در نشست اعضای هیات مدیره انجمن صنعت تایر مطرح شد

مهم ترین چالش های صنعت تایر چیست؟

مهم ترین چالش های صنعت تایر چیست؟

به گزارش آوا مسکن رئیس هیات مدیره انجمن صنعت تایر، قیمت گذاری دستوری که منجر به زیان دهی صنعت شده، محدودیت در اجازه صادرات و در مقابل آزاد بودن درهای وارداتی، تعدد سامانه ها و یکپارچه نبودن آنها و بازدهی پایین صنعت تایر که میل به سرمایه گذاری در این صنعت را کاهش داده را همچون مهم ترین چالش های صنعت تایر کشور خواند.


به گزارش آوا مسکن به نقل از ایسنا، حمیدرضا عبدالمالکی در نشست خبری خود با اعضای هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران، ضمن اشاره به مشکلات صنعت محور اظهار نمود: صنعت تایر توانست با تولید حدود ۲۵ میلیون حلقه تایر در سال گذشته، رکوردی تازه از خود برجای بگذارد که از این تعداد حدود ۲۲ میلیون حلقه تایر سواری و الباقی تایر کشاورزی، سنگین، نیمه سنگین و معدنی بوده است. امسال هم طی ۹ ماهه ابتدایی سال بالغ بر ۱۸ میلیون حلقه لاستیک ساخته شده است و امیدواریم تا آخر سال از رکورد سال ۱۳۹۹ هم عبور نماییم.
وی نیاز فعلی کشور به تایر را حدود ۴۰۰ هزار تن اعلام نمود و اظهار داشت: حدود ۳۰۰ هزار تن از این نیاز در داخل و ۱۰۰ هزار تن از راه واردات تأمین می شود. این در حالیست که ارز مورد نیاز برای تولید هر کیلوگرم تایر در کشور ۰.۹ دلار و برای واردات حدود ۳.۵ دلار است. صنعت تایر یکی از صنایع اشتغال زا و پایدار در بین صنایع کشور است که هم اکنون حدود ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم و بالغ بر ۲۵۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم از راه زنجیره تأمین آن، مشغول به کار هستند.

30 درصد ظرفیت صادراتی داریم
عبدالمالکی ضمن تاکید براینکه با سرمایه گذاری ۵۰۰ میلیون دلاری در این عرصه، علاوه بر قطع وابستگی در این عرصه، قادر به ایجاد ۳۰ درصد ظرفیت صادراتی هم خواهیم بود، اظهار داشت: با همت صنعت تایر و با همکاری شرکتهای دانش بنیان، ساخت بیشتر از نیمی از ماشین آلات مورد نیاز صنعت تایر و طیف وسیعی از قطعات تخصصی مورد استفاده، بومی سازی شده است. هم اکنون ۷۰ درصد نیاز کشور به تایر باری و اتوبوسی تمام سیمی در داخل تأمین می شود. نیاز کشور در حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار حلقه است که حدود ۴۰۰ هزار حلقه از این مقدار در داخل کشور تولید و بقیه از راه واردات تأمین می شود.
این عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر قطع وابستگی به خارج را از مهم ترین برنامه و اهداف پیش رو صنعت تایر دانسته و تصریح کرد: در همین راستا صنعت تایر در نظر دارد طی چهار سال آینده با سرمایه گذاری بالغ بر ۵۰۰ میلیون دلار، ظرفیت ۱۵۰ هزار تن به تولید کشور اضافه کند. همینطور دستیابی به بازارهای منطقه، افزایش صادرات با هدف ارزآوری و همینطور تأمین ارزی مورد نیاز خود برای واردات مواداولیه هم از دیگر برنامه های صنعت تایر است.
وی ادامه داد: هم اکنون ۳۰ درصد از مواداولیه مورد نیاز از راه واردات صورت می گیرد و با توجه به این که صادرات هم تا چندی قبل ممنوع بوده و اخیرا گشایش هایی انجام شده، امید است که بتوانیم دراین زمینه به خودکفایی بالایی دست یابیم. مجوز ۱۰ درصد صادرات تایرهای سواری و ۳۰ درصد تایرهای کشاورزی داده شده است؛ درصورتیکه اخلالی در نظام تنظیم بازار داخل ایجاد نشود، این امکان وجود دارد که ظرفیت های صادراتی را تا حدود ۲۰۰ میلیون دلار سالانه که نیاز ارزی صنعت است، افزایش و نیاز ارزی خویش را از راه صادرات تأمین نماییم.
رئیس هیات مدیره انجمن تایر ایران ضمن تاکید بر این که برنامه صنعت، قطع کامل وابستگی است، خاطرنشان کرد: در زمینه تأمین مواداولیه مشکلی وجود ندارد؛ حتی اگر قرار باشد ۱۵۰ هزار تن به ظرفیت تولید استفاده گردد. برنامه ریزی ها بگونه ای است که علاوه بر پوشش کامل نیاز داخل، ظرفیت قریب به ۲۰۰ هزار حلقه ای هم برای صادرات ایجاد نماییم. این صنعت قادر به دست یافتن به خودکفایی کامل است، چونکه فناوری تولید انواع لاستیک را در اختیار داریم؛ البته تحقق این مهم، حمایت صندوق توسعه ملی، بانکها و وزارت صمت را هم می طلبد.

قیمت گذاری دستوری تایر، بسیار مشکل ساز شده است...
این مقام صنعتی در تشریح مهم ترین چالش های صنعت تایر، اظهار نمود: مهم ترین چالشی که هم اکنون صنعت تایر با آن روبرو است و مشکلات عدیده ای را برای صنعت ایجاد کرده است، بحث قیمت گذاری دستوری است. هم اکنون این روند سبب خروج سرمایه از صنعت و زیان دهی خیلی از واحدهای تولیدی شده است. اطلاعات شرکت ها به صورت شفاف در سامانه کدال مشخص است؛ بعضی از این واحدها از سود ۱۷ تا ۲۰ درصدی در سال گذشته، به سود حدود دو تا سه درصدی در شش ماهه نخست سال جاری رسیده است؛ تداوم این روند سایر واحدها را هم زیان ده خواهد نمود.
عبدالمالکی ضمن اشاره با دو مصوبه سال قبل در خصوص این که تایر مشمول قیمت گذاری تثبیتی نمی شود، خاطرنشان کرد: با این وجود اما به صورت مستقیم و غیرمستقیم، بارها سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان و سایر نهادهای دولتی و ذی ربط، مانع تراشی کردند و با بهانه های مختلف در فرایند قیمت گذاری دخالت کردند که منجر به زیان دهی صنایع تایرسازی کشور شدند. به تازگی هم مصوبه ای صادر شده که به صورت کلی تایر سواری مشمول قیمت گذاری تثبیتی شده است؛ این مصوبه در تضاد کامل با مصوبه کمتر از یک سال پیش سازمان حمایت و بسیار عجیب است.
وی خاطرنشان کرد: این درحالیست که قیمت دوگانه ای در بازار وجود ندارد و گاها قیمت های بازار حتی پایین تر از قیمت مصوب کارخانه به فروش می رسد. کمبودی هم در بازار وجود ندارد؛ بنابراین برای ما جای سوال است که چرا تایر مشمول قیمت گذاری تثبیتی شده است؟ یکی از گلایه مندی ها ما هم این است که چرا در تصمیم گیری ها از بخش خصوصی و انجمن صنفی تایر مشورت گرفته نشده است و یکسویه تصمیم گیری می کنند؟
این عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر افزود: انتظار ما این است که مسؤلان وزارت صمت هرچه سریع تر نسبت به آزادسازی و رقابتی شدن قیمت ها بر مبنای عرضه و تقاضا، اقدام کنند؛ چونکه ادامه روند فعلی قیمت گذاری توسط نهادهای دولتی هرگونه سرمایه گذاری در این صنعت را برای سهامداران عمده با ابهام و تردید مواجه خواهد نمود.
عبدالمالکی اشاره کرد: قیمت گذاری دستوری، جلوگیری (تا چندی پیش) از صادرات و کاهش شدید نرخ بازدهی سبب شده تا صندوق توسعه ملی و همینطور بانکها تمایلی برای پرداخت وام و اعتبار به فعالان این صنعت نداشته باشند. وام برای طرح ها تخصیص پیدا نمی کند و حاضر به مشارکت نیستند. ای کاش قیمت گذاری دستوری و برپایه ضوابط سازمان حمایت بود؛ اما سه ماه است که مبحث مورد بررسی قرار گرفته تا برپایه قیمت تمام شده و حاشیه سود، (طبق ظوابط سازمان حمایت) افزایش قیمت صورت گیرد اما راه به جایی نداشته است.
