چرا به خودروساز رانت بدهیم؟
آوا مسکن: به گزارش آوا مسکن، وزیر صمت اظهار داشت: چرا باید به خودروساز رانت بدهیم و بعد حساب کشی کنیم؟ خودروسازان باید بدانند که هیچ رانتی در کار نیست و باید روی پای خود بایستد.
به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، عباس علی آبادی امروز در اولین رویداد ملی صنعت دانش بنیان، گفت: برای بهتر بودن فقط باید تلاش نماییم و اگر تلاش نماییم به همه چیز می رسیم. همه دولت ها تلاش می کنند تا با توسعه، رفاه بیشتری را برای مردمشان داشته باشند، اما توسعه پایدار کشورها ریسک هایی دارد و برای دستیابی به آن، مشکلات و سختی هایی وجود دارد که باید زیرساخت های آنرا فراهم نمود.
وزیر صمت با اعلان اینکه اقتصاد بزرگ و قوی در گرو افزایش تعداد بنگاه های بزرگ و قوی است، اضافه کرد: با اهمیت ترین ریسک ها در کوتاه مدت و بلندمدت ریسک های زیست محیطی و اجتماعی هستند که بطور خاص با اقتصاد ارتباط دارد.
وی به دلیلهای اهمیت بنگاه های بزرگ اشاره نمود و اظهار داشت: این بنگاه ها توان بالا برای انجام تحقیق و توسعه دارند و همین طور از توان بالا برای هزینه در بازاریابی برخوردار می باشند، ضمن این که توان بالایی برای هزینه در توسعه صادرات و غیره دارند.
وزیر صمت اضافه کرد: از طرفی می دانیم سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه ضامن بقای توسعه پایدار می باشد، سهم هزینه کرد در تحقیق و توسعه از GDP در کشورهای عضو سازمان های همکاریهای اقتصادی و توسعه کشورهای عضو OECD در سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ بین ۴ تا ۵ درصد بوده است.
تنها ۷۰ شرکت دانش بنیان با خاصیت های خصوصی در صنایع پیشرفته فعال هستند
وی گفت: بااینکه کل شرکت های دانش بنیان کشور ۸۹۹۵ مورد است، اما تعداد شرکت های فعال در صنایع پیشرفته و دانش بنیان با خاصیت های خصوصی و دارای پروانه بهره برداری و فروش بیش از ۵ میلیون یورو کمتر از ۷۰ شرکت است که البته گزارش های جهانی حاکی از آنست که راندمان خوبی داشته اند.
علی آبادی گفت: تمرکز سیاستگذاران کشور تا حالا افزایش کمی شرکت های دانش بنیان کوچک مقیاس و در نتیجه رشد تعداد اندکی از شرکتها بوده است.
وی اضافه کرد: به جهت اینکه به رشد ۸.۵ درصدی سالانه صنعت و رشد ۱۳ درصدی سالانه معدن و ۲۳ درصدی سالانه غیرنفتی در برنامه هفتم توسعه برسیم، باید اقدامات خاصی را انجام دهیم.
وی با اشاره به اهداف مورد نظر رهبری در رشد کشور اظهار داشت: ما امسال اگر به رشد مورد نظر رهبری دست نیابیم و اگر بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت علوم، وزارت صمت و معاونت علمی و غیره کار را کارستان نکنند، در حقیقت جفا کرده ایم.
ابرچالش های تولید از دیدگاه وزیر صمت
وی در ادامه با اشاره به ابرچالش های تولید اظهار داشت: ازجمله ابرچالش های تولید، ناپایداری مدیریتی است، متأسفانه در بعضی وزارتخانه ها شاهد آن هستیم که یک دیوار کامل از عکس وزرا پوشانده شده است و بعضاً با تغییر یک وزیر شاهد تغییر مدیران و معاونان هستیم و معتقدم باید آدم ها را تغییر داد نه این که جایگاه مدیریتی آنها را تغییر داد.
وی در ادامه با لحن آمیخته به شوخی اظهار داشت: موجب و بانی ناپایداری مدیریتی همین مجلسی ها هستند که برخی از آنها امروز در اینجا نشسته اند (این صحبت وزیر صمت با تشویق حضار مواجه شد).
علی آبادی همین طور با اشاره به چالش دیگر تولید با عنوان مداخلات زیان بار افزود: البته می خواستیم بگوییم مداخلات زیان بار نمایندگان مجلس که آنرا حذف کردیم (لحن وزیر صمت در اینجا نیز با شوخی آمیخته بود).
وی اظهار داشت: برای حضور وزیر اقتصاد در این رویداد کلی التماس کردم، اما از حضور ایشان تشکر می کنم.
علی آبادی در ادامه به چالش های دیگر تولید اشاره نمود و اظهار داشت: عدم تناسب فرایندها و ساختارهای دولت با جهش تولید، فقدان رهبری واحد در تولید و کمبود تمرکز از دیگر چالش های تولید است.
وی با اشاره به برنامه تولید گفت: برخی ترس دارند که کار کنند و معتقدند که اگر کار کنند یقه آنها را می گیرند.
وزیر صمت در ادامه با اشاره به ۷ جهت گیری سیاستی در عرصه دانش بنیان ها اشاره کرد: تولید صادرات محور و گذر از مونتاژکاری، ارتقای راندمان و رقابت پذیری، کاهش ارزبری و عدم خام فروشی، اصلاح نظام قیمت گذاری دستوری، ایجاد ثبات در مدیریت و فضای کسب وکار، بازنگری سازوکارهای نظارتی و بازرسی و همین طور تعهد به محیط زیست، جهت گیری سیاستی ما در این حوزه می باشد.
رانتی برای خودروسازان در کار نیست
وی بیان داشت: چرا باید به خودروساز رانت بدهیم و بعد حساب کشی کنیم؟ خودروسازان باید بدانند که هیچ رانتی در کار نیست و باید روی پای خود بایستد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: سالانه ۲ میلیون خودرو در کشور اضافه می شود پس باید برای کاهش مصرف بنزین آنها به سمت برقی شدن خودرو ها حرکت نماییم.
وی با اشاره به این که حدود ۹ هزار واحد صنعتی راکد در کشور وجود دارد، اظهار داشت: خیلی از آنها دانش بنیان بوده اند پس یکی از اهداف ما تمرکز بر روی این شرکتها است، همین طور از دیگر اهداف ما توسعه پلت فرم ها و شرکت های صنعتی بوسیله ایجاد خوشه های بزرگ مقیاس است.
علی آبادی اظهار داشت: جایگزینی خودرو های برقی و تامین برق مورد نیاز صنایع بوسیله تکمیل نیروگاه های سیکل ترکیبی و افزایش راندمان و تامین آب صنایع و استفاده از سوخت های پاک نیز از مواردی است که بر روی آن تمرکز خواهیم کرد.
در فرودگاه مهرآباد قبرستانی از هواپیماهای زمین گیر وجود دارد
وزیر صمت گفت: در فرودگاه مهرآباد قبرستانی از هواپیماهای زمین گیر وجود دارد که وقتی دلیل آنرا سوال می نماییم می گویند به سبب تحریم ها و مسائل دیگر این هواپیماها دارای نقص فنی هستند و بطورمثال موتور ندارند، پس من در اینجا از شرکت های دانش بنیان می خواهم این مسائل را حل کنند.
وی اضافه کرد: در روایتی از آینده صنعت دانش بنیان، هم می توان مسیر قبلی را رفت یعنی از دست دادن مرجعیت فناوری یا مهاجرت سرمایه انسانی و غیره و هم می توان مسیر را تغییر داد و به قطب فناوری منطقه تبدیل شد، که بطور قطع مسیر دوم درست است، باید خوب باشیم و برای خوب بودن تلاش لازم است.
منبع: آوا مسكن
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب