چرا بلیت قطار سخت پیدا می شود؟

چرا بلیت قطار سخت پیدا می شود؟

به گزارش آوا مسکن، کمبود بلیت قطار موضوعی است که در تابستان سال جاری بخصوص هفته های اخیر بیشتر به چشم می خورد و مسافران از آن حرف می زنند، مشکلی که به قول کارشناسان به سبب افزایش تقاضا برای سفر در دوران بعد از کرونا و البته کاهش تعداد ناوگان ریلی اتفاق افتاده است.



به گزارش آوا مسکن به نقل از ایسنا، طی هفته ها و ماه های گذشته کمبود بلیت قطار مشکلاتی برای مسافران در سفرهای ریلی به وجود آورده است. مشکلی که به اعتقاد کارشناسان دلیلهای مختلفی دارد.

محمد رجبی - نایب رییس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران- در گفت و گو با ایسنا اظهار نمود: بعد از دوران پیک شیوع ویروس کرونا و با گسترش واکسیناسیون در سال گذشته، تقاضا برای سفرهای ریلی مانند دیگر حوزه های حمل و نقل بصورت شایان توجهی بالا رفته است و از طرف دیگر باتوجه به بالابودن هزینه های عملیاتی ناوگانی در طول این مدت به شبکه ریلی اضافه نشده است. البته معاون اول رئیس جمهور بتازگی به وزیر راه فرمان داد که روش های مختلفی در راستای افزایش انگیزه های لازم برای جذب سرمایه گذاری را به کار بندد اما دراین زمینه انگیزه ای وجود ندارد.

وی اضافه کرد: چند شرکت معدود خصوصی ریلی علاقه ای برای توسعه ناوگان ندارند و بقیه هم شرکتها نیز که زیر مجموعه نهاد یا ارگان دولتی هستند برمبنای تکالیف اجتماعی دیکته شده از جانب سازمان متبوع شان عمل کرده و حتی با وجود ضرر و زیان، سیرشان را ادامه می دهند. در این میان نیز در فضای بازار سرمایه و بیزینس های دیگر، انگیزه های لازم برای سرمایه گذاری در بخش ریلی وجود ندارد چونکه به عنوان مثال امروزه سرمایه گذاران معتقدند که در بازه زمانی مشخص باید سرمایه آنها بازگردد تا صرفه اقتصادی برایشان وجود داشته باشد اما وقتی بازگشت سرمایه اتفاق نیافتد، انگیزه ای هم به وجود نخواهد آمد.

نایب رییس انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته ایران اشاره کرد: در دهه ۸۰ انگیزه های خوبی برای سرمایه گذاری بود و دولت اعلام نمود که تسهیلات با کارمزد چهاردرصد به سرمایه گذاران پرداخت می کند یا این که اگر تسهیلاتی دریافت نمودند دولت مازاد سود و کارمزد تسهیلات بیش از چهار درصد را به سرمایه گذاران پرداخت می کند. از طرف دیگر دولت ۱۵۰ واگن غزال وارد کرد که با نظارت خودش باکیفیت خوبی تولید شده بود و این واگن ها را با قیمت مناسب عرضه نمود.

رجبی افزود: هم اکنون با افزایش هزینه های عملیاتی و با اعداد و ارقام واقعی که وجود دارد توان و انگیزه سرمایه گذاری در صنعت ریلی وجود ندارد و نرخ بلیت تکلیفی نیز بر این مشکل افزوده است. البته اگر همین تعداد ناوگان می توانست در روز ۱۵۰۰ کیلومتر سیر انجام دهد راندمان افزایش و هزینه های سیر کاهش پیدا می کرد اما امروز نهایتاً ۹۰۰ کیلومتر سیر در راه تهران-مشهد به انجام می رسد چونکه سرعت سیر پایین است.

وی اعلام نمود: هم اکنون حدود ۷۰ کیلومتر سرعت سیر قطارهای مسافری در کشور است و حداکثر این سرعت به حدود ۱۳۰ کیلومتر می رسد در صورتیکه قطارهای تندرو در دنیا با سرعتی بیش از ۲۰۰ کیلومتر سیر می کنند. البته باید اظهار داشت که سرعت سیر با دستور و ابلاغیه افزایش نمی یابد و باید زیرساخت ها و ملزومات آن برقرار شود. به عنوان مصال خطوط باید بازسازی و نوسازی شده و سوزن ها باید تعویض شود که اعتباری حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان نیاز دارد.

رجبی اظهار داشت: یکی دیگر از مشکلاتی که امروز سبب کاهش بلیت قطار شده این است که در طول در ۱۱ سال قبل تعداد واگن های مسافری از ۱۷۰۰ واگن به حدود ۱۱۰۰ واگن رسیده و این به مدلول خروج حدود ۶۰۰ واگن با وجود اضافه شدن واگن ها در سالهای اخیر بوده است. از طرف دیگر به سبب نوع فرهنگ مردم ظرفیت واگن های موجود نیز کاهش پیدا کرده و واگن های شش تخته به چهارتخته تغییر کرده اند.




1401/05/24
08:35:54
5.0 / 5
210
تگهای خبر: توسعه , تولید , حمل و نقل , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است