در میزگرد ایرنا سنندج مطرح شد؛

چرخش چرخ گردشگری كردستان بر محور زیر ساخت

چرخش چرخ گردشگری كردستان بر محور زیر ساخت

آوا مسكن: سنندج - گسترش قطب های گردشگری با محوریت مراكز هویت ساز، موضوعی كه در سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بر آن تاكید شده، مساله ای راهبردی برای توسعه این صنعت در كشورمان به حساب می آید اما تحقق این مهم نیازمند تولید زیرساخت های لازم و توجه به دیدگاه كارشناسان است.


به گزارش آوا مسكن به نقل از ایرنا، امروزه گردشگری در جهان بعنوان یكی از بخش های مهم اقتصادی شناخته شده و این صنعت در ایران هم از ظرفیت های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار می باشد اما آنگونه كه انتظار می رود جایگاه واقعی خویش را در كشورمان بدست نیاورده است.
اگر چه دولت های مختلف برنامه هایی همچون طرح جامع گردشگری را برای توسعه این بخش در دستور كار قرار دادند اما با این وجود به اعتقاد كارشناسان تابحال كار شاخص و قابل قبولی در این حوزه بخصوص در استان كردستان انجام نگرفته است.
در سال های اخیر سندی تحت عنوان الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت با كمك فرهیختگان، دانشمندان و نخبگان دانشگاهی در 56 بند تهیه و تدوین شد تا بعنوان سندی بالادستی و چشم انداز 50 ساله در راس سیاست گذاری های توسعه ایی كشور قرار گیرد.
مهرماه امسال بود كه طی فراخوانی از جانب رهبر معظم انقلاب از تمام دستگاه ها، مراكز علمی، نخبگان، صاحب نظران و استادان دانشگاه خواسته شد به بررسی عمیق تر این سند پرداخته و نظرات و پیشنهادهای خویش را برای ارتقای آن عرضه كنند.
بررسی بند 34 این سند (گسترش قطب های گردشگری، طبیعی، فرهنگی، مذهبی و سلامت با محوریت مناطق و مراكز هویت ساز) بهانه ای شد تا خبرگزاری جمهوری اسلامی مركز سنندج میزگردی با حضور حمید اسكندری معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سوران احمدی زاد استاد دانشگاه و آوات مُكاری رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان برگزار كند.

** سند الگوی اسلامی ایرانی در همسو كردن توانمندی های مختلف موثر است
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان با اشاره به اینكه این استان دارای ظرفیت هویت ساز است و در بحث طبیعت گردی و گردشگری فرهنگی پتانسیل های زیادی دارد، اظهار داشت: می توان روی این ظرفیت ها مانور داد و كردستان را به یكی از قطب های اصلی گردشگری هویت ساز كشور تبدیل كرد.
حمید اسكندری سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را سندی توسعه ای و پرارزش در زمینه های مختلف دانست و تصریح كرد: اجرایی كردن این سند راهكاری برای همسو كردن توانمندی های شاخه های مختلف و مانعی برای موازی كاری در بخش های گوناگون است.
وی تصریح كرد: با عمل به بند 34 سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت می توان جاذبه ها و پتانسیل های خاص یك منطقه را به راحتی شناسایی كرد و در سطح كشور و خارج از استان آنها را با هدف جذب توریست عرضه نمود.
اسكندری خاطرنشان كرد: باید با بهره گیری از فرهنگ بومی محلی، آیین و سنت ها، طرز تفكر، مراسم های مذهبی و عرفانی در مناطق مختلف كردستان بعنوان نوعی جاذبه برای جذب توریست بهره برد.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان با اشاره به اینكه در سال های اخیر در استان در گردشگری سلامت(بخش پزشكی) كارهای خوبی صورت گرفته است، اضافه كرد: می توان در زمینه جذب توریست سلامت از پتانسیل ها و امكانات موجود استفاده، زمینه حضور توریستهای خارجی و منطقه ای را فراهم نمود.
وی همجواری با مرز عراق را ظرفیتی خیلی خوب برای جذب توریست خارجی در كردستان دانست و افزود: فاصله كم مرز با مركز استان (سنندج) و تجهیزات پزشكی، وجود پزشكان ماهر، قرابت فرهنگی با كردستان عراق و خدمات پزشكی ارزان قیمت، پتانسیلی پرارزش برای رونق گردشگری سلامت در این منطقه است.
اسكندری به شاخه های گردشگری سلامت (پزشكی، تندرستی و درمانی) اشاره نمود و اظهار داشت: در بحث تندرستی با عنایت به وجود چشمه های آب معدنی و آب درمانی در سطح استان، می توان گام های بلندی برای جذب توریست برداشت.

