چرا برقی شدن قطار تهران-مشهد ضرورت دارد؟
آوا مسکن: آوا مسکن: تعداد زیاد مسافران در راه تهران-مشهد و سابقه برودت شدید هوا در این منطقه نشان میدهد که تغییر قطارها از دیزلی به برقی می تواند نتایج مثبتی همچون کاهش زمان سیر و کاهش هزینه درپی داشته باشد.
به گزارش آوا مسکن به نقل از ایسنا، مسیر تهران-مشهد و برعکس، یکی از پرترددترین مسیرهایی است که چه از نظر هوایی و چه ریلی، ماهانه تعداد مسافر زیادی در این راه جابه جا می شوند. از این جهت پرسرعت کردن این مسیر، می تواند ازجهت کاهش هزینه ها، صرفه جویی در وقت و افزایش راندمان مفید باشد؛ بدین جهت در سالهای قبل، تلاش هایی برای برقی سازی یا سریع السیر کردن راه آهن تهران -مشهد صورت گرفت.
در سال ۱۳۹۳ از طرف مسئولان اعلام گردید که خط ریلی تهران-مشهد و افزایش سرعت قطار این مسیر به ۲۰۰ کیلومتر در ساعت جزو یکی از یکی از اصلی ترین اولویت های راه آهن شمرده می شود. در مقطعی از زمان هم اسامی کشورهایی مانند چین روسیه، آلمان و حتی اسلوونی در بین سرمایه گذارها احتمالی پروژه ریلی ایران مطرح بود و حتی قرارداد تجاری با یک شرکت چینی به امضا رسید که در نهایت اعلام گردید به سبب تحریم ها، سرمایه گذاری خارجی در این پروژه منتفی شده است.
در کنار برقی سازی راه آهن تهران -مشهد، یکی دیگر از پروژه هایی که این سال ها مورد توجه قرار داشت، سریع السیر کردن این مسیر ریلی بود. رستم قاسمی -وزیر فقید راه و شهرسازی- فروردین ماه امسال گفته بود که پروژه قطار سریع السیر تهران مشهد در دستور کار ما قرار گرفته و باید منابع آن خارج از بودجه کشور تامین گردد و حتی آبان ماه گفته بود که موضوع ایجاد این خط ریلی جدید بررسی و بنا شده تا گزارش مطالعات اولیه آن ارائه شود، هرچند هنوز از طرف راه آهن گزارشی در این خصوص ارائه نشده است.
از طرفی در یک ماه گذشته و با سرد شدن هوا و به ویژه برودت شدید هوا در مشهد که زمینگیر شدن قطارها در آن مناطق را در پی داشت، بار دیگر این شائبه به وجود آمد که چه اقداماتی برای قطار به مقصد مشهد باید انجام می شد که صورت نگرفت، بااینکه استفاده از تجهیزات لازم مناسب هوای سرد یکی از مهم ترین اقدامات است، اما کارشناسان در عین حال معتقدند در سالهای قبل همین طور درباب برقی شدن راه آهن غفلت شده است و در راه تهران-مشهد باتوجه به حجم مسافر و سابقه برودت و برفی که در مشهد وجود داشته، باید به این مساله توجه می شد.
در عین حال، باید توجه داشت که برقی کردن قطار تهران-مشهد هم بواسطه آثار اقتصادی و اجتماعی برای مردم یک ضرورت است و هم مستقیما روی کاهش هزینه دولت تاثیر می گذارد. این پروژه علاوه بر کاهش مصرف سوخت، کاهش تصادفات جاده ای و کاهش زمان سیر مسافر، هزینه خرید ناوگان را کم می کند و مسافر را با واگن و لکوموتیو کمتر می توان جابه جا کرد. بدین سبب بنظر می رسد توجه به این پروژه یکی از ضروریات پروژه های حمل و نقل شمرده می شود.
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب