كمیته رسیدگی به حادثه نفتكش؛

شایعه برخورد موشك داستان سرایی ژول ورنی است، رادار سانچی خاموش نبود

شایعه برخورد موشك داستان سرایی ژول ورنی است، رادار سانچی خاموش نبود

آوا مسكن: اعضای كمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتكش سانچی در نشستی خبری ضمن عرضه گزارشی از اقدامات دولت طی ۸ روز آتش سوزی نفتكش سانچی، به برخی شایعات پاسخ دادند.


به گزارش آوا مسكن به نقل از مهر، در این نشست كه بامداد امروز برگزار شد، علی ربیعی، رئیس كمیته، محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، سیروس كیان ارثی، مدیرعامل شركت ملی نفتكش، مهدی برومندی نایب رییس كمیسیون امنیت ملی ونمایندگانی از وزارت امور خارجه حضور داشتند. علی ربیعی، وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی در سخنان آغازین این نشست اظهار داشت: این یك حادثه تلخ دریایی بود كه در ۶۰-۵۰ سال اخیر سابقه نداشته است. وی ادامه داد: ساعت ۱۵: ۳۰ به وقت تهران حادثه صورت گرفت و ساعت ۱۹ ما از ماجرا آگاه شدیم. ربیعی ادامه داد: همان روز اول ساعت ۱۹: ۳۰ به سفارت چین در تهران رفتیم و یك جلسه سه جانبه برای درخواست كمك از كشورهای همجوار و مجامع بین المللی تشكیل شد. وی اظهار داشت: روز یكشنبه با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، وزارت راه و شهرسازی و وزارت نفت كمیته ای تشكیل شد. ضمن اینكه پس از ظهر همان روز در حاشیه جلسه دولت با حضور وزاری ذیر بط مبحث مورد پیگیری قرار|گرفت. این مقام مسئول خاطرنشان كرد: روز یكشنبه نخستین گروه از كشورمان برای پیگیری مبحث عازم چین شدند. وی با اشاره به اینكه در همان زمان از شانگهای درخواست تشكیل ستاد عملیات فرماندهی شد و بلافاصله این ستاد شروع به كار كرد، اظهار داشت: این ستاد روز سه شنبه تشكیل جلسه دادند و بعد از آن كه از روز چهارشنبه از سوی رئیس جمهور بعنوان مسئول كمیته پیگیری منصوب شدم و به صورت مداوم با وزرای ذی ربط همچون دكتر ظریف پیگیری ها با جدیت انجام شد. ضمن اینكه اقای دكتر ظریف هم قرار بود به چین اعزام شوند اما به علت اینكه شرایط فراهم نبود وی طی تماس تلفنی با معاون نخست وزیر چین هماهنگی های لازم را انجام داد. رئیس كمیته پیگیری حادثه سانچی ادامه داد: كمیته در چین با حضور نمایندگان بین المللی بوجود آمد و با عنایت به اینكه پیش بینی می شد به علت وزش باد نفتكش در جهت ژاپن حركت نماید تیمی به ژاپن اعزام شد. به هر حال از همان زمانی كه ما در دولت متوجه مبحث شدیم كار در سطوح مختلف در دولت با جدیت شروع شد. وی با اشاره به اینكه گزارش تفصیلی كار كمیته ویژه رسیدگی به سانحه نفتكش سانچی بزودی منتشر می شود، اظهار نمود: حادثه نفتكش سانچی در بالاترین سطح در بخش های سیاسی و فنی پیگیری می گردد. ربیعی تصریح كرد: مقصد نفتكش سانچی و بارنامه آن برای كره جنوبی بوده است، كره جنوبی محموله باری به این كشور را تایید كرده است. اگر محموله برای كره جنوبی نبود آیا این كشور اعلام نمی كرد؟ در صورتی كه كره جنوبی اعلام نموده است كه محموله نفتكش متعلق به آنهاست. شایعه برخورد موشك به سانچی، داستانسرایی ژول ورنی است این مقام مسئول خاطرنشان كرد: شایعه های مطرح شده در این باره كه محموله سانچی برای كره شمالی بوده و موشك آمریكایی به آن برخورد و همه رادارها قطع بوده، یكسری داستانسرایی ژول ورنی است و نشان داده است كسانی كه این شایعه ها را مطرح كرده اند، هیچ آگاهی از مسائلی دریایی و مناسبات بین المللی ندارند. ربیعی اظهار داشت: بارنامه نفتكش سانچی به مقصد كره جنوبی بوده و دولت این كشور هم به صورت رسمی تأیید كرد و اصولاً چنین چیزی در سطح بین الملل پنهان كردنی نیست. ازاین رو شبهاتی كه مطرح شده است، یك دروغ بسیار واضح است. ثبت سانچی در پاناما بخاطر منافع بازرگانی بودربیعی درباره علت عمل نكردن رادارها هم اظهار داشت: این كه چرا رادارها كار نكردند به علت این بود كه فاصله سانچی تا بندر به میزانی بود كه توسط ایستگاه های ساحلی امكان ردیابی وجود نداشت. این مقام مسئول درباره حركت كشتی سانچی تحت پرچم پاناما هم اظهار داشت: به علت اینكه از نظر بازرگانی پرچم برخی كشورها همچون پاناما، در بخش های مختلف هزینه ای، برای صاحبان كشتی ها ارزانتر تمام می شود، از پرچم این كشورها استفاده می گردد و این امر، كاملا متداول می باشد. وی خاطرنشان كرد: در مورد نفتكش سانچی هم همین مبحث صادق است یعنی این نفتكش بخاطر منافع بازرگانی و بحث های هزینه ای، در كشور پاناما ثبت و با پرچم این كشور فعالیت می كرد. همان روزهای نخست، برای عملیات امداد، از سه كشور خرید خدمت كردیم وزیر تعاون اظهار داشت: روزهای نخست از شركت های سَلوِیج (salvage) و از كره و سنگاپور و ژاپن و سازمان های بین المللی خرید خدمت كردیم؛ وقوع سانحه در آب های چین بوده است و دولت این كشور در این زمینه مسئولیت بین المللی دارد. شواهدی از بی توجهی و كم كاری چینی ها ندیدیماو ادامه داد: مایل بودیم كارها با شدت بیشتری دنبال شود و گفته می شد شاید برای چینی ها مهم نباشد، اما من بعنوان یك مقام رسمی شواهدی از این كه جان آدم ها برای چینی ها مهم نباشد ندیدم. چرا چینی ها به جای فوم پاشی، آب پاشی كردند؟وی بیان كرد: ما باید درك واقعی خویش را از حادثه بیان نماییم. این كه روز اول چه ادراكی داشتیم و چرا، باید امروز اعلام نماییم. مسوول كمیته رسیدگی به حادثه نفت كش سانچی عنوان كرد: ما از روز اول دلمان می خواست هر آنچه كه از دست هر كسی در جهان برمی آید، برای ما انجام دهد. مدام دلم می خواست حجم بیشتری از عملیات در آنجا صورت گیرد. ربیعی اظهار نمود: ما نگران بودیم و به چینی ها می گفتیم چرا آب می پاشید و فوم نمی پاشیدید. وقتی بررسی كردیم، گفتند كه ما آن زمان باید آب می پاشیدیم تا بدنه را سرد نماییم. در آن زمان نمی توانستیم فوم بپاشیم. وی اضافه كرد: ادراك و بررسی های ما از مساله نشان داده است كه تصورات ما از این كه چینی ها اهمال می كردند، درست نبوده است. وزیر تعاون، كار و رفاه اجتماعی خاطرنشان كرد: حدود ۲۰ كشتی در منطقه بود كه ۳ كشتی ایرانی و مابقی كشتی های ژاپنی، كره ای و چینی بودند اما عملیات اصلی با كشتی های چینی بود​ربیعی اظهار داشت: مراجع مختلفی این حادثه را پیگیری می كنند ما هم در دوران بعد از حادثه در 4 بعد مبحث را دنبال می نماییم كه كشتی غرق شده و جعبه سیاه از موضوعات مهم است. وی ادامه داد: درخواست من از رسانه ها این است كه به شفاف سازی جامعه كمك كنند و از تولید ابهامات غیر كارشناسی توسط افراد غیردولسوز بكاهیم. به قول ربیعی، بزودی گزارش از اقدامات دولت در این حادثه منتشر خواهد شد. مستندی در خصوص خاموش بودن سیستم موقعیت یاب ماهواره ای نفتكش سانچی وجود نداردمحمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی هم در این نشست خبری اظهار داشت: هیچ گونه سندی در خصوص خاموش بودن سیستم رادار موقعیت یاب وجود ندارد و هر دو كشتی در زمان حادثه از این سیستم ماهواره ای خود استفاده می كردند. وی ادامه داد: بعد از بازگشایی جعبه سیاه و بررسی موضوعات سندیت این اطلاعات قابل اثبات است. راستاد با اشاره به اینكه سیستم شناسایی خودكار روی كشتی ها نصب است، اظهار داشت: ایستگاه های ساحلی می توانند با استفاده از این سیستم ها مبدا، مقصد، محموله و تمام اطلاعات كشتی را رصد كنند اما این امكان تا فاصله ۲۵ مایلی از ساحل فراهم است؛ و این در شرایطی است كه نفتكش ایرانی در زمان وقع حادثه در فاصله ۱۵۸ مایلی نسبت به ساحل قرار داشت ازاین رو امكان ردیابی كردن كشتی با استفاده از این سیستم وجود نداشت. این مقام مسئول خاطرنشان كرد: به دلیل شدت تصادف دو كشتی، خدمه نفتكش ایرانی نتوانستند برای نجات جان خود كاری انجام دهند؛ حتی افرادی كه در كابین فرماندهی بودند فرصت زدن دكمه وضعیت اضطراری را نداشتند. او اظهار داشت: بررسی های میدانی نشان داده است كشتی فله بر چینی كه بار غلات داشت از قسمت جلو یعنی دماغه با سمت راست نفتكش ایرانی كه محل مخازن میعانات گازی بوده برخورد كرده است. این مقام مسئول خاطرنشان كرد: در مسیر كشتی ها ممكن است تلاقی هایی وجود داشته باشد چون كه مسیر در دریا همانند هواپیما مسیری بطور قطع از پیش تعیین شده نیست. ازاین رو در این تلاقی ها احتمال بروز تصادف وجود دارد همانطور كه در سایر شقوق حمل و نقل حوادث اجتناب ناپذیر است. اعلام گزارش جعبه سیاه سه ماه طول می كشدراستاد درباره مكان و زمان بازگشایی جعبه سیاه هم اظهار داشت: بازگشایی جعبه سیاه در چین صورت می گیرد و سه ماه طول می كشد تا گزارشی در این خصوص اعلام شود. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در پاسخ به این پرسش كه آیا با خدمه كشتی چینی كه با سانچیبرخورد كرده، گفت وگو شده است؟ عنوان كرد: در بررسی حادثه، یك بخش مصاحبه با خدمه كشتی چینی خواهد بود. مرحله اولیه رسیدگی شروع نشده است و بررسی كه صورت گیرد، معاینه كشتی كریستال و مصاحبه با خدمه آن صورت خواهد گرفت. با چینی ها عهد اخوت نبسته ایم اما تمام تلاش خویش را بكار گرفتندسیروس كیان ارثی امروز هم در این نشست با اشاره به اینكه به صورت هفتگی یك میلیون بشكه محموله از عسلویه به سمت كره جنوبی در حال تردد است اظهار داشت: كشتی سانچی هشتمین محموله خویش را به مقصد كره ارسال می كرد. مدیرعامل شركت ملی نفتكش ایران با اشاره به وضعیت بیمه ای كشتی حادثه دیده اظهار داشت: در بخش بیمه بدنه ۷۰ درصد بیمه توسط یك شركت نروژی و ۳۰ درصد هم تحت پوشش دو شركت داخلی بود. همینطور بیمه شخص ثالث شامل صدمات جانی و آلودگی دریایی بود كه تحت پوشش شركت استریم شیپ بود و در این زمینه هیچ گونه مشكلی وجود ندارد. كیان ارثی ادامه داد: با عنایت به این كه محموله برای كشور كره بود ازاین رو در زمان بارگیری توسط این كشور تحت پوشش بیمه قرار گرفت. مدیرعامل شركت ملی نفتكش ایران درباره نحوه همكاری چینی ها در امدادرسانی و انتقاداتی كه در این زمینه وجود دارد هم اظهار داشت: با هیچ كس عهد و اخوتی نبستیم كه بخواهیم از آنها دفاع نماییم اما واقعیت این است كه تمام امكانات لازم را برای انجام عملیات امدادرسانی به كار گرفته بودند و تلاش خویش را در این زمینه انجام دادند. چرا چین مانع ورود ژاپن به عملیات امداد شد؟مهدی برومندی، نایب رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی كه بعنوان عضو كمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتكش سانچی هم به چین اعزام شد در این نشست خبری اظهار داشت: كاپیتان این كشتی یكی از بهترین و با تجربه ترین كاپیتان ها بودند كه از همان روزهای اول با خانواده ایشان در شیراز ابراز همدردی كردیم. وی در مورد اظهاراتی در خصوص كم كاری چینی ها در عملیات اطفای حریق نفتكش ایرانی بعد از انفجارهای پی به دنبال اظهار داشت: واقعیت این است كه در زمان اعزام تیم به چین از همان ابتدا این مورد مد نظر قرار گرفت تا در صورت ورود به چین و مشاهده كارشكنی مسئولان این كشور سریعا در همان روز به توكیو پرواز نماییم و در این خصوص همه هماهنگی ها و پیش بینی های لازم صورت گرفته بود. عضو كمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتكش سانچی ادامه داد: اما به محض ورود به چین در مواجهه با شرایط دریافتیم مبحث با جدیت در حال پیگیری است. برومندی همینطور درباره انتشار خبری در خصوص ممانعت چین از ورود كشتی ژاپنی به محدوده نفتكش حادثه دیده اظهار داشت: این مورد را از مقامات چینی جویا شدیم و در پاسخ به این سوال كه چرا اجازه ورود كشتی ژاپنی به محدوده حادثه را ندادند اعلام نمودند در آن شرایط مهمترین مبحث این بود كه باید با فوم آتش نفتكش مهار می شد بنابراین پس از استعلام از كشتی ژاپنی متوجه شدند كه ظاهرا این كشتی در نظر داشت آب پاشی كند بنابراین مسئولان چینی اعلام نمودند در آن شرایط با عنایت به اینكه اولویت با فوم پاشی بود ازاین رو در یك مرحله از ورود كشتی ژاپنی ممانعت كردند. نایب رئیس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: در عین با عنایت به اینكه این حادثه در آب های محدوده كشور چین صورت گرفت باید بر مبنای قوانین بین المللی مبحث توسط همان كشور و مسئولان چین مورد بررسی قرار گیرد. وی اضافه كرد: ازاین رو از رسانه ها انتظار می رود این مورد را شفاف سازی كنند و مردم عزیز ما بدانند كه هیچ قصوری از سوی چین برای اطفای حریق صورت نگرفته است. برومندی ادامه داد: مبحث بعدی كه امروز باید در مورد آن پیگیری های لازم صورت گیرد مسائل حقوقی پس از این حادثه است كه بطور قطع این موضوعات از جانب ما بعنوان نمایندگان ملت مورد پیگیری خواهد بود. همینطور در این نشست محمود برازنده مدیركل آسیا-اقیانوسیه وزارت امور خارجه اظهار داشت: عموما در ساعت های اولیه چنین حوادثی جامعه و مردم به صورت طبیعی با هیجان مواجه می شوند و سوالات متعددی در اذهان تولید می گردد كه یكی از این موضوعات كم كاری چینی ها در مهار آتش نفتكش بود. وی اضافه كرد: با عنایت به اینكه كشتی در زمان حادثه حدود ۱۵۸ مایل (۳۰۰ كیلومتر) تا ساحل فاصله داشت ازاین رو از زمان حركت اولین كشتی برای كمك تا محل وقوع سانحه حداقل ۱۰ تا ۱۵ ساعت زمان لازم بود و در همین بازه زمانی نخستین كشتی به محل حادثه اعزام شد. این مقام مسئول در وزارت خارجه با تاكید بر اینكه شایعاتی كه بعد از وقوع حادثه عنوان شد قابل پذیرش نمی باشد، اظهار داشت: بلافاصله همه دستگاه ها و وزارتخانه هایی كه امكان مشاركت برای كمك در این خصوص داشتند وارد عمل شدند. وی ادامه داد: به فاصله كمی بعد از آگاه شدن از حادثه سریعا با هماهنگی هایی كه از سوی وزارتخانه انجام شد كشتی آتشخوار ژاپنی به محل حادثه اعزام شد همینطور بلافاصله از كشورهای چین، كره و سنگاپور درخواست تامین فوم برای خاموش كردن آتش عرضه شد.

1396/10/26
20:09:42
5.0 / 5
4719
تگهای خبر: بنادر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است