مدیرعامل سازمان بنادر خبر داد:

آزاد شدن کشتی توقیف شده ایرانی

آزاد شدن کشتی توقیف شده ایرانی

به گزارش آوا مسکن مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آزاد شدن یک فروند کشتی تحت پرچم ایران که به تازگی از جانب دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته شده بود، اطلاع داد.


به گزارش آوا مسکن به نقل از ایسنا، علی اکبر صفایی در مراسم روز جهانی دریانورد اظهار نمود: لحظاتی پیش به من خبر دادند که کشتی توقیف شده ایرانی آزاد شد و به سمت کشتی ای که بار آنرا دزدیده بود، حرکت کرد. امیدواریم عملیات SOS ادامه یابد و این دفعه به کشور باز گردد.
وی ادامه داد: از زمانی که دزدی دریایی توسط سومالی ها شروع شد متاسفانه نخستین کشتی ای که مورد سرقت قرار گرفت کشتی متعلق به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود و این مسئله سبب شد تا دلهره عجیبی در دریانوردان که هیچ سلاحی برای دفاع از خود در آب ها نداشتند، ایجاد شود. اما با وجود امنیتی که در کشور وجود داشت جلسات گوناگونی در این حوزه برگزار شد و در نهایت ضمن آزادسازی کشتی ایرانی ساز و کار بسیار درستی بوجود آمد که با حمایت های نیروی دریایی سپاه و ارتش این مشکل برطرف شد.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: از آن زمان تابحال کشتی های بسیاری مورد دزدی دریایی قرار گرفتند اما هیچ کدام از آنها متعلق به ایران نبوده است چونکه نیروهای دریایی با حضور در کشتی ها کار را برای دریانوردان در دریای سرخ، باب المندب و دیگر آب های آزاد دنیا تسهیل کردند. در واقع دریانوردان توانستند با کمک و حمایت نیروی دریایی مسیر تجارت دریایی را باز کنند و با وجود تحریم های مختلف و سخت بخصوص تحریم های شورای امنیت که حتی کشورهای عادی هم حاضر به همکاری با ما نبودند توانستیم تابحال مراودات دریایی بسیاری با کشورهای مختلف داشته باشیم، این در شرایطی است که در آن زمان در یک روز و حتی یک لحظه همه پرچم های کشورهای مختلف را از دست دادیم چونکه جریمه های شورای امنیت و آمریکا شامل همه کشورها می شد.
صفایی با اشاره به اینکه نقاط قوت بسیاری در حوزه دریانوردی وجود دارد، اظهار داشت: باید نقاط ضعف را هم ببینیم. هم اکنون در دنیا بیشتر از یک میلیون و 890 هزار دریانورد داریم اما با کمبود 100 هزار نفری افسر و پرسنل روی کشتی مواجه هستیم که حتی شامل خدمه کشتی هم نمی گردد. در کشور خودمان هم در سطح افسران با کمبود پنج هزار نفری دریانورد مواجه ایم و ناوگان ما با وجود توانایی جابه جایی بسیار بالای کالا ناوگان مسنی است.
وی تصریح کرد: باید به سمت نوسازی و توسعه ناوگان حرکت نماییم البته در این بخش حرکت های خوبی در شرکت کشتیرانی، نفتکش و بخش خصوصی انجام شده است اما احتیاج به یک جهش داریم و بخش خصوصی باید در طول چند سال چند صد فروند سفارش (تولید داخل و واردات) بگیرد. چونکه توسعه و نوسازی ناوگان ابزاری استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: زمانی که با روسیه مذاکره می نماییم که فرصت بسیار خوبی در دریای خزر برای ماست با کمبود ناوگان و کشتی های رو - رو در دریای خزر مواجه هستیم و وقتی که در کوتاه مدت اجازه تردد کامیون های ما را نمی دهند، کشتی های رو - رو نمی دهند که جایگزین آن شود.
صفایی با تکیه بر لزوم توسعه و نوسازی ناوگان دریایی اظهار نمود: ظرفیت های بسیاری در این حوزه وجود دارد و باید در دانشگاه های مختلف مذاکره نماییم. از طرفی دانشگاه ها می توانند دانشجو و دریانورد تربیت کنند. بعنوان مثال دانشگاه چابهار می تواند 600 دانشجو در سال برای حوزه دریانوردی تربیت کند اما نمی دانیم چرا ظرفیت خویش را تا 200 الی 300 دانشجو کاهش داده است. به نظر من باید تربیت دریانورد را از دانشگاه ها آغاز نماییم و باید بتوانیم در برنامه هفتم توسعه این مسئله را بگنجانیم البته در بودجه سالجاری حکمی را که می خواستیم نتوانستیم از کمیسیون تلفیق بگیریم و این حکم تصویب نشد اما بزودی این مسئله را در هیات وزیران طرح می نماییم و مشکل کارآموزی را با دریافت مصوبه از هیات وزیران حل می نماییم.
وی اعلام نمود: بعد از سانحه سانچی که فاجعه بسیار بزرگی برای جامعه دریانوردی و همه مردم ایران بود، مشکل اصل ای که به وجود آمد این است که فرزندان ما دیگر تمایلی به دریا ندارند. اما باید شرایطی ایجاد نماییم که ایرانیان باردیگر به دریا بازگردند.



1401/04/07
08:17:26
5.0 / 5
166
تگهای خبر: ابزار , بنادر , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۲
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است