رئیس هیات مدیره انجمن صنعت تایر در ادامه در ارتباط با افزایش نرخ مواداولیه، اظهار داشت: در تایرهای سواری قیمت مواداولیه حدود ۵۲ تا ۵۳ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم محاسبه می شود اما قیمت فروش به ازای هر کیلوگرم در تایرهای سواری ۵۴ هزار تومان است. کدام سرمایه گذاری تمایل دارد مواد اولیه را خریداری کند، متحمل هزینه دستمزد، هزینه مستقیم، سربار، استهلاک و... بپردازد و به قیمت بالغ بر ۶۴ هزار تومان برسد اما ۵۴ هزار تومان عرضه کند؟! این مدت چندماهه که فعالان دوام آورده و متوقف نشده اند، به جهت ذخایر استراتژیک مواداولیه در انبارها بوده است که به اتمام رسید. با سیاست های وزارت صمت نرخ فروش، تماما با زیان همراه می باشد.
وی ادامه داد: در حالیکه در یک سال قبل متوسط قیمت برخی مواد اولیه این صنعت همچون کائوچوی طبیعی ۲۶۱ درصد، کائوچوی مصنوعی ۱۳۰ درصد، دوده ۱۴۱ درصد، مواد شیمیایی ۱۰۰ درصد، نخ ۵۸ درصد، سیم ۹۰ درصد و مواد کمکی تولید ۷۰ درصد رشد داشته و همینطور نرخ دستمزد ۳۹ درصد بالا رفته است، اما اعلام می شود صنعت تایر بخصوص در بخش تایر خودرو های سواری حق افزایش قیمت ندارد.
این عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر خاطرنشان کرد: مقرر شده بود که طی دو مرحله افزایش ۳۰ درصدی قیمت در وهله اول ۲۰ درصد در مهرماه سال جاری و به فاصله دو تا سه ماه، ۱۰ درصد دیگر به قیمت ها اضافه شود که هیچکدام محقق نشده. هم اکنون شرایط بدتر شده و پیشبینی می شود که افزایش قیمت حداقل ۴۰ درصدی نیاز باشد. هرچه این افزایش به تعویق افتاد به ضرر مصرف کننده خواهد بود.
به قول این مقام صنفی، دیگر مشکل اساسی صنعت تایر با آن دست و پنجه نرم می کنند، سامانه های موازی گوناگونی است که دولت به راه انداخته است. سامانه جامع تجارت، سامانه بهین یاب، سامانه کالا، سامانه انبار و... هستند که در روند توزیع و فروش محصولات چه در داخل شرکت و چه در سطح نمایندگی ها و عوامل توزیع سردگمی ایجاد کند؛ بنابراین پیشنهاد ما به دولت این است که تمامی این سامانه ها را یکپارچه کند. سامانه جامعی به نام سامانه جامع تجارت باشد.





منبع:

1400/10/29
19:15:38
5.0 / 5
277
تگهای خبر: توسعه , تولید , خرید , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۵
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است