گزارش آوا مسكن

توقف پروازهای داخلی فرودگاه امام

توقف پروازهای داخلی فرودگاه امام

به گزارش آوا مسكن در حالیكه قرار بود با راه اندازی ترمینال سلام، بخش اعظم پروازها به این ترمینال منتقل و ترمینال شماره یك فرودگاه امام خمینی (ره) بازسازی شود، اما تنها ۱۰ درصد پروازها منتقل شده است.



به گزارش آوا مسكن به نقل از مهر، ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) ۲۸ خرداد امسال بعد از ۱۰ سال ساخت و ساز و اعمال تغییرات مختلف در طراحی داخلی آن و صرف هزینه های فراوان برای ساخت این ترمینال، با حضور رئیس جمهور راه اندازی شد.
یكی از برنامه هایی كه برای ترمینال سلام پیشبینی شده بود، انتقال بخش گسترده ای از پروازهای ترمینال شماره یك فرودگاه امام خمینی (ره) به ترمینال سلام و سپس مبادرت به بازسازی ترمینال شماره یك این فرودگاه بود.
به خصوص كه بر مبنای اعلام مسؤلان دولت و شركت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) ظرفیت ترمینال شماره یك این فرودگاه سالانه ۵.۵ میلیون نفر بود كه در سال ۹۶ و قبل از خروج آمریكا از برجام به حدود ۱۰ میلیون نفر هم رسید؛ هرچند كه پارسال میزان تردد مسافران از این ترمینال فرودگاه امام به ۷ میلیون نفر كاهش پیدا كرد. اما حتی این رقم هم بالاتر از ظرفیت كل ترمینال شماره یك بود كه درنتیجه راه اندازی ترمینال سلام با ظرفیت ۵ میلیون نفر را توجیه پذیر می كرد.
هزینه های راه اندازی ترمینال سلام اعلام نشده است
مدیران شركت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) تا كنون میزان هزینه های انجام شده در ساخت ترمینال سلام و تعداد پروازهای انجام شده در ۳ ماهه بهره برداری از این ترمینال را تابحال اعلام نكرده اند.
با این حال علیرغم آنكه مانور گسترده ای در مورد بهره برداری از ترمینال سلام انجام شد، اما آمار نشان داده است تنها ۹.۴ درصد پروازها به این ترمینال منتقل شده و ۹۰.۶ درصد پروازهای فرودگاه امام خمینی (ره) همچنان از ترمینال شماره یك انجام می شود.
به عنوان مثال در روز یكشنبه ۲۸ مهر (بر اساس اعلام وبسایت رسمی شركت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره))، مجموعا ۱۹۲ سورتی پرواز ورودی و خروجی به ترمینال شماره یك فرودگاه امام خمینی (ره) شامل ۸۹ پرواز خروجی و ۱۰۳ پرواز ورودی انجام شد؛ این در شرایطی است كه تنها ۸ پرواز ورودی و ۱۰ پرواز خروجی در ترمینال سلام انجام شده است.


فقط یك پرواز داخلی در فرودگاه امام انجام شد
همچنین با برنامه ریزی ای كه مدیران فرودگاه امام خمینی (ره) انجام داده اند، قرار بود بخشی از پروازهای داخلی هم خصوصا آن دسته از پروازهایی كه مسافران سایر شهرها به مقاصد بین المللی انجام می دهند، از مهرآباد به فرودگاه امام خمینی (ره) منتقل شود.
انتقال بخشی از پروازهای داخلی به فرودگاه امام (ره) می توانست بخشی از مشكلات ایرلاین ها در زمینه ۲ فرودگاهه بودن و افزایش هزینه های نشست و برخاست خالی هواپیماهایی كه از پروازهای داخلی به خارجی منتقل شده و می بایست مهرآباد را به مقصد فرودگاه امام خمینی (ره) بدون داشتن مسافر ترك كنند (و بالعكس) كم كند.
به عنوان مثال، شهرام آدم نژاد معاون حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و رئیس مجمع عمومی شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به تازگی در انتها نشست مجمع عمومی این شركت اعلام نمود باآنكه هما از نظر هزینه های عملیاتی در سال مالی منتهی به ۹۸ به سوددهی رسیده بود، اما وجود برخی هزینه های جانبی خصوصا دو فرودگاهه بودن، همچنان مانع از مثبت شدن تراز عمومی مالی تنها ایرلاین دولتی بوده است.
از همین رو اولین پرواز داخلی فرودگاه امام خمینی (ره) با همكاری كیش ایر در ۲۳ مرداد امسال از این فرودگاه به مقصد كیش برگزار شد؛ اما بعد از آن دیگر شركت های هواپیمایی تمایل چندانی به انجام پروازهای داخلی خود به مقصد فرودگاه حضرت امام (ره) نداشتند.
معاون فرودگاه امام: ایرلاین ها از انتقال پروازهای داخلی به فرودگاه امام استقبال نكردند
حسن خوشخو، معاون امور فرودگاهی شركت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در گفتگو با خبرنگار مهر درباره توقف پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی تصریح كرد: با عنایت به سیاستی كه وزرای راه و شهرسازی فعلی و سابق بر آن تاكید داشتند كه فرودگاه امام خمینی ظرفیت پروازهای داخلی هم داشته باشد، این سیاست دنبال شد؛ سازمان هواپیمایی كشوری هم نامه مكتوب به فرودگاه امام خمینی عرضه داد تا ظرفیت پروازهای داخلی در این فرودگاه ایجاد شود.
وی اضافه كرد: این رسالت بر دوش ما قرار داده شد و ما برنامه ریزی كردیم تا این وظیفه را عملیاتی نماییم وفرودگاه امام خمینی(ره) پذیرای مسافران پروازهای داخلی هم باشند.
معاون امور فرودگاهی شركت شهر فرودگاهی امام خمینی افزود: اما انتقادهایی هم وجود داشت كه چرا مسافر برای انجام پروازهای داخلی باید از تهران به فرودگاه امام خمینی جابجا شود.
وی تصریح كرد: ازاین رو فرودگاه امام خمینی ظرفیت مورد نظر را برای برقرار پروازهای داخلی ایجاد كرد و یك سورتی پرواز هم در این زمینه برقرار شد.
خوشخو با اشاره به مشكلات تحریم خرید هواپیما و كمبود ناوگان پروازهای داخلی و خارجی برای شركت های هواپیمایی اظهار داشت: خیلی از ایرلاین ها ظرفیت ایجاد مسیرهای پروازی جدید را ندارند یا به سختی می توانند آنرا انجام دهند.
وی تصریح كرد: با اینكه در ابتدا مكاتباتی كه از شركت های هواپیمایی دریافت می كردیم نشان می داد كه این شركت ها استقبال كرده اند اما متاسفانه به علت كمبود ناوگان هوایی، این شركت ها نمی توانند مسیرهای هوایی جدید راه اندازی كنند ضمن اینكه خیلی از كارشناسان صنعت هوانوردی در اقتصادی بودن و به صرفه بودن راه اندازی پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی اذعان دارند.
معاون امور فرودگاهی شركت شهر فرودگاهی امام خمینی خاطرنشان كرد: مشكل توقف پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی از جانب این فرودگاه نیست و باید شركت های هواپیمایی برنامه ریزی خویش را برای برقراری پروازهای داخلی در این فرودگاه طراحی نمایند.
چرا پروازهای كمی به ترمینال سلام منتقل شده است؟
خوشخو درباره علت عدم انتقال پروازهای خارجی به ترمینال سلام تصریح كرد: از روز اول به وزیر راه و شهرسازی قول دادیم تا در ابتدای فعالیت ترمینال سلام، روزانه ۱۰ پرواز رفت و ۱۰ پرواز برگشت را به ترمینال سلام منتقل نماییم.
وی اضافه كرد: در زمان عملیات پروازهای حج تمتع امسال در بعضی روزها از این هدف گذاری هم عبور كردیم.
به گفته این مقام مسئول در فرودگاه امام خمینی (ره)، در پروازهای اربعین هم شركت العراقیه پروازهای خویش را از ترمینال سلام انجام داد ۵ شركت هواپیمایی خارجی را به صورت دائمی در این ترمینال مستقر كرده ایم كه روزانه ۲ تا ۳ پرواز را از سلام انجام می دهند. این شركت ها شامل العراقیه، آذربایجان ایرلاینز، سلام ایر (عمان) براویا و آرمانیا (ارمنستان) می شود.
معاون امور فرودگاهی فرودگاه امام خمینی (ره) بیان داشت: در نظر داریم تا آخر سال جاری تعداد دیگری از شركت های هواپیمایی خارجی را در ترمینال سلام مستقر نماییم. با این شیبی كه در نظر گرفته ایم كه تمام جوانب ایمنی و تسهیلاتی مسافران در آن لحاظ شده، در حال پیشبرد این برنامه هستیم تا پروازها به تدریج به سلام منتقل شود؛ ضمن اینكه از برنامه مذكور عقب نیستیم.
وی تاكید كرد: از جانب دیگر باید این مورد را هم در نظر گرفت كه درخواست مازاد بر ظرفیت در ترمینال شماره یك نداریم كه امكان انتقال آن به ترمینال سلام وجود داشته باشد.
خوشخو درباره بازساری ترمینال شماره یك هم اظهار نمود: باید این اتفاق در Low Seasom (فصل كم تقاضای پروازهای خارجی) رخ دهد اما هم اكنون پیك پروازهای اربعین در فرودگاه امام خمینی (ره) در جریان است مطمئنا بازسازی ترمینال شماره یك احتیاج به برنامه ریزی دارد چون احتمال آن وجود دارد كه یك سوم تا نصف پروازهای ترمینال شماره یك برای انجام تعمیرات به سلام منتقل شود.

1398/07/29
23:34:27
5.0 / 5
4080
تگهای خبر: بهره برداری , حمل و نقل , خرید , راه و شهرسازی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است