معاون وزیر راه خبر داد؛

قطار مسافری برای راه آهن درآمد ندارد

قطار مسافری برای راه آهن درآمد ندارد

آوا مسكن: مدیرعامل شركت راه آهن با اشاره به اینكه دولت ۷۵۰ میلیارد تومان یارانه غیرمستقیم به حمل و نقل ریلی مسافر تخصیص می دهد، اظهار داشت: جابجایی مسافر با قطار هیچ درآمدی برای راه آهن ندارد.



به گزارش آوا مسكن به نقل از مهر، سعید محمدزاده در نشست خبری تشریح فعالیت های شركت راه آهن در سال ۹۶ با اشاره به اینكه امسال ۸۰۰ كیلومتر خط آهن جدید در مناطق مختلف راه آهن ریل گذاری كردیم، اظهار داشت: این پروژه ها جدای از ریل گذاری است كه شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور انجام داده است.
وی با اشاره به اینكه راه آهن ملایر – ارومیه، قزوین – رشت و راه آهن كرمانشاه در اوایل سال ۹۷ تحویل شركت راه آهن می شود، اضافه كرد: با عنایت به اینكه شركت ساخت و توسعه ۵۰۰ كیلومتر و شركت راه آهن ۸۰۰ كیلومتر در سال ۹۶ ریل گذاری داشته اند در مجموع ۱۳۰۰ كیلومتر خط آهن جدید در سال ۹۶ احداث شد كه این اتفاق درطول ۹۰ سال عمر راه آهن ایران بی نظیر است.
مدیرعامل شركت راه آهن با اشاره به بازسازی ریل ۶۰ ساله محور جنوب (از قم به سمت اهواز) تصریح كرد: طول این مسیر ۳۰۰ كیلومتر بود كه ۱۳۰ كیلومتر تونل داشت. برخی تونل های این مسیر انحنای ۳۶۰ درجه ای داشتند كه فرایند بازسازی خط آهن در حین تردد قطار را خیلی سخت كرده بود. با این حال بخش اعظم این مسیر بازسازی شد و تنها یك بلاك باقی مانده است كه با عنایت به فرا رسیدن سفرهای نوروزی این بلاك در خرداد ۹۷ تعویض خواهد شد.
وی تراك بندی بش از ۴۰۰ كیلومتر خط آهن را امسال را خاطرنشان كرد و اظهار داشت: بخش مهم این پروژه در مسیر بافق – بندرعباس قرار دارد كه سبب افزایش قابل توجه ظرفیت شبكه ریلی با هدف افزایش تردد بار خواهد شد. همینطور ۲ هزار كیلومتر در شبكه ریلی تحت پوشش ATC (سامانه الكترونیكی كنترل یكپارچه شبكه راه آهن) قرار گرفت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توجه ویژه دولت به قطار حومه ای در سال ۹۶ ادامه داد: در طول سالهای ۸۶ تا ۹۲ سهم ریل از حمل بار مرتبا در حال كاهش بود كه از سال ۹۳ تابحال با كاهش نرخ دسترسی به راه آهن برای صاحبان بار سهم شركت راه آهن از تعرفه بار از ۵۳ درصد به ۲۰ درصد كاهش پیدا كرد كه منجر به كاهش شدید درآمدهای شركت راه آهن شد ولی به افزایش سهم ریل از حمل بار انجامید. بعنوان نمونه در سال ۹۶، ۴۷ میلیون تن بار با استفاده از ریل حمل شد كه بی سابقه است.
محمدزاده به افزایش ترانزیت ریلی كالا از ۱.۱ میلیون تن در سال ۹۵ به ۱.۶ میلیون تن در سال ۹۶ اشاره و اظهار نمود: در حوزه مسافری هم در شش منتهی به ۹۵ سهم حمل و نقل عمومی مسافر به علت افزایش استفاده از خودرو شخصی كاهش داشته است اما امسال در این بخش به رشد ۶ درصدی رسیدیم.
مدیرعامل شركت راه آهن خاطرنشان كرد: این شركت ۷۵۰ میلیارد تومان امسال یارانه غیرمستقیم به حوزه حمل و نقل ریلی مسافر پرداخت كرده است به گونه ای كه هر یك مسافر –كیلومتر در بخش ریلی ۶۴ تومان یارانه مستقیم دریافت می كند كه این مسئله به ارزانتر بودن ۱۸۰ تومانی هر یك لیتر گازوئیل در قطار مسافری نسبت به قطار باری برمی گردد. به معنای دیگر جابجایی مسافر با قطار نه تنها هیچ درآمدی برای شركت راه آهن ندارد بلكه دولت به آن یارانه هم پرداخت می كند.
وی سرمایه گذاری ۶۰ میلیون یورویی سرمایه گذار خارجی در راه آهن آستارا- آستارا را عنوان نمود و اضافه كرد: مقرر است ایستگاههای راه آهن تهران، قم و مشهد با همكاری شركت مشاور بین المللی مورد بازنگری در طراحی قرار گرفته و بر مبنای بازآفرینی شهری در آن خدمات ویژه ای همچون مكان های تجاری، تفریحی و خدماتی احداث شود. هم اكنون برای ایستگاه راه آهن اهواز طراحی ویژه در ۳۲۰ هزار متر مربع با سرمایه گذاری صد درصدی بخش خصوصی به روش B.O.T به اتمام رسیده است.
محمدزاده به امضای قرارداد همكاری تولید ۴۵۰ دستگاه ریل باس میان دو شركت تولید كننده واگن مسافری از ایران و كره جنوبی اشاره نمود و اظهار داشت: در ۴ سال آینده این ریل باس ها برای قطار حومه ای مورد بهره برداری قرار می گیرد كه ظرفیت سفر حومه ای در تهران به ۵۰ میلیون نفر خواهد رسید.
به گفته مدیرعامل شركت راه آهن در ۳ سال قبل سهم ریل از سفرهای حومه ای پایتخت از ۱.۵ به ۷ میلیون نفر رسید كه در ۴ سال آینده به ۵۰ میلیون نفر افزایش می یابد. هم اكنون بخش مهمی از زیرساخت های این افزایش ظرفیت تكمیل شده و منتظر تامین ناوگان هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه در سال ۹۶ و نزدیك به ۱۴۰۰ میلیارد تومان از بدهی های راه آهن به دولت تسویه شد، خاطرنشان كرد: تا آخر سال جاری با مجموعه واگن هایی كه از تولید كنندگان داخلی و خارجی تامین شده ۸۰۰ واگن باری به شبكه ریلی اضافه می گردد.
وی با بیان ینكه به ۲۸ هزار واگن خارجی در كشور نیاز داریم، ادامه داد: سازنده و خریدار هر دو از بخش خصوصی هستند ولی شركت راه آهن به تامین نقدینگی مورد نیاز خرید واگن از جانب بخش خصوصی كمك كرد و توانستیم ۳ میلیارد دلار تامین مالی ناوگان ریلی باری را تامین نماییم. در این قرارداد بانكهای روسی به شركت های ریلی ایرانی تسهیلات خرید واگن می دهند و برای آنكه تولید داخل هم رونق یابد بخشی از تولیدات ریل روسی در شركت های واگن سازی ایرانی انجام می گردد.
مدیرعامل شركت راه آهن با اشاره به اینكه در سال آینده راه آهن بندرامام خمینی با مشاركت بخش خصوصی به شلمچه خواهد رسید، اظهار داشت: همینطور در سال ۹۷ سهام یك شركت تولید لوكوموتیو وارد بازار سرمایه خواهد شد.
وی از دیگر برنامه های شركت راه آهن در سال ۹۷ را احداث كریدور زیرزمینی اتصال سكوی ایستگاه راه آهن تهران به خط ۳ مترو دانست و اضافه كرد: ایستگاه راه آهن مسافری شهرری از ایستگاه باری در سال آینده جدا شده و بعد از خریداری اراضی آن در جنب ایستگاه مترو شهرری احداث خواهد شد.

1396/12/22
16:29:14
5.0 / 5
4694
تگهای خبر: توسعه , حمل و نقل , خدمات , ساخت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
آوا مسکن

آوا مسكن


املاک و مستغلات

avamaskan.ir - حقوق مادی و معنوی سایت آوا مسكن محفوظ است