خواسته های كامیون داران بر مدار تحقق

خواسته های كامیون داران بر مدار تحقق

آوا مسكن: بیرجند - كامیون داران خراسان جنوبی چندی قبل در اعتراض دسته جمعی مشكلات متعددی را بعنوان درخواست های خود مطرح نمودند كه این خواسته ها با پیگیری های مسئولان در سطح استانی و ملی بر مدار تحقق قرار گرفته است.


به گزارش آوا مسكن به نقل از ایرنا رانندگان همراه شب و روز جاده ها هستند، كامیون ها در سوسوی سرمای زمستان زوزه كشان گردنه های پر پیچ و خم را می گذرانند تا چرخ صنعت حمل و نقل كشور بچرخد، این رانندگان شبهای زیادی را در جاده ها بیداری می كشند تا بازار اقتصاد كشور به خواب نرود.
بی تردید بر همگان روشن است كه اگر صنعت حمل و نقل كشور حتی برای ساعتی هم توقف كند جامعه دچار چه بحران هایی می گردد.
مواد غذایی، سوخت ها، میوه و تره بار، مسافر، مصالح ساختمانی و سایر موارد اگر در كشور به صورت صحیح و در زمان خود جا به جا نشود اختلال بزرگی در زندگی روزمره مردم رخ می دهد.
با همه این سختی ها قشر راننده صبورانه فعالیت می كند. اگر از سختی این شغل بگذاریم باید دانست كه یكنواختی شرایط راه، نبود استراحتگاه بین جاده ای و محل امن بخصوص در راه های كویری سبب شده كه راننده حتی با خواب آلودگی مجبور شود شبانه روز رانندگی كند چه بسا كه این خستگی منجر به حوادثی هم می گردد.
به عبارتی دیگر در این شغل، راننده جانش را كف دستش می گذارد و راهی جاده می گردد و كمترین انتظار آنها توجه به امور معیشتی است.
چندی قبل شماری از كامیون داران خراسان جنوبی با تجمع در میدان شهدای عبادی بیرجند خواهان رسیدگی مسئولان به مشكلات صنفی خود شدند.
در این تجمع حدود 200 نفر از رانندگان و 100 دستگاه خودروی سنگین نسبت به وضعیت بیمه، پایانه ها، سوخت، كرایه خودروهای سنگین و... اعتراض كردند.
یكی از كامیون داران معترض در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن گلایه مندی از گرانی لوازم یدكی خودروهای سنگین اظهار داشت: با همه گرانی ها كرایه ماشین های سنگین از پنج سال قبل تابحال افزایش نیافته است.
زمانی افزود: 2 برابر شدن بیمه رانندگان غیر قابل تحمل است، بیمه 230 هزار تومانی به 400 هزار تومان افزایش یافته است، مگر راننده ای كه یك میلیون تومان حقوق می گیرد و مستاجر هم هست می تواند این وجه را پرداخت كند.
كشتگر، یكی دیگر از رانندگان كامیون با اشاره به اینكه سوخت ماشین های سنگین عادلانه تقسیم نمی گردد، تصریح كرد: با همه مشكلات مربوط به سوخت، از 300 لیتر اختصاص یافته هم 100 لیتر بیشتر دریافت نمی نماییم در صورتیكه اگر دست به جیب باشیم با هزار لیتر هم پمپ ها مشكلی ندارند.
آهنی راننده كامیون دیگری از فعال نبودن پمپ های بنزین از 11 شب به بعد گلایه نمود و اظهار داشت: مسئولان كمتر به راننده ها توجه می كنند روزی هزار تریلی در پایانه مرزی ماهیرود (میل 78) خراسان جنوبی تردد می كنند، كدام مسئول برای دلگرمی راننده ها هم كه شده بازدیدی از وضعیت حمل و نقل پایانه ها داشته است؟
فدایی یكی دیگر از رانندگان معترض هم از بی عدالتی در پایانه های باری گله مند بود و اضافه كرد: چرا باید راننده های بیرجندی ساعت ها در صف بار باشند درحالی كه راننده های غیر بومی با پرداخت 50 تا 100 هزار تومان زودتر از ما بار می گیرند.
وی افزود: رانندگان واحد های شهری از وضعیت سختی كار برخوردار می باشند آن وقت راننده كویر باید 30 سال حق بیمه پرداخت كند و از هیچ مزایایی برخوردار نباشد.
البته این تجمع ها به صورت سراسری در سایر نقاط كشور هم صورت گرفت و بعد از آن خواسته های برحق كامیون داران به رسمیت شناخته شد و مسئولان برای آن جلسات متعددی برگزار كردند تا این مشكلات را به شكلی حل كنند.
پس از گذشت مدتی از این تجمع دبیر انجمن صنفی رانندگان خراسان جنوبی در مورد آخرین انتظارات رانندگان كامیون به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اگر قانون مدون برای حمل و نقل در استان باشد و بار هر كامیون با استفاده از سامانه اعلام بار مشخص شود دلال بازی هم از بین می رود.
علی اكبر ایزدپناهی با اشاره به اینكه برخی مشكلات رانندگان و كامیون داران كشوری است اضافه كرد: این مشكلات باید در سطح كلان تصمیم گیری شود.
وی تصریح كرد: رانندگان فرزندان وطن هستند و همین افراد سال 62 با یك فرمان امام خمینی (ره) بسیجی وار برای تخلیه تمام بنادری كه زیر بمباران بود، وارد عمل شدند بنابراین در شرایط فعلی انتظار می رود مسئولان حداقل حق رانندگان را ادا كنند.
دبیر انجمن صنفی رانندگان خراسان جنوبی اضافه كرد: انتظار می رود وقتی مسئولان می خواهند تصمیمی در مورد این قشر بگیرند حداقل از نظرات تشكل های صنفی در جلسات خود استفاده كنند تا چالشی در كشور تولید نشود.
وی با اشاره به اینكه رانندگان در شرایط فعلی برای فعال بودن شریان اقتصادی كشور از جان و مال خود سرمایه گذاری می كنند اظهار داشت: یك راننده در سال به اجبار باید چندین نوبت آزمایش عدم اعتیاد دهد بنابراین درخواست می گردد این آزمایش ها زیر پوشش بیمه قرار گیرد.
ایزدپناهی به افزایش بی رویه قیمت لاستیك و قطعات یدكی اشاره نمود و اضافه كرد: با عنایت به نرخ ثابت كرایه ها هزینه حمل و نقل كامیون با درآمد آن همخوانی ندارد و اگر اقتصاد راننده تامین نشود صنعت حمل و نقل می خوابد و دود آن به چشم همگان خواهد رفت.
وی با اشاره به اینكه لاستیك های داخلی كیفیت مطلوب برای خودروهای سنگین را ندارد اظهار داشت: لازم است حداقل برای تامین لاستیك های جلوی ماشین اجازه واردات لاستیك خارجی به صنف رانندگان داده شود چون استفاده از لاستیك بی كیفیت بازی با جان راننده است.

** بیشتر مسائل با كدخدامنشی حل می شود
وی خواهان این شد كه حق كمیسیون ها طبق قانون دریافت شود و اضافه كرد: در این خصوص هم مسئولان اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای قول داده اند با شركت های متخلف برخورد و به كمیسیون ماده 12 معرفی شوند.
ایزد پناهی با اشاره به اینكه خیلی از مسایل با كدخدا منشی حل می گردد اظهار داشت: وقتی مشكلی پیش می آید مسئولان نباید حالت تدافعی داشته باشند بلكه باید مشكلات را برادروار رفع نمود.
دبیر انجمن صنفی رانندگان استان با اشاره به روند توافق ها برای حل مشكلات كامیون داران خاطرنشان كرد: برابر دستور العمل ابلاغی از سازمان حمل و نقل جاده ای كشور طبق توافقی كه با سازمان صنایع داشته ایم مقرر شده نرخ كرایه حمل و نقل از صفر تا سقف 20 درصد به صورت توافقی اعلام شده كه امیدواریم این مورد در بحث به روز رسانی نرخ كرایه اجرایی شود.
وی اضافه كرد: در بحث تامین لاستیك مورد نیاز هم 100 حلقه برای كل استان در نظر گرفته شده اما رانندگان باید قبل از دریافت نرخ آن را با بازار مطابقت دهند.
ایزدپناهی از مسئولان خواست كه در مورد مشكلات بیمه ای رانندگان همچون بازنشستگی و از كارافتادگی هم تدبیری بیندیشند چون به قول وی این مورد از دغدغه های مهم رانندگان است.
وی با اشاره به اینكه فرصت یك ماهه برای پرداخت حق بیمه رانندگان باید افزایش یابد تصریح كرد: در خیلی از مواقع رانندگان برای ترخیص كالا باید مدت زیادی در پایانه های مرزی معطل بمانند و این در پرداخت به موقع حق بیمه اختلال بوجود می آورد كه مشمول جریمه 2 برابری می شوند.
یكی دیگر از موضوعاتی كه ایزدپناهی به آن تصریح كرد بحث هزینه كارت سلامت و پوشش بیمه ای آزمایش های رانندگان بود.

** 80 درصد خواسته های كامیون داران خارج از اختیارات استان است
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی هم در آخرین گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: عمده ترین مشكل كامیون داران نرخ گذاری جدید بود كه با هماهنگی صاحبان كالا توانستیم نرخ را 15 تا 20 درصد در استان افزایش دهیم.
جعفر شهامت تصریح كرد: رانندگان كامیون 20 تا 30 مورد خواسته مطرح نمودند كه 80 درصد آن خارج از اختیارات استان و در سطح ملی بود و هنوز رایزنی ها برای حل مشكلات آنان ادامه دارد.
وی در مورد لاستیك و هزینه های آن هم اضافه كرد: برای این مشكل هنوز در سطح كشور رایزنی ها ادامه دارد اما توافق های خوبی شده است.
مدیركل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان افزود: در این خصوص لینك كردن مبحث به انجمن های صنفی در دستور كار است تا با معرفی انجمن صنفی رانندگان بتوانند لاستیك مورد نیاز را دریافت نمایند.
وی با اشاره به اینكه در بحث لاستیك نوسانات نرخ تا حدودی كنترل شده است اظهار داشت: به خاطر راه اندازی ترانزیت در مرز سهم تردد ناوگان تریلر در استان رو به افزایش بوده و برای این ناوگان هزینه لاستیك مهم می باشد كه بعنوان یكی از مطالبات در حال پیگیری آن هستیم.
شهامت اضافه كرد: تلاش می نماییم برای عرضه مستقیم لاستیك انجمن صنفی با صنعت و معدن لینك شود تا بتوانیم در سطح كشور و استان مشكل را رفع نماییم.
وی در مورد خواسته رانندگان جهت استفاده از لاستیك خارجی هم تصریح كرد: در بخش مسافربری چون رانندگان حساسیت دارند عموما تمایل به استفاده از لاستیك خارجی خصوصا در قسمت جلو دارند كه پیگیری انجام می گردد ولی روی ناوگان باربری برندهای داخلی قابل استفاده بوده و با عنایت به شعار امسال كه استفاده از كالای ایرانی است انتظار می رود این مهم مورد توجه واقع شود.
شهامت در مورد مشكل سیستم های نوبت دهی هم اظهار داشت: از آنجایی كه بخش خصوصی خارج از پایانه بار مجوز گرفته اند و حق و حقوقاتی دارند از طرفی هم مطالبات رانندگان مورد قبول است اما با دستور نمی توان راهكار مشخص داد و نیاز است تعامل تولید شود.
وی افزود: به دنبال این هسیتم تا با استفاده از راه اندازی سامانه نرم افزاری جدید بین پایانه بار و شركت های خصوصی بخشی از این مشكلات را حل نماییم.

** تذكر نمایندگان مجلس به دولت برای حل مشكل كامیون داران
رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وظیفه نمایندگان تذكر بود كه كتبی و شفاهی به وزیر داده شد.
فرهاد فلاحتی با اشاره به تماس تلفنی كه با معاونان وزرا در این خصوص داشته است اضافه كرد: جلساتی هم در سطح كشور توسط اتحادیه كامیون داران برگزار گردید كه مصوبات خوبی داشته و امیدواریم در نهایت بخش عمده ای از مطالبات رفع گردد.

** بیمه تكمیلی رانندگان جاده تا آخر تیر ماه اجرایی می شود
دبیر كانون انجمن های صنفی كامیون داران كشور هم به ایرنا اظهار داشت: توزیع لاستیك در بعضی از استان ها به صورت محدود برای رانندگان حمل و نقل عمومی جاده ای شروع شده و بیمه تكمیلی رانندگان هم تا آخر تیرماه امسال عملیاتی خواهد شد.
احمد كریمی درباره جلسه اخیر نمایندگان تشكل های صنفی با محمد باقر نوبخت معاون رئیس جمهوری تصریح كرد: در این جلسه مشكلات رانندگان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و معاون رئیس جمهوری نوسازی ناوگان حمل و نقل جاده ای را یكی از برنامه های مهم دولت اعلام نمود.
وی جلسه نمایندگان تشكل های صنفی رانندگان را با معاون رئیس جمهوری مثبت ارزیابی كرد و اظهار داشت: در مجموع نوبخت در جریان اعتراض ها و مشكلات رانندگان حمل و نقل عمومی قرارگرفت.
اكنون حدود 6 هزار و 800 دستگاه كامیون و اتوبوس در خراسان جنوبی فعال می باشند كه از این تعداد حدود 560 دستگاه مسافری و بقیه تریلر و ناوگان سبك تر است.
9766 *6054


1397/04/26
14:02:24
5.0 / 5
4470
تگهای خبر: تولید , حمل و نقل , راهداری , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است