ساخت اولین دکل حفاری دریایی ایران تولید ۴ فروند کشتی برای ونزوئلا
به گزارش آوا مسکن، یک مقام مسئول اظهار داشت: ساخت اولین دکل حفاری دریایی کشور در دست امضاست و تا حالا دو فروند از چهار کشتی درحال تولید برای ونزوئلا، تحویل داده شده است.
به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، منوچهر علیپور مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران امروز (سه شنبه، ۱۴ مرداد) در حاشیه مجمع عمومی این شرکت، طی نشست خبری با خبرنگاران ضمن اشاره به روند برگزاری مجمع اظهار داشت: پارسال قول دادیم که زیان انباشته طی سالهای اخیر شرکت را مدیریت نماییم و خوشبختانه سال جاری نه تنها زیان صفر شد، بلکه ۱۳ میلیارد تومان سود هم در صورت های مالی تلفیقی شناسایی کردیم.
وی اضافه کرد: یکی از گزارش های مهمی که در مجمع عرضه شد، در ارتباط با تسویه بدهی های سنواتی بود. تنها در یکی از فازهای پارس جنوبی، ۴ هزار میلیاردریال بدهی شرکت به تأمین اجتماعی با عرضه مستندات صفر شد که موفقیت بزرگی بحساب می آید.
علیپور ضمن اشاره به حجم بالای پرونده های حقوقی سنواتی صدرا اظهار داشت: بعضی از این پرونده ها در ارتباط با ۲۰ سال قبل است که همچنان خاتمه نیافته اند. با استخدام وکیل و تشکیل تیم های تخصصی، پیگیری این پرونده ها در جریان است. البته تلاش داریم از ایجاد پرونده های حقوقی جدید جلوگیری نماییم، اما در بعضی موارد ناگزیر به رجوع به محاکم قضایی برای استیفای حقوق سهامداران هستیم.
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران افزود: هم اکنون شرکت در ۳ حوزه، نوسازی و ساخت جدید، تعمیرات (اعم از کشتی سازی و فراساحل)، و توسعه زیرساخت ها فعالیت دارد. باآنکه سرمایه گذاری در حوزه زیرساخت از نظر برخی مدیرعامل ها بعنوان هزینه ثبت می شود، اما از دید ما یک سرمایه گذاری راهبردی است.
وی اظهار داشت: در شمال کشور، با ارتقاء زیرساخت های بندری از ۳ پارکینگ به ۸ پارکینگ رسیده ایم که سالانه برای هر پارکینگ ۲۰۰ هزار میلیارد درآمد ایجاد می شود. در کارخانه کشتی سازی قدیم هم سرسره بتنی برای آبگیری و حمل کشتی ها طراحی شده که ظرف یکی دو ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.
علیپور با اشاره به اینکه دو سکوی میدان رشادت هم در شهریورماه حمل و نصب خواهند شد، اظهار داشت: اگر پروژه ها به کارفرمایان واگذار شود، ظرفیتهای ملی مانند جزیره صنعتی ما در بوشهر بدون بهره برداری باقی خواهد ماند. ما از ریاست محترم جمهوری و وزرای نفت، راه و صنعت درخواست داریم تا از این ظرفیت ها که با پول مردم ایجاد شده، استفاده گردد.
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران با تاکید بر ضرورت اجرای فوری پروژه فشارافزایی در میدان گازی پارس جنوبی اظهار داشت: میدان مشترک ما با قطر نیازمند اقدام سریع در این حوزه است و ما آمادگی داریم با ایجاد کنسرسیوم داخلی، طراحی، ساخت، حمل و نصب سکوهای فشارافزایی را به صورت کامل در داخل کشور انجام دهیم. باآنکه محدودیت های زیرساختی وجود دارد، اما میتوان با تدابیر مهندسی بر آنها غلبه کرد.
وی تاکید کرد: برخی گمان می کنند که ساخت سکوهای فشارافزایی در داخل کشور ممکن نیست، اما با قاطعیت عرض می کنم که این توان در کشور وجود دارد. در صورت نیاز میتوان از متخصصان و شرکتهای خارجی بعنوان شرکای راهبردی بهره برد تا نقصهای موجود برطرف شود.
علیپور اظهار داشت: این موضوع، یک مساله ملی است. ما حاضریم تمامی مستندات و تدابیر فنی لازم را عرضه دهیم تا اثبات شود که امکان اجرای این پروژه ها با استفاده از ظرفیت داخلی کشور کاملا وجود دارد. در صورت حمایت مسؤلان، می توانیم سکوها را طراحی، تولید و تحویل کارفرما دهیم تا مشکل تأمین گاز کشور هم مرتفع شود.
شرکت صنعتی دریایی ایران افزود: طبق ابلاغیه اقتصاد دریامحور مقام معظم رهبری، شرکت صدرا به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند در ۶ بند از ۹ بند مشارکت داشته باشد. پارسال کنسرسیومی با همکاری ایزوایکو و وزارت دفاع تشکیل دادیم که ظرفیتهای فعلی را هم افزا کرده است. این ظرفیت حالا آماده پاسخگویی به نیازهای کشور است. شرکت صدرا به تنهایی توان طراحی، ساخت و تحویل کشتی هایی تا طول ۲۵۰ متر را دارد.
علیپور ضمن اشاره به همکاریهای بین المللی اظهار نمود: پیشتر، دو فروند کشتی به کارفرمایی ونزوئلا تحویل داده ایم و دو فروند دیگر هم در دست ساخت است. این توان به واسطه زیرساخت های نرم افزاری و سخت افزاری موجود در صدرا محقق شده است.
وی افزود: البته ظرفیت دریایی کشور فقط محدود به این مجموعه نیست؛ اگر تجمیع نیاز و منابع در سطح ملی مدیریت شود، امکان ساخت سوپرتانکرها هم در کشور وجود دارد. حالا هم تعمیرات این نوع کشتی ها در حال انجام می باشد و در صورت لزوم، ساخت آنها هم امکانپذیر خواهد بود.
شرکت صنعتی دریایی ایران از همکاری با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اطلاع داد و اظهار داشت: هم اینک چهار فروند کشتی در چارچوب قرارداد با این مجموعه درحال ساخت است و یک فروند دیگر هم برای سازمان بنادر در شمال کشور در دست اقدام قرار دارد که خط تولید کشتی های ۳۵۰۰ تنی ما را فعال نگه داشته است.
علیپور خاطرنشان کرد: در جنوب کشور، ظرفیت مناسبی برای توسعه این فعالیتها وجود دارد. در صورت نیاز، با استفاده از ظرفیتهای شرکتهای داخلی و حتی شرکای متخصص خارجی می توانیم پاسخگوی تمام نیازهای ملی باشیم.
وی ضمن اشاره به پروژه ساخت شناورهای تفریحی اضافه کرد: ساخت یک شناور ۱۸ متری تفریحی قرارداد بسته شد که حالا درحال تکمیل است. در حوزه گردشگری هم می توانیم پاسخگوی نیازهای کشور باشیم. ظرفیت فعلی ما تولید ۱۱۰ هزار تن سازه فولادی در سال است که این عدد قابل افزایش تا ۲۰۰ هزار تن هم هست.
علیپور اظهار داشت: در شمال کشور و خلیج فارس، توان پاسخگویی به تقاضای ساخت شناورهای گردشگری، تجاری و خدماتی وجود دارد. حتی مذاکراتی برای صادرات هم در جریان است، باآنکه به واسطه شرایط خاص کشور، این مسیر با چالش هایی همراه می باشد.
مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران تاکید کرد: بر مبنای ابلاغیه مقام معظم رهبری، صدرا در حوزه ساخت بنادر، آب شیرین کن ها، تولید برق تجدیدپذیر، تعمیرات خطوط لوله دریایی، تعمیرات سکوهای گازی و نفتی، و ساخت تجهیزات پالایشگاهی توان نقش آفرینی دارد. همینطور در زمینه کشتی سازی، توان ساخت انواع کشتی های فله بر، کانتینربر، خدمات دریایی، نفتکش و مسافری را دارد.
وی در انتها ضمن اشاره به توان این شرکت در توسعه میادین نفت و گاز تاکید کرد: با زیرساخت های بوجود آمده در سالهای گذشته، می تواند بعنوان پیمانکار اصلی در توسعه میادین نفتی به وزارت نفت خدمات عرضه نماید، همینطور تفاهمنامه ای برای ساخت دکل های حفاری دریایی با سازمان گسترش در دست امضاست که با تأیید دبیرخانه شورایعالی صنایع دریایی، اولین دکل حفاری در ایران توسط این شرکت ساخته خواهد شد.
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب