ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران

ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران

آوا مسکن: راه اندازی پروژه بندر خشک آپرین به ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران و بهبود پیشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضا منجر خواهد شد.



به گزارش آوا مسکن به نقل از وزارت راه و شهرسازی، بندر خشک آپرین به عنوان اولین بندر خشک کشور و بزرگترین بندر خشک ریلی خاورمیانه از اسفند ماه سال ۱۳۹۹ توسط سرمایه گذاری مشترک دولتی و بخش خصوصی وارد فاز اجرا شد و در دهه فجر سال جاری نیز به بهره برداری خواهد رسید.
این بندر در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی تهران (اسلامشهر) در منطقه ای به وسعت ۷۰۰ هکتار قرار دارد و شاهراه ریلی چهار استان همجوار است.
بندرخشک آپرین ظرفیت پذیرش ۳۰ قطار، ۱۸ خط و یک هزار واگن در روز را دارد و هم اکنون برای ۵۰۰ نفر اشتغالزایی کرده که این میزان با راه اندازی کامل بندرخشک آپرین به ۵ هزار نفر خواهد رسید.
افتتاح این پروژه منجر به ایجاد هاب لجستیکی در مجاورت تهران و بهبود پیشتیبانی از بازار بزرگ عرضه و تقاضای هاب تهران خواهد شد.
با تکمیل این بندر، دسترسی صنایع و مراکز تولیدی منطقه به کالاها و مواد اولیه مورد نیاز ارتقا می یابد. همین طور این پروژه مشاغل مستقیم و غیر مستقیم زیادی برای شهرستان اسلامشهر ایجاد خواهدنمود.
برآورد مالی انجام شده برای این پروژه در سال ۱۳۹۵ معادل ۸۷۴ هزار و ۶۱۸ میلیون ریال بوده است.
سید میعاد صالحی، مدیر عامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از افتتاح بندر خشک و مرکز لجستیک آپرین تا آخر سال آگاهی داده و معتقد می باشد با این کار گام بلندی برای افزایش جذابیت در زمینه صادرات و واردات ریلی برداشته خواهد شد.
استقرار گمرک در بندر خشک آپرین به دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی از دیگر اقدامات مهم برای این پروژه بود که توسط مدیر عامل شرکت راه آهن اعلام شده بود.
صالحی با اشاره به بندهای ۲۴ و ۲۵ سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه در خصوص اولویت بخش ریلی در توسعه حمل و نقل و ایجاد مزیت رقابتی برای آن و توسعه حمل و نقل ریلی باری با اولویت تجهیز شبکه و پایانه های باری و اتصال شبکه به مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری و صنعتی و مبادی ورودی و خروجی مهم کشور و شبکه های ریلی منطقه ای و جهانی به ویژه کریدور شمال – جنوب با هدف توسعه صادرات و ترانزیت بار، می گوید، افتتاح بندر خشک ریلی آپرین سبب ثبت رکوردهای دیگری در حمل و نقل باری ریلی خواهد شد.
بندر خشک چیست و چه کاربردی دارد؟
بندر خشک عموماً بطور مستقیم توسط راه آهن به بندر دریایی متصل و مرکزی برای انتقال کالاها به مقاصد داخلی است. بندر خشک داخلی می تواند انتقال کالا بین کشتی ها و شبکه های بزرگ حمل و نقل داخلی را تسهیل کند و یک مرکز توزیع کالا در درون سرزمین بوجود آورد. در مقابل، صادرات کالا در این بنادر تسهیل و تسریع می شود.
بندر خشک محلی برای ارائه خدمات لازم در راستای حمل و نقل است و هر نوع حمل و نقل جاده ای، ریلی، هوایی و دریایی می تواند از آنجا برقرار شده و بوسیله شیوه های مختلف حمل به بنادر و دریا متصل شود. امکان ذخیره (انبار) موقت یا دائمی محمولات و کالاها و نیز ارائه خدمات گمرکی و ارزش افزوده در این نوع بندر وجود دارد و بدین جهت بندر خشک نقش مؤثری در توسعه تجاری کشورها داشته و از اهمیت بالای بین المللی برخوردار می باشد و به عبارتی می توان بندر خشک را مکانی امن برای کنترل، انبار داری، بازرسی و گمرک در تجارت بین الملل دانست.
بنادر خشک دارای مزایای بسیاری در اقتصاد و محیط زیست کشور بوده و در کاهش هزینه لجستیک نیز ایفای نقش می کند.
طبقه بندی بنادر خشک
با توجه به موقعیت قرار گیری و خدماتی که در بنادر خشک ارائه می شود، این بنادر به ۳ دسته بنادر خشک دور از ساحل، با فاصله متوسط از ساحل و نزدیک به ساحل تقسیم می ‎شوند.


منبع:

1401/10/27
10:23:08
5.0 / 5
81
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است