كارشناس صنعت هوانوردی:

شركت فرودگاه ها به حاشیه های فلایت چك دامن زد

شركت فرودگاه ها به حاشیه های فلایت چك دامن زد

آوا مسكن: یك كارشناس صنعت هوانوردی معتقد می باشد مسئول حاشیه های بوجود آمده برای خرید هواپیمای فلایت چك، شركت فرودگاه ها است كه به ابهامات پیرامون این خرید دامن می زند.



به گزارش آوا مسكن به نقل از كن نیوز، حدود ۲ هفته از انتشار گزارش سازمان دیده بان شفافیت و عدالت در ارتباط با تأیید ادعای شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی در خرید قانونی هواپیمای فلایت چكی كه ۲ سال پیش توسط این شركت خریداری شد، می گذرد. در همان زمان خبرگزاری مهر در گفت وگو با یكی از مقامات مسئول در سازمان بازرسی كل كشور، این ادعای سازمان دیده بان شفافیت و عدالت را رد كرد.
هاشمی تهرانی: بهترین فلایت چك دنیا، تنها ۴ میلیون دلار/ ما گران خریدیم
در همین ارتباط، سید جواد هاشمی تهرانی، مدیرعامل شركت مادر تخصصی پشتیبانی قطعات هوایی كشور در مورد هواپیمای فلایت چكی كه ۲ سال پیش توسط شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران وارد كشور شد با تاكید بر اینكه نوع فلایت چك به درستی توسط این شركت انتخاب شده است خاطرنشان كرد: اما به اعتقاد من قیمت مناسبی برای این هواپیما پرداخت نشده است با این وجود باید این احتمال را هم در نظر داشت كه شاید مدیران شركت فرودگاه ها هم دلایل خاص خویش را برای خرید فلایت چك با قیمت گران داشته اند.
وی اضافه كرد: قیمت فلایت چك در بازار جهانی (با بالاترین آپشن ها اما بدون FIS) بین ۴ تا ۴ و نیم میلیون دلار است با قیمتی كه شركت فرودگاه ها این هواپیما را خریداری نموده بسیار متفاوت می باشد.
سید جواد هاشمی تهرانی با تاكید بر اینكه نباید مبحث شكایت شركت انگلیسی را نباید به مبحث احتمال گران خریدن فلایت چك وارد كرد زیرا خرید این هواپیما بر مبنای آیین نامه های معاملاتی شركت فرودگاه ها صورت گرفته و این اختیار را دارد تا در مورد پذیرش و یا رد شركت های فروشنده هواپیما تصمیم گیری كند تصریح كرد: ازاین رو شركت انگلیسی نمی تواند اعتراض داشته باشد كه شركت فرودگاه ها باید از آنها هواپیما خریداری می كرده است و حالا چون از این شركت خریدی انجام نشده است شكایت كند.
عملكرد هواپیمای كینگ ایر قابل دفاع است
هاشمی تهرانی ادامه داد: اما پروپوزال شركت فرودگاه ها بابت انجام عملیات و طرح های عملیاتی كه برای این شركت تعریف شده است باید مطالعه و بررسی شود و بعد بر طبق آن فهمید كه به این نتیجه رسیده اند كه هواپیمای كینگ ایر خریداری كنند كه این مورد كاملا قابل دفاع است زیرا در ۲ سالی كه این هواپیما پرواز می كند نشان داده كه عملكردش، عملكردی قابل دفاع بوده است.
شركت فرودگاه ها مسئول تولید حاشیه برای خرید فلایت چك است
مدیرعامل شركت مادر تخصصی پشتیبانی قطعات هوایی كشور در پاسخ به سوالی در ارتباط با اینكه چرا مبحث خرید فلایت چك اینقدر پرحاشیه شده است خاطرنشان كرد: متاسفانه مدیران شركت فرودگاه ها در این مورد مسئول هستند. كشور ما سالیان سال تحریم بوده است و در این دوران هم وسایل مختلف پرنده در تایپ های مختلف كه خیلی از آنها از نظر حساسیت و ارزشمندی از فلایت چك خریداری شده بالاتر بودند، وارد كشور شده؛ اما هیچكدام از این حاشیه ها برای آنها پیش نیامده بود.
هاشمی تهرانی تصریح كرد: البته این نكته را هم باید در نظر داشت كه امكان دارد تخلفاتی هم در این خریدها صورت گرفته باشد بعنوان مثال امكان دارد بعضی از قوانین نادیده گرفته شده باشند اما همین خرید ها در مجامع رسمی كشور مطرح شده و اگر خدای ناكرده تخلفی هم صورت گرفته با آن برخورد شده است و اگر هم تخلفی نبوده به نحو احسن از آنها تقدیر و تشكر شده است. اما اینكه چرا مبحث خرید هواپیمای فلایت چك جدید تا این اندازه سر و صدا كرده است را باید از مدیرعامل شركت فرودگاه ها پرسید.
این كارشناس صنعت هوانوردی اضافه كرد: در مورد مبحث خرید هواپیمای فلایت چك هم تصمیم پررنگ شدن از جانب خود مدیران شركت فرودگاه ها بوده است و شاید بتوان گفت خود این مسئولان به مسائل حاشیه ای دامن زدند و البته موضوعات دیگری مانند شكایت شركت انگلیسی هم باعث شد تا این مورد حساس تراز قبل شود.
دیده بان عدالت و شفافیت در جایگاهی نیست كه اظهار نظر كند
وی اضافه كرد: نهاد غیردولتی دیده بان عدالت و شفافیت در جایگاهی نیست كه در این حوزه و نه در حوزه های دیگر اظهارنظر كند كه اعلام نماید خرید این نوع هواپیما به درستی انجام شده است یا نه.
مدیرعامل شركت مادر تخصصی پشتیبانی قطعات هوایی كشور خاطرنشان كرد: در قانون تعریف شده است كه در مورد فعالیت های عملیاتی و صدور مجوزهای لازم، سازمان مرجع، سازمان هواپیمایی كشوری است اما اگر تخلفی رخ داده و یا قوانین معینی زیر پا گذاشته شده اند، مرجع رسیدگی سازمان بازرسی كل كشور و قوه قضاییه است.
چرا مه آبادی مدارك خرید فلایت چك را به سازمان بازرسی نمی دهد؟
سید جواد هاشمی تهرانی تصریح كرد: سازمان دیده بان عدالت و شفافیت صلاحیت لازم در مورد اظهار نظر و یا اعلام حكم در ارتباط با درست و یا نادرست بودن قرارداد خرید هواپیمای فلایت چك خریداری شده توسط شركت فرودگاه ها را ندارد. اما باز هم تاكید می كنم مسئولیت اصلی این اتفاق ها بر عهده مدیرعامل شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است زیرا وی به جای رجوع و عرضه مدارك مورد نیاز به سازمان های قضایی كشور مانند سازمان بازرسی كل كشور كه وظیفه نظارت بر امور این چنینی دارد مدارك خویش را به سازمانی مانند سازمان دیده بان عدالت و شفافیت و یا سازمان های مانند آن می دهد كه صلاحیت لازم در مورد اظهارنظر را ندارد ناخودآگاه این جنجال تولید می گردد.
وی اضافه كرد: در سازمان هواپیمایی كشوری حتی كمیته ها و رده های مختلفی وجود دارند كه هر كدام از آنها در حیطه مسئولیت خود اظهارنظر می كنند اما چطور سازمان دیده بان كه نه سازمان یا نهادی فنی ـ مهندسی ـ عملیاتی است و نه نهادی قضایی، بلكه تنها یك سازمان مردم نهاد است، وارد مبحث بررسی خرید فلایت چك شده و بیانیه صادر می كند؟
سازمان بازرسی نتایج بررسی خرید فلایت چك را منتشر می كند
هاشمی تهرانی در انتها با اشاره مجدد به این مورد كه تأیید و یا تكذیب محرز شدن بروز تخلف در جریان خرید هواپیمای فلایت چك بر عهده سازمان بازرسی كل كشور و قوه قضاییه است تصریح كرد: بعد از بررسی های لازم و رسیدن به نتیجه قابل استناد تمامی موارد از جانب این دو سازمان منتشر خواهد شد.

1397/04/10
14:00:29
5.0 / 5
4311
تگهای خبر: تولید , خرید , سازمان , شركت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است