یكسال با اقتصاد ایران

داستان تكراری نارضایتی كاربران از اپراتورهای تلفن همراه

داستان تكراری نارضایتی كاربران از اپراتورهای تلفن همراه

آوا مسكن: تهران- «خوب آنتن نمی دهد، شارژ زود تمام می شود، حجم اینترنت آن چیزی نیست كه اعلام می كنند» نمونه هایی از نارضایتی مردم از خدمات اپراتورهای تلفن همراه به حساب می آید كه همچنان به قوت خود پابرجاست.


به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، تلفن همراه از زمانی كه در سال 1372 پایش به كشورمان باز شد، با مشكلات زیادی همراه بود كه هنوز و با گذشت سال های متمادی نه تنها از حجم آن كاسته نشده بلكه با توسعه خدمات در حوزه تلفن همراه بر میزان آن هم افزوده شده است.
در سال های نخست ورود تلفن همراه با آنكه مانند امروز همه گیر نبود اما عامه مردم از مشكلات این پدیده نوظهور در رنج بودند. شاید یادتان نرفته باشد كه عده ای دارنده این دستگاه ارتباطی جدید با زنگ زدن های بیهوده آرامش دیگران را برهم می زدند.
آن روزها خود آنهایی هم كه این دستگاه پرزرق و برق را خریداری نموده بودند به علت توسعه نیافتن زیرساخت های آن در كل كشور برای ارتباط با مشكل های عدیده مواجه بودند.
اما به هر روی آن روزها گذشت و الان تلفن همراه جزء لاینفك زندگی فرد فرد ایرانیان شده اما آیا مشكلات آن با همه توسعه هایی كه بوجود آمده برطرف شده است؟ جواب فقط یك كلمه است: خیر.
اكنون همچنان كه در دوره های گذشته وجود داشت آنتن نداشتن در خیلی از نقاط مشكلی است كه انگار قرار نیست دست از سر كاربران و مشتركان تلفن همراه بردارد و این مشكل در قدیمی ترین اپراتور كشور هم به وضوح دیده می گردد.
اكنون خیلی از شهروندان از خوب آنتن ندادن تلفن همراه گلایه دارند و این گلایه ها هرچه از تهران بیشتر دورتر می شوند، بزرگتر است.
خبرنگار اقتصادی ایرنا كه به یكی از شهرهای استان مركزی سفر كرده بود، با گلایه های مردم درباره آنتن نداشتن خطوط ارتباطی اپراتورها مواجه گردید كه این معضل برای اپراتور همراه اول بیشتر و سایر اپراتورها كمی كمتر بود.
یكی از شهروندان كه ناگزیر به سفر بین شهر و روستا بود در این باره به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هرچند در بعضی نقاط شهر همراه اول آنتن ندارد اما این مشكل در مسیر شهر به روستا بیشتر آزار دهنده است.
كاظم اسدی كه كارش حمل شیر از روستا به شهر است، ادامه داد: بیشتر مواقع تلفن همراه در دسترس نیست و ناگزیرم برای ارتباط با مشتریان هرچه زودتر خویش را به نقطه ای برسانم كه آنتن دهی بهتری دارد.
وی معتقد است: روند آنتن نداشتن تلفن همراه به گونه ای شده كه ترجیح می دهم به سمت تلفن ثابت بروم.

*شارژ خریداری شده زود هنگام به اتمام می رسد
خبرنگار ایرنا خود در ایام اخیر اقدام به خرید شارژ برای تلفن همراه خود كرد و اعتباری به مبلغ بیست هزار ریال خریداری كرد كه این اعتبار در اولین تماس چند ثانیه ای به اتمام رسید.

* گلایه از هزینه های گزاف
یكی از شهروندان این شهرستان اظهار داشت: هزینه های اپراتور اول بسیار گران تر از سایر اپراتورها هست.
عباس خسروی معتقد است: به محض خریداری كردن بسته یكصد هزارریالی همراه اول و استفاده از آن برای دیدن چند مطلب در شبكه های اجتماعی پیام می آید كه بسته شما به اتمام رسیده است در حالیكه هنوز استفاده چندانی از آن نكرده ام.
وی می گوید: دریافت چند برابری هزینه رومینگ در همراه اول معمولی است در حالیكه به هیچ وجه رومینگ نداشته ام.

*اطلاع ندادن در باره ریز هزینه ها
خانم صابری هم معتقد است: همراه اول هیچ درباره اینكه چگونه بسته خریداری شده استفاده شده اطلاع رسانی نمی كند و تنها پیام می دهد كه بسته شما به صورت خودكار تمدید می گردد.
این خانم خانه دار اظهار داشت: اپراتور دوم در این باره بهتر عمل می كند و همینطور برای تمدید بسته های خریداری شده ضمن ارسال نحوه مصرف نظركاربررا دریافت می كند كه آیا نیاز به تمدید دارد یا خیر.
آقای منصوری هم اظهار داشت: همراه اول برای آنكه بسته اینترنت خریداری شده تمدید نشود، اعلام می كند كه مراحل خواسته شده را انجام دهید تا بسته تمدید نشود اما در نهایت زمانی كه باید تایید آخر را زد، عمل نمی نماید.

*پرداخت به موقع قبض و شانه خالی كردن همراه اول از دادن هدیه
عده ای از مشتركان همراه اول در تماس با ایرنا اعلام نمودند كه قبض های خویش را به موقع پرداخت كرده اند اما هنوز امكان استفاده از هدیه برای آنها فراهم نشده است.
همراه اول در پاسخ به چنین مشتركان این متن را ارسال كرده است: هنوز اطلاعات پرداخت قبض شما از بانك دریافت نشده است؛ اگر قبض خویش را به صورت غیرحضوری تا بیستم پرداخت كرده اید، ظرف 24 ساعت منتظر دریافت پیامك تایید پرداخت جهت فعالسازی هدیه یك روز مكالمه مجانی باشید.

*نظر همراه اول
امیر كیهان مسئول ارتباط با رسانه های اپراتور همراه اول درباره این مشكلات به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: آگاهی كم مشتركان در بیشتر مواقع سبب بروز مشكلات می گردد.
وی اضافه كرد: مردم خیلی مواقع نمی دانند چگونه باید از بسته های خریداری شده استفاده كنند و این مشكل ها تولید می گردد.
كیهان درباره علت اتمام زود هنگام اظهار داشت: شما شارژی كه خریداری نموده اید تبدیل به بسته كرده اید و این سبب اتمام زود هنگام شارژ شده و بسته شما فعال است و این درحالیست كه بسته خریداری شده به هیچ وجه عمل نكرده است.
داستان تكراری مشكلات اپراتورها همچنان ادامه دارد به گونه ای كه حتی محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم زبان به اعتراض گشوده است؛ وی در جلسه ای كه آذر ماه با اپراتورهای تلفن همراه داشت، اظهار داشت: چگونه است كه در یك واحد مسكونی طبقه اول آن آنتن دهی دارد اما طبقه دوم ندارد.
وی كیفیت ارتباطات را موضوعی جدی برای اپراتورها عنوان نمود و اظهار داشت: در برخی از شهرها و مناطق پس از ارائه نسل 3 و 4 تلفن همراه، قطعی مكالمات افزایش داشته و كیفیت ارتباطات كاهش پیدا كرده است.
وی تصریح كرد: البته بخشی از این مشكلات ارتباطی مربوط به تغییر تكنولوژی و همكاری نكردن شهرداری ها در نصب و راه اندازی و در بعضی موارد جمع آوری سایت های تلفن همراه است.
آذری جهرمی به ارزیابی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش كیفیت ارتباطات اشاره و خاطرنشان كرد: میزان قطعی مكالمه ها و آنتن ندادن در یكی از اپراتورها در شرایط مناسبی نیست و در دو اپراتور دیگر هم در همه شهر تهران كیفیت مناسبی عرضه نمی كنند و این سبب نارضایتی مردمی می گردد.
وی با اشاره به اینكه در شهرستان ها مشكلات متفاوتی در این حوزه وجود دارد، اضافه كرد: در مناطقی كه به نسل 3 و 4 مجهز شده اند به علت تبدیل تكنولوژی و كامل نبودن شبكه در مواقعی ارتباط برقرار نمی گردد و ارائه سرویس دچار مشكل است.

*كلام آخر
گرچه تلاش های دولت یازدهم و دوازدهم برای ارتقای وضعیت اپراتوری تلفن همراه كشور كم نظیر بوده است اما وجود مشكلاتی كه می توان آنها را در كوتاهترین زمان حل كرد، نگاه مردم به اپراتورها و خدمات دهی آنها را منفی كرده است.
این نگاه منفی مردم سبب خواهد شد آنان به سمت اپراتورهایی جذب شوند كه خدمات بهتری عرضه می دهند و بر همین مبنا در زمانی كه محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت یازدهم بود امكانی فراهم نمود تا مردم بتوانند بدون تغییر شماره خود اپراتور خویش را تغییر داده و از خدمات اپراتور بهتر بهره مند شوند.
با این حال اپراتورها در مسیر ترابردپذیری شماره های مشتركان خود، سنگ اندازی می كنند به شكلی كه تماس های مردمی با ایرنا نشان داده است كه اپراتور پذیرنده تمامی مراحل انتقال ترابرد شماره همراه را انجام می دهد اما اپراتور اصلی مجوز نهایی انجام ترابرد را نمی دهد.
بنابراین جا دارد اپراتورهایی كه مردم از عملكرد انها ناراضی هستند در عملكرد خود تجدید نظر كنند زیرا اخیرا سازمان رگولاتوری ایران دو اپراتور بزرگ تلفن همراه كشور را به علت آنچه پایبند نبودن آنها به حفظ اطلاعات مشتركان محكوم به پرداخت جریمه 40 میلیارد ریالی كرده است كه نشان داده است آنها بهای كمی به حفظ حقوق شهروندی و رضایت مشتریان می دهند.
اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: [email protected]
اقتصام**2078**2025


1397/01/04
21:28:50
5.0 / 5
114
تگهای خبر: توسعه , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است