در گفتگو با مهر عنوان شد:

فرآیند ترانزیت بدون نیاز به ثبت سفارش امكان پذیر شد

فرآیند ترانزیت بدون نیاز به ثبت سفارش امكان پذیر شد

آوا مسكن: یك مقام مسئول در وزارت صمت اظهار داشت: به پیشنهاد وزارت صنعت و توافق با گمرك، فرآیند ترانزیت داخلی بدون نیاز به ستاندن ثبت سفارش، امكان پذیر است.



آنوش رهام در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به لزوم بهره گیری از فرصت های ترانزیت در شرایط كنونی تجارت ایران با دنیا بر اساس تحریم اظهار داشت: باوجود شرایط تحریم پیش روی اقتصاد و تجارت ایران، حجم بارهای ترانزیتی كم شده است كه عموما دلیل آن، مقرراتی و بروكراسی حوزه تجارت است كه همچون مشكلات عمده این حوزه به شمار می روند؛ ضمن اینكه هزینه مبادله بالا رفته و به سبب افزایش قیمت دلار، هزینه های مترتب بر حمل و نقل كالا باز افزایش یافته است. این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: در چنین فضایی، ایران می تواند با تاكید بر پتانسیل ترانزیتی خود برای تامین كالاهای مورد نیاز كشورهای همسایه خود وارد عمل شده و بر روی حمل بار ترانزیتی بعنوان یك محور ارزآور و اشتغال زا، تسهیل بیشتری را صورت دهد؛ به خصوص اینكه بنادر داخلی ایران كه در شرایط تحریم تحت فشار قرار گرفته اند، با رونق ترانزیت داخلی باز قابلیت تقویت دارند؛ به نحوی كه كالاهای مانده در گمركات، به سرعت از بنادر به سمت مناطق ویژه و شهرك های صنعتی حمل شوند تا تولید رونق گیرد.
وی با تاكید بر لزوم توجه بر حل مشكلات پیش روی حمل بارهای ترانزیتی اشاره كرد: سوژه ثبت سفارش برای شركتهای ترانزیت داخلی مشكلاتی را احداث كرده؛ اما حالا به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت و بر اساس توافقی كه میان گمرك و وزارت صنعت صورت گرفته، مقرر شده تا فرآیند ترانزیت داخلی بدون نیاز به ثبت سفارش امكان پذیر باشد. این توافق صورت گرفته و بزودی ابلاغ میگردد.
دبیر شورای اطلاع رسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: این سوژه می تواند به كاهش بروكراسی تجارت خارجی كمك كرده و شرایط را برای تمركز هر چه بیشتر ایران بر روی حمل بار ترانزیتی و درآمدزایی ارزی بر اساس آن مهیا نماید. این در شرایطی است كه ستاندن ثبت سفارش، نیازمند طی مراحل تخصیص ارز و ثبت گواهی آماری در بانكها است كه خود موجب میگردد كه كار حمل و نقل بار، حداقل به مدت یك ماه معطل بمانند تا مراحل ثبت سفارش انجام شود؛ بدین سبب برداشتن ثبت سفارش برای ترانزیت داخلی می تواند بسیار راهگشا باشد.
رهام افزود: ترانزیت بعنوان یك حلقه مفقوده مهم در تجارت خارجی ایران، بعنوان یك ارزآور مطرح است و در واقع، یك خدمت شبه صادراتی به حساب می آید كه می تواند ارزآور باشد؛ خصوصاً ترانزیت خارجی به بازارهایی همچون ازبكستان و سی آی اس باز فرصت خوبی برای ایران به شمار می رود؛ چراكه برخی كشورها با برخی كشورهای دیگر رابطه مناسبی ندارند و بدین سبب ایران می تواند بعنوان یك واسط، وارد عمل شده و نیازهای آنها را تزانزیت كند.
وی اضافه كرد: الان ازبكستان هزینه ترانزیت را بالا برده و ۵۰۰ دلار برای هر بار ترانزیتی، عوارض را بالا برده است كه رقم آن به ۱۸۰۰ دلار رسیده است؛ بر این اساس میانگین هزینه حمل یك كامیون ترانزیت ۳۰۰۰ دلار می شود؛ در حالیكه بندر گوادر این فرصت را دارد كه با تسهیل شرایط ترانزیتی، می تواند ارزآوری كند؛ ولی مسئولان هنوز این لزوم را درك نكرده اند كه ترانزیت بعنوان یك بازوی ارزآوری در كشور مطرح باشد؛ به خصوص اینكه شرایط جغرافیایی ایران كمك می نماید تا به یك حلقه ترانزیت در منطقه تبدیل شویم.
این مقام مسئول در وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره كرد: امارات و مشخصا بندر دوبی، درآمدهای نفتی سرشاری ندارد؛ ولی از راه ترانزیت، ترانشیب و بنادر اصلی خود درآمد هنگفتی را كسب كرده است؛ بدین سبب در شرایط فعلی باز چابهار كه از تحریم ها مستثنی شده است؛ می تواند نقش آفرینی نماید؛ ضمن اینكه هند از چابهار بعنوان یك بندر رابط برای ورود به بازارهای منطقه استفاده می كند؛ پس ایران هم باید بتواند بهتر از همه، از این شرایط ترانزیتی در شرایط كنونی بهره گیرد.

1397/08/30
14:45:41
5.0 / 5
4361
تگهای خبر: احداث , بنادر , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است