بزرگترین نمایشگاه سال بدون حضور خارجی ها
آوا مسکن: دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از برگزاری بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی با رعایت پروتکل های بهداشتی و بدون حضور خارجی ها آگاهی داد و درباره نحوه تعیین قیمت لوازم خانگی توضیحاتی ارائه داد.
به گزارش آوا مسکن به نقل از ایسنا، عباس هاشمی در نشستی خبری با اعلان اینکه به سبب انتشار ویروس کرونا، بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و بدون حضور خارجی ها و بازدیدکنندگان مردمی برگزار می شود، اظهار داشت: بیستمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی بعد از انجام هماهنگی های لازم با ستاد ملی مقابله با کرونا، در متراژ ۱۶ هزار مترمربع و با حضور ۱۷۵ واحد تولیدی داخلی، بدون حضور خارجی ها برگزار می گردد.
وی در ادامه درباره نحوه تعیین قیمت لوازم خانگی، با اشاره به مجوز سازمان حمایت در اوایل سال جاری برای افزایش ۲۰ درصدی قیمت تلویزیون و ۲۵ درصدی چهار قلم دیگر از کالاهای اساسی این بخش یعنی یخچال، فریزر، لباسشویی و اجاق گاز، اظهار داشت: در همان جلسه با سازمان حمایت توافق کردیم که باتوجه به تغییرات نرخ ارز، قیمت مواد اولیه و سایر مولفه های موثر بر قیمت لوازم خانگی این افزایش قیمت هم اکنون پذیرفته می شود، اما هرگونه تغییر در نهاده های تولید این حق را برای واحدهای تولیدی محفوظ می دارد که قیمت محصولات خودرا متناسب با قیمت نهاده های تولید بالا برند یا تعدیل کند.
وی اضافه کرد: بدین سبب میزان ۲۰ و ۲۵ درصد افزایش قیمت بعنوان اساس تغییر قیمت امسال و متناسب با نرخ ارز در مقطع زمانی تعیین شده بود، اما در همین مدت نرخ دلار از ۱۸ هزار تومان به ۲۹ هزار تومان هم رسید.
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی با اعلان اینکه نرخ ارز نیمایی با نرخ سایر روش های تامین ارز مثل ارز متقاضی و اشخاص تفاوت چندانی ندارد اظهار داشت: بطور کلی هم اکنون واحدهای تولیدی برای اعلام قیمت های جدید بوسیله انجمن اقدام می کنند و انجمن لوازم خانگی قیمت ها را به سازمان حمایت منعکس می کند. با توجه به این که سازمان سابقه زیادی خصوصاً در قیمت کالاهای جدید ندارد این اطلاعات برای آنها به صورت یک منبع است و از جانب دیگر اطلاعات قیمت مواد اولیه در بورس قابل بررسی است، عموما آنها را می پذیرند و پروسه تعیین قیمت کوتاه تر شده است.
البته بگفته این مقام مسئول، تولیدکنندگان لوازم خانگی طی یک ماه و نیم اخیر افزایش قیمتی نداشته اند.
وی همین طور نسبت به مصوبه ستاد هماهنگی دولت و همین طور موافقت بانک مرکزی با وجود میل خود با آن جهت استفاده از ارز متقاضی، اشخاص، حاصل از صادرات و حتی بدون انتقال ارز ابراز خشنودی کرد و اظهار داشت که اجرای این مصوبه وضعیت تامین مواد اولیه و بطور کلی به بخش تولید کمک کرده است.
هاشمی همین طور از حضور برخی شرکت های دانش بنیان و همین طور قطعه سازان در رابطه با صنایع لوازم خانگی در این دوره از نمایشگاه آگاهی داد و اظهار داشت: این نمایشگاه چهار روزه از روز جمعه آینده، پنجم دی ماه آغاز خواهد شد و با حضور بازدیدکنندگانی از صنایع و واحدهای صنعتی تا دوشنبه، هشتم دی ماه، ادامه دارد.
وی با اشاره به اینکه این نمایشگاه، باتوجه به متراژ و حضور واحدها، بزرگترین نمایشگاه برگزار شده از شروع امسال تا حالا شمرده می شود، اشاره کرد: با وجود درخواست این انجمن از کارگزاری نمایشگاه ها در کشورهای چین و ترکیه، به سبب محدودیت های پروازها و مشکلات قرنطینه، در نمایشگاه امسال خارجی ها حضور نخواهند داشت.
البته بگفته دبیرکل انجمن لوازم خانگی، با هماهنگی شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران، همزمان با برگزاری فیزیکی این نمایشگاه، نمایشگاه مجازی برای واحدهایی که موفق به حضور نشده یا بازدیدکنندگان فراهم شده و برنامه ریزی شده تا طی چهار روز برگزاری نمایشگاه، وبیناری با حضور مسئولان و تولیدکنندگان و صنعتگران اجرا شود.
وی همین طور درباره نحوه رعایت پروتکل های بهداشتی اظهار نمود: با استقرار تونل های ضدعفونی در ورودی سالن ها، استقرار تیم های پزشکی و اورژانس، مواد ضدعفونی کننده، الزام به ماسک زدن افراد و همین طور رعایت کامل پروتکل های بهداشتی در زمان غرفه سازی، پروتکل های بهداشتی مدنظر ستاد ملی مقابله با کرونا رعایت خواهد شد و ناظران مختلف برای مدیریت کنترل شده تعداد بازدیدکنندگان حضور خواهند داشت.
چه کسی مقصر گرانی لوازم خانگی است؟
وی همین طور در پاسخ به این پرسش که گران فروشی لوازم خانگی از طرف تولیدکنندگان اتفاق می افتد یا فروشندگان، اشاره کرد: تولیدکنندگان قیمت اقلام خودرا در سامانه ۱۲۴ ثبت می کنند و امکان گرانفروشی برای آنها وجود ندارد. فروشندگان عضو اتحادیه نیز تحت کنترل و نظارت اتحادیه قرار دارند. به عبارتی علت اصلی افزایش قیمت لوازم خانگی افزایش قیمت مواد اولیه به دنبال افزایش نرخ ارز و در مواردی مشکلاتی است که در تامین مواد اولیه خصوصاً ورق فولادی و مواد پتروشیمی به وجود آمده بطوریکه برای مثال در مواردی برخی مواد پتروشیمی که در بورس به تولیدکننده نمیرسد در بورس کیلویی ۲۸ هزار تومان و در بازار آزاد ۱۳۰ هزار تومان عرضه می شود.
بنابراین بگفته این مقام صنفی در چنین شرایطی بهتر است ستاد تنظیم بازار بجای تنظیم بخشنامه های جدید و در موارد متناقض با هم و نظارت بر ۶۰۰ واحد تولیدی و ۱۰ هزار واحد صنفی، توزیع و قیمت مواد اولیه را ساماندهی کند. به عبارت دیگر اگر مواد اولیه با قیمت جهانی تامین می شود و به عبارتی اقتصاد آزاد در کشور پذیرفته شده، نمی توانیم قیمت محصولات را کنترل نماییم. هم اکنون هم قیمت فولاد و پتروشیمی برمبنای قیمت های جهانی و نرخ ارز در کشور تعیین می شود.
هاشمی همین طور در باره کاهش قیمت به دنبال عرضه اختصاصی فولاد به تولیدکنندگان لوازم خانگی اظهار داشت: قیمت لوازم خانگی به قیمت مواد اولیه بستگی دارد. بدین سبب می توان گفت الزاما کاهش قیمت اتفاق نمی افتد، اما بر بازار بی اثر نیست. به عبارت دیگر تامین مستمر ورق فولاد برای تولیدکنندگان منجر به کاهش التهاب و احیانا کاهش قیمت در دراز مدت خواهد شد.
عمق ساخت داخل در صنعت لوازم خانگی چقدر است؟
هاشمی در ادامه با اعلان اینکه تا حالا با برگزاری میزهای ساخت داخل در وزارت صنعت معدن و تجارت حدود ۲۲۰ میلیون دلار داخلی سازی در صنعت لوازم خانگی اتفاق افتاده، اظهار نمود: انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تشکیل دپارتمان قطعه سازی به دنبال توسعه این بخش است و تا حالا هم در بحث برد های الکترونیک و موتور جاروبرقی پیشرفت های خوبی داشتیم.
به گفته وی بطور کلی میزان عمق ساخت داخل بسته به نوع محصول متفاوت می باشد اما به طور متوسط در صنعت لوازم خانگی ۷۰ تا ۷۵ درصد عمق ساخت داخل داریم. بطور مثال عمق ساخت داخل در یخچال و فریزر ۷۵ درصد، لباسشویی ۷۰ تا ۷۵ درصد، بخاری گازی ۹۵ تا ۱۰۰ درصد و در کولر آبی ۱۰۰ درصد است، اما در تلویزیون پایین ترین عمق ساخت داخل معادل ۳۵ درصد به وجود آمده است که این مسئله در تمام دنیا صادق است، چونکه ۵۰ تا ۶۰ درصد ارزش تلویزیون مربوط به صفحه ماژول آنست که فقط سه یا چهار تولید کننده در دنیا دارد و سرمایه گذاری برای تیراژهای پایین در این بخش اقتصادی نیست. با این وجود اخیراً اخباری از راه اندازی تولید صفحه ماژول در کشور شنیده شده است.
ساخت خط مونتاژ در کشورهای همسایه
دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران همین طور با اعلان اینکه میزان ساخت داخل در صنایع جدید مثل اسپلیت یونیت و مایکروفر کمتر است، صادرت لوازم خانگی را به طور متوسط سالانه ۲۵۰ میلیون دلار عنوان نمود و اظهار داشت: برخی واحدهای صنعتی در صادرات تا حدی پیشرفت کردند که خط مونتاژ تولید خودرا در چند کشور همسایه مستقر کرده و قطعات را به صورت منفصل (سی کی دی) صادر، در خط مونتاژ تولید و عرضه می کنند.
وی با اعلان اینکه برای رشد پایدار صادرات باید برخی زیرساخت ها و قوانین اصلاح گردد و به سمت صادرات اقلام با ارزش افزوده بالاتر حرکت نماییم، اشاره کرد: هم اکنون ایران در میان کشورهای همسایه، سی آی اس و آسیای میانه به لحاظ تکنولوژی تولید لوازم خانگی به موازات ترکیه ارجحیت دارد و پتانسیل افزایش صادرات در کشور وجود دارد.
منبع: avamaskan.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب