رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان عنوان كرد:
رشد ۱۴ درصدی اعتبارات خوزستان در بودجه ۱۴۰۱
به گزارش آوا مسکن خوزستان رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اعلان اینکه افزایش قیمت ها و تورم بالا و نوسانی، دو مشکل اساسی کشور است، اظهار داشت: در بودجه سال 1401 هدف گذاری شده تا حد امکان این دو مشکل کم شود.
مهرداد نیکو در نشست خبری که امروز (۵ دی ماه) برگزار شد، با اعلان اینکه افزایش قیمت ها و تورم بالا و نوسانی، دو مشکل اساسی کشور است، اظهار نمود: بدین سبب قدرت خرید خانوارها کم شده و ریسک فعالیت سرمایه گذار اقتصادی بسیار بالا است؛البته مشکلات دیگری همچون نرخ بالای بیکاری نیز وجود دارند.
به گزارش آوا مسکن به نقل از ایسنا، وی ادامه داد: در بودجه سال ۱۴۰۱ هدفگذاری شده تا حد امکان این دو مشکل کم شود. در برنامه ششم توسعه، رشد اقتصادی کشور ۸ درصد در نظر گرفته شد اما برای اولین بار در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ نرخ رشد اقتصادی استانی در نظر گرفته شد که برای خوزستان نرخ رشد ۱۰ درصدی و برای میانگین کشور ۸.۵ درصد در نظر گرفته شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار داشت: مقرر شده است ۵.۵ تا ۶ درصد رشد اقتصادی خوزستان بوسیله سرمایه گذاری بانک ها، صندوق توسعه ملی و منابع شرکت های دولتی و ۴ درصد آن بوسیله ارتقای راندمان محقق شود.
ریشه تورم کشور افزایش نقدینگی پول یا شبه پول است
نیکو بیان کرد: همین طور صادرات نفت نیز یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت و با قیمت هر بشکه ۶۰ دلار در نظر گرفته شده است.
وی با اعلان اینکه ریشه تورم کشور افزایش نقدینگی پول یا شبه پول است، عنوان کرد: بدین سبب برای کنترل تورم باید نقدینگی کنترل شود. یکی از اتفاقات در سالهای قبل انتشار اوراق مالی اسلامی بوده که اسناد خزانه یکی از این موارد است؛ اگر این اوراق صرف پروژه های عمرانی که زود به بهره برداری می رسند، بشود طبیعتا زیرساخت های کشور توسعه می یابد و در این شرایط اقتصاد حرکت می کند اما در دو سه سال اخیر به سبب فشار بر این سازمان، این اوراق فروخته و گاهی برای پرداخت حقوق کارکنان هزینه می شد که این مساله منجر به تورم شد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار داشت: در بودجه سال ۱۴۰۰ انتشار اسناد خزانه اسلامی ۱۳۲ هزار میلیارد تومان بود که این رقم در بودجه سال ۱۴۰۱ به ۸۸ هزار میلیارد تومان کم شد یعنی با وجود افزایش ۹.۶ درصدص بودجه سال ۱۴۰۱، اسناد خزانه حدود ۴۰ درصد کم شده است که این اقدام برای کنترل حجم نقدینگی است.
ایجاد دو نهاد مالی جدید در بودجه ۱۴۰۱
نیکو با اشاره به ایجاد دو نهاد مالی جدید در بودجه سال ۱۴۰۱، عنوان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ برای اولین بار صندوق پیشرفت و عدالت استانها با ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه اولیه برای هر استان بمنظور منتفع شدن از مازاد درآمد مالیاتی و همین طور صندوق تثبیت بورس تشکیل شده است. بر این اساس پول فروش اموال دولتی و مازاد درآمد استان به صندوق پیشرفت و عدالت استان واریز می شود که مدیریت آن بر عهده شورای برنامه ریزی و توسعه استان است.
وی بیان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ میزان افزایش حقوق کارکنان بصورت میانگین ۱۰ درصد تعیین شده است و برمبنای حقوق ها بین ۶ تا ۲۸ درصد است. این کار نیز در امتداد کنترل نقدینگی انجام شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار داشت: سال قبل میزان افزایش حقوق کارکنان دولت بسیار عالی بود اما اگر نتوانیم از منابع پایدار مانند مالیات، اعتبار تامین نماییم، برای پرداخت حقوق کارکنان دولت ناگزیر به چاپ پول یا فروش اسناد خزانه در بورس هستیم یا باید مالیات بیشتری بگیریم که به فعالان اقتصادی فشار وارد می شود.
نیکو اظهار داشت: با توجه به این که بیش از ۷۰ درصد بودجه، برای پرداخت حقوق کارکنان هزینه می شود، باید با کاهش هزینه های دولت و کنترل نقدینگی، تورم کنترل شود.
کاهش مالیات بنگاه های اقتصادی به ۲۰ درصد در بودجه ۱۴۰۱
وی عنوان کرد: هم اکنون حدود ۲۵ درصد درآمد هر بنگاه اقتصادی بعنوان مالیات گرفتن می شود. بدین سبب دولت بمنظور کاهش فشار به فعالان اقتصادی این رقم را در بودجه ۱۴۰۱ به ۲۰ درصد رسانده است که برای جبران این ۵ درصد، مالیات بر خودرو ها و خانه های لوکس افزایش پیدا کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار داشت: همین طور در بودجه سال آینده، ۲۲ هزار میلیارد تومان بعنوان پاداش خدمت بازنشستگان و ۲۵ هزار میلیارد تومان برای اجرای مصوبه رتبه بندی معلمان پیش بینی شده است. حداقل دریافتی کارکنان دولت نیز از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش می یابد.
نیکو با اشاره به دیگر اقدامات برای کنترل تورم، اضافه کرد: هر چند میانگین حقوق کارکنان دولت ۱۰ درصد بالا رفته اما برای اولین بار سایر هزینه های دولت، ۱۵ درصد کم شده است که این کار فشار زیادی به دستگاه های اجرائی وارد میکند. بدین سبب تلاش شده حداکثر انضباط مالی برای بودجه هزینه ای که منشاء تورم است، اعمال شود.
وی بیان کرد: بودجه عمومی دولت یک هزار و ۵۰۵ هزار میلیارد تومان تعیین شده است که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۹.۶ درصد رشد داشته، بدین سبب بودجه دولت برمبنای قیمت های ثابت کم شده است. یک هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان از این بودجه بوسیله درآمد مالیاتی، فروش نفت و انتشار اسناد تامین می شود که ۶۶۴ هزار میلیارد تومان از این رقم بوسیله مالیات بر سایر درآمدها حاصل می شود. ۱۳۳ هزار میلیارد تومان آن نیز بوسیله درآمدهای اختصاصی محقق می شود.
گرفتن مالیات افزایش قابل توجهی خواهد داشت
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان با اعلان اینکه در بودجه سال ۱۴۰۱ گرفتن مالیات افزایش قابل توجهی خواهد داشت، اظهار داشت: ۴۸ درصد درآمدهای دولت بوسیله مالیات تامین می شود بدین سبب به تدریج منبع اصلی تامین کننده بودجه دولت، از نفت به مالیات تغییر پیدا می کند.
نیکو عنوان کرد: یک هزار و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان مصارف داریم که ۹۶۵ هزار میلیارد تومان آن بودجه هزینه ای است بدین ترتیب ۷۰ درصد بودجه برای موارد مختلف هزینه می شود.
وی بیان کرد: بودجه عمرانی کشور نیز ۲۵۲ هزار میلیارد تومان است که این بودجه ۱۸.۸ درصد کل بودجه خواهد بود. بودجه عمرانی در این سال ها به جز امسال کاهشی بوده است. این بودجه عمرانی برای کشوری مانند ایران که این همه زیرساخت نیاز دارد، قابل توجه نیست.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار داشت: ۷۰ هزار میلیارد تومان از بودجه عمرانی در اختیار استانها است تا در شورای برنامه ریزی هر استان در این خصوص تصمیمی گیری شود. ۶۷ هزار میلیارد تومان آن برای طرح های ملی است که در خوزستان تعداد ۵۳ طرح ملی با اعتبار ۳ هزار و ۱۸۷ میلیارد تومان داریم. ۱۱۴ هزار میلیارد تومان آن نیز برای ردیف های متفرقه پیش بینی شده است.
بودجه ۱۴۰۱ خوزستان، ۶ هزار و ۸۱۶ میلیارد تومان
نیکو بیان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ برای خوزستان ۶ هزار و ۸۱۶ میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به سال قبل ۱۴ درصد رشد داشته است؛ البته در اعتبار نه تخصیص. هم اکنون باتوجه به عدم تحقق فروش نفت و همین طور وابستگی بیش از ۴۰ درصدی بودجه این استان به فروش نفت، تخصیص بودجه خوزستان پایین تر از میانگین کشوری است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اشاره کرد: برای حل این مشکل در تبصره یک قانون بودجه، پیشنهاد داده شده به نسبت عدم تحقق فروش نفت، اسناد خزانه منتشر شود و به استانهای نفت خیز و گاز خیز اختصاص پیدا کند که برای تصویب این مساله باید نمایندگان مردم استانهای نفتخیز و گازخیز از این بندها صیانت کنند.
وی عنوان کرد: خوزستان سومین استان از نظر حجم مالیاتی است اما برمبنای سرانه به جمعیت اول هستیم. پیش بینی می شود ۹۳ تا ۹۵ درصد درآمدهای مالیاتی خوزستان محقق شود. همین طور در بودجه سال آینده، دو پایه مالیاتی جدید شامل مالیات بر ثروت و مالیات بر مجموع درآمد لحاظ شده است.
نیکو با تاکید بر جلوگیری از فرار مالیاتی، اضافه کرد: هم اکنون عمده مالیات از حقوق بگیرها یا شرکت های تولیدی گرفتن می شود اما بسیاری درآمدهای آنچنانی دارند و مالیات نمی دهند. ۱۰ سال است که طرح جامع مالیاتی در حال اجراست که دراین زمینه جای کار بیشتری وجود دارد.
عوارض آلایندگی و ارزش افزوده خوبی به شهرداری ها داده می شود
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار داشت: درآمدهای مجموع استانها نسبت به سال قبل ۷۱ درصد رشد خواهد داشت اما این رقم در خوزستان ۶۸ درصد مشخص شده است. یعنی باید ۲۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد وصول کند.
وی با اشاره به ردیف های بودجه ای خاص خوزستان، بیان کرد: ۱۳۰ میلیارد تومان برای توسعه و عمران خرمشهر و آبادان (ویژه معابر شهری)، ۳۹ میلیارد تومان برای تکمیل و توسعه زیر ساخت اربعین حسینی و ۱۵۰ میلیارد تومان برای اجرای فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری پیش بینی شده است. البته برای اجرای فاز دوم این طرح ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. بدین سبب رقمی که در این خصوص در نظر گرفته شده تنها برای مطالعه آنست. بر این اساس برای اجرای فاز دوم این طرح باید از مقام معظم رهبری درخواست برداشت از صندوق توسعه ملی را داشته باشیم.
نیکو اضافه کرد: همین طور برمبنای سالهای قبل بطور معمول ۳۰ درصد اعتباری که برای توسعه و عمران خرمشهر و آبادان پیش بینی شده، اختصاص می یابد. مشکل دیگر این است که تخصیص ها، از اسناد خزانه است. بدین سبب ممکنست حجم عملیات مورد نظر کامل محقق نشود.
وی عنوان کرد: عوارض آلایندگی و ارزش افزوده خوبی به شهرداری ها داده می شود اما شهرداری ها به سبب ایجاد ساختار تشکیلات بزرگ برای خود، ناکارآمد هستند.
حدود ۳ هزار و ۸۰۰ پروژه نیمه تمام در خوزستان وجود دارد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان بیان کرد: در خوزستان حدود ۳ هزار و ۸۰۰ پروژه نیمه تمام وجود دارد که در بودجه سال ۱۴۰۰ دراین زمینه تنها یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اسناد خزانه اختصاص داده شده بود. بدین سبب اعتبار بین پروژه ها توزیع می شود و پروژه ها نیمه تمام می مانند.
نیکو عنوان کرد: همین طور وزارت نفت در امتداد عمل به مسئولیت های اجتماعی، پروژه هایی را با مبلغ مقطوع در نظر می گیرد که باتوجه به تورم قیمت مقطوع مدلول ندارد و همین موضوع باعث شده پروژه های نیمه تمام زیادی به ما به ارث برسد و پول خرد ما را خردتر می کنند.
وی با اشاره به اولویت های خوزستان اظهار داشت: در قالب مصوبات سفر رییس جمهور اولویت اجرای پروژه ها در خوزستان در زمینه آب و فاضلاب، راه و بهداشت و درمان خصوصاً در هشت شهری که بیمارستان ندارند، است اما اولویت نخست آب و فاضلاب است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان اظهار داشت: در بودجه سال ۱۴۰۰ برای فاضلاب اهواز ردیف ۸۷۸ میلیارد تومانی داشتیم که قول تخصیص ۴۰۰ میلیارد تومان تا چند روز آینده داده شده است.
این پست را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب