در گفتگو با مهر عنوان شد؛
احداث كل خط آهن رشت-آستارا از روی پل، مرداب انزلی صدمه نمی بیند
آوا مسكن: معاون فنی و زیربنایی راه آهن اظهار داشت: سه محور پیشنهادی برای ساخت خط آهن رشت-آستارا شامل نوار ساحلی، ۵۰۰ متری عمق دریای خزر و پل در دست مطالعه داریم كه آخری محتمل تر است.
مازیار یزدانی درباره پروژه خط آهن رشت ـ آستارا به خبرنگار مهر اظهار داشت: این پروژه زیرساختی ریلی، قسمت میانی پروژه احداث خط آهن «قزوین ـ رشت ـ آستارا(ایران) ـ آستارا(آذربایجان)» است كه شركت راه آهن، قطعه قزوین ـ رشت را در مراحل پایانی بهره برداری دارد و امیدواریم در دو سه ماه آینده، به بهره برداری كامل برسد.
وی با اشاره به اینكه پروژه آستارا ـ آستارا هم عملیاتی شده و ما شاهد جابه جایی بار در این قسمت هستیم، اضافه كرد: قطعه میانی این پروژه حد فاصل رشت ـ آستارا بعنوان خاص ترین مسیر جغرافیایی شناخته می گردد و ما در تاریخ راه آهن ایران، پروژه مشابه این مسیر و با این مختصات جغرافیایی و شرایط آب و هوایی نداشته ایم.
معاون امور فنی و زیربنایی راه آهن تاكید كرد: احداث پروژه رشت ـ آستارا حدود دو ماه است به شركت راه آهن منتقل شده و در این دو ماه، راه آهن اقدامات مطالعاتی پروژه را انجام داده است.
وی درباره محورهای مطالعاتی این پروژه اظهار داشت: در حال بررسی این مورد هستیم كه آیا امكان آن وجود دارد كه كل محور ریلی رشت ـ آستارا را از روی پل عبور دهیم كه تاكنون چنین اتفاقی در ایران سابقه نداشته و یا اینكه كل مسیر را در خط ساحلی دریای خزر احداث نماییم كه این روش هم به صدور اجازه دستگاه های ذی ربط منوط است، حتی پیشنهاد دادیم در داخل آب و با فاصله ۵۰۰ متری از ساحل آن را بسازیم.
این مقام مسئول خاطرنشان كرد: در حال بررسی پیشنهاداتی هستیم كه ببینیم كدام طرح هم از نظر هزینه و هم از نظر مدت زمان ساخت و همینطور از نظر وارد آمدن كمترین میزان آلودگی به محیط زیست، به صرفه تر است؛ چراكه این مسیر، از نظر شرایط زیست بوم بسیار متنوع و شامل دریا، مرداب و جنگل است و مردم آن منطقه از حوزه فعالیت كشاورزی رزق و روزی دارند.
یزدانی اعتقاد دارد كه اگر بخواهیم شبیه سایر محورهای ریلی مبادرت به تملك اراضی و ریل گذاری نماییم، یك سد خاكی میان زمین های كشاورزی مردم تولید می گردد كه مطمئنا مردم منطقه، دچار مشكلات متعددی خواهند شد و ما نمی خواهیم چنین اتفاقی رخ دهد.
وی با اشاره به اینكه شركت راه آهن بیشتر به دنبال ساخت مسیر با استفاده از پل است تا بتواند كل محور ریلی را از روی پل عبور دهد، خاطرنشان كرد: هزینه اجرای پروژه با استفاده از پل بسیار بالا است و به دنبال تأمین منابع مالی این پروژه هستیم.
یزدانی افزود: بخشی از هزینه های پروژه، با استفاده از كشور آذربایجان تأمین شده و مابقی هزینه ها را هم یا از محل منابع داخلی یا با استفاده از فاینانس، تأمین خواهیم كرد.
معاون مدیرعامل راه آهن تاكید كرد: این پروژه هیچگونه موازی كاری با پروژه قزوین ـ رشت ـ انزلی كه شركت ساخت احداث می كند، ندارد و قرار نیست پروژه ریلی شركت راه آهن به بندر آستارا متصل شود؛ بلكه كل مسیر به صورت زمینی ساخته می شود؛ ضمن اینكه توان فنی اجرای پروژه از جانب شركت های ایرانی به صورت كامل وجود دارد.
به گفته یزدانی، اگر قرار بود از انزلی به سمت آستارا ادامه مسیر می دادیم، مجبور بودیم از مرداب انزلی عبور نماییم كه بطور قطع مخاطرات زیست محیطی برای این مرداب منحصر به فرد به دنبال داشت. با عنایت به اینكه شركت راه آهن حفاظت از محیط زیست را جزء وظایف خود می داند، بنابراین ساخت ادامه مسیر از انزلی به آستارا كه ناگزیر از مرداب انزلی رد می گردد را، از گزینه های خود خارج كرد. بنابراین ساخت محور جدیدی از رشت به آستارا را در دستور كار قرار دادیم.
وی افزود: مقرر است محور ریلی رشت ـ آستارا، از بخشی از محور رشت ـ انزلی واقع در سه راهی فومن جدا شود كه در نتیجه تنها ۱۰ كیلومتر از خط آهن رشت ـ آستارا با خط آهن قزوین ـ رشت ـ انزلی در یك امتداد قرار می گیرد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب