معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد؛

لابی خودروسازان مانع كاهش قیمت خودرو و گرانی سوخت

لابی خودروسازان مانع كاهش قیمت خودرو و گرانی سوخت

آوا مسكن: معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: لابی خودروسازها اجازه اعمال استراتژی كاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت سوخت را نمی دهد.



به گزارش آوا مسكن به نقل از مهر، مهرداد تقی زاده در نشست خبری تشریح برنامه های معاونت حمل و نقل و زارت راه و شهرسازی اظهار داشت: حمل و نقل در ایران خودرو محور بوده و باید تلاش نماییم از حمل و نقل شخصی و خودرومحوری به حمل و نقل عمومی به خصوص حمل و نقل ریلی تغییر وضعیت دهیم.
وی با اشاره به آغاز روند افزایشی كشته های جاده ها، خاطرنشان كرد: ما در معاونت حمل و نقل وزارت راه پیش بینی كرده بودیم كه سال ۹۶ تعداد كشته های جاده ای در رقم ۱۶ هزار نفر ثابت مانده و از سال ۹۷ روند افزایشی آغاز شود اما متأسفانه از همان سال ۹۶ افزایش كشته های سوانح رانندگی روند صعودی به خود گرفت و یك تا یك و نیم درصد تعداد كشته ها افزایش پیدا كرد. امسال هم تابحال تعداد كشته های سوانح رانندگی ۵ درصد رشد داشته است.
تقی زاده با اشاره به اینكه اگر این روند برنامه ریزی كه در دستور كار داشتیم و توانستیم تعداد كشته های سوانح رانندگی را از۲۷ هزار نفر طی ۱۰ سال به ۱۶ هزار نفر برسانیم را ادامه دهیم، اضافه كرد: متأسفانه این روند دیگر جواب نداده و شاهد روند صعودی تعداد كشته های تصادفات خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه تا چند سال آینده رشد تولیدات معدنی ما به ۲۴۰ هزار تن خواهد رسید كه عموما با استفاده از جاده ها جابجا می شود، خاطرنشان كرد: اگر این حجم از تولیدات معادن وارد جاده ها شوند، شاهد حجم انبوه تصادفات و سوانح رانندگی خواهیم بود.
به گفته تقی زاده هم اكنون ۳۰ میلیون خودرو سواری در كشور داریم كه تا ۱۰ سال آینده به ۵۰ میلیون دستگاه می رسد. این مورد رشد خودرو محوری در كشور را نشان داده است كه اگر كنترل نشود تعداد كشته ها در جاده ها بسیار افزایش خواهد یافت.
وی تصریح كرد: معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی كرده تا ظرف ۱۰ سال تعداد كشته های سوانح رانندگی از ۱۶ هزار نفر در سال ۹۶ به ۹ هزار نفر در سال ۱۴۰۶ برسد كه دستیابی به این هدف برنامه خاص خویش را می طلبد و این برنامه تدوین شده و بودجه آن هم پیش بینی شده است. ظرف روزهای آینده در كمیسیون زیربنایی دولت مطرح خواهد شد كه اگر در دولت به تصویب برسد برای تصویب به مجلس ارجاع داده می شود.
این مقام مسئول در وزارت راه هزینه پیش بینی شده برای این برنامه ۱۰ ساله را ۲۸۰ میلیارد تومان عنوان و اظهار نمود: تحقیقات نشان داده است بیشترین نقش در تصادفات رانندگی را عامل انسانی دارد كه برنامه ما هم عموما در این خصوص متمركز شده است. جاده های ایران از نظر ساخت و احداث، استانداردهای جهانی را دارا هستند اما از نظر نگهداری راه ها مشكل داریم كه باید برای این ضعف هم برنامه ریزی شده و بودجه اختصاص پیدا كند.
وی در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینكه می گویند پراید ارابه مرگ است اما تحقیقات ما نشان داده است اینگونه نیست، عنوان كرد: پراید در دسته خودروهای شهری قرار می گیرد و برپایه استانداردهای جهانی باید سرعت خودروهای شهر را به گونه دیگری تعریف نماییم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در مورد نحوه هزینه كرد عوارض آزادراه ها گفت:: قرادادهای خیلی قدیمی در آن حفظ عوارض به قصد برگشت سرمایه و سود دیده شده بود، ولی در چند سال اخیر در آن هزینه نگهداری راه و راهداری هم دیده شده است.
تقی زاده در پاسخ به پرسشی در مورد افزایش قیمت بلیت هواپیما اظهار داشت: بانك مركزی اعلام نمود كه دیگر امكان واگذاری ارز شركت های هواپیمایی به نرخ دولتی وجود ندارد و در نتیجه ایرلاین ها یا باید امورات خویش را به گونه ای بگذارند و یا شركت را تعطیل كنند. هم اكنون هم بخشی از ایرلاین ها در آستانه تعطیلی هستند.
وی اضافه كرد: رئیس سازمان هواپیمایی اعلام نموده است ایرلاین ها حاضرند اگر ارز به نرخ دولتی در اختیار آنها قرار داده شود بار دیگر نرخ بلیت هواپیما را به قیمت ثابت برگردانند.
قراردادهای خرید هواپیما كنسل نشده است
عضو شورای عالی هواپیمایی اضافه كرد: قراردادهای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ كنسل نشده بلكه به خاطر تحریم ها این قرارداد را مسكوت گذاشته اند كه پس از گذشتن دوره زمانی تحریم ها می توانیم این قراردادها را از سر بگیریم.
معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص تعیین مقصر سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج تصریح كرد: سازمان هواپیمایی كشوری مرجع نظر دهی در مورد سوانح هوایی است و این سازمان اعلام نموده است كه خلبان مقصر سقوط هواپیما بوده است. هرچند خلبان ماهر بوده ولی مهارت زیادش سبب شده تصور كند می تواند در فرودگاه مقصد نشست داشته باشد.
به گفته تقی زاده برپایه نوارهای موجود كمك خلبان به خلبان این پرواز اعلام می كند یا به تهران برگردیم و یا در فرودگاه اصفهان بعنوان فرودگاه آلترناتیو فرود بیاییم كه خلبان این درخواست را قبول نكرده و متأسفانه این اتفاق رخ می دهد.
دبیر كمیسیون ایمنی راه ها در مورد پرسشی در مورد كاهش حداكثر سرعت در آزادراه ها و بزرگ راه ها اظهار داشت: هم اكنون به نتیجه خاصی برای اجرای این درخواست نرسیده ایم و تابحال آمار نشان نداده است كه در فاصله سرعتی ۱۱۰ تا ۱۲۰ كیلومتر با بالابودن تعداد سوانح مواجه هستیم.
وی در مورد مشكلات رانندگان كامیون ها، تصریح كرد: یكی از علل بالا بودن قیمت كالا در ایران، گران بودن قیمت ناوگان باری سنگین است كه از سایر كشورها بسیار گران تر بوده و سبب می گردد قیمت تمام شده حمل كالا افزایش یابد. ضمن اینكه راننده با كرایه های حمل فعلی نمی تواند هزینه خرید كامیون را در طول چند سال سرشكن كند. همینطور رانندگان هم اكنون وضعیت معیشتی مناسبی ندارند.
تقی زاده به بیان چاره این مشكل پرداخت و تصریح كرد: در اغلب كشورها چه در بخش خودروهای سنگین و چه سبك، قیمت آن پائین بوده ولی هزینه نگهداری خودرو شامل سوخت و عوارض راه ها و حتی بزرگ راه های درون شهری بالاست. در ایران هم اگر قیمت خودرو نصف شود ولی قیمت سوخت افزایش یابد مردم راضی تر خواهند بود از این رو مقرر است هفته آینده با مسئولان وزارت صنعت با هدف اعمال این استراتژی مذاكراتی داشته باشیم.
دبیر شورای عالی ترابری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت پروژه قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان اظهار داشت: زیرسازی این مسیر از دو سمت تهران و اصفهان به طرف قم در حال اجرا می باشد ولی مشكل محل قرار گرفتن ایستگاه قم است.
وی افزود: در دنیا شهرداری ها تلاش می كنند تا قطار سریع السیر از داخل شهر عبور كند اما در داخل قم، مقامات محلی به شدت به دنبال این هستند كه قطار سریع السیر از داخل شهر عبور نكند و این مسئله سبب شد كه اجرای پروژه چند سال عقب بیفتد.
تقی زاده تاكید كرد: باوجود اینكه هزینه عبور قطار از داخل شهر بسیار بالاتر از كنار شهر است اما وزیر راه پیگیر عبور قطار سریع السیر از داخل شهر قم است و در تلاش هستیم تا ایستگاه فعلی راه آهن قم در نزدیكی حرم مطهر بعنوان ایستگاه قطار سریع السیر تهران – قم - اصفهان در نظر گرفته شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درمورد پیگیری های معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری استراتژی كاهش قیمت خودرو و افزایش نرخ سوخت خاطرنشان كرد: ما به دنبال اجرای این استراتژی هستیم اما هم اكنون بحث از قیمت سوخت، خط قرمز نظام شده است. خودروسازها هم لابی زیادی دارند و نمی گذارند مقررات مربوطه تصویب شود. حتی به راحتی مسئولان را تغییر می دهند. در نتیجه اجرای این استراتژی با مشكل روبرو شده است.
وی درباره كاهش استفاده از حمل و نقل عمومی بین شهری خاطرنشان كرد: در سال ۸۸، ۲۶۷ میلیون نفر با اتوبوس جابجا شدند اما این رقم در سال ۹۷ به ۱۵۵ میلیون نفر كاهش پیدا كرد. همینطور در بخش حمل و نقل ریلی هم در سال ۸۹ بیش از ۲۸ میلیون نفر با قطار سفر كردند كه آمار مسافران ریلی سال ۹۶ به ۲۴ میلیون نفر كاهش پیدا كرد. این مورد نشان دهنده كاهش اقبال عمومی به حمل و نقل عمومی و افزایش استفاده از خودروی شخصی است.
دبیر شورای عالی ترابری در انتها و در پاسخ به پرسش وظیفه انتقال ساخت زیربناهای ریلی از شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به شركت راه آهن، تصریح كرد: در سالهای گذشته شركت راه آهن خود معاونتساخت زیربناهای ریلی را بوجود آورده بود كه به شركت ساخت و توسعه منتقل شد اما مشكل این است كه شركت ساخت به دنبال آن است كه پروژه ها را سریع تر و ارزان تر انجام دهد و مشكلاتی مانند ساخت ایستگاه های راه آهن در خارج از شهرها به وجود می آید. به تدریج در حال انتقال وظیفه احداث خط ریل از شركت ساخت به شركت راه آهن هستیم اما قرار نیست شركت ساخت منحل شود بلكه بر روی ساخت آزادراه ها متمركز خواهد شد.

1397/05/23
12:46:26
5.0 / 5
4487
تگهای خبر: احداث , استاندارد , توسعه , حمل و نقل
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است