پیش بینی كارشناسی از واگذاری دو شركت خودروسازی

سایپا و ایران خودرو و یک اتفاق جدید

سایپا و ایران خودرو و یک اتفاق جدید

یک تحلیلگر بازار سرمایه ضمن اشاره به احتمال واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی اظهار داشت: اگر این مسیر جلو برود، یک سال دیگر سایپا و ایران خودرو باردیگر سودده می شوند.


روزبه شریعتی در گفت و گو با ایسنا، ضمن اشاره به صحبت های وزیر صمت درمورد واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی اظهار نمود: صحبت های اخیر وزیر صمت حاکی از وجود اراده قوی برای واگذاری سهام سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی است. موضوعی که کلیت بازار هم از آن تأثیر زیادی میپذیرد. چونکه هر دو سهم لیدر بازار محسوب می شوند.
وی درمورد ارزشگذاری سایپا و ایران خودرو اظهار داشت: طبق شنیده ها، ۴۰ درصد سایپا در حال ارزشگذاری است. به نظر میرسد ارزش گذاری این دو مجموعه احیانا تا اواسط اردیبهشت تمام شود و ارزش سایپا حدود ۷۰ تا ۱۰۰ هزار میلیارد تومان و ارزش ایران خودرو هم حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است.
این تحلیلگر بازار سرمایه با تکیه بر این که واگذاری سایپا و ایران خودرو به بخش خصوصی اتفاق بسیار مهمی است، اظهار نمود: به این علت که ترکیب سهام داری از دست دولت خارج می شود. حتی اگر نیروهای مسلح هم سهامدار شوند، شرایط بهتر می شود چونکه میتوانند ساختار مالی را تغییر دهند. شنیده ها حاکی از این است که مبلغ به به دل سایپا ایران خودرو و سایپا برمیگردد و بدهی بانکی تسویه می شود. اگر این مسیر جلو رود یک سال دیگر سایپا و ایران خودرو باردیگر سودده می شوند.
تاثیر واگذاری سایپا و ایران خودرو روی بازار سرمایه
شریعتی درمورد تأثیر واگذاری سایپا و ایران خودرو روی بازار سرمایه توضیح داد: این واگذاری تأثیر روانی مثبت دارد چونکه بازار به آنها بعنوان لیدر نگاه میکند. در حال حاضر هردو زیان ده هستند و زیان سنگینی دارند چونکه ساختار مدیریتی آنها تمام دولتی است. وزارت صمت و دولت به این نتیجه رسیده است که خود ساپیا و ایران خودرو نباید مدیر خودشان باشند. این واگذاری میتواند اقتصاد را سوق دهد سمت دنیای جدیدی که قیمت گذاری دستوری نداشته باشد.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان کار ارزشگذاری را از عید نوروز اغاز کرده اند اما این که عدد واگذاری است، خریدار کیست و مقرر است مبلغ چگونه پرداخت گردد، هنوز مبهم است، اظهار نمود: همینطور هنوز معلوم نیست مقرر است افزایش سرمایه داده شود و یا این که مبلغ برای تسویه بدهی ها به دل دو شرکت بازگردد. درمورد خریدار هم شایعات مختلفی مطرح گردیده است. از خودروسازان چینی گرفته(طبق توافق ۲۵ ساله ایران و چین) تا کنسرسیومی متشکل از چند شرکت بزرگ داخلی که البته هیچکدام به صورت رسمی تایید نشده است.
این کارشناس بازار سرمایه با تکیه بر این که تقاضا برای خودرو بسیار زیاد است، اظهار داشت: این که هردو شرکت بدهی بانکی و زیان انباشته دارند میتواند با واگذاری تغییر کند. سهامدار عمده جدید با مدیریت جدید میتواند شرایط خوبی را رقم بزند. همینطور با عرضه خودرو در بورس کالا که با شاهین در حال وقوع است، مکانیزم قیمت گذاری دستوری و اعدادی که در جیب واسطه میرود از بین خواهد رفت و مردم میتوانند مستقیم از تولیدکننده در بورس کالا خریداری کنند.
بر اساس این گزارش، هفته قبل، وزیر صمت، سید رضا فاطمی امین در جلسه شورای اداری شهرستان نیشابور ضمن اشاره به غیربومی بودن هیئت مدیره شرکتهای دولتی در کشور اظهار نمود: بومی گزینی از اصول دولت می باشد و واگذاری ایران خودرو و بدنبال آن سایپا به بخش خصوصی هستیم تا مشکل به طور اساسی حل شود.



1401/01/20
11:41:01
5.0 / 5
300
تگهای خبر: تولید , خرید , ساخت , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است