گفت و گوی مهر با عضو اتحادیه صنف كامیونداران كشور:

چرا ترخیص کامیون های وارداتی طولانی شد؟

چرا ترخیص کامیون های وارداتی طولانی شد؟

آوا مسکن: عضو اتحادیه صنف کامیونداران کشور از دو دلیل طولانی شدن ترخیص کامیون های وارداتی از گمرک آگاهی داد.



به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر؛ حدود ۴۰۰ هزار ناوگان باری در کشور وجود دارد که حدود ۱۸۸ هزار این ناوگان فرسوده است؛ باتوجه به برنامه ریزی برای نوسازی ناوگان های برون شهری که انجام شده بود قرار بر واردات ناوگان های دست دوم اما در حد نو بود به طوریکه در این طرح قرار بر این بود که کمبودهای موجود در بخش ناوگان هم برطرف شود.
بعد از آن وقتی قانون هوای پاک ابلاغ گردید، بخشنامه ای برای آن نوشته شد و در این بخشنامه مواردی که در زمینه منع تردد بود تغییر پیدا کرد و اصلاح گردید. بدین سبب بعد از آن اصلاحیه ماده ۸ قانون هوای پاک، سن فرسودگی حذف و کنسل شد، بجای آن مرز فرسودگی را اعلام نمودند.
بر اساس این ماده قانونی پس از آن که خودرو ها به مرز سنی رسیدند، چنانچه این خودرو ها بتوانند معاینه فنی گرفتن کنند، برای دوره های زمانی کوتاه تری اجازه تردد خواهند داشت. مشکل اصلی از آنجا نشأت گرفت که بخشنامه مرتبط منع تردد خودرو های فرسوده کنسل شد و در بازار با عدم تعادل در عرضه و تقاضا موجه شدند و هر روز هم شاهد افزایش نرخها بود.
اقدام موازی دیگر که عنوان شد، این بوده که باتوجه به ابلاغ قانون ساماندهی صنعت خودرو، تبصره ای بود که می گفت تمام خودروهایی که وارد چرخه حمل و نقل شوند اسقاط را انجام دهند چنانچه اگر گواهی اسقاط موجود نبود، متقاضیان مبلغی را به صندوق واریز نمایند که از آن برای رده خارج کردن خودرو های فرسوده استفاده گردد البته این اصلاحیه پیشنهادی است که به مجلس داده شد.
دست دلالان کوتاه شود
با این حال علی عرب زاده؛ عضو اتحادیه صنف کامیونداران کشور درباب مشکلات کامیون های وارداتی به خبرنگار مهر اظهار داشت: مشکل اصلی این است که این کامیون ها اول به دست دلالان می رسد و بعد به دست مصرف کننده و بعداز آن قانون های کاغذی که نوشته می شود.
وی در ادامه بیان کرد: مردم وقتی کامیون ها را تحویل می گیرند با مشکلات زیادی رو به رو می شودن به طوریکه در گام نخست با قانون بازی ها مواجه می شوند تا ترخیص کامیون حدود یک سال طول می کشد با توجه به این که خرید طرح اسقاط حدود ۷۰۰ میلیون برای کامیون دار هزینه بردار است و راننده توان پرداخت چنین مبلغی را ندارد. حتی نرخها در بعضی موارد روزانه تغییر می کند که آن هم به سبب قیمت دلار است.
این عضو اتحادیه درباره ی کاغذ بازی های گمرک نیز گفت: قانون های نوشته درست است اما به وقت اجرا با کاغذ بازی های زیادی کامیون دارها رو به رو می شوند.
زمان طولانی برای ترخیص کوتاه شود
علی عرب زاده درباره ی صحبت های برخی نمایندگان درباب نحوه ترخیص کامیون دارها اظهار داشت: از صحبت تا عمل فاصله بسیاری است متأسفانه برخی ها نمی دانند و صحبتی را می کنند که اجرائی آن غیرممکن یا زمان بر خواهد بود.
وی در آخر پیشنهاد رفع اشکال را اظهار داشت: اول از همه بهتر است که کامیون ها به دست مصرف کننده برسند چونکه هم اکنون کسی که کامیون فرسوده دارد باتوجه به دلال بازی های به وجود آمده قیمت کامیون برای کامیون دار گران تمام می شود و ترجیح می دهد تا با همان کامیون فرسوده کار خودرا ادامه دهد پس در نکته اول بهتر است که دست دلالان به این کامیون ها نرسد در مرحله دوم این بروکراسی و کاغذ بازی های اداری است که اگر زمان را برای تحویل کامیون کمتر کند کامیون دار می تواند کار کند البته همزمان کارت سوخت و اجازه باربری هم برای کامیون دارها صادر شود وگرنه ترخیص کامیون به تنهایی مشکلی را برطرف نخواهد کرد.

1401/09/08
14:54:58
5.0 / 5
283
تگهای خبر: باربری , حمل و نقل , خرید , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است