یك مقام مسئول:

مصوبه ارزی رانندگان برون مرزی اجرا نمی گردد

مصوبه ارزی رانندگان برون مرزی اجرا نمی گردد

آوا مسكن: رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شركت های حمل و نقل بین المللی اظهار داشت: به علت تعدد دستگاههای تصمیم گیرنده در حوزه حمل و نقل بین الملل، مصوبه تامین ارز نیمایی رانندگان برون مرزی اجرا نمی گردد.



به گزارش آوا مسكن به نقل از مهر، جواد سمساریلر در نشست خبری تشریح برنامه های انجمن صنفی شركت های حمل و نقل بین المللی درباره تخصیص ارز به شركت های حمل و نقل بین المللی اظهار داشت: ۱۷۰ بخشنامه و سفارش نامه میان وزارت راه و شهرسازی و بانك مركزی در مورد تخصیص ارز به رانندگان كامیون های حامل بار به خارج از كشور رد و بدل شده است و نتیجه آن شد كه نهایتاً بخشنامه ای از جانب بانك مركزی در خصوص تعیین سقف ارزی برای كامیون هایی كه عازم مقاصد خارج از كشور هستند، صادر شد.
وی اضافه كرد: در این بخشنامه برای مقاصد طولانی مانند غرب اروپا تا ۶ هزار یورو و برای مقاصد كشورهای همسایه تا ۵۰۰ یورو ارز نیمایی تخصیص داده می شود اما با اینكه این بخشنامه برای مأموران فرماندهی مرزبانی ناجا هم ارسال شده اما مرزبانی ناجا اجازه خروج ارز بیشتر از ۲ هزار یورو را به رانندگان كامیون ها نمی دهد. از همین رو شركت های حمل و نقلی نیازهای ارزی خویش را از راه خرید ارز از دلال یا صراف تأمین می كنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شركت های حمل و نقل بین المللی یكی دیگر از مشكلات كامیوندارانی كه به مقاصد بین المللی تردد دارند را تعدد دستگاه های تصمیم گیرنده در حوزه حمل و نقل بین المللی عنوان و اظهار نمود: ۲۵ دستگاه، نهاد، ستاد و وزارتخانه در حوزه حمل و نقل بین المللی دخالت می كنند.
وی درباره ترانزیت خاطرنشان كرد: در حوزه بازاریابی حمل و نقل آسیای میانه بعد از فروپاشی شوروی سابق فرصت سوزی كردیم و مشكلات داخلی سبب شد كه نتوانیم از فرصت حمل و نقل با كشورهای حوزه CIS استفاده نماییم. در حالیكه تركیه توانسته بخش مهمی از حمل و نقل جاده ای كشورهای آسیای میانه را به خود اختصاص دهد كه عمدتاً از جاده های ایران تردد می كنند.
سمساریلر اضافه كرد: در زمینه ترانزیت شرایط حمل و نقل بین المللی را به مرحله ای رسانده بودیم كه به مرز ۱۸ میلیون تن در سال رسیده بود اما هم اكنون به ترانزیت سالانه ۵ تا ۶ میلیون تن بازگشته ایم. این در شرایطی است كه تحریم ها تأثیری در كاهش ترانزیت نداشته است و عمده علل كاهش ترانزیت، مشكلات داخل است.
وی یكی دیگر از مسائل پیش روی حمل و نقل بین المللی را مشكلات گمركی دانست و خاطرنشان كرد: با اینكه قانون و آیین نامه گمركی در سال ۹۲ تصویب و ابلاغ گردید اما بخش مهمی از آیین نامه های آن اجرا نمی گردد. بعنوان مثال بخشنامه شده است كه باید كلیه كالاهای وارداتی در سامانه ثبت سفارش وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت گردد. گمرك هم با عنایت به این بخشنامه اجازه ورود كامیون ها را نمی دهد و بعضاً تا ۱۵ روز معطلی برای كامیون ها در مبادی ورودی كشور و مرزها رقم می خورد.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شركت های حمل و نقل بین المللی افزود: مشكلی كه در این زمینه وجود دارد این است كه در مصوبه هیئت دولت كلمه «ورود» ذكر شده كه برداشت گمرك از آن «عبور» است؛ به جای آنكه اجازه ورود كامیون به داخل مرز و سپس انجام تشریفات گمركی داده شود قبل از ورود به مرزها، گمرك مبادرت به نگه داشتن كامیون ها می كند.
وی درباره رانندگان حمل و نقل بین الملل كه در زندان های كشورهای دیگر به بهانه حمل مواد مخدر زندانی هستند، تصریح كرد: نه وزارت امورخارجه و نه وزارت راه و شهرسازی و پلیس بین الملل ناجا آماری از تعداد رانندگان زندانی در دیگر كشورها ندارند چون كه رانندگان بعد از بازداشت و زندانی شدن باید وضعیت خویش را به سفارتخانه های ایران در دیگر كشور اطلاع دهند اما به علت آنكه از عواقب بعدی آن بعد از بازگشت به ایران می ترسند، زندانی شدن خویش را پنهان می كنند.
سمساریلر درباره تعدد دستگاه های تصمیم گیرنده در مورد حمل و نقل بین المللی اظهار داشت: علاوه بر وزارت راه و شهرسازی بعنوان مثال وزارت نفت هم باك كامیون ها را بررسی می كند و اگر كامیونی گازوئیل اضافی بیشتر از هزار لیتر پر كرده باشد آنرا تخلیه می كنند یا مثلاً گمرك برای هر ورود و خروج كامیون ها از دستگاه اسكن كامیون، ۱۱۰ هزار تومان دریافت می كند كه این هزینه ها به مصرف كننده نهایی تحمیل می شود.
وی درباره همكاری وزارت راه برای رفع مشكلات رانندگان برون مرزی اظهار داشت: وزارت راه هیچ كاری نمی تواند در مورد مشكلات آنها انجام دهد. با اینكه شورایعالی ترابری بالاترین مرجع تصمیم گیری در مورد حمل و نقل است و ۱۳ وزارتخانه در آن عضو هستند اما مصوبه سه هفته قبل این شورا در مورد اجازه ورود به كامیون ها و سپس انجام تشریفات گمركی را دستگاه مربوطه انجام نمی كنند.
رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شركت های حمل و نقل بین المللی در انتها خاطرنشان كرد: میزان پیمایش كامیون ها در ایران بسیار پایین است. در اروپا به صورت متوسط سالانه هر كامیون ۳۰۰ هزار كیلومتر پیمایش دارد اما در ایران این شاخص به ۶۰ هزار كیلومتر می رسد كه نشان داده است حمل و نقل جاده ای در كشورمان به صرفه نیست.


منبع:

1398/05/07
21:03:00
5.0 / 5
3061
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۵
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است