** گردشگری جزو 10 بند نخست بخش تدبیر سند باشد
دكترای مدیریت گردشگری هم در این میزگرد خبری با اشاره به اینكه سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت مقرر است سال 1444 تحقق پیدا كند، اظهار داشت: سند مذكور برپایه شاخص های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی كشور تدوین شده و نقدی كه می توان بر آن داشت مربوط به اولویت بندی بندهای موجود در بخش تدبیر است.
سوران احمدی زاد با اشاره به اینكه توریسم امروزه یكی از مهمترین منابع درآمدی جهان به حساب می آید، اضافه كرد: از توریسم بعنوان صنعت دوم یا سوم نام برده می گردد ازاین رو چنین حوزه ای ظرفیت این را دارد كه بالاتر از بند 34 در این سند مطرح شود و جزو 10 اولویت نخست سند باشد كه اینگونه اثرگذاری بیشتری هم خواهد داشت.
وی تصریح كرد: خواه ناخواه ایران از تك محصولی بودن خارج می گردد و نمی تواند صرفا كشوری نفتی باشد بنابراین توریسم می تواند بهترین پایه توسعه آن محسوب شود.
احمدی زاد با اشاره به اینكه ایران تمام شاخص ها و گونه های گردشگری را دارد، خاطرنشان كرد: بیشتر ظرفیت های موجود گردشگری در كشورمان به طور بالقوه وجود دارد فقط لازم است به بالفعل تبدیل گردد.
این استاد دانشگاه به آینده پژوهی هایی كه در استان كردستان انجام شده اشاره نمود و تصریح كرد: این آینده پژوهی ها نشان داده است كه كردستان قرار نیست صنعتی شود و كشاورزی آن هم به این زودی ها مكانیزه نخواهد شد پس توجه به صنعت گردشگری بسیار ضروری می باشد.
احمدی زاد اضافه كرد: 2 حوزه ای كه در این آینده پژوهی ها ثابت شده می تواند منجر به رشد و توسعه استان شود، توریسم و ترانزیت كالا است.
وی با اشاره به اینكه ترانزیت خود می تواند عاملی برای توسعه توریسم باشد، خاطرنشان كرد: با عنایت به مزایای گردشگری كه در استان ما وجود دارد، توریسم یكی از عوامل منطقی است كه می توان برروی آن تمركز كرد.

** ضعف مدیریت عامل اصلی توسعه نیافتگی گردشگری در كردستان است
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان هم با اشاره به اینكه ضعف مدیریت سال های گذشته عامل اصلی توسعه نیافتگی گردشگری در استان است، اضافه كرد: سندهای توسعه ای كه 40 یا 50 سال قبل بوجود آمده چه می گردد و آن همه هزینه چه شد؟
آوات مكاری افزود: برای استان كردستان در سندهای توسعه قبلی چه مواردی پیش بینی شد؟ آیا از لحاظ زیرساختی كارهای عمرانی بوجود آمد تا سندهای بعدی را محقق كنیم؟
وی به نبود فرودگاه بین المللی، حمل و نقل ریلی و جاده مناسب در استان اشاره نمود و اظهار داشت: از آنجایی كه هنوز برنامه ریزی های قبلی به نتیجه نرسیده پس چگونه می توانیم سند توسعه ای جدید را تحقق بخشیم؟
مكاری به فرابخشی بودن مدیریت گردشگری اشاره نمود و خاطرنشان كرد: در سال های گذشته اعتبار لازم برای توسعه گردشگری در كردستان تخصیص نیافت و موازی كاری و بوروكراسی هم عامل دیگر ضعف در این حوزه می باشد.
وی توسعه گردشگری را جدا از زیرساخت ها نیازمند تسهیل گر و سیاست گذار بودن بخش دولتی دانست و تصریح كرد: باید حوزه گردشگری ضمن آموزش صحیح، به مردم و بخش خصوصی واگذار شود.
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان به طرح جامع گردشگری هم اشاره ای داشت و تصریح كرد: این طرح هزینه های زیادی را بر میراث فرهنگی تحمیل كرد اما نتیجه ای نداشت.
مكاری از ضعیف بودن بازاریابی بخش گردشگری كردستان هم انتقاد نمود و اظهار داشت: از آنجایی كه بخش خصوصی قوی داریم باید زمینه ورود آنان به حوزه گردشگری را با عرضه تسهیلات مورد نیاز فراهم نماییم.
وی افزود: با عنایت به اینكه در حال گذر از بازاریابی و تبلیغ از كاغذی به دیجیتال هستیم در میراث فرهنگی با توعی سردرگرمی مواجه شدیم.
مكاری اضافه كرد: تلاش می نماییم بخش خصوصی را وارد كار كرده و ساختار تبلیغات را در حوزه گردشگری تغییر دهیم.

** نگاه كارشناسان تبدیل به سند شود
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان در ارتباط با وجود بسته سرمایه گذاری در استان اظهار داشت: بسته های سرمایه گذاری كه در استان تدوین شده قدیمی است و با حساب و كتاب امروز همخوانی ندارد.
اسكندری با اشاره به اینكه سند ایران اسلامی پیشرفت، گردشگری در استان را در اولویت قرار داده شده است، اضافه كرد: بطور قطع تا در محیطی قرار نگیرید نمی توانید شناختی از توانمندی و ضعف آن داشته باشید بنابراین می طلبد در این سند از نگاه كارشناسان بیشتر بهره گرفته شود.
وی یكی از ضعف های كشور را نگاه از بالا به پایین در سیاست گذاری ها خواند و تصریح كرد: انتظار می رود نگاه كارشناسان تبدیل به سند شود چون كه آنها دردها و مشكلات را بهتر می شناسند.
اسكندری افزود: اسناد قبلی كه نوشته شد به علت نگاه از بالا به پایین حاكم در آنها، در بعضی از استان ها خیلی از بندهایش قابلیت اجرایی نداشت.
وی تحقق و اجرای تمامی بندهای سند اسلامی ایرانی پیشرفت را مستلزم تشكیل تیم كارشناسی در استان های مختلف كشور و عرضه نظرات این كارگروه ها به مركز مدیریت این سند دانست.

** گونه های گردشگری بند 34 سند با ظرفیت های كردستان همپوشانی دارد
دكترای مدیریت گردشگری هم در ادامه با اشاره به اینكه مزیت های گردشگری كردستان باید در جهت تحقق این سند اولویت بندی شوند، اظهار داشت: گونه های گردشگری كه در بند 34 مطرح شده با ظرفیت های موجود در استان كردستان هم پوشانی دارد.
احمدی زاد تصریح كرد: معقتدم در این چند سال فعالیت بخش دولتی در گردشگری كردستان متفاوت از سنوات گذشته بوده بطوریكه شاهد خروج از ركود و بازاریابی و برندسازی خوبی در این حوزه بوده ایم.
وی یكی از اقدامات مطلوب انجام شده را معرفی كردستان بعنوان پایتخت نوروز كشور خواند و اضافه كرد: لازم است بخش خصوصی به حوزه گردشگری ورود و بخش دولتی بعنوان تسهیلگر عمل كند چون كه همه ما خواستار وجود دولت ناظر و تسهیلگر هستیم نه مجری.
این استاد دانشگاه مهمترین شاخص توریسم فرهنگی را بخش غذا اعلام نمود و خاطرنشان كرد: در استان كردستان ده ها نوع غذای محلی وجود دارد كه باید بعنوان بخشی از فرهنگ ما معرفی شود كه خوشبختانه در چند سال اخیر اداره كل میراث فرهنگی با برگزاری جشنواره های غذا در این راستا گام برداشته است.
وی با اشاره به اینكه توریسم غذا در دنیا بسیار مورد استقبال قرار می گیرد، افزود: كشورهایی همچون تایلند، هند، چین، ایتالیا و حتی آمریكا امروزه بخش زیادی از درآمدهای شان با استفاده از توریسم بدست می آید.
احمدی زاد اظهار داشت: كردستان هم از لحاظ توریسم غذایی جاذبه كافی دارد و حتی می تواند این بخش باعث جذب توریسم خارجی هم بشود.

** ضعف زیرساخت ها مهمترین مانع پیش روی تحقق بند 34 سند ایران اسلامی پیشرفت
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان اظهار داشت: با وجود ظرفیت های فراوان گردشگری در این استان، متاسفانه تنها یك قطب گردشگری (دریاچه زریبار) داریم.
اسكندری با اشاره به اینكه زیرساخت های استان ما بخصوص در حوزه راه بسیار ضعیف است، افزود: معتقدم مهمترین مانع پیش روی تحقق بند 34، ضعف زیرساخت در استان است.
وی خاطرنشان كرد: جاده های نامناسب و آمار بالای وقوع تصادفات در استان ذهنیت بدی در مردم كشور و حتی استان های همجوار بوجود آورده و این نوع انگاره منفی مقصد است كه به زیرساخت های بخش حمل و نقل مربوط می گردد.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان اضافه كرد: یكی از دلایل تحول و رشد گردشگری در كشورهای توسعه یافته به بحث زیرساخت های آنها بر می گردد.
اسكندری یكی از ضعف های استان در حوزه گردشگری را مربوط به انگاره مقصد خواند و تصریح كرد: انگاره از یك مقصد گردشگری بر روی تصمیم گیری و انتخاب مقصد گردشگری تاثیر فراوانی دارد و می تواند مانع و یا عامل ورود توریست به هر منطقه ای باشد.
وی تصریح كرد: بودجه های تبلیغاتی اداره كل میراث فرهنگی كردستان هم ضعیف است و نمی توان به خوبی از توانمندی اساتید بهره گرفت و دستورالعمل ها را اجرایی كرد.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان اضافه كرد: دیگر زمان تبلیغات كاغذی به آخر رسیده اما هنوز هم تبلیغات ما سنتی است در صورتی كه باید با استفاده از سایت ها و فضای مجازی به معرفی ظرفیت های گردشگری بپردازیم البته كارهایی را در این راستا شروع كرده ایم.
اسكندری با اشاره به اینكه در بسیاری ازسایت ها، مقاصد گردشگری كردستان هم جزو استان های برتر ذكر شده است، افزود: برای تقویت گردشگری استان از سرمایه گذاران بخش خصوصی با پرداخت تسهیلات حمایت می نماییم.

** ضعف در گردشگری فیلم
دكترای مدیریت گردشگری در ادامه به شاخص دیگر گردشگری فرهنگی در استان اشاره نمود و اظهار داشت: گردشگری فیلم، گونه ای از گردشگری فرهنگی است كه به یُمن رسانه گردشگری در آن رشد می كند بدینگونه كه در فیلم سینمایی منطقه ای معرفی سپس این منطقه به جاذبه تبدیل می گردد.
احمدی زاد افزود: بعنوان نمونه چند قسمت سریال پایتخت كه در تركیه فیلمبرداری شده بود باعث معرفی هر چه بیشتر این كشور و مناطق دیدنی آن شد و بطور قطع متولیان حوزه گردشگری تركیه در این اقدام دخالت داشته اند.
وی خاطرنشان كرد: این نوع از گردشگری فرهنگی در استان ما بسیار ضعیف عمل شده و باید در شبكه هایی كه مخاطب زیادی دارند به معرفی ظرفیت های حوزه گردشگری استان در قالب سریال و فیلم های سینمایی و تلویزیونی پرداخت.
این استاد دانشگاه از دیگر شاخص ها و گونه های گردشگری فرهنگی را گردشگری خلاق اعلام نمود و اظهار داشت: در گردشگری خلاق نیاز به بخش عرضه و تقاضای فعال داریم تا فعالان این بخش بتوانند هر آنچه از فرهنگ خود برداشت می كنند به صورت خلاقانه ارائه نمایند.
وی اضافه كرد: باید علاوه بر بخش عرضه به بخش تقاضا هم آموزش های لازم عرضه شود تا هم توریست و هم عرضه كننده فعال داشته باشیم.
احمدی زاد با اشاره به اینكه سازمان گردشگری جهانی امسال را به نام تحول دیجیتال در گردشگری نامگذاری كرده است، تصریح كرد: سمینار تحول دیجیتال در گردشگری در استان برگزار گردید و این گام ارزشمندی در جهت حركت در این حوزه می باشد.
دكترای مدیریت گردشگری، لباس، موسیقی، زبان و غذای محلی را از مزایای رقابتی در كردستان خواند و افزود: در ایران شاید چندین منطقه شبیه به اورامان وجود داشته باشد ولی كمتر جایی وجود دارد كه امتیاز لباس، موسیقی و زبان ما را داشته باشند.
وی اظهار داشت: بیشترین تحقیقات و پژوهش های علمی كه بر روی گردشگری استان انجام شده و در مجلات گردشگری هم انتشار یافته مربوط به گردشگری طبیعی یا فرهنگی بوده است.
این استاد دانشگاه تصریح كرد: گاهی در منطقه ای جاذبه وجود دارد و فقط برای آن باید برند سازی كرد و مواقعی هم نیاز به ایجاد جاذبه وجود دارد كه بخش گردشگری طبیعی در كردستان به اندازه كافی دارای جاذبه است.
احمدی زاد در ارتباط با این بحث كه آیا در منطقه ای باید ابتدا زیرساخت را تولید و بعد جاذبه را معرفی نمود یا برعكس، اظهار داشت: آنچه در دنیا وجود دارد این است كه حداقل به موازات برندسازی، زیرساخت های مختلف شامل نرم چون مخابرات و سخت مثل راه های دسترسی را تولید می كنند.
وی از دیگر ظرفیت های گردشگری فرهنگی را گردشگری رویداد خواند و تصریح كرد: كردستان بشدت مستعد برگزاری رویدادهای همچون مذهبی مانند پیرشالیار و كشاورزی مثل جشنواره انار و توت فرنگی است.
احمدی زاد خاطرنشان كرد: از آنجائیكه كردستان استان مرزی است بنابراین از پتانسیل خوبی در زمینه گردشگری سلامت برخوردار می باشد و فقط باید زیرساخت های درمانی در آن تقویت شود تا گردشگران سلامت در آن حفظ شده و به نقاط دیگری رجوع نكنند.
وی با اشاره به اینكه گردشگری سلامت یكی از گونه های گردشگری می باشد كه بالاترین درآمد را برای جامعه میزبان به همراه دارد، اضافه كرد: با وضعیت كنونی اقتصادی كشور نمی توان از دولت انتظار عرضه خدمات ویژه به گردشگران بخصوص در حوزه سلامت داشت و باید بخش خصوصی در این راستا فعال شود.

** آموزش به روستاییان در جهت توسعه اقامتگاه های بومگردی
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كردستان اظهار داشت: 2 سال است كه آغاز به برگزاری تورهای معرفی طبیعت در مناطق ناشناخته و كمتر شناخته شده استان با حضور 40 نفر از برنامه ریزان تور كشور كرده ایم.
مكاری با اشاره به اینكه این تورها را در مناطق هویت ساز مانند ژاوه رود، سارال و اورامان شاهو برگزار می نماییم، اضافه كرد: این كار سبب انتشار تصاویر مناطق گردشگری كردستان در فضای مجازی و سایت های اینترنتی و معرفی این مناطق به اقشار مختلف مردم كشور شده است.
وی به برگزاری چهار تور معرفی طبیعت گردی امسال اشاره نمود و تصریح كرد: بر این اساس آژانس های مطرح كشور به كردستان آمده و توانمندی های استان را در بخش های مختلف دیدند و با ظرفیت ها آشنا شدند كه این كار باعث معرفی مقاصد جدید گردشگری در استان به علاقمندان دیگر مناطق كشور شد.
مكاری گردشگری شهری در این استان را بسیار ضعیف دانست و افزود: به علت عملكرد ضعیف بخشی دولتی و خصوصی، زیرساخت های مناسب برای جذب توریست وجود ندارد از این رو گردشگران كردستان را به علت محدودیت امكانات، بعنوان استانی تفریحی نمی شناسند.
وی در ادامه به ضعف عملكرد آژانس های گردشگری در كردستان در زمینه معرفی جاذبه ها و كوشش برای جذب توریست اشاره نمود و خاطرنشان كرد: حدود 41 آژانس در استان فعالیت می نمایند كه 2 مورد آنها در این حوزه خوب عمل كرده و مابقی سرمایه از استان خارج می كنند حال آنكه ما به دنبال تولید رقابت بین آژانس ها در جهت توسعه گردشگری استان هستیم.

** پشتیبانی از بخش خصوصی مهمترین عامل گسترش قطب های گردشگری است
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان، اجرایی كردن صحیح بند 34 این سند را عاملی برای تبدیل نقاط ضعف به نقاط قوت و تهدیدها به فرصت ها اعلام نمود و تصریح كرد: به شرط برداشته شدن موانع سر راه بخش خصوصی و سازمان های برنامه ریز، استان كردستان ظرفیت بسیاری در شاخه های مختلف گردشگری دارد.
اسكندری مهمترین عامل پیشرفت در حوزه گردشگری را پشتیبانی از بخش خصوصی دانست و خاطرنشان كرد: نیاز است با پرداخت تسهیلات آسان و كم بهره در زمینه گردشگری، به ترغیب سرمایه گذار برای سرمایه گذاری كمك كرد.
وی تصریح كرد: ارتباط سازنده دستگاه های مسئول در حوزه گردشگری، ممانعت از موازی كاری، تولید كارگروه های تخصصی در بخش های مختلف و ارتباط خوب با حوزه دانشگاه و صاحبنظران، روی توسعه گردشگری و تحقق بند 34 سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بسیار موثر است.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان، استفاده از طبیعت بكر استان برای دستیابی به آرامش روحی و روانی و وجود مراكز خرید در شهرهای بانه و مریوان را از دیگر پتانسیل ها و جاذبه ها در جهت توسعه گردشگری و اقتصادی در استان برشمرد.
اسكندری افزود: با عنایت به همجواری كردستان با كرمانشاه و همدان و توریستی بودن این استان ها، با تعامل می توان مثلث محورها و كریدورهای گردشگری بسیار خوبی بین این استان ها راه اندازی نمود.

** بازاریابی گردشگری در كردستان ضعیف است
دكترای مدیریت گردشگری هم در ادامه با اشاره به اینكه بازاریابی گردشگری در استان كردستان ضعیف است، اظهار داشت: بازاریابی برای توریست خارجی باید بیشتر توسط بخش خصوصی و تورها صورت گیرد.
احمدی زاد با اشاره به اینكه گردشگرهای اروپایی بیشتر به مسایل فرهنگی علاقمندند و به بخش دولتی توجهی نمی كنند، افزود: آنان بیشتر به افرادی كه همسفر و فعالان بخش گردشگری هستند، اهمیت می دهند.
این استاد دانشگاه خاطرنشان كرد: در خیلی از اماكن گردشگری استان زیرساخت صفر است و متاسفانه كردستان در زمینه زیرساخت ها بسیار مشكل دارد.
احمدی زاد یكی از اشكالات گردشگری را فرابخشی بودن آن دانست و تصریح كرد: گردشگری صنعتی فرابخشی بوده و از انواع خدمات و تولیدات سایر صنایع استفاده می نماید و وابسته به صنعت حمل ونقل، رستوران داری و حتی عكاسی است.
وی با اشاره به اینكه در زیرساخت های نرم هم قوی نیستیم، اضافه كرد: خیلی از اماكن گردشگری ما فاقد آنتن دهی تلفن همراه هستند در صورتی كه در گردشگری بومگردی باید امكانات و تجهیزات مدرن در قالب ظاهر سنتی برای گردشگران فراهم گردد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه بعضی از آژانس های مسافرتی مسافران خویش را به جایی كه فرودگاه بین المللی نداشته باشند نمی فرستند، اظهار داشت: استان ما فرودگاه بین المللی و حمل و نقل ریلی ندارد و حمل و نقل زمینی آن هم ضعیف است ضمن اینكه با بالا بودن میزان كشته و تصادفات، منفی ترین انگاره مقصد برای استان كردستان بوجود آمده است.
احمدی زاد تصریح كرد: در كتابچه گردشگری كه به معرفی كشورهای مختلف اختصاص دارد كردستان در منطقه قرمز قرار دارد و این تاثیر منفی روی ورود توریست خارجی به استان ما دارد و می طلبد در رفع این دیدگاه گام جدی برداشت.

** 11 اقامتگاه بوم گردی در كردستان راه اندازی شده است
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان یكی از سیاست ها برای توسعه طبیعت گردی در كردستان را توسعه اقامت های بومگردی اعلام نمود و خاطرنشان كرد: طی سه سال اخیر 11 اقامتگاه بومگردی راه اندازی شده و مجوز تاسیس 20 اقامتگاه دیگر هم صادر گردیده است.
«بومگردی یا اكوتوریسم سفری است مسئولانه به جاذبه های طبیعی برای لذت بردن، ادراك و دانستن قدر طبیعت به صورتی كه حافظ زیست بوم بوده، سبب پایداری كیفیت زندگی مردم منطقه شده و در آن توریست در فعالیت های سودآور اجتماعی- اقتصادی مردم محلی مشاركت داشته باشد»
مكاری آموزش به اهالی روستا و مردم محلی را در اولویت كار میراث فرهنگی برای توسعه اقامتگاه های بومگردی اعلام نمود و تصریح كرد: خیلی از مردم روستاها از توانمندی ها و جاذبه های گردشگری محل زندگی شان مانند بازی های محلی، آیین های مذهبی، غذاهای محلی، رقص و موسیقی، لباس محلی، طب بومی، شغل های قدیمی و ستاره شناسی قدیم بی خبر هستند در صورتی كه این پتانسیل ها برای جذب توریست از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشند.
رئیس گروه توسعه گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كردستان اضافه كرد: گردشگری فرهنگی در استان بسیار قوی است ولی وقتی وارد بستر طبیعی می گردد آن زمان تفاوت تولید می گردد با این معنا كه زندگی روزانه روستاییان بعنوان گردشگری تجربه گرا، باعث معرفی امكانات و توانمندی های روستایی و توسعه این مناطق می گردد.
مكاری به عرضه 16 مورد آموزش در بحث استفاده از توانمندی ها برای تولید و توسعه بوم گردی از سال قبل تابحال اشاره نمود و اظهار داشت: یكی از شاخص های معرفی و توسعه روستاها مشاركت و همكاری مردم محلی است.
وی خاطرنشان كرد: این استان دارای فرهنگ پویا و تنوع فرهنگی جذابی است و با كمترین زیرساخت می توان در زمینه توسعه بومگردی گام های بلندی برداشت.
مكاری بر اهمیت و تاثیرگذاری اقامت گاههای بومگردی بعنوان عاملی برای توسعه هر منطقه تصریح كرد و اضافه كرد: تصمیم گیری های ما برخی اوقات تحت تاثیر دولت و كارگروه های گردشگری استانی است.
وی با اشاره به اینكه تلاش داریم برای معرفی مكان ها و توسعه گردشگری از خود مردم استفاده نماییم، افزود: از آنجایی كه تصمیم گیری گردشگری، فرابخشی است ازاین رو توسعه این حوزه به وسیله دولت وقت گیر و اندكی سخت به نظر می آید.

** پرداخت 270 میلیارد ریال تسهیلات در بخش گردشگری
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان تصریح كرد: طی هفت ماه گذشته از سال جاری 270 میلیارد ریال تسهیلات بانكی به 190 نفر از سرمایه گذاران حوزه گردشگری بخش خصوصی در استان پرداخت گردید كه از این میزان20 میلیارد ریال به 12 نفر در بخش بومگردی بوده است.
اسكندری اظهار داشت: موافقت اصولی در هفت ماهه امسال در زمینه های مختلف مجتمع های گردشگری، اقامتگاه بومگردی و غیره صادر گردیده است.
وی افزود: در یكسال اخیر دفاتر خدمات مسافرتی را مجاب به عرضه گزارش عملكرد فصلی كردیم تا دفاتر غیرفعالی كه مانع از حضور بخش خصوصی توانمند شدند، شناسایی و مجوز آنها باطل شود.
معاون گردشگری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری كردستان تصریح كرد: در هفت ماهه امسال 2 دفتر خدمات مسافرتی دراستان تعلیق و یك دفترهم در حال تعلیق است و مجوز سه دفتر به بخش خصوصی و فارغ التحصیلان بخش گردشگری صادر گردیده است.
اسكندری خاطرنشان كرد: دفاتر خدمات مسافربری را مجاب كردیم بیشتر روی تورهای ورودی كار كنند چون كه تورهای خروجی هیچ كمكی به اقتصاد استان نمی كند.
وی تصریح كرد: امسال برای نخستین بار مجوز شركت حمل و نقل گردشگری در استان با ناوگانی عالی و قوی كه تمام وسیله های نقلیه آنها كمتر از هفت سال عمر دارند، صادر گردیده است.
اسكندری از رشد 70 درصدی آموزش به اقشار مختلفی كه به هر نوعی با گردشگری در ارتباط بودند اطلاع داد و اظهار داشت: به مردم مناطق توریست پذیر استان آموزش داده شده كه توریست تهدید نیست بلكه فرصت است.
از صحبت های كارشناسان حاضر در میزگرد اینگونه برداشت می گردد كه با اینكه سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و بند 34 آن، راهبردی اساسی برای توسعه كشور به حساب می آید اما لازمه تحقق این سند و گسترش قطب های گردشگری با محوریت مراكز هویت ساز در كردستان، فراهم كردن زیرساخت ها، لحاظ كردن دیدگاه كارشناسان، تشویق بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این حوزه و توسعه اقامتگاه های بومگردی با محوریت آموزش اهالی روستاها بعنوان مقاصد مهم گردشگری می باشد.
7348/7355/9102


1397/08/23
13:09:18
5.0 / 5
4240
تگهای خبر: اینترنت , تجهیزات , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است