گزارش آوا مسكن به نقل از مهر؛

امتناع از سوخت رسانی به هواپیماها، بازی قدیمی تحریم كنندگان ایران

امتناع از سوخت رسانی به هواپیماها، بازی قدیمی تحریم كنندگان ایران

آوا مسكن: خودداری یك شركت سوخت رسان فرانسوی-ترك از عرضه بنزین به هواپیماهای ایرانی در تركیه، بازی كهنه ای است كه سالهاست به بهانه تحریم ضد صنعت هوانوردی ایران اعمال می گردد و تازگی ندارد.



به گزارش آوا مسكن به نقل از مهر، این روزها شركت های هواپیمایی ایرانی ایمیلی از فرودگاه استانبول دریافت كرده اند در خصوص اینكه این فرودگاه نمی تواند سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی را انجام دهد.
اگرچه علت این امتناع از جانب فرودگاه استانبول اعلام نشده، اما به نظر می آید دلیل این اقدام تركیه مبحث تحریم های مالی ایران از جانب آمریكا باشد.
پیش از این هم در ۱۵ سال قبل مشكلات اینچنینی برای هواپیماهای ایرانی وجود داشت و در زمان تحریم های پیش از برجام، خیلی از فرودگاه های اروپایی از عرضه سوخت به هواپیماهای ایرانی خودداری می كردند و تنها یك فرودگاه در یونان و یك فرودگاه كوچك در صربستان بودند كه به هواپیماهای ایرانی بنزین تحویل می دادند و هواپیماهای ما لازم بود در بازگشت از لندن یا دیگر شهرهای اروپا، نشست و برخاست دیگری در یكی از این دو فرودگاه داشته و باردیگر به سمت تهران حركت كنند.
یكی از عجیب ترین اقدامات اروپایی ها در زمان تحریم های پیش از برجام، خودداری فرودگاه بروكسل از سوخت رسانی به هواپیمای حامل سعید جلیلی رئیس هیات مذاكره كننده ایرانی با ۵+۱ در زمان دولت قبل بود كه با واكنش سخت طرف ایرانی روبه رو شد.
اما در مورد اقدام جدید شركت سوخت رسان فرانسوی- تركیه ای در تركیه مبحث كمی متفاوت است؛ بر مبنای تفاهمنامه ایران و تركیه، دو كشور به صورت هفتگی تا سقف ۱۰۰ پرواز با یكدیگر تردد هوایی دارند، بروز این مساله می تواند اجرای این تفاهم نامه را با چالش مواجه كند.
ضمن اینكه اقدام شركت سوخت رسان فرانسوی-تركیه ای از نظر قوانین بین المللی هوانوردی و مقررات ایكائو (سازمان جهانی هوانوردی) می تواند نمونه نقض مقررات محسوب شود به خصوص كه بیم آن وجود دارد كه با عنایت به فرسودگی ناوگان هوایی ایران، هر لحظه یكی از هواپیماهای ایرانی به فرود اضطراری نیاز پیدا كند.
لذا شایسته است سازمان هواپیمایی كشوری در صورت رفع نشدن این مشكل از روش مذاكرات دو جانبه، مبحث ایمنی پرواز مسافران ایرانی را با استفاده از سازمان های بین المللی مربوطه پیگیری كند.
معاون شركت فرودگاه ها: برخی هواپیماها مجبورند سه بار نشست و برخاست داشته باشند
سعید اكبری، معاون نظارت بر عملیات شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه هنوز مشكل ایرلاین های ایرانی برای سوخت گیری در فرودگاه های تركیه برطرف نشده است، تصریح كرد: برخی ایرلاین هایی كه به تركیه پرواز دارند، پِلَن خویش را پُر كرده و مستقیما به استانبول پرواز می كنند و در برگشت در تبریز سوخت گیری كرده و سپس باردیگر به تهران پرواز می كنند.
وی با اشاره به اینكه بیشتر از دو روز است كه ایرلاین ها با مشكل دریافت سوخت در فرودگاه های تركیه مواجهند، افزود: مرجع نهایی تصمیم گیری در مورد نحوه رفع این مشكل، سازمان هواپیمایی كشوری است.
قائم مقام سازمان هواپیمایی: مسائل مربوط به تحریم ها را با محرمانگی دنبال می كنیم
آرش خدایی، قائم مقام سازمان هواپیمایی كشوری هم در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: مسائل مربوط به تحریم ها را در سازمان هواپیمایی كشوری با محرمانگی بیشتری پیگیری می نماییم.
وی افزود: با عنایت به سرو صداهایی كه ترامپ این روزها در زمینه تحریم های ایران به راه انداخته است، دامن زدن و عمومی كردن اینگونه مسائل شاید مناسب نباشد.
این مقام ارشد صنعت هوانوردی تاكید كرد: ما در سازمان هواپیمایی كشوری الزاماتی داریم كه افراد به راحتی نمی توانند چنین مسائلی را منعكس كنند.
سخنگوی سازمان هواپیمایی: خللی در پروازها به وجود نمی آید
رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی كشوری هم در این خصوص به خبرنگار مهر اظهار داشت: هیچ وقفه ای در زمینه پروازهای تركیه به وجود نمی آید؛ در حال پیگیری مبحث سوخت هواپیماها هستیم.طبق توافق نامه ای كه بین دو سازمان هواپیمایی كشوری ایران و تركیه بسته شده ما هفته ای ۱۰۰ سورتی پرواز بین دو كشور داریم كه حجم این پروازها نشان دهنده اهمیت تداوم پروازها بین دو كشور است.
وی اضافه كرد: هر دو كشور نسبت به اجرای این توافقنامه و پیگیری پروازها حساسیت بالایی دارند. ضمن اینكه در این توافقنامه ذكر شده حتما باید طرفین هر گونه خدمات پروازی را به هواپیماهای یكدیگر عرضه كنند كه یكی از آنها سوخت رسانی است.
این مقام مسئول در سازمان هواپیمایی كشوری افزود: این مورد بطور قطع توسط سازمان هواپیمایی كشوری در دست پیگیری است و از نظر ما هیچ خللی در پروازهای میان دو كشور به وجود نمی آید.
مدیرعامل یك شركت هواپیمایی: شركت فرانسوی-ترك از عرضه سوخت خودداری كرد
محمود شكرآبی، مدیرعامل یكی از ایرلاین ها در گفت وگو با خبرنگار مهر درباره این مشكل اظهار داشت: از چند روز قبل از جانب فرودگاه های تركیه ایمیلی دریافت كردیم كه در آن اعلام شده بود یكی از شركتهای سوخت رسان، سوخت رسانی به هواپیماهای ایرانی را متوقف خواهد نمود.
وی اضافه كرد: در تركیه دو شركت سوخت رسان فعال است. یكی از آنها یك شركت ترك است كه اعلام نموده از این نظر مشكلی ندارد و به هواپیماهای ایرانی سوخت رسانی می كند. اما یكی دیگر از شركت های سوخت رسان در فرودگاه های تركیه كه بخشی از سهام آن مربوط به فرانسوی هاست، اعلام نموده كه به هواپیماهای ایرانی سوخت نمی دهد.
عضو انجمن صنفی شركت های هواپیمایی افزود: امروز مشخص می گردد كه آیا بطور قطع به هواپیماهای ایرانی سوخت می دهند یا خیر.
شكرآبی در مورد مشكلی كه برای هواپیماهای ایرلاین متبوع خود در فرودگاه های تركیه پیش آمده خاطرنشان كرد: شركت هواپیمایی ما این مسیر را با ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ طی می كند كه نیازی به سوخت گیری در تركیه ندارد و با همان یك بار پُر كردن پلن هواپیما در تهران، می توانیم مسافران را به مقصد رسانده و سپس از استانبول به مقصد تهران مسافرگیری نماییم.
وی افزود: با این وجود مجبوریم كمی از لود پرواز كم كرده و بین ۳۰ تا ۴۰ نفر از حداكثر تعداد مسافر مجاز بكاهیم تا بتوانیم سوخت بیشتری بگیریم كه در كاهش درآمد شركت تأثیر زیادی دارد. اما نسبت به سایر شركت ها كه در برگشت مجبور هستند یك نشست و برخاست سومی را در فرودگاه های تبریز یا ارومیه برای سوخت گیری داشته باشند، بسیار به صرفه تر است.
كارشناس حقوق بین المللی هوانوردی: امكان پرداخت نقدی وجود ندارد
علیرضا منظری در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد خودداری فرودگاه استانبول از انتقال سوخت به هواپیماهای ایرانی اظهار داشت: این اقدام تركیه در جهت تحریم های ایران بوده است و ارتباطی به امنیت پرواز ندارد. از آنجائیكه قبلاً به شركت های هواپیمایی ایرانی اخطار داده بودند كه از واگذاری سوخت به هواپیماها خودداری خواهند كرد، این شركتها نباید هواپیما به فرودگاه استانبول اعزام می كردند چون از عرضه این خدمات در فرودگاه خودداری می شد.
وی افزود: بر مبنای مقررات جهانی هوانوردی، هواپیماها زمانی می توانند در فرودگاه ها فرود بیایند كه خدمات مورد نیاز عرضه بشود. ازاین رو شركت های سوخت رسانی تركیه ای از این نظر مقصر نیستند.
معاون اسبق عملیات هوانوردی و امور بین الملل سازمان هواپیمایی كشوری اضافه كرد: شركت های سوخت رسانی هواپیماها در دنیا از نظر تبادلات مالی به بانك های آمریكائی وابستگی دارند ازاین رو مشكلی كه طی دو روز اخیر برای هواپیماهای ایرانی در فرودگاه های تركیه پیش آمده به صورت گذرا بوده و در آینده نزدیك این مشكل برطرف خواهد شد.
كارشناس حقوق بین الملل هوانوردی با تاكید بر اینكه راه های دور زدن تحریم های شركت های هواپیمایی ایران در زمینه سوخت رسانی از گذشته مورد استفاده بوده و هم اكنون هم در كشورهای مختلف اروپایی این روش ها استفاده می شود، خاطرنشان كرد: یكی از این راه ها، خرید و فروش سوخت در فرودگاه های مقصد در كشورهای اروپایی با استفاده از شركت واسطه ثبت شده در آن كشور انجام می گردد.
وی در پاسخ به پرسشی در مورد امكان پرداخت نقدی هزینه سوخت رسانی به هواپیماها از جانب شركت های هواپیمایی ایرانی خاطرنشان كرد: مشكل شركت های هواپیمایی در زمینه سوخت رسانی، ناشی از تحریم مالی و بانكی است و ارتباطی با تحریم های نفتی ندارد، اما برای آنكه تحریم های مالی را دور بزنیم امكان استفاده از پرداخت نقدی وجود ندارد چون این روش مشكلاتی مانند اتهامات پولشویی و ردیابی منشاء منابع نقدی از جانب كشور مقصد با خود به همراه دارد.


1397/08/14
12:12:25
5.0 / 5
4367
تگهای خبر: خدمات , خرید , سازمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۵
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است