یك مقام مسئول در هما خبر داد

فوكر زمین گیر هما به همت مهندسان ایرانی اورهال شد

فوكر زمین گیر هما به همت مهندسان ایرانی اورهال شد

آوا مسكن: مدیر آشیانه مهندسی و تعمیرات هما از بازگشت یك فروند هواپیمای فوكر 100 زمین گیر شده این شركت به خطوط پروازی با تاكید بر توان مهندسان ایرانی آگاهی داد.



به گزارش آوا مسكن به نقل از مهر، محمود نادری مدیر آشیانه تعمیرات و مهندسی هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) بامداد امروز در جمع خبرنگاران از تعمیرات اساسی و اورهال یك فروند از هواپیماهای فوكر ۱۰۰ متعلق به این شركت كه در سال های گذشته زمین گیر بوده است، آگاهی داد و اظهار داشت: تعدادی دیگر از فوكرهای ۱۰۰ متعلق به هما، مانند همین هواپیمای اورهال شده، مشكل موتور و ارابه فرود دارند كه باید تهیه و تعویض شوند تا بتوانند به چرخه پرواز بازگردند.
وی افزود: هواپیمایی كه امروز اورهال و همین طور تست های پروازی آن به انتها رسیده و ظرف چند روز آینده وارد خط پروازی می شود، دو سال و نیم زمین گیر بود و هر دو ارابه فرود آن نیاز به تعمیر داشت. یكی از ارابه های فرود را توانستیم با استفاده از تعویض و تعمیر قطعات، نوسازی نماییم ولی یكی دیگر از ارابه های فرود، بطور كامل تعویض شد. همین طور موتور هواپیمای فوكر ۱۰۰ كه ۲۹ اسفند سال قبل در فرودگاه مهرآباد در پرواز قشم تهران گرفتار سانحه شد را باز و روی این هواپیما نصب كردیم.
كارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما تصریح كرد: مراحل اورهال و تهیه قطعات و نصب آنها بر روی این هواپیما بین سه تا چهار ماه طول كشید و علاوه بر انجام تست های زمینی، تست های پروازی نیز بر روی آن انجام شده و هم اكنون مجوز پرواز از سازمان هواپیمایی كشوری دریافت كرده است.
به گفته نادری، هم اكنون در بین ناوگان عملیاتی هما، یك فروند فوكر ۱۰۰ عملیاتی وجود دارد كه با افزوده شدن این هواپیمای اورهال شده، به دو فروند افزایش می یابد. با وجود آنكه شركت سازنده هواپیماهای فوكر از ۲۰۱۳ اعلام نمود كه دیگر ضمانت قطعات فوكرهای هما را پذیرا نخواهد بود، با این وجود توانستیم با كمك دانش و مهارت مهندسان ایران ایر، این هواپیما را با كمترین هزینه و بدون اعزام به خارج، اورهال نماییم و استانداردهای بین المللی كلیه قطعات تعمیر شده، دریافت شده است.
وی اضافه كرد: هواپیماهای فوكر ۱۰۰ هواپیماهای میان برد هستند كه قابلیت پرواز حداكثر تا پنج ساعت را دارا بوده و در نتیجه می توانند در خطوط پروازی كشورهای همسایه مانند باكو، استانبول و دبی به پرواز دربیایند. این فرودگاه ها نیز به سبب تائید ایمنی قطعات تعویض و تعمیر شده این هواپیما، از طرف نهادهای بین المللی، اجازه فرود را از نظر رعایت موارد ایمنی صادر خواهند كرد.
مدیر آشیانه تعمیرات و نگهداری هواپیماهای ایران ایر اشاره كرد: دو فروند ایرباس زمین گیر متعلق به ایران ایر نیز مقرر است در كارگاه های تعمیرات ایران ایر قرار گرفته و برای عملیات حج امسال مورد بهره برداری قرار گیرند. این ایرباس ها به سبب مشكل موتور، زمین گیر هستند اما در نظر داریم با تهیه قطعات مورد نظر از منابع داخلی یا خرید از منابع خارجی، آنها را برای عملیات حج امسال آماده نماییم.
نادری با اشاره به توان بالای مهندسان تعمیر و نگهداری هواپیمای ایران ایر و اذعان كارشناسان شركت های تولیدكننده هواپیما در دیگر كشورها به این قابلیت، اضافه كرد: به سبب استفاده از نیروهای فنی و قطعات سایر هواپیماهای زمین گیر شده در مراحل تعمیر هواپیماهای اورهال شده، هزینه تعمیرات برای ایران ایر بسیار پایین بود و در نتیجه استفاده از آنها در خطوط پروازی كاملاً به صرفه و اقتصادی می باشد.
به گفته وی، هواپیمای تازه بازگشته به خطوط پروازی هما، بین ۲۵ تا ۲۶ سال كاركرد پروازی دارد اما این هواپیما تا جایی كه قطعات آن اجازه بدهد، امكان پرواز دارد.
مدیر آشیانه مهندسی و تعمیرات هما در پاسخ به این پرسش كه چرا دو فروند هواپیمای ایرباس ۳۳۰ هما كه در دوره پسابرجام خریداری و به ناوگان هما اضافه گردید، در مرحله چك C قرار گرفته است، توضیح داد: از آنجائیكه این هواپیماها سیكل پروازی بالایی دارند و روزانه ۱۰ ساعت در پروازند، در هر یك ماه و نیم باید مورد بازنگری و چك A قرار گیرند؛ در نتیجه طبق استانداردهای بین المللی، پس از هر ۶ مرتبه چك A، باید یكبار چك C بر روی هواپیما صورت گیرد بنا بر این مجبور شدیم تا هر دو ایرباس ۳۳۰ را تحت چك C قرار دهیم.
نادری افزود: ATRهایی كه در دوره پسابرجام خریداری شد نیز بعد از اتمام سیكل های پروازی مورد نظر در مراحل چك A و C قرار می گیرند اما هم اكنون هیچ یك از ایرباس ها زمین گیر نیستند و همه آنها عملیاتی شده اند. یك فروند از ATRهایی كه در آشیانه تعمیرات قرار دارد، چك C آن به انتها رسیده و منتظر صدور مجوز سازمان هواپیمایی كشوری برای بازگشت به خطوط پروازی است.
این كارشناس تعمیر و نگهداری هواپیما اشاره كرد: اگر قرار بود هواپیمای فوكر ۱۰۰ كه از طرف مهندسان و كارشناسان ایران ایر، بازسازی و نوسازی شده، برای انجام همین مراحل به خارج از كشور اعزام شود، هزینه ای بیشتر از ۱۰ برابر هزینه فعلی بر ایران ایر تحمیل می كرد.

1398/03/02
12:23:42
5.0 / 5
3939
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است