانه بر خودرو" قابل تعریف است. مالیات بر مالکیت هم به دو صورت دریافت می شود؛ "مالیات هنگام خرید یا مبادله خودرو" که در بیشتر کشورها، سیستم مالیات بر ارزش افزوده است. همینطور پرداخت "مالیات ثبت خودرو" هم وجود دارد که میزان و درصد آن در کشورهای مختلف، متفاوت می باشد.
به طور مثال در اتریش سه دسته مالیات بر خودرو بسته می شود که پایه، نرخ و همینطور معافیت های آن به دست دولت مرکزی تعیین و به صورت سالانه دریافت می گردد.
یا در آلمان، مالیات بر خودرو به صورت سالانه توسط دولت مرکزی تعیین می گردد اما منافع و درآمد حاصل از آن، در اختیار مسؤلان منطقه ای قرار می گیرد و پرداخت کنندگان آن، مالکان خودرو های ثبت شده ای هستند که از زمان ثبت خودرو تا هنگام از رده خارج شدن آن، مشمول پرداخت مالیات هستند.
در انگلیس هم دولت مالیات بر خودرو را با نام عوارض انتخابی خودرو از کسی که از خودرو استفاده می نماید، دریافت می کند و پایه برقراری این مالیات، افزایش درآمد دولت برای تأمین مالی تعمیر و ساخت جاده های جدید است.
اما در کشور ایتالیا، مالیات بر خودرو بر پایه قدرت موتور برحسب کیلووات محاسبه می شود و مالیات را کسی می پردازد که خودرو به نام وی ثبت شده باشد. بدین ترتیب برای خودرو های تا قدرت ۵۳ کیلووات مبلغ ۱۵۰ یورو و برای خودرو های با قدرت بیشتر از ۵۳ کیلووات، به ازای هر کیووات مازاد، سه یورو اضافه می شود.
در جمهوری ایرلند هم مالیات بر ثبت خودرو برپایه مبنای جم موتو و قیمت خودرو از مالکان خودرو به صورت دو قسط طی سال، دریافت می شود.
در ایران هم همانطور که اشاره شد، مالیات بر خودرو ها برای خودرو های لوکس بسته شده و معیار این لوکس بودن، ارزش بالغ بر یک میلیارد تومانی خودرو در نظر گرفته شده است.




منبع:

1399/12/12
10:00:59
0.0 / 5
1220
تگهای خبر: ابزار , اثر , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است