مهر خبر می دهد؛

تغییر نظر امارات درباره ترانزیت کالا از ایران

تغییر نظر امارات درباره ترانزیت کالا از ایران

برخی شنیده ها حاکی از احتمال حذف ایران از کریدور ترانزیتی امارات - ایران - ترکیه و جایگزینی مسیر عراق برای ارسال کالاهای اماراتی به ترکیه است.



به گزارش آوا مسکن به نقل از مهر، شیخ «طحنون بن زائد آل نهیان» مشاور امنیت ملی امارات و برادر شیخ محمد بن زائد، ولیعهد این کشور ۱۵ آذرماه امسال در سفری یک روزه به تهران با آیت الله رئیسی رییس جمهور و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ملاقات و گفتگو کرد.
دیداری که بعد از سال ها تنش در روابط ایران و امارات رخ داد و کارشناسان از آن بعنوان نقطه عطفی در شروع مجدد روابط ایران و امارات تلقی کردند.
گفته می شود قسمتی از دیدارهای مشاور امنیت ملی امارات با مقامات ارشد کشورمان در تهران را مذاکرات اقتصادی خصوصاً راه اندازی کریدور ترانزیتی امارات-ایران-ترکیه به خود مختص کرده است.

مدیرکل ترانزیت سازمان راهداری: دو کامیون اماراتی در آبان ماه از مسیر ایران به ترکیه رفتند
محمدجواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل بین المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای سوم آذرماه امسال از وقوع این سفر مقام ارشد اماراتی به تهران و راه اندازی کریدور امارات-ترکیه-اروپا از خاک ایران به خبرنگار مهر آگاهی داد.
وی اظهار داشت: حدود یک ماه پیش عبور آزمایشی از امارات به ترکیه داشتیم و کامیونی از امارات با کشتی رو-رو به ایران آمد و از مرز بازرگان به ترکیه رفت؛ این عبور آزمایشی با دو کامیون انجام شد.
این مقام مسئول تصریح کرد: اماراتی ها این عبور آزمایشی از خاک ایران را جهت بررسی این که آیا ترانزیت از خاک ایران به صرفه هست یا نه، انجام دادند؛ به ویژه که حمل دریایی افزایش ۲ تا ۳ برابری داشته است؛ پس تجارت دوبی و امارات به ترکیه که پیش از مسیر دریایی انجام می شد، این دفعه از مسیر خشکی صورت گیرد.
هدایتی تاکید کرد: زمان عبور از خشکی بسیار کمتر از عبور دریایی بود و صرفه اقتصادی آن نیز تأیید شد؛ ضمن این که هزینه ها و توقف های عبور از کانال سوئز را ندارد. هم اکنون کریدور جنوب به شمال ایران بسیار مورد استقبال کشورها قرار گرفته و باید باتوجه به شرایطی که ایجاد شده، به دنبال تسهیل این عبور ترانزیتی و همین طور کاهش فرآیندهای ترانزیت از مسیر ایران باشیم. همین طور باید امنیت موجود در کشورمان و زیرساخت های حمل و نقلی آنرا به دیگر کشورها بشناسانیم.
کارشناس حمل و نقل: مسیر تردد کامیون های اماراتی از ایران به ترکیه ۸ روزه بود
محمدحسین رضائیان، کارشناس حوزه ترانزیت نیز ۲۰ آبان ماه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزییات ترانزیت کالاهای اماراتی از خاک ایران به مقصد ترکیه اظهار داشت: این محموله از مبداء امارات وارد بندر شهید رجایی شده و از مرز بازرگان به ترکیه رسید. زمان طی این مسیر که قبل از این از بندر شارجه امارات تا بندر مرسین ترکیه طی می شد بواسطه ایران به ۸ روز کم شده است. این در حالیست که مسیر دریایی که مستلزم عبور از تنگه باب المندب، دریای سرخ و کانال سوئز بود ۲۰ روز به طول می انجامید.
خبرگزاری عراقی بغدادالیوم: اماراتی ها به ترکیه پیشنهاد جایگزینی عراق را داده اند
خبرگزاری بغدادالیوم ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ (جمعه ۱۰ دی ماه امسال) از قول مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام نمود: اماراتی ها به ترکیه پیشنهاد داده اند که تا زمان راه اندازی خط آهن بصره به ترکیه، جاده های زمینی این کشور بعنوان مسیر ترانزیتی در نظر گرفته شود.
چاووش اوغلو گفته است اماراتی ها دعوتنامه دیدار رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه در فوریه (بهمن ماه امسال) از کشورشان را ارسال کرده اند.
وزیر خارجه ترکیه گفته است: اماراتی ها در نامه خود نوشته اند انتقال دریایی کالاها از امارات به استانبول ۲۵ تا ۲۸ روز به طول می انجامد، اما بوسیله زمینی در ۱۰ روز انجام شده است ولی مایلیم این مسیر باز هم کوتاه تر شود که بوسیله عراق این کار شدنی است.

عراق قانون ترانزیت را تصویب کرده اما...
اگرچه عراقی ها سال قبل قانون ترانزیت کالا از خاک خودرا تصویب کردند اما تا کنون اجازه عبور هیچ کالایی را نمی دهند.
حتی اواخر سال قبل نیز به کنوانسیون تیر (TIR) ملحق شدند و با عبور کامیون های ایرانی از خاک خود موافقت کردند؛ اما بلافاصله این تصمیم خودرا تغییر دادند.
دولت بغداد ۲۴ بهمن سال قبل مصوب کرد تا ۵ مرز رسمی عراق برای تردد کامیون های ترانزیتی فعال گردیده است که دو مرز آن مربوط به ایران (مهران و خسروی) و مابقی با عربستان و اردن بود.

ترکیه به دنبال راه اندازی راه آهن بصره-استانبول بجای راه آهن شلمچه-بصره
تلاش ترکیه برای راه اندازی راه آهن از بصره تا استانبول در حالی است که بگفته رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ۲۰ سال است از امضای موافقتنامه اتصال راه آهن ایران به عراق بوسیله خط آهن شلمچه-بصره می گذرد اما بگفته برخی فعالان ترانزیت، ترکیه از مخالفان اصلی رسیدن ایران به راه آهن عراق، سوریه و دریای مدیترانه است.
دست های پشت پرده حذف ایران از کریدور امارات-ترکیه کیست؟
در دیداری که مشاور امنیت ملی امارات با آیت الله رئیسی در تهران داشت، رییس جمهور کشورمان به درستی موضوع دخالت های رژیم صهیونیستی در روابط ایران با کشورهای حاشیه خلیج فارس را پیش کشید.
با توجه به این که روابط تل آویو-ابوظبی برای همگان آشکار شده، بنظر می رسد در موضوع درخواست اماراتی ها از آنکارا برای جایگزینی عراق با ایران برای ترانزیت کالا به ترکیه نیز فشارهای رژیم صهیونیستی بی تأثیر نبوده است.
همچنین برخی کارشناسان دیپلماسی اقتصادی معتقدند آمریکایی ها نیز در وارد کردن فشار بر دولت بغداد برای افزایش تخفیف ها به ترانزیت کالا از خاک کشورشان برای افزایش صرفه اقتصادی ترانزیت از این کشور مؤثر بوده اند.


منبع:

1400/10/12
13:27:16
5.0 / 5
456
تگهای خبر: حمل و نقل , راه و شهرسازی , راهداری , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است