گزارش آوا مسكن؛

برنامه خرید هزار دستگاه لوکوموتیو

برنامه خرید هزار دستگاه لوکوموتیو

آوا مسکن: در صورتیکه مسئولان بخش حمل و نقل ریلی از برنامه خرید یک هزار دستگاه لوکوموتیو آگاهی داده اند، اما کارشناسان اقتصاد حمل و نقل، مشکل را نه در کمبود کشنده که در نبود راندمان می دانند.



به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، در ماه های اخیر یکی از اشکالات بخش حمل و نقل ریلی، در کنار نبود راندمان و کاهش درآمدهای بخش باری، زمین گیر شدن لوکوموتیوها و کشنده ها خصوصاً لوکوموتیوهای باری است.
وزیر اقتصاد: مذاکره با روس ها برای خرید ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو باری
سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در مسافرت اخیر هیئت دولت به مسکو، از مذاکره با روس ها برای خرید ۲۰۰ دستگاه لوکوموتیو باری آگاهی داد.
مدیرعامل راه آهن: هزار دستگاه لوکوموتیو ظرف ۳ سال خریداری می کنیم
آبان ماه سال جاری سید میعاد صالحی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، در جلسه کارگروه توسعه حمل و نقل ریلی اعلام نمود: در بخش مسافری و خصوصاً در بخش باری با کمبود لوکوموتیو مواجهیم، به همین دلیل شرکت راه آهن به دنبال تامین یکهزار دستگاه لوکوموتیو ظرف حداکثر ۳ سال است. ۱۵۰ دستگاه از این لوکوموتیوها از تولیدکنندگان داخلی و ۸۵۰ دستگاه بصورت واردات بوسیله بخش غیردولتی یا رأسا با بهره گیری از منابع داخلی یا منابع بودجه عمومی تامین خواهد شد.
وزیر راه: شرایط بخش ریلی مناسب نیست
پیشتر نیز رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی اعلام نموده بود: نیازمند یک هزار دستگاه لوکوموتیو برای تردد در ۱۴ هزار کیلومتر خط آهن هستیم. در بخش حمل و نقل خصوصاً در زمینه ریلی و هوایی شرایط چندان مناسب نمی باشد. بیش از ۱۴ هزار کیلومتر راه آهن داریم اما عمر ناوگان بالاست و کمترین سن ناوگان ریلی ۴۰ سال است. برای حل مساله زمینی و ریلی، دستور کاری درحال تهیه است که ظرف یک ماه آتی در دولت و با مشارکت و توافق وزارت صنعت، معدن و تجارت، نوسازی در زمینه حمل و نقل جاده ای و ریلی در کشور آغاز می شود.
چرا هدف گذاری «ریلی» برنامه ششم موفق نشد؟
این در حالی است که در سالهای اخیر عدم توفیق راه آهن در تحقق برنامه ششم توسعه در بخش ریلی شامل کسب سهم ۳۰ درصدی از حمل بار و ۲۰ درصدی حمل مسافر داخلی، مورد انتقاد کارشناسان بوده و مسئولان بخش صنعت ریلی آنرا به کمبود لوکوموتیو گره می زنند.
کارشناسان: مشکل فقط کمبود لوکوموتیو نیست
با این حال کارشناسان صنعت ریلی معتقدند، صرف کمبود لوکوموتیو منجر به عدم تحقق اهداف برنامه های توسعه و سیاست های بالادستی در زمینه ریل نشده و دلیلهای دیگری همچون بهره برداری نامناسب از شبکه ریلی خصوصاً کشنده های ریلی موجود، علت العلل پایین بودن میزان عملکرد شبکه ریلی کشور در مقایسه با اهداف برنامه های توسعه است.
زمین گیر شدن ۶۴ لوکوموتیو در ۱۸ ماه
طبق آمار انتشار یافته توسط انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی بعنوان واسط بین بخش خصوصی و بخش دولتی در زمینه حمل و نقل ریلی، تعداد کشنده های در سرویس موجود در شبکه راه آهن کشور تا انتهای شهریورماه امسال، نسبت به سه ماهه اول سال ۱۳۹۸ با افت ۱۱ درصدی روبه رو شده و از ۵۸۰ دستگاه به ۵۱۶ دستگاه تقلیل پیدا کرده است. یعنی در طول یک سال و نیم، بیش از ۶۴ کشنده ریلی با ارزش جایگزینی بیش از ۲۵۰۰ میلیارد تومان، بواسطه تعمیر و نگهداری نامناسب و غیر اصولی و بهره برداری نامناسب، بطور کلی زمین گیر شده است.
نگاهی به افت عملکرد کشنده های ریلی
طبق جدول زیر، افت محسوس در زمینه عملکردی کشنده های ریلی دولتی در طول مدت یک سال قابل مشاهده می باشد. همانگونه که در این جدول مشاهده می شود، کاهش تعداد کشنده های ریلی بخش دولتی به کاهش ۳.۵ میلیارد تن-کیلومتری عملکرد باری این کشنده ها منجر گردیده است.
این در حالی است که کشنده های در اختیار بخش خصوصی، بواسطه شرایط درست تعمیر و نگهداری، توانسته اند عملکرد خودرا حتی مقداری بالا برند.
ذکر این نکته لازم است که همین افزایش عملکرد کشنده های خصوصی در شرایطی اتفاق افتاده است که این بخش بواسطه حجم بالای مطالبات خود از شرکت راه آهن، برای انجام تعمیرات و نگهداری لوکوموتیوهای خود با بحران مواجه می باشد.

دبیر انجمن شرکت های ریلی: کمبود لوکوموتیو نداریم بلکه لوکوموتیوهای موجود تعمیر و نگهداری نمی شوند
سبحان نظری دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره اظهار نظر مدیرعامل شرکت راه آهن در خصوص خرید هزار دستگاه لوکوموتیو اظهار داشت: مشکل فعلی نبود راندمان در بخش ریلی فقط ناشی از کمبود لوکوموتیو نیست بلکه مشکل ما در کمبود کشنده های ریلی عدم موفقیت در نگهداری آنهاست.
وی اضافه کرد: ما جزو کشورهایی هستیم که در نرم جهانی مقایسه لوکوموتیو با واگن قرار داریم که نشان میدهد کمبود لوکوموتیو آن گونه که اعلام می شود مشهود نیست بلکه نمی توانیم آنها را تعمیر و نگهداری نماییم. چرا بجای تعمیر لوکوموتیو دنبال خرید می رویم؟
دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی تصریح کرد: باید در درجه اول اهتمام به نگهداری لوکوموتیوهای موجود و آماده به کار داشته باشیم و سپس به دنبال خرید لوکوموتیو جدید برویم. به ویژه که در شاخص جهانی نگهداری لوکوموتیو در پایین ترین رده قرار داریم.
نظری اشاره کرد: بااینکه نیاز به خرید لوکوموتیو جدید هست اما این راهم باید در نظر گرفت که آیا مشکل بخش ریلی ما با خرید هزار دستگاه لوکوموتیو برطرف می شود؟
به ازای هر یک لوکوموتیو، ۵۰ واگن باری و ۱۰ کیلومتر خط آهن نیاز است
وی اضافه کرد: توسعه نامتوازن، ضربه بیشتری به بخش ریلی می زند. باید به ازای هر دستگاه لوکوموتیو ۵۰ دستگاه واگن باری و ۱۰ کیلومتر شبکه ریلی ایجاد شود. به عبارت دیگر اگر هزار دستگاه لوکوموتیو خریدیم باید ۵۰ هزار دستگاه واگن خریداری و ۱۰ هزار کیلومتر خط آهن راه اندازی شود.
نظری اشاره کرد: به نظر من تامین رقم هزار دستگاه کشنده ریلی دور از دسترس است چرا فقط به کمبود لوکوموتیو می پردازیم و کمبود واگن و شبکه را یادآور نمی شویم. البته معتقدم تقاضای بار ریلی در صورت تامین این تعداد لوکوموتیو و واگن وجود دارد. حتی هم اکنون هم تقاضای بار ریلی بیش از آنچه عرضه می شود وجود دارد.
دبیر انجمن شرکت های حمل و نقل ریلی اظهار داشت: مگر می شود هزار دستگاه کشنده ریلی تهیه کرد اما لوکوموتیوران آموزش دیده به پرسنل راه آهن اضافه نکرد؟ این تعداد کشنده، ۷ تا ۸ هزار راهبر کشنده نیاز دارد که آموزش آنها به تنهایی چند سال طول می کشد.
متوسط قیمت هر دستگاه لوکوموتیو، ۶۰ میلیارد تومان
وی با تاکید بر این که تامین همه موارد گفته شده شامل لوکوموتیو، واگن و زیرساخت ریلی به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز دارد، بیان کرد: به طور متوسط قیمت هر کشنده (لوکوموتیو) ۶۰ میلیارد تومان است که عملاً ۶۰ هزار میلیارد تومان برای خرید لوکوموتیوهای مورد نظر شرکت راه آهن نیاز داریم. ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز برای تامین ۵۰ هزار واگن و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هم برای گسترش زیرساخت شبکه ریلی نیاز است.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل: مشکل، بهره برداری غیر بهینه شرکت راه آهن است
در همین رابطه محمدجواد شاهجویی کارشناس اقتصاد حمل و نقل در گفتگو با خبرنگار مهر اعلام نمود: ریشه مشکلات موجود راه آهن و عدم تحقق سهم در نظر گرفته شده بخش ریلی در زمینه حمل بار و مسافر داخلی، کمبود کشنده های ریلی نیست. بلکه عدم بهره برداری درست و اصولی شرکت دولتی راه آهن از شبکه و دارایی های آنست. تا آن زمان که ریشه مشکل به درستی شناسایی نشود، نمی توان انتظار داشت که مسیر درستی برای حل آن در پیش گرفته شود.
وی اضافه کرد: دیگر شرایط بودجه ای کشور این اجازه را نمی دهد که با بهره گیری از بودجه های عمومی به خرید دارایی های ریلی اقدام نماییم و برای بهبود بهره برداری از آنها خودرا به زحمت نیندازیم. از طرف دیگر، بخش خصوصی نیز با وجود شیوه برخورد فعلی شرکت راه آهن تمایلی برای سرمایه گذاری جدید در این عرصه از خود نشان نمی دهد که بدون شک حق دارد.
راه آهن خودرا ملزم به افزایش راندمان کند
این کارشناس اقتصاد حمل و نقل اشاره کرد: درباب انتقال مالکیت واگن های باری به بخش خصوصی تجربه نامناسبی برای بخش خصوصی خلق شد. برای اینکه در صورتیکه راه آهن خودرا ملزم به سیر ۳۰۰ کیلومتر در روز ناوگان انتقال یافته کرده بود، آنچه در عمل اتفاق افتاد، میانگین سیر ۱۰۰ کیلومتری روزانه واگن های باری متعلق به بخش خصوصی بود. بدین سبب اگر بنا باشد باردیگر چنین اتفاقی برای بخش خصوصی در زمینه سرمایه گذاری خرید کشنده های ریلی اتفاق بیفتد، بدون شک این بخش حاضر به این کار نخواهد شد.
شاهجویی اشاره کرد: راه آهن باید در گام اول، یکی از بانکهای دولتی داخلی را قانع کند که با ایجاد تسهیلات مناسب برای خرید کشنده های ریلی جدید توسط بخش خصوصی اقدام و در گام دوم، بازپرداخت تسهیلات یاد شده را، متناسب با میزان عملکرد کشنده های خریداری شده بخش خصوصی تضمین کند. بدین سان راه آهن ملزم خواهد شد به تعهدات خویش درباب سیر بهره ور کشنده های جدید خریداری شده و پرداخت مطالبات شرکت های بخش خصوصی عمل کند. به عبارت دیگر، راه آهن یک دفعه هم که شده، بجای آنکه بخواهد از بودجه عمومی و بیت المال هزینه کند و یا توقع داشته باشد که بخش خصوصی بدون پشتوانه، این شرکت را همراهی کند، خودرا به زحمت انداخته و با قبول تعهدات منطقی برای بهبود میزان بهره برداری از شبکه ریلی اقدام ورزد تا به این واسطه اقتصاد این حوزه به ریل اصلی برگردد.


منبع:

1400/11/03
14:07:30
5.0 / 5
262
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است