نامه دبیر كل اتاق ایران به رئیس سازمان توسعه تجارت

سامانه كارت بازرگانی محل آزمون و خطا نیست

سامانه كارت بازرگانی محل آزمون و خطا نیست

دبیركل اتاق ایران در نامه ای به ریاست سازمان توسعه تجارت، ضمن بر شمردن ایرادات سامانه جدید كارت بازرگانی، پیشنهادات اتاق ایران طی ماه های گذشته را بازگو كرد.


به گزارش آوا مسکن به نقل از ایسنا، دبیر کل اتاق ایران در نامه ای به رئیس سازمان توسعه تجارت، ضمن برشمردن ایرادات سامانه جامع تجارت، ضعف های اجرایی در فرآیند تغییر شیوه تمدید و صدور کارت بازرگانی را مورد تاکید قرار داد.
محمدرضا رمضانی طی نامه ای که درپی پاسخ حمید زادبوم به اشکالات و ابهامات مطرح شده از جانب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در زمینه فرآیند جدید تمدید و صدور کارت بازرگانی، صادر گردیده است، مجموع مکاتبات و سفارش های پارلمان بخش خصوصی درباره سامانه جامع تجارت را بازگو کرد.
دبیر کل اتاق ایران تاکید کرده است که اتاق های سراسر کشور از همان ابتدا همکاری همه جانبه خویش را برای تغییر شیوه تمدید و صدور کارت بازرگانی انجام داده اند اما ایرادات و ضعف های سامانه جامع تجارت به قدری است که صدور نخستین کارت بازرگانی در این سامانه، ۴۶ روز بعد از شروع به کار آن رقم خورده است.
مشکلات و ایرادات سامانه جامع تجارت در فرآیند تمدید و صدور کارت های بازرگانی به همراه موارد عینی و مصداقی، طی ماه هی گذشته بارها از جانب اتاق های شهرستان های مختلف به سازمان توسعه تجارت اعلام شده است. اتاق های سراسر کشور که به صورت مستمر با فعالان اقتصادی در ارتباط هستند، با رجوع و گلایه های متقاضیان رو به رو شده اند بنابراین بر مبنای وظیفه خود، نابسامانی های این سامانه را دسته بندی کرده و به اطلاع سازمان توسعه تجارت و سازمان های صنعت، معدن و تجارت رسانده اند.
سازمان های صنعت، معدن و تجارت در استان های مختلف هم بارها نسبت به مشکلات و ایرادات رویه جدید تمدید و صدور کارت بازرگانی واکنش نشان داده اند و مراتب را به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام نموده اند.
محمدرضا رمضانی هم در نامه خود ابراز داشته است، بارها به مسؤلان دولتی سفارش شد که این پروژه با اجرای پایلوت در چند استان آغاز شود تا پس از نمایان شدن ضعف ها، بتوان نسبت به اصلاح آن اقدام نمود. در این شرایط بعد از کسب اطمینان از کارآمدی سامانه و رفع ایرادات، امکان اجرای سراسری آن فراهم خواهد شد.
در حالیکه سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با پذیرش درخواست رئیس اتاق ایران، دستور به بازگشت فرآیند تمدید و صدور کارت به حالت قبلی برای دو ماه آینده را داده است، سازمان توسعه تجارت در نامه ای به اتاق ایران اشکالات این سامانه را نادیده گرفته و ایرادات مطرح شده را وارد ندانسته است.
در این حوزه دبیر کل اتاق ایران در نامه خود به رئیس سازمان توسعه تجارت آورده است: «براساس اطلاعات واصله از جانب متقاضیان دریافت و تمدید کارت بازرگانی در خصوص عدم امکان ثبت درخواست در سامانه جامع تجارت و پیگیری نمایندگان اتاق ایران در این خصوص طبق اذعان کارشناسان محترم وزارت صمت ایرادات فنی و مشکلات عدم امکان ارتباط با سامانه های بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی باعث بروز مشکلات مربوطه شده است. بنابراین اعلام مشکل از جانب اتاق در حالیکه سامانه کارت هوشمند بازرگانی که به مدت ده سال نسبت به صدور و تمدید کارت بدون مشکل اقدام می نموده است با موارد مطروحه توسط سازمان توسعه تجارت در تضاد است.»
متن کامل نامه محمدرضا رمضانی دبیر کل اتاق ایران به حمید زادبوم، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت به شرح زیر است:
جناب آقای زادبوم معاون محترم وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران
با سلام
بازگشت به نامه شماره ۲۰۰۲۸/۱۰۰/۹۹ مورخ ۱۸/۰۶/۱۳۹۹ در مورد آغاز فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی از راه سامانه جامع تجارت به استحضار می رساند، اتاق ایران مستندا به مواد (۳) و (۱۰) قانون مقررات صادرات و واردات و آئین نامه اجرایی آن در فرایند صدور و تمدید کارتهای بازرگانی بعنوان متولی صدور کارت بازرگانی و در اجرای تکالیف قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و طبق توافقات سه جانبه فی درخلال اتاق ایران، وزارت صمت و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و بر مبنای ابلاغیه شماره ۲۹۷۹۳۶/۶۰ مورخ ۸/۱۱/۱۳۹۸ آمادگی خویش را در اجرای صحیح و دقیق قانون مزبور و فرایند جدید صدور و تمدید کارت از راه سامانه جامع تجارت اعلام نموده است.
در این راستا و در تعامل و همکاری با سازمان توسعه تجارت ایران و در اجرای بخشنامه شماره ۱۳۴۸۳/۱۰۰/۹۹ مورخ ۳۱/۰۴/۱۳۹۹، اتاق ایران نسبت به مسدود نمودن سامانه کارت هوشمند به جهت صدور کارت، اقدام و از تاریخ ۱۵/۰۵/۱۳۹۹ هم دریافت تقاضای تمدید کارت از سامانه را مسدود نمود.
متاسفانه آن سازمان محترم طی بخشنامه شماره ۱۲۳۷۶/۱۰۰/۹۹ مورخ ۲۳/۰۴/۱۳۹۹ در یک ضرب الاجل غیرمنتظره و خطاب به روسای محترم سازمان های صمت ۳۱ استان و جنوب استان کرمان اظهار داشت که سازمانهای صمت می بایست از تاریخ ۰۱/۰۵/۱۳۹۹ از پذیرش و تایید کارت های صدوری از سامانه اتاق ایران خودداری نموده و از صدور و تمدید کارت بازرگانی جلوگیری نمایند که مورد اعتراض نمایندگان اتاق ایران قرار گرفت.
بر مبنای مذاکرات انجام شده توسط نمایندگان اتاق ایران و سازمان توسعه تجارت ایران و طبق درخواست اتاق ایران در خصوص اجرای مرحله به مرحله اقدامات در مورد برنامه زمان بندی انتقال فرایند صدور و تمدید کارت بازرگانی و سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری، آن سازمان محترم طی نامه شماره ۱۳۸۱۵/۱۰۰/۹۹ مورخ ۰۱/۰۵/۱۳۹۹ به روسای محترم سازمان های صمت ۳۱ استان و جنوب کرمان ابلاغ نمود که عملیات صدور کارت بازرگانی از تاریخ ۰۱/۰۵/۱۳۹۹ در سامانه اتاق بازرگانی متوقف و صرفا در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی انجام گردد و در مورد تمدید کارت بازرگانی تا تاریخ ۱۵/۰۵/۱۳۹۹ همچنان عملیات در سامانه اتاق بازرگانی قابل انجام باشد. ولی از تاریخ مذکور عملیات تمدید کارت بازرگانی هم در سامانه اتاق بازرگانی متوقف و صرفا در سامانه اعتبارسنجی انجام گردد.
نماینده اتاق ایران در جلسات مختلف با نمایندگان وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت، موکدا درخواست نموده است که فرایند صدور و تمدید کارت ها در سه استان کشور نظیر استان خراسان رضوی، فارس و آذربایجان شرقی به صورت آزمایشی اجرا شود و بعد از رفع ایرادات سامانه، مراتب در سایر استان ها و به طور گسترده به اجرا در آید. در این ارتباط اتاق ایران طی مکاتبات مختلف با جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم رئیس جمهور، جناب آقای دکتر مدرس خیابانی سرپرست محترم وقت وزارت صمت و جناب آقای دکتر سرقینی سرپرست محترم وزارت صمت، ایرادات فنی و اشکالات موجود را اعلام نموده است و خواستار اجرای فرایند مزبور در سه استان کشور به صورت پایلوت و آزمایشی شده است. اما متاسفانه عدم انجام تست عملیاتی و انجام فاز پایلوت استانی سبب شده است که نخستین کارت با تاخیر بسیار در تاریخ ۱۶/۶/۹۹ و پس از گذشت ۴۶ روز از اجرای پروژه صادر گردد.
فعالان اقتصادی در طول ماه های گذشته اقدام به تشکیل پرونده صدور یا تمدید نموده اند که فقدان زیرساخت های مناسب سامانه ای، عدم آمادگی سامانه جامع تجارت و ایرادات فنی وارده بر آن و هم اختلال سامانه مذکور در ارتباط با سامانه های سایر دستگاه ها و نهادها، ضمن ایجاد بلاتکلیفی و سردرگمی فعالان اقتصادی، سبب عدم صدور یا تمدید کارت ها و در نتیجه توقف فعالیتهای تولیدی، تجاری و صادراتی ایشان گردیده و زمینه اعتراضات گسترده فعالان اقتصادی و تشکل های مربوطه را نسبت به اتاق های سراسر کشور فراهم نموده است.
متاسفانه ضرب الاجل مزبور باعث سردرگمی و ابهام کارشناسان سازمان صمت استان هم شده و به اذعان ایشان، صدور و تمدید کارت از راه سامانه جامع تجارت گرفتار ایرادات فنی بسیاری است. برای نمونه، نامه شماره ۳۶۵۴۴/۱۲ مورخ ۲۳/۰۶/۹۹ سازمان صمت استان کرمانشاه و نامه شماره ۴۹۰۰۳/۱۰۴ مورخ ۰۶/۰۶/۱۳۹۹ سازمان صمت استان اصفهان در خصوص عدم امکان صدور و تمدید کارت از راه سامانه اعتبارسنجی و رتبه بندی اعتباری گویای این مطلب است.
برپایه اطلاعات واصله از جانب متقاضیان دریافت و تمدید کارت بازرگانی در خصوص عدم امکان ثبت درخواست در سامانه جامع تجارت و پیگیری نمایندگان اتاق ایران در این خصوص طبق اذعان کارشناسان محترم وزارت صمت ایرادات فنی و مشکلات عدم امکان ارتباط با سامانه های بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی باعث بروز مشکلات مربوطه شده است. بنابراین اعلام مشکل از جانب اتاق در حالیکه سامانه کارت بازرگانی هوشمند که به مدت بیشتر از ۱۰ سال نسبت به صدور و تمدید کارت بدون مشکل اقدام می نموده است با موارد ذکر شده توسط سازمان توسعه تجارت در تضاد است.
با عنایت به موارد مطروحه در مورد مشکلات موجود در تعامل دو سامانه جلسه ای مشترک در تاریخ ۱۷/۶/۱۳۹۹ با حضور کارشناسان دفتر توسعه تجارت الکترونیک برگزار و تمامی نکات مورد نظر مطرح گردید.
علیهذا نظر به مراتب فوق الذکر و با عنایت به موارد مطروحه در نامه شماره ۲۰۰۲۸/۱۰۰/۹۹ مورخ ۱۸/۰۶/۱۳۹۹، در مورد موضوعات ۱۸ گانه موارد ذیل را اشعار می نماید:
۱- بر خلاف ادعای عنوان شده، اتاق ایران در سامانه کارت بازرگانی هوشمند از سالهای گذشته، استعلامات مورد نیاز خویش را به صورت الکترونیکی از ۱۰ سازمان نظیر ثبت احوال، گمرک، تأمین اجتماعی، امور مالیاتی، پست، ثبت شرکتها، نظام وظیفه و... انجام می دهد و صرفاً بر مبنای خوداظهاری نسبت به اعتبارسنجی متقاضیان کارت، اقدام نمی نماید. در مبحث کدپستی بعضی از کارتهایی که گرفتار مشکل در ارسال به سامانه کارت شده اند، دلیل آن به دلیل یکسان بودن کدپستی منزل و کدپستی دفتر مرکزی متقاضی بوده است. بنابراین نیاز است استعلام های دریافتی توسط وزارت صمت، پیش از ارسال به اتاق بررسی شود.
۲- در مورد اعتبار ۵ ساله کارت های تولیدی، در برخی از پرونده های ارسالی، باوجود وجود اطلاعات در خصوص تولیدی بودن متقاضی کارت، اطلاعات به صورت غیرتولیدی به اتاق ارسال شده است و بعد از عرضه مدارک توسط دارنده کارت و ارتباط با همکاران فنی وزارت صمت، مشخص گردید این مورد احتیاج به بررسی دوباره استعلام های دریافت شده توسط سامانه اعتبارسنجی و تغییر در پیاده سازی آن سامانه دارد. لازم به توضیح است که دارندگان کارت هایی که پروانه فعال و ابطالی داشتند، به علت وجود اطلاع ابطالی، تولیدی محسوب نشده بودند.
۳- در مبحث حذف فرم "د" و فرم "الف" در جلسه مورخ ۱۷/۶/۹۹ تصمیم بر آن شد در کمیته کارت اتاق ایران این مورد بررسی شود. در تاریخ ۱۹/۶/۹۹ این کمیته تشکیل و با عنایت به این که استعلام های مربوط به این فرمها از سمت بانک مرکزی و سازمان امور مالیاتی در اختیار اتاق ایران قرار نمی گیرد مقرر گردید به جهت پیشگیری از ایجاد مشکلات حقوقی برای اتاقها، فعلا اقدامی جهت حذف آنها صورت نپذیرد.
۴- در بند فوق توضیح داده شد.
۵- سامانه جدید اعتبارسنجی هیچ تغییری در کارهای کارشناسان اتاق های کشور ایجاد ننموده است که نیازمند آموزش و یا تهیه مستند برای آنها باشد. تا پیش از راه اندازی این سامانه، شروع فرایند توسط متقاضی از راه پنل کاربری بر روی سامانه کارت انجام می شد و بعد از طی مراحل به کارتابل کارشناس اتاق جهت بررسی و تایید ارجاع می گردید. الان هم در سامانه جدید، شروع فرایند از راه سامانه جامع می باشد. پس از ارسال پرونده در صورتیکه خطایی نداشته باشد اطلاعات ارسالی در کارتابل تاجر ثبت شده و پس از تایید متقاضی در اختیار کارشناس اتاق قرار می گیرد. شایان ذکر است بعد از پیگیری های مکرر از تیم فنی وزارت صمت، بعد از گذشت ۱۵ روز از آغاز پروژه و در تاریخ ۱۵/۵/۹۹، جلسه آموزشی جهت آشنایی با فرایند جدید صدور و تمدید کارت در سامانه جامع تجارت به صورت ویدئوکنفرانسی برای مدیران و کارشناسان اتاقهای سراسر کشور برگزار شد.
۶- به دلیل عدم پیاده سازی سامانه جامع در زمان ثبت درخواست متقاضی، و به دلیل وجود فرایند جاری تمدید و یا تمدید انجام شده در سامانه اتاق بازرگانی، طبعاً برخی از کارت هایی که اقدام تمام شده یا ناتمام در سامانه کارت اتاق دارند، با خطای اشاره شده مواجه می شوند که بعد از تکمیل پیاده سازی کارشناسان در سامانه جامع، این قبیل موارد باید به حداقل برسد.
۷- مبحث عدم پاسخگویی مناسب کارشناسان مرکز تماس سامانه جامع مورد تایید اغلب بازرگانان رجوع کننده به اتاق می باشد. علاوه بر آن از همان ابتدای مرداد و آغاز دستوری پروژه در صفحه اول سامانه کارت بازرگانی توضیحات کافی به شرح ذیل عرضه شده است:
بنابراین ادعای: "عدم اطلاع رسانی مناسب به بازرگانان توسط آن اتاق باوجود درخواست این مورد طی رونوشت تمامی مکاتبات از سال قبل و حتی عدم آشنایی کارشناسان اتاق های شهرستان ها با فرایند جدید و در نتیجه پاسخگویی حضوری یا تلفنی ناقص به متقاضیان" صحیح نمی باشد.
۸- به دلیل وجود اطلاعات افراد غیرمجاز با اطلاعات قدیم و شماره قدیم کارت در سامانه کارت و همینطور وجود بدهی گمرکی و بررسی گمرکی برای بدهی با شماره قدیم کارت، استفاده از شماره قدیم در استعلام اولیه ضروریست و نمی توان صرفا بر مبنای شماره/شناسه ملی اقدام نمود. این مهم قبلتر در صورتجلسه مورخ ۱۱/۵/۹۹ هم اشاره گردید و مجدد در جلسه ۱۷/۶/۹۹ بر ضرورت آن تاکید گردیده است که همچنان از جانب سامانه جامع تجارت پیاده سازی نشده است.
۹- بدیهی است که ارتباط سامانه های نرم افزاری از راه وب سرویس، احتیاج به قراردادی توافق شده دارد. طبق صورتجلسه مورخ ۱۱/۵/۹۹ در خصوص عرضه وب سرویس به اتاق ایران جهت ثبت درخواست حذف، هماهنگی خاصی جهت نحوه پیاده سازی و یا عرضه این سرویس تابحال صورت نگرفته است. حذف می تواند از هر دو سامانه صورت گیرد و بعد از ثبت درخواست حذف، اطلاع حذف جهت تایید عملیات، منطقی به نظر می رسد. بنابراین ادعای مطرح شده در خصوص آماده بودن وضعیت و یا وب سرویس (که حتی در مورد روش آن توافقی صورت نگرفته است)، دور از ذهن می باشد؛ چون که بعد از آماده سازی، لازم است به طرف مقابل اعلام گردد که از سرویس جدید و یا وضعیت جدید با شرایط مشخص استفاده گردد. همینطور در جلسه ۱۷/۶/۹۹ مجدد درخواست شد تا وب سرویس حذف توسط وزارت صمت بررسی گردد که نشان داده است عبارت "این مبحث مستلزم تکمیل پیاده سازی این وب سرویس در سامانه آن اتاق بوده و نیازی به وب سرویس جدید نیست. " صحیح نمی باشد.
۱۰- در زمان تست سیستم و قبل از عملیاتی شدن، یکی از درخواست های اتاق، تست حالت های مختلف بوده است. نظیر اتباع خارجی، اتاق های تعاون، استان هایی که در آنها چند اتاق وجود دارد (اصفهان/کاشان و...) که متاسفانه این قبیل از موارد، در فاز تست، مورد بررسی قرار نگرفت و عملاً با اطلاعات واقعی بازرگانان و در سرورهای اصلی اتاق و صمت، تست و عملیاتی شدن به صورت همزمان صورت پذیرفت. تا تاریخ ۲۳/۶/۹۹ نمونه موفق برای اتباع خارجی با اطلاعات صحیح دریافت نشده است و حتی تنها موردی هم که مبادرت به ثبت نام نموده، با ملیت ایرانی برای اتاق ایران ارسال شده است که متاسفانه مانع انجام کار امثال ایشان خواهد شد.
۱۱- با عنایت به تجربه تلخ صدور و تمدید، بهتر است مبحث اعلام به گمرک سریعتر توسط صمت و اتاق انجام پذیرد تا مشکلات جدید به موارد قبلی اضافه نگردد.
۱۲- بعضی از فرایندهای در رابطه با کارت بازرگانی همچون ابطال، تعلیق، انتقال، المثنی و غیرفعال سازی در سامانه جامع تجارت لحاظ نشده است و امکان ابطال یا غیرفعال نمودن کارت توسط اتاق یا متقاضی امکان پذیر نمی باشد.
۱۳- تست کارت اتاق تعاون مستلزم فراهم نمودن داده تستی توسط وزارت صمت در زمان تست و راه اندازی اولیه سیستم بوده است. همانطور که در بند ۱۰ عنوان شد، عملا تست گسترده برای سیستم صورت نگرفته است و حداکثر ۲۰ کارت متمایز ولی با دیتای تقریباً یکسان ارسال شده است. کارت اتاق تعاون هم پس از اجرای پروژه و در سرور واقعی و نه تستی بررسی گردید که این امر هم با اصول آغاز بهره برداری از نرم افزار جدید سازگار نمی باشد.
۱۴- تست مربوط به استانهای دو سازمانی توسط اتاق انجام نشده و درصورتی که کارشناسان صمت در این مورد مشکلی ندارند اتاق ایران هم تاکیدی بر آن ندارد.
۱۵- با عنایت به قطع ارتباط وب سرویسی اتاق ایران با سازمان امور مالیاتی به علت درخواست وزارت صمت، سایر فرآیندهای موجود در سامانه کارت نظیر ابطال، انتقال، المثنی و... هم عملاً از کار افتاده اند و با عنایت به زمانبر بودن تحلیل و پیاده سازی سایر فرآیندها، از روند توافق قبلی (پایان شهریور) بسیار عقب می باشیم.
۱۶- طبق صورتجلسه مورخ ۱۱/۵/۹۹، لازم است وب سرویسی در اختیار اتاق قرار داده شود تا در لحظه صدور گواهی مبدا، از اعتبار کارت اطمینان حاصل شود. با عنایت به جدا بودن سیستم ها، امکان دارد اعلام غیرفعال شدن کارت توسط صمت به سامانه اتاق، به هر علتی با تاخیر یا مشکل مواجه شود که این امر می تواند منجر به صدور گواهی مبدا برای کارت غیرمعتبر گردد. با عنایت به اهمیت مبحث مجدد این درخواست در صورتجلسه ۱۷/۶/۹۹ هم آورده شده است.
۱۷- الان اغلب سازمان ها سرویس ها و خدمات خویش را به مخاطبین گوناگونی با تعریف نام های کاربری مختلف عرضه می نمایند. بنابراین از لحاظ فنی امکان تفکیک درخواستهای گواهی ۱۸۶ توسط سازمان امور مالیاتی با ساده ترین و کم هزینه ترین چاره و تعریف نام کاربری متفاوت برای وزارت صمت و اتاق ایران در ورودی وب سرویس مقدور بوده و محرز است که قطع دسترسی اتاق ایران به این استعلام جنبه فنی نداشته است.
۱۸- همینطور در مورد کاهش چشم گیر تعداد صدور و تمدید در بازه فعال شدن سامانه جامع تجارت، موارد زیر قابل توجه می باشد:
از آغاز مردادماه تا تاریخ ۲۳/۶/۹۹، از ۶۶۵ کارت ارسالی توسط وزارت صمت، تنها ۴۸ مورد به صدور یا تمدید کارت منجر شده اند. که نخستین کارت در تاریخ ۱۶/۶/۹۹ و پس از گذشت ۴۶ روز از اجرای پروژه با پیگیری های مختلف صورت پذیرفته است.
۳۳۰ مورد به علت نقص مدارک و یا خطا در اطلاعات ارسالی در ابتدای کار توسط سامانه اتاق به وزارت صمت بازگشت داده شده اند.
برای مبحث تکمیل شماره اقتصادی با شماره ملی طبق صورتجلسه مورخ ۱۷/۶/۹۹ مقرر گردید تغییرات مربوطه، توسط وزارت صمت صورت پذیرد و در صورت عدم ارسال خطا بازگردانده شود.
به علت عدم همخوانی اطلاعات ارسال شده توسط وزارت صمت با توافق اولیه در قرارداد وب سرویس ها، بعضی از فیلدهای اطلاعاتی که مورد نیاز این وزارت نبوده است، جهت تسهیل عملیات تاجر در سامانه اتاق قابل ویرایش شده است تا امکان اصلاح برای تاجر بدون رفت و برگشت وجود داشته باشد.
در موارد ارسالی صمت، مشکلاتی نظیر نامشخص بودن جنسیت فرد، مشکل در تعیین تولیدی/غیرتولیدی بودن، مشکل در نبود کد اقتصادی در فیلد توافق شده، عدم همخوانی اطلاعات تفصیل و استعلامی ارسالی توسط صمت، ارسال کارت با وجود چک برگشتی و... وجود داشته است که اگر فاز تست و پایلوت استانی محقق می گردید این موارد پیش از رسیدن حجم عظیمی از پرونده ها برطرف می شد.
پذیرش فرمت های گوناگون برای پیوست مدارک، به جدید و یا قدیم بودن سامانه ها مرتبط نمی باشد. فرمت های JPG، PNG، PDF فرمت های پرکاربرد و سفارش شده توسعه دهندگان وبسایت ها می باشند و این مورد با جستجو در محیط وب قابل استخراج است. از علل محدود شدن فرمت تصاویر، امکان استفاده از ابزارهای دیگر جهت فشرده سازی اطلاعات بدون از دست رفتن کیفیت، امکان استخراج متن از عکس و... می باشد که به همین جهت در سامانه های مبتنی بر وب فرمت های ورودی محدود می گردند. از لحاظ فنی برداشتن محدودیت فوق در سامانه اتاق، مشکل اجرایی ندارد. ولی بدیهی است که منجر به از دست دادن خدمات ارزش افزوده فوق می گردد.
همینطور در مورد حجم فایل ارسالی نیز، محدودیت طبیعتاً در هر سامانه تحت وبی وجود داشته و خواهد داشت. و بر مبنای زیرساختهای ذخیره سازی و ارتباطی موجود در مورد حداکثر سایز فایلها می توان نظر کارشناسی داد.
نکته مهم دیگر آن است که اعتبارسنجی اطلاعات ارسالی توسط اتاق، در دو مرحله صورت می پذیرد. در مرحله اول، موارد ابتدایی نظیر وجود فرایند جاری انجام می پذیرد. در صورتی که وزارت صمت یا متقاضی، مشکلات اولیه را برطرف نمایند، اطلاعات ارسالی وزارت صمت وارد فاز دوم اعتبارسنجی اتاق می گردند که عملاً به علت مشکل فقدان کد اقتصادی، اطلاعات محل ثبت، محل تولد و... که به مرور مشخص و رفع شدند، کارتها بازگشت میخوردند.
در ضمن، در صورتی که مطابق توافق اولیه، سامانه جامع قبل از شروع، وب سرویس اتاق را فراخوانی می کرد، هیچ یک از بازرگانان با مشکل وجود فرایند جاری مواجه نمی شدند و قبل از اقدام در سامانه جامع، وضعیت کارت قبلی خود در سامانه اتاق را مشخص می کردند.
همینطور در مورد رد درخواست به علت وجود فرایند جاری همانطور که بارها در جلسات عنوان شده به علت پرداخت وجوه درآمدی در هر فرایند و صدور اسناد مالی امکان حذف سیستمی وجود ندارد و خود تاجر و یا اتاق استانی با هماهنگی با واحدهای مالی باید نسبت به حذف فرایند اقدام نمایند تا سوابق پرداختی تاجر مبتلا به اختلال نگردد و با حذف فیشهای پرداختی از سامانه گرفتار مشکل نگردند. همانطور که در جلسه ۱۷/۶/۹۹ عنوان شد قرار شد صرفا پیامکی در خصوص حذف فرایند توسط خود تاجر به ایشان ارسال شود که با عنایت به دستور سرپرست محترم وزارت صمت در خصوص اعطای مهلت ۲ ماهه به سامانه جامع تجارت و بازگشت به سامانه کارت هوشمند اتاق و انجام فرآیندهای باقیمانده در آن حذف آنها نیازی نمی باشد.
بنابراین با توجه به موارد فوق الذکر و هم اجبار وزارت صمت در خصوص آغاز فرایند صدور و تمدید کارت از سامانه جامع تجارت اعلام می دارد مسئولیت عواقب تعلل و تاخیر در تجارت خارجی کشور و روند صدور و تمدید کارت بازرگانی به عهده آن سازمان می باشد. بر همین مبنا و به منظور تسهیل امور فعالان اقتصادی، جهت عملیاتی شدن درخواست های مطروحه، دستور اقدامات لازم را صادر فرمایید.




منبع:

1399/06/25
20:24:26
5.0 / 5
1652
تگهای خبر: آموزشی , ابزار , بهره برداری , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است