معاون وزیر راه و شهرسازی:

ایستگاه راه آهن و آشیانه های چوبی فرودگاه، میراث فرهنگی هستند

ایستگاه راه آهن و آشیانه های چوبی فرودگاه، میراث فرهنگی هستند

آوا مسكن: دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری اظهار داشت: باید تعریف درست از میراث فرهنگی را با رویكردهای نوین انتخاب و تولید نماییم.



به گزارش آوا مسكن به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی در دومین همایش ملی میراث فرهنگی و توسعه پایدار اظهار داشت: یكی از چالش های این روزهای میراث فرهنگی، این مفهوم در ذهن ها است كه میراث فرهنگی پدیده ای مصنوعی است كه موقعیت كالبدی دارد و غالبا تصور می گردد كه میراث فرهنگی، شیئی باستانی یا بنایی تاریخی است.
وی اضافه كرد: تاكنون خود مبحث راه و موجودیتش، یكی از غفلت های ما در حوزه میراث فرهنگی است. سوال این است كه ما چقدر نسبت به راه های تاریخی و عناصر وابسته به آنها مانند ایل و كاروانسرا در مقوله میراث فرهنگی غفلت داشته ایم و چقدر در فرآیند توسعه راه ها آن ها را نادیده گرفته ایم؟ همینطور چقدر نسبت به بندر تاریخی و سازه های وابسته به آن ها بی تفاوت بودیم؛ در حالیكه تصاویر بی نظیری از گذشته از شهر-بندرهای تاریخی مان در بوشهر و سیراف داریم كه چیزی از آن ها باقی نمانده است.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری توضیح داد: راه آهن و ایستگاه ها و عناصر وابسته به آنها هم از اجزا و عناصر میراث فرهنگی ما هستند كه تابحال به آن ها بی توجه بوده ایم.
وی اضافه كرد: همینطور فرودگاه های تاریخی داریم كه در همین دوره مدرن راه اندازی شده اند و هنوز حتی آثار كالبدی شان موجود است، ولی ما در حال از دست دادن آن ها هستیم؛ مثلا در فرودگاه قلعه مرغی آشیانه های بی نظیری با سازه هایی چوبی وجود دارد كه آن ها را جزئی از میراث فرهنگی نمی دانیم.
معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در ادامه اظهار داشت: تا كنون غفلت بزرگی عموما در بی توجهی به تنوع و مجموعه این آثار اعم از طبیعی و كالبدی وجود داشته است. در حوزه شهر هم این بی تفاوتی وجود دارد. ما دانه هایی را تحت عنوان میراث فرهنگی مورد توجه قرار می دهیم، ولی غافل از این هستیم كه میراث فرهنگی شهر، فقط آن دانه های كالبدی آن شهر نیست؛ بلكه میراثی معنوی است كه در رویدادها و فرهنگ شهروندان آن شهر وجود دارد.
وی توضیح داد: مبحث چگونگی حفاظت از میراث فرهنگی هم مساله مهم دیگری است و آیا باید این میراث را منجمد نماییم و از آن صرفا حمایت كنیم؟ یا این میراث گرانبها باید به زندگی روزمره و نسل های آینده معرفی شوند؟ جهان امروز تعریف ما از حفاظت را مدیریت تغییر تلقی می كند و باید بگوییم كه آیا در فرآیند حفاظت به تغییر هم توجه داریم؟
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در مقوله میراث فرهنگی باید از چیستی بگذریم و به چگونگی بپردازیم و بر ۳ عرصه توجه داشته باشیم؛ نخست آنكه مبحث آموزش را مد نظر قرار دهیم؛ چون كه ارتقای دانش مردم در حوزه میراث فرهنگی از سنین پایین بسیار ضررت دارد. مبحث بعدی این است كه قوانین و دستورالعمل هایی را برای میراث فرهنگی تولید نماییم.
وی افزود: دیده بانی و نظارت هم مساله ای قابل توجه است. میراث فرهنگی باید از جانب شهروندان و سازمان های مردم نهاد مورد توجه قرا گیرد. اگر مردم دغدغه حفاظت از میراث فرهنگی را داشته باشند، برای آن خواهند جنگید. خوشبختانه در این راستا انجمن های مردمی در شهرهای مختلف بوجود آمده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تاثیر عملكرد تشكیل كمیته شورای امنیت ملی برای حفاظت از میراث فرهنگی اظهار داشت: كمیته شورای امنیت ملی برای حفاظت از میراث فرهنگی ۱۲ سال پیش تشكیل شد. این كمیته تاكنون صرفا یك جلسه تشكیل داده است و سوال این است كه آیا این كمیته نمی تواند بازویی جدی برای جلوگیری از تخریب هایی باشد كه امروز به راحتی در شهرها رخ می دهد؟
ایزدی توضیح داد: این كمیته در بخشی از تخریب آثار در پیرامون مجموعه شاهچراغ ورود پیدا كرد و نشان داد كه می تواند از ابزارهای خود برای حراست و حفاظت استفاده نماید. مساله این است كه ابزارهایی داریم، ولی از آنها استفاده نمی نماییم، درحالی كه می توانیم نقص های قوانین را هم برطرف نماییم.
دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری در انتها اظهار داشت: می توان بگویم جوامع و سكونت گاه هایی داریم كه ضمن توجه به گذشته شان، چشم به آینده دارند. باید تعریف درستی از میراث فرهنگی داشته باشیم؛ رویكردهای نوین را انتخاب نماییم و از ابزارهای مدون و جامعی استفاده نماییم تا برای خود و نسل آینده شهرهای امن و پایدار فراهم نماییم.

1397/07/17
12:43:24
5.0 / 5
14
